PDA

View Full Version : "The Heritage" gitaren, commentaar pro/con?



Fondant
26 november 2006, 18:15
Ik heb me onlangs een bloedmooie "The Heritage" gitaar aangeschaft. Ben er zelf ontzettend content over. Ziet er prachtig uit, klinkt fantastisch, speelt lekker dik en vol. Maar ik vind er zo weinig over terug?

Zijn er hier mensen die reeds ervaring mee hebben?
Is dit ding dan écht zo veel beter dan een nieuwe Gibson?

ps.: ik post foto's zodra ik weet hoe dat eigenlijk moet...

vulvasonic
26 november 2006, 18:25
Ik heb maar één keer een 1 op 1 vergelijk kunnen maken tussen die twee.
Het ging om een prachtige vroege Heritage Les Paul en een jaren 70 Gibson Les Paul. Ik stond het spul te verkopen op de vintage beurs te Veenendaal, maar zelf had ik ze nog niet bespeeld of gehoord. Maar ik had van horen zeggen dat de goedkopere Heritage veel beter was.

Dus toen een klant serieus geïnteresseerd leek in de Gibson en er een tijdje op gespeeld had en toch maar besloot het ding niet te kopen, wees ik hem even op de Heritage. Hij ging het proberen, begon een paar licks te spelen en mijn ogen vielen uit m'n kassen. Wat een enorm groot verschil in het voordeel van de Heritage!

Maar goed, dit is de enige keer dat ik een dergelijke vergelijking heb kunnen testen. Misschien was het wel net toevallig een slechte Gibson en een goede Heritage. Weet ik het?

Maar opvallend was het wel.....

Squier4ever
26 november 2006, 20:02
hoe goed ze ook mogen klinken, ik blijf die headstock afgrijselijk vinden en alleen daarom al zou ik denk ik niet snel een Heritage kopen

Tristan
26 november 2006, 20:10
Okee, ik zal mijn ervaring dan maar posten, alhoewel er schijnbaar heel wat mensen zijn die het niet met mij eens zijn...

Ik vind over het algemeen de Heritage gitaren wat opener klinken dan de fabrieks Gibsons, maar de fabrieks Gibsons hebben naar mijn gevoel over het algemeen wat meer ballen, de Gibson Customshops hebben voor mijn gevoel over het algemeen de opener klank van de Heritage gitaren en de ballen van de fabrieks Gibsons...
Dat wil niet zeggen dat daar geen uitzonderingen op zijn, die zijn er zeker wel, maar dit zijn zo'n beetje de algemene karaktereigenschappen zoals ik ze heb ervaren bij de gitaren die ik heb getest...
Ik vind de meeste Heritage gitaren over het algemeen een betere prijs/kwaliteits verhouding hebben dan de meeste fabrieks Gibsons...

vinni
26 november 2006, 22:48
Heb ook een Heritage....de CM150......super goed.....

En dat gezeur over die headstock.....

Maar blijf vooral Gibson kopen....weet je zeker dat je genaaid wordt.

Vinni

drap
26 november 2006, 23:30
Heb ook een Heritage....de CM150......super goed.....

En dat gezeur over die headstock.....

Maar blijf vooral Gibson kopen....weet je zeker dat je genaaid wordt.

Vinni

Als Heritage nou linkshandige SG's maakt waar makkelijk aan te komen is wil ik 'm best uitproberen. Maar gezien dat er niet in zit laat ik me maar naaien. Persoonlijk vind ik dat sowieso een beetje kort door de bocht dat je genaait wordt als je een Gibson koopt. Er zijn wat slechte tussen en zat goeie. Zeker als je een oude Gibson kan scoren.

Ik heb ooit ook eens op een Heritage mogen spelen en vond 'm niet bovenmodaal. Maar goed, dat was maar eentje, dus ik kan ook niet echt goed oordelen eigenlijk.

Fondant
28 november 2006, 10:03
Dit is 'm uiteindelijk!
thx 4 the reactions!

http://img182.imageshack.us/img182/2676/pict0507ai3.th.jpg (http://img182.imageshack.us/my.php?image=pict0507ai3.jpg)

heavy-metal-thunder
28 november 2006, 10:11
Okee, ik zal mijn ervaring dan maar posten, alhoewel er schijnbaar heel wat mensen zijn die het niet met mij eens zijn...

Ik vind over het algemeen de Heritage gitaren wat opener klinken dan de fabrieks Gibsons, maar de fabrieks Gibsons hebben naar mijn gevoel over het algemeen wat meer ballen, de Gibson Customshops hebben voor mijn gevoel over het algemeen de opener klank van de Heritage gitaren en de ballen van de fabrieks Gibsons...
Dat wil niet zeggen dat daar geen uitzonderingen op zijn, die zijn er zeker wel, maar dit zijn zo'n beetje de algemene karaktereigenschappen zoals ik ze heb ervaren bij de gitaren die ik heb getest...
Ik vind de meeste Heritage gitaren over het algemeen een betere prijs/kwaliteits verhouding hebben dan de meeste fabrieks Gibsons...

Over Heritage kan ik niet veel zinnig zeggen, maar ik kan wel beamen dat de custom(shops) wat opener klinken. Ik heb mijn Class 5 al verschillende malen kunnen vergelijken met Gibson standard's en telkens vond ik de Standards wat minder transparant. Hoeft zeker geen nadeel te zijn, want soms klinkt dat juist wat vetter (lees dikker).

Roel
28 november 2006, 13:33
Ik heb een Heritage H575 hollowbody. Was eigenlijk van plan om een Gibson ES 175 te kopen maar de Heritage maakte écht gehakt van de Gibson (met name kwa klan) en was bovendien ook nog eens meer dan 1000 euro goedkoper. De Gibson-headstock vind ik overigens wel veel mooier.

Tristan
28 november 2006, 13:56
Waarschijnlijk ligt dat voor een groot gedeelte ook aan het feit dat de Heritage H575 volledig massief is en de Gibson ES175 volledig gelamineerd, als je de echte Jazz sound zoekt dan hebben de meeste mensen toch liever een massieve top en zij en achterbladen...
Als je vaak op grote podia en op hoge volumes speelt dan kan het gelamineerd zijn van de gitaar wel een voordeel zijn, i.v.m. eventuele feedback problemen, ook zijn deze gitaren makkelijker te gebruiken met scheur...
De Heritage H575 is vanwege de massieve contructie van de top, zij en achterbladen mijns inziens dan ook meer te vergelijken met bijvoorbeeld de Gibson L4CES, of de Gibson Tal Farlow...

Fondant
28 november 2006, 16:06
Ik moet toegeven, zelf ben ik ook het minste fan van de headstock. De headstock van een gibson les paul custom is gewoon prachtig en dat mis ik een beetje bij deze.

Maar de gitaar op zich is al zo mooi en de klank/bespeelbaarheid/prijs is gewoon onbetwistbaar!

Michael AE
28 november 2006, 16:26
Goede gitaren voor het geld, dat is zeker.

@Vinni: Hoe goed ik Heritage ook vind, ze komen absoluuut niet in de buurt van Gibson CS gitaren. Die kosten dan ook wel het driedubbele, maar goed, voor kwaliteit betaal je nu eenmaal. Ik ben het wel met je eens dat Heritage voor het geld een veel betere keuze is dan een Gibson LP standard bjvoorbeeld.

(EDIT: Als ik het hele topic had gelezen was ik er achter gekomen dat deze opmerking al was geplaatst...)

vinni
28 november 2006, 20:04
Michael.....

Denk wel dat je gelijk hebt hoor.....maar kan dr gewoon niet tegen dat er zoveel kuddedieren gewoon achter de naam Gibson aan hobbelen.
De aandeelhouders lachen zich kapot......

Kijk....die CS'en zullen best wel beter zijn....maar voor dat geld?
Zijn ze echt dat geld waard?.....Ook al zou ik zoveel geld voor een gitaar
hebben....dan nog geen Gibson CS.....nee....meer een Huber, Thorn, McIntrurf
Heb overigens alleen ooit een Huber mogen vasthouden.....
Tja....summum.......

En Fondant.....

Ik heb dezelfde!.....ook een OSB (Old Style Burst)
Heb ook nog een H535 gehad. Maar voor higain resoneerde die wat teveel.
Mijn CM150 OSB is echt super.

Groet en veel succes dr mee.

Vinni

heavy-metal-thunder
28 november 2006, 20:15
[QUOTE=Tristan]
Als je vaak op grote podia en op hoge volumes speelt dan kan het gelamineerd zijn van de gitaar wel een voordeel zijn, i.v.m. eventuele feedback problemen, ook zijn deze gitaren makkelijker te gebruiken met scheur...
QUOTE]

???? Dit weekend kwam er iemand bij me met een Gibson GS Super 400 uit 58, met uiteraard de PAF's uit 58. Deze gitaar is een 18" hollow body, massief gestoken bovenblad. Ik kan je verzekeren, zelfs op hoge volumes (repetitieniveau rockband) en zelfs bij heel hoge gain, geen feedback. Ook niet op een afstand van een paar meter terwijl de gitaar naar de versterker was gericht.

Roel
28 november 2006, 20:22
Ik moet op hoger volume wel oppassen met de 575. Zolang ik de voorkant van de gitaar echter niet naar de versterker richt is er niets aan de hand.

Tristan
28 november 2006, 20:25
@heavy thunder:
Wow, dat is wel opmerkelijk hoor, hij moet dan toch wel het een of ander binnenin zijn gitaar hebben gestopt lijkt me (oude lappen ofzo), anders kan ik me echt niet voorstellen dat zo'n gitaar op zulke volumes en gainniveaus niet gaat feedbacken...

@Vinni:
Ik vind Nik Huber gitaren ook heel erg goed, de andere gitaren die je noemt heb ik nooit in mijn handen kunnen houden, maar volgens mij gaan de meeste van de merken die je noemt meer richting PRS dan richting Gibson en dat zijn beide heel verschillende gitaren...
Wil je een Les Paul, dan moet je een Les Paul hebben ben ik nog steeds van mening en de Gibson Custom Shops zijn op dat vlak gewoon de allerbeste die ik tot nu toe gehoord heb...
Die combinatie van een open klank, maar met het kenmerkende, beetje grillige karakter en de hoeveelheid ballen zit voor mijn gevoel toch alleen in een Gibson Les Paul (Custom Shop)...

heavy-metal-thunder
29 november 2006, 12:22
bij mijn weten zat er niets in de body (toch niet dat ik kon zien). Wat gain betreft: het was met een Marshall 30th anniversary. Zelfs op het 3de kanaal, met de gain wagenwijd open, eigenlijk geen feedback. Met eigenlijk bedoel ik : je kon gewoon spelen. Als je de gitaar een poosje (pakweg 30-40 seconden) naar de amp richtte (afstand 2-3 m) zonder je hand aan de snaren te houden, dan begon ze zachtjes te feedbacken. Maar dit valt imo onder de noemer gecontroleerde feedback. Echt, ik begrijp het nog altijd niet.

viktor9090
8 december 2006, 15:45
Tja...moeilijke discussie hé. Ik ben Gibson fan (heb thuis een es-135, een eas en DM33 van Dobro, opgekocht door Gibson), maar begin toch meer en meer te voelen voor Heritage.

Via ebay US heb ik een Heritage 575 gekocht. Super gitaar....echt perfect aan een fantastische prijs. Een beetje de variant van de es-175 (of L4 mits wat wijzigingen)....maar wel in hout en niet in laminaat....en aan een derde van de prijs voor een gelijk model van Gibson.

Ik heb het Classic model gekocht omdat deze de Seymour and Duncan '59 pick-ups hebben. Over de standaard Schaller's van Heritage is nogal wat te doen (zie www.harmony-central.com voor alle discussies)...blijkbaar ben je voor of tegen. Maar de S&D pick-ups zijn perfect.

De kern lijkt me te zijn dat er weinig kwaliteitsverschil is tussen beide merken. Beide hebben goede en slechte dagen in productie....maar in de goede dagen leveren ze beide een uitstekende kwaliteit. Het enige verschil blijft natuurlijk dat Heritage ze aan de helft van de prijs aanbiedt....en dat voor echt wel dezelfde kwaliteit.

Als ik een es-175 wil kopen, betaal ik minstens $2500 op ebay. De 575 vindt je al voor $ 1000. Of de 535 van Heritage bv. vindt je ook aan $ 1000, een es-335 van Gibson betaal je altijd meer dan $2000. En dat zijn prijzen op ebay US hé...dan heb ik het nog niet over de prijzen van nieuwe modellen.

Gibson's kan je overal proberen...JT guitars heeft meestal wel een Heritage staan (en ook soms aan interessante prijzen). Kies zelf maar....doe jezelf een plezier en spaar een pak geld uit. Het is tenslotte de klank die je er goed doet uit zien op een podium of in de studio, niet het logo op de headstock.

Nog vlug waarschuwen dat er ontzettend veel Chinese namaak van Gibson verkocht wordt op ebay. Je ziet het verschil echt niet (horen natuurlijk wel).
Het verschil ligt hem in details...een tip is alvast dat een Chinees model drie vijzen heeft in het plaatje op de headstock...een echte Gibson heeft er maar twee. Het voordeel van Heritage is dat ze niet nagemaakt worden (of nog niet).

Hoezeer ik dus ook kan genieten van mijn Gibsons thuis, de volgende gitaren die in huis komen zijn van Heritage. Omdat ik altijd een gitaar verkoop om te kopen, betekent dit dat op middellange termijn de Gibsons eruit vliegen. Voor de verkoopprijs van één Gibson, koop je twee Heritages...en als het je niet om het snobisme van een merk te doen is, weet je wat je te doen staat.

PS : Als je naar www.soundclick.com/madalleycatbluesband gaat, hoor je de H-575 op "The thrill is gone". Je moet je wel eerst aanmelden op soundclick (gratis zulle).

vinni
9 december 2006, 11:53
Super eerste post! :)


Welkom!


Je begrijpt het al.....ben ook Heritage bezitter.
Heb een CM150 en heb een H575 gehad. Die komt nog wel eens terug.

Vinni