PDA

View Full Version : Wat zijn jouw favo snaren en waarom?



Nocki
26 november 2006, 17:34
Hoi,

Om eens een beeld te krijgen van de diverse snaren wil ik graag weten welke snaren jouw voorkeur hebben. welke stijl speel je, welke gitaar liggen ze op en waarom juist deze snaren.

zelf gebruik ik ernie ball 011 (paars pakje) deze snaren hebben lekker veel laag en toch een lekker bite en gaan bij mij vrij lang mee. zijn gewoon helemaal mijn snaren. ik speel alles van clean tot metal en ze liggen op een les paul.

zo maar benieuwd dus en misschien zit er wel een reden tussen om eens buiten de deur te kijken qua snaren.

strat 91
26 november 2006, 17:39
euh er is toch al een topic over snaren in gitaar diversen.
Genaam het Grote Snaren Topic.

Squier4ever
26 november 2006, 17:40
ik gebruik het liefst de EB 0.11 beefy slinky, deze hebben iets dikkere bassnaren dan een normaal setje.
Heb nu echter een zakk wylde 0.11 setje klaarliggen voor op mijn les paul.
gewoon in e-stemming, ben benieuwd :P

Tristan
26 november 2006, 18:00
Toevallig ben ik net een tijdje bezig met mijn zoektocht naar de ideale snaar... :D
Er zitten heel veel verschillen tussen voor mijn gevoel...

Deze heb ik inmiddels getest:
D'Addario
John Pearce
Pyramid
GHS
Dean Markley Blue Steel
Ernie Ball

D'Addario's (op zowel de Strat als de ES335 getest) vind ik heel veelzijdige snaren met heel veel fundamentele toon, maar ze spelen ook wat stugger dan andere snaren, er lijkt meer spanning op te staan en ik vind het jammer dat de D'Addario's niet zoveel de harmonischen en twang geven die ik graag hoor bij Fender gitaren...
Voor sommige Gibsons is het volle laag van de D'Addario snaar een beetje too much...
Dit is de snaar die ik standaard op mijn Strat heb zitten...

John Pearce vond ik onbetwist de beste snaar (op mijn Strat getest), wat een tone, echt ongelofelijk 3D, net zoveel fundamentele toon als de D'Addario, alleen met de twang en harmonischen en deze snaar speelt ook wat soepeler...
Een heel groot nadeel van deze snaren was echter dat deze bij mij na drie dagen al helemaal weg waren, helemaal verroest en dat heb ik bij D'Addario's niet...
Ik heb echt enorme zweethanden als ik gitaarspeel, ik denk dat die John Pearce snaren gewoon niet zo goed tegen mijn zweet bestand zijn helaas, anders had ik deze op mijn Strat zitten

Pyramid (op zowel de Strat als de ES335 getest) vond ik redelijk, een beetje een combinatie tussen Ernie Ball en D'Addario, wat meer fundamentele toon dan Ernie Ball, maar wel een beetje dat geknepen en niet open geluid dat ook in Ernie Balls zit, speelt wel ietsje soepeler dan D'Addario's, gek genoeg vond ik deze snaren helemaal waardeloos op mijn ES335...

GHS vond ik erg goed (op mijn Strat getest), heel veel ballen en veel twang, waanzinnig voor een Blues/Rock Strat sound, een beetje die Texas sound zeg maar, erg geschikt daarvoor, maar deze snaren waren bij mij ook al na drie dagen weg vanwege mijn zweethanden, dus voor mij geen optie...
Waanzinnig voor in Eb gestemde Fender gitaren denk ik...

Dean Markley Blue Steel (op mijn ES335 getest) leken het meeste op D'Addario's maar dan net wat minder open en ze gingen ook niet langer mee dan de D'Addario's bij mij, dus ik vind het geen interessante snaar...

Ernie Ball (op mijn ES335 getest) vind ik in principe verreweg de minst lekker klinkende snaar, zeer geknepen, niet open, weinig maar wel strak laag en wel twang...
Eigenlijk totaal het tegenovergestelde van D'Addario's...
Ik ben er echter achtergekomen dat de Ernie Balls zeer geschikt zijn om de Gibsons die wat modderig in het laag klinken gebalanceerder te laten klinken, maar je levert dan wel tone, openheid en resonantie in op de hogere snaren ten opzichte van D'Addario's...
Ik heb deze snaren nu op mijn ES335 zitten, maar ik weet niet of ik misschien toch weer terugschakel naar D'Addario's...

Oh ja, op mijn Strat heb ik de normale steel core nickel wound 010 snaren van de door mij genoemde merken getest en op de ES335 de standaard 011 snaren...

Tho
26 november 2006, 18:01
Elixir, en nu een slotje en verder posten in 'het grote snaren topic'

Nocki
26 november 2006, 18:08
Elixir, en nu een slotje en verder posten in 'het grote snaren topic'


ik snap je reactie. die heeft te maken met het niet lezen van de openings post. in het andere topic staat zeker veel info. maar niet de info waar ik naar op zoek ben vandaar mijn vragen waarin ik een beelpd hoop te krijgen van de persoon en de muziek achter het antwoord.

& tristan. erg bedankt voor je antwoord. gedft toch aan dat ernie ball niet zalig makend is. heb zelf jaren terug ook de blue steel snaren gehad maar vond de prijs niet goed tegen over wat ik ervoor kreeg. maar misschien had het te maken met de gitaar waar k toen op speelde. zal ze nog eens proberen. die daddarios zal ik ook weer eens testen.

Nocki

Tristan
26 november 2006, 18:10
Oh ja, die Elixers heb ik ook getest op zowel de Strat als de ES335, maar die vond ik helemaal niet lekker klinken, die snaren gaan misschien wel langer mee, maar ze klonken voor mij al dood toen ze uit het pakje kwamen, dus ik heb ze er gelijk weer vanaf gehaald...
Het is wel een hele tijd geleden dat ik die getest heb, dus misschien dat ze ze verbeterd hebben, geen idee, tegen mijn zweet is toch niets echt bestand... :D

nielsduursma
26 november 2006, 18:14
galli slash 0.10


waarom? ze zijn ontzettend goedkoop, en elke keer dat ik effe snel d'adario's had gehaald omdat ik geen galli's meer had gingen de adario's veeeel korter mee.

Richwoodje
26 november 2006, 18:16
D'addario .011's

Waarom: Omdat ik te lui ben om een ander merk te proberen, en omdat ze niet veel dikker kunnen, en omdat ik ook te lui ben om mn Floyd opnieuw af te stellen voor dikkere snaren

Edit: Oh, en omdat ik het verschil in snaren waarschijnlijk toch niet hoor

vulvasonic
26 november 2006, 18:17
Afgezien van de John Pearce snaren heb ik ze allemaal op verschillende gitaren wel eens geprobeerd. Maar voor mij blijft het toch echt Ernie Ball. Het GLOEDNIEUWE geluid ervan is iets te ielig, maar na een paar dagen is dat er wel af en dan blijft het GOEDE geluid nog zeker anderhalve maand doorklinken, voor ze echt te dood worden.

Bij alle andere merken was de goede klank (als die er al was) na een week al verdwenen.

De slechtste snaren waar ik ooit mee heb gespeeld waren Gibson snaren. Afgrijselijk! Die dingen klonken al dood als ze er net op waren gelegd. En na een week leek het of er nauwelijks nog geluid uit kwam!

TMKXL
26 november 2006, 18:50
Ernie Ball Super Slinky's. Vanwege het roze pakje.

marter544
26 november 2006, 18:55
GHS Boomers, omdat ze goedkoop zijn, en niet slechter dan Ernie Ball klinken :dontgeti:

Madcow
26 november 2006, 19:03
ernie ball 09

Waarom? ik speel al 6 jaar op, zker een stuk of 14 setjes misbruikt eraan, en 2 D'Addario Maar die vind ik helemaal niks verwegen het 'metaal' geluid wat erg lang erop blijft.

ben wel aant overwegen om over te stappen over 2 maanden naar Not even slinky .12
aangezien ik nu een metalhumbucker heb

Malle Eppie
26 november 2006, 19:16
Ernie Ball 5150's

Waarom? 5150 = Eddie van Halen. Met zijn snaren speel ik bijna net zo goed als the man zelf! Bijna.....

Samder
26 november 2006, 19:17
Ernie ball not even slinky (012 - 056).

Gaan lang(er) mee (dan andere setjes), Klinken niet zo snel "dood".. En je loopt niet op van die elastiekjes te rammen..:D

Wouter J
26 november 2006, 19:23
D'addario XL 011-046

Ik hou er wel van als de gitaar een beetje terug vecht. En ze gaan heel lang mee.

Er is een hele hoop bullshit over hoe snel je kan spelen en hoe lekker je kan benden met 08 setjes maar waar het voor mij allemaal op neer komt is persoonlijke smaak.

Tristan
26 november 2006, 19:24
ik snap je reactie. die heeft te maken met het niet lezen van de openings post. in het andere topic staat zeker veel info. maar niet de info waar ik naar op zoek ben vandaar mijn vragen waarin ik een beelpd hoop te krijgen van de persoon en de muziek achter het antwoord.

& tristan. erg bedankt voor je antwoord. gedft toch aan dat ernie ball niet zalig makend is. heb zelf jaren terug ook de blue steel snaren gehad maar vond de prijs niet goed tegen over wat ik ervoor kreeg. maar misschien had het te maken met de gitaar waar k toen op speelde. zal ze nog eens proberen. die daddarios zal ik ook weer eens testen.

Nocki

Graag gedaan Nocki, maar neem het alsjeblieft niet te serieus, ik ben een vreselijke debiel als het om tone gaat, de meeste mensen (zelfs ikzelf) vinden mij een enorme idioot, dus ik weet niet of je wat aan mijn beschrijvingen hebt, het zijn echter wel eerlijk waar de klankervaringen die ik met mijn gitaren en de verschillende snaren heb opgedaan...

Wat betreft het roesten van de snaren denk ik dat dat voor iedereen verschillend is, want daar hoor ik heel verschillende verhalen over, bij mij gaan D'Addario's lang mee, Ernie Balls ook wel, maar de rest van de snaren roesten gewoon onder mijn kont weg, maar van anderen hoor ik redelijk vaak dat bijvoorbeeld de D'Addario's bij hen niet lang meegaan...

De verschillen in klank die ik heb beschreven zijn echter wel beschrijvingen van het akoestische geluid van de gitaren waarmee ik het heb getest, als je de akoestische klank kent dan hoor je dit ook weer terug in de versterkte klank is mijn ervaring, bovendien kan het zijn dat je elementen heel anders reageren op verschillende snaren...
Zo klonk het middelste standje op mijn ES335 veel gebalanceerder en bruikbaarder met Ernie Balls dan met D'Addario's...

Het een en ander heeft volgens mij ook te maken met de positie van je truss rod, ik heb het idee dat de D'Addario's vanwege de iets hogere spanning die erop staat de neck net wat rechter trekken en aangezien een gitaar na verloop van tijd altijd wat holler gaat staan en daardoor doffer gaat klinken geeft die extra spanning van de D'Addario's een positief resultaat, het klinkt allemaal net even wat opener...
Het verschil met Ernie Balls is echter dermate groot dat ik niet verwacht dat een optimaal afgestelde gitaar met Ernie Balls over het algemeen lekkerder zal klinken dan een optimaal afgestelde gitaar met D'Addario's...

Ik zou jou als echte tonenerd (jij bent toch degene met Evidence Audio kabels?) ook zeker aanraden de John Pearce snaren eens te proberen, die hebben ze bij Sacksioni in Amsterdam, een beetje een idiote winkel, maar ze hebben wel goede snaren...

BLOK182
26 november 2006, 19:29
Ik heb voor mijn PRS altijd Ernie Ball heavy bottom skinny top (010 hoog 011 laag), voor mijn LP Classic (de race-lp) Ernie Ball 011, en voor mijn LP Custom (de brute baas) GHS Zakk Wylde Boomers, de dikste (tot 070 laag:-p). Bevalt allemaal al een tijdlang prima, al wil ik op de LP Classic de Zakk Wylde Boomers-set voor gewone E stemming proberen (tot 060 laag). Heeftie ook wat meer power, en na een tijdlang op de superboomers gespeeld te hebben, trekken mijn handen dat ook een liveoptreden lang:-)

Herman
26 november 2006, 19:56
0.10 Elixers...
Verder heb ik nog 0.09 en 0.10 D'addarios op m'n gitaar gehad. Maar D'Addarios klinken alleen erg geod als ze er net 1/2/3 dagen opzitten naar mijn mening. Daarna gaan ze bij mij toch al vrij snel "dood" klinken. Elixers geprobeerd, en die dingen blijven gewoon helder, en dat ook echt lang. Dus was ik daarmee wel tevreden (en uiteindelijk denk ik ook nog wel goedkoper dan steeds D'addarios kopen).

Waarom 0.10? Omdat ik met 0.09 nogal bang ben er zo "doorheen" te slaan (en ik beuk niet eens ontzettend hard) maar 0.10 krijg ik eigenlijk niet kapot, en dikker hoeft niet, want benden gaat zo zwaar genoeg :)

Squier4ever
26 november 2006, 20:00
ik vind d'adario 10x zo kut als ernie ball, grappig hoe persoonlijk een setje snaren kan zijn.
ernie ball is voor mij veel meer rock 'n roll, fantastisch lekkere sound terwijl ik d'adario erg matig vind.

ik heb momenteel op mijn strat en Lp ghs boomers 0.11 liggen, waren in de aanbieding 3 pakjes voor 20€ en ik wou ze wel weer eens horen. bevallen ook erg goed. de EB's echter ietsje beter

tabmaniac
26 november 2006, 20:01
voor mn strat 010 omdat het mooi klinkt op een strat..

en 009 op de SG en ik weet niet waarom, maar het speelt gewoon fijn:D

Tristan
26 november 2006, 20:04
ik vind d'adario 10x zo kut als ernie ball, grappig hoe persoonlijk een setje snaren kan zijn.
ernie ball is voor mij veel meer rock 'n roll, fantastisch lekkere sound terwijl ik d'adario erg matig vind.

ik heb momenteel op mijn strat en Lp ghs boomers 0.11 liggen, waren in de aanbieding 3 pakjes voor 20€ en ik wou ze wel weer eens horen. bevallen ook erg goed. de EB's echter ietsje beter

Waarom vind je de Ernie Balls dan zoveel beter klinken dan de D'Addario's, kan je wat voor jou het verschil in klank is omschrijven?

Philippe
26 november 2006, 20:06
Ik gebruik Gibson Brite Wires 010-046 op al mijn gitaren. Waarom? Ik had nieuwe snaren nodig, ze hadden geen d'addario meer. Ik koop de brite wires en ze bevallen me gewoon veel beter. Klinken helderder, gaan véél langer mee (klinken niet zo snel 'dood')

Axelll
26 november 2006, 20:08
Ik gebruik 0.11 d'dario's maar moet maar ff een keer zwaardere kopen, ik beuk hier veel te makkelijk doorheen. Op een strat b.t.w

Hector_Tsolodimos
26 november 2006, 20:22
ik gebruik op het moment 0.11 van D´addario
waarom?
ik moet niks hebben van 009, 010 is opzich ook leuk
en waarom D´addario?
tja.. dat was mijn eerste setje.. sindsdien nog nooit meer veranderd

zjanke
26 november 2006, 20:52
Ik ben stainless EB's aan het proberen omdat snaren roesten als ik er naar kijk. Als het warm is in de repetitieruimte dan zijn addario's en regular EB's binnen een week of twee weg, ook op mijn gitaar die ik de rest van de week niet (veel) gebruik.

Ervaringen tot dusver zijn goed, ze hebben wel een "helderheid" waar je even aan moet wennen. Ze verlopen niet langzaam, maar zijn in een keer weg waardoor ik niet een hele avond bezig ben om te ontdekken waarom het niet klinkt zoals het moet. Ik gebruik ze op een LC tele (SD quarterpounders) en een Godin LG (Mahonie met tetrads).
Besteld bij Maverick en omdat ik na 6 weken nog niets had ontvangen kreeg ik een nieuwe zending. Na 7 weken kwam de eerste zending aan en na 8 weken de tweede. Twee keer een mailtje gestuurd dat ik er twee (x12 sets) had gekregen (ik weet het, ik ben te eerlijk), maar daar werd niet op gereageerd :listen: Ik kan dus nog effe vooruit.

grayfink
26 november 2006, 21:02
... een vreselijke debiel als het om tone gaat, de meeste mensen (zelfs ikzelf) vinden mij een enorme idioot......

En ik maar denken dat ik de enige was:seriousf:

Ontopic: Ik heb niet zoveel verschil in de grote merken. Vind wel dat snaren snel hun klank verliezen. Een gitaar van 300€ met nieuwe snaren klinkt beter dan een gitaar van 3000€ met snaren van een maand oud. Ik heb laatst wat bij Thomann besteld, gelijk een paar pakjes snaren van Harley Benton (huismerk) besteld. 1€ per pakje. Klinken goed!

Veekeren
26 november 2006, 21:18
Ik gebruik altijd DR 0.11. Naast dat ze op een of andere manier lekker spelen, vind ik vooral een voordeel dat ze vrij constant in geluid zijn. Bijvoorbeeld D'addario vind ik als ze er net op zitten veel te kletterend scherp en al snel weer te dof. DR klinkt meteen lekker en gaan aardig lang mee. Nu moet ik wel zeggen dat ze nogal prijzig zijn, gelukkig krijg ik ze goedkoop, maar kan me voorstellen dat niet iedereen het er voor over heeft.

Tristan
26 november 2006, 21:18
@Grayfink:
Wat bedoel je?
Vindt je mij een idioot of lijdt je aan hetzelfde syndroom als ik?

Stiekem vindt ik natuurlijk de mensen die het verschil tussen de ene en de andere snaar niet horen natuurlijk idioten, maar aangezien dat niet de heersende tendens is zeg ik maar dat ik zelf een idioot ben, want kennelijk is dat zo...
Het verschil moet er zijn, ik wil in de toekomst proberen mijn brood te verdienen met gitaarspelen en muziek schrijven, dus dan moet je wel een (vak)idioot zijn en er tot op het gestoorde af mee bezig zijn, dat vind ik juist ook het leuke eraan...

guitardude
26 november 2006, 22:06
Ik ben stainless EB's aan het proberen omdat snaren roesten als ik er naar kijk. Als het warm is in de repetitieruimte dan zijn addario's en regular EB's binnen een week of twee weg, ook op mijn gitaar die ik de rest van de week niet (veel) gebruik.

Ervaringen tot dusver zijn goed, ze hebben wel een "helderheid" waar je even aan moet wennen. Ze verlopen niet langzaam, maar zijn in een keer weg waardoor ik niet een hele avond bezig ben om te ontdekken waarom het niet klinkt zoals het moet. Ik gebruik ze op een LC tele (SD quarterpounders) en een Godin LG (Mahonie met tetrads).
Besteld bij Maverick en omdat ik na 6 weken nog niets had ontvangen kreeg ik een nieuwe zending. Na 7 weken kwam de eerste zending aan en na 8 weken de tweede. Twee keer een mailtje gestuurd dat ik er twee (x12 sets) had gekregen (ik weet het, ik ben te eerlijk), maar daar werd niet op gereageerd :listen: Ik kan dus nog effe vooruit.
Maverick Music is nu toch gestopd met verkopen via Ebay vanwege de verhoogde prijzen? Ik kocht daar ook m'n snaren (ultra cheap) maar kan ze nu niet meer vinden :(
Of koop jij ze gewoon via hun eigen website? :)

koennie
26 november 2006, 22:09
Ik gebruik voor al mijn gitaren d'addario snaren, omdat die zo lekker cheap zijn. Ik haal altijd een voorraadje bij de feedback uitverkoopdagen. Voor me LP gebruik ik ErnieBall .011 omdat ie dan wat lekkerder speelt.

zjanke
26 november 2006, 22:13
Maverick Music is nu toch gestopd met verkopen via Ebay vanwege de verhoogde prijzen? Ik kocht daar ook m'n snaren (ultra cheap) maar kan ze nu niet meer vinden :(
Of koop jij ze gewoon via hun eigen website? :)
Ik heb ze een half jaar geleden gekocht via ebay, maar ik kan nog even vooruit met de setjes die ik heb...

interessander
26 november 2006, 22:24
Voor het zwaardere werk in B of in C de drop6 setjes van yamaha, goedkoop en gaan lang mee. Voor de rest vaak DR, en sowieso een gewikkelde G snaar.
Volgende keer eens GHS boomers proberen daar hoor ik goede dingen over.

GunMetalBlue
26 november 2006, 22:39
Nog 'ns jonge's... Dean Markley! Kent niemand Dean Marley Nickelsteel Electric meer dan?

Ik heb ze er van het begin opgelegd, de gitaarboer gaf ze me, en dat bleef ik kopen :p ik speel nu 0.09 en wil eigenlijk terug eens 0.10 proberen

maar 0.09 is zo lekker los! Ik ga ook nog wel 'ns alle merken snaren uitproberen, ik ben van het 'ik wil alles uitproberen en zoek dan het PERFECTE voor mij uit'-type

maar ik ga niet extra snel een pakje eraf halen omdat ik ze niet goed vind


Ik speel nu dean markley nickelsteel electric omdat ze zo fris zijn en daarna zo mooi, ahm... rond, maar niet dood klinken (ik zweet niet echt) ik hou ze +/- een maand erop en speel graag blues, rock en metal

voor metal zijn die dean markleys dan weer enkel nieuw 'bright enough'

FruscianteFan
26 november 2006, 22:41
Maar je hebt geen ervaring met andere merken? ;)

GunMetalBlue
26 november 2006, 22:43
Maar je hebt geen ervaring met andere merken? ;)


nou euh... nee

wat een scherpe opmerking! ok gooi die post maar weg :nervous:

vinni
26 november 2006, 22:46
Snake Oil Brand Rockformula 0.10's

Gewoon de beste......heel veel getest.

Niet goedkoop.....maar begrijp niet dat er van de prijs van snaren
zo'n punt wordt gemaakt.....zuip je gewoon een biertje minder
en je kan wel dat betere merk betalen.

Vinni

schizo910
26 november 2006, 22:48
EB 0.10 en op mijn Gretsch 6120 0.11. Omdat ik heb ervaren dat EB's het snelst op stemming zijn, zit kennelijk weinig rek in. En qua klank zijn ze prima. Ik geloof niet dat er iemand in de zaal zal merken of ik merk A of B gebruik als de versterkers op 10 staan :satisfie:

Nielsje
26 november 2006, 23:05
Ik heb best wat snaren geprobeerd, elixer, ghs, fender, gibson, d'addario, ernieball. Zelf ben ik het meest te spreken over d'addario. .010 op de strat, en .009 of .010 op de LP. ernieball vind ik niet zo fijn, klinken niet zo open, wel strak. ghs vind ik ook goed, maar koop ik gewoon minder vaak...

elixer veel te helder, fender en gibson kunnen alleen gitaren maken.

die 'pearce' snaren ken ik niet, zal eens een setje kopen!

Maniaaaak!!
26 november 2006, 23:11
RotoSound 'Reds' ( 011 - 048 )

Klinken in mijn oren beter dan d'addario's of ernie's (beter laag), goed verpakt, en je krijgt er een gratis extra e-snaar bij (niet dat ik bij een 011 set erg vaak m'n e-snaar breek maar goed)

FruscianteFan
26 november 2006, 23:18
Snake Oil Brand Rockformula 0.10's

Gewoon de beste......heel veel getest.

Niet goedkoop.....maar begrijp niet dat er van de prijs van snaren
zo'n punt wordt gemaakt.....zuip je gewoon een biertje minder
en je kan wel dat betere merk betalen.

VinniIk kan het best betalen om op dure snaren te spelen, maar ik vind het het niet waard. Ik betaal nu 1,79 en 3,66 voor setjes voor mijn Strat en Les Paul. De rest is gewoon te duur voor wat ze bieden..

grayfink
27 november 2006, 00:23
@Grayfink:
Wat bedoel je?
Vindt je mij een idioot of lijdt je aan hetzelfde syndroom als ik?

Stiekem vindt ik natuurlijk de mensen die het verschil tussen de ene en de andere snaar niet horen natuurlijk idioten, maar aangezien dat niet de heersende tendens is zeg ik maar dat ik zelf een idioot ben, want kennelijk is dat zo...
Het verschil moet er zijn, ik wil in de toekomst proberen mijn brood te verdienen met gitaarspelen en muziek schrijven, dus dan moet je wel een (vak)idioot zijn en er tot op het gestoorde af mee bezig zijn, dat vind ik juist ook het leuke eraan...
Uh, het eerste. In de zin van b.v. het speakerkabelomdraai topic. Totale waanzin in mijn optiek. Wat niet wegneemt dat jij ongetwijfeld een beter geoefend gehoor hebt als mij, ik ook wel eens de plank mis sla en je best gelijk kunt hebben. Vakidioot vind ik eigenlijk wel goed. Stevie Ray Vaughan was dat ook. In de videoclip van "Cold shot", zie je hem de gitaar zelfs nog meenemen naar de wc, en ziet zijn vrouw niet staan. Ironie uiteraard, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid, de man speelde elke dag uren en uren.
Ik denk trouwens niet dat hij zo perfectionistisch met zijn sound was als jij bent. Inpluggen en spelen, hoppa.

hoofd
27 november 2006, 00:29
Ik geloof niet dat er iemand in de zaal zal merken of ik merk A of B gebruik als de versterkers op 10 staan :satisfie:

Word bitch, you tell 'em like it is!

Ik heb nu een setje EB's op m'n gitaar zitten, daarvoor Dean Markley's, waarom DM's weet ik eigenlijk ook niet.. Ik kan nou niet echt een wezelijk verschil horen, een A blijft een A. Ik geloof nou eenmaal niet echt zo in die kleine verschillen. Zolang het op Fenderachtige maar 10-52 en op Gibsonachtige 11-52 is.

hoofd
27 november 2006, 00:31
zuip je gewoon een biertje minder

Dat is nooit een optie. Juist van dat ene biertje meer gaat mijn tone er met sprongen op vooruit.

Tristan
27 november 2006, 01:50
Uh, het eerste. In de zin van b.v. het speakerkabelomdraai topic. Totale waanzin in mijn optiek. Wat niet wegneemt dat jij ongetwijfeld een beter geoefend gehoor hebt als mij, ik ook wel eens de plank mis sla en je best gelijk kunt hebben. Vakidioot vind ik eigenlijk wel goed. Stevie Ray Vaughan was dat ook. In de videoclip van "Cold shot", zie je hem de gitaar zelfs nog meenemen naar de wc, en ziet zijn vrouw niet staan. Ironie uiteraard, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid, de man speelde elke dag uren en uren.
Ik denk trouwens niet dat hij zo perfectionistisch met zijn sound was als jij bent. Inpluggen en spelen, hoppa.

Dat dacht ik al wel, maar dat geeft niet hoor... :D
Ik heb het nu echt meerdere malen gedaan, ook tijdens repetities toen ik merkte dat de sound niet lekker was bleek mijn speakerkabel andersom te zitten, ik heb mijn speakerkabel omgedraaid en het was gelijk beter, het viel de andere mensen ook op...
Misschien ligt het aan de speakerkabel die ik gebruik, ik heb geen idee, maar tot nu toe hoort iedereen het verschil bij mijn kabel...

Haha, touche, ik zit meer op het forum dan dat ik gitaarspeel, daar heb je een punt...
Ik geloof nou eenmaal niet zo in oefenen om het oefenen, ik ben op het moment muziek aan het schrijven, inspiratie daarvoor aan het opdoen en aan het zorgen dat mijn sound eindelijk wat meer de 100% gaat benaderen, vandaar dus mijn gekte over amps, pedalen, gitaren, speakerkabels, instrumentkabels, snaren en dergelijke...
Oefenen doe ik wel als ik optredens heb, of als ik weer een nummer heb geschreven met een akkoordenschema waar onmogelijk over te soleren valt of zoiets...

Stevie had het voordeel dat hij een hele goede tech kon inhuren, namelijk Cesar Diaz, daar heb ik het geld momenteel niet voor (hij is ook al dood), vandaar dat ik zelf bezig ben met mijn zoektocht naar de ideale sound...
Bovendien heb ik het idee dat de mensen in Amerika meer naar elkaar kijken wat de ander gebruikt en daar meer van leren, dat heb ik nooit echt kunnen doen, want de stijl die ik speel zou je Jazz/Rock kunnen noemen en ik vindt dat vrijwel alle gitaristen in deze stijl een kutgeluid hebben...
Tegenwoordig weet ik wel beter wat ik zoek, maar dat is dus het resultaat van de zoektocht die ik een tijdje geleden gestart ben...
Het is tegenwoordig ook wel ingewikkeld hoor met al die moderne versterkers enzo, ik dacht altijd dat Marshall en Fender amps kut waren, maar dat kwam omdat ik alleen die moderne bakken had gehoord en die vind ik vrijwel allemaal kut blijkt nu, het is in ieder geval niet wat ik zoek...

Squier4ever
27 november 2006, 12:01
voor mij hebben de Ernies veel meer ballen maar klinken toch lekker helder IMO
d'adario's klinken na een week al dof, dan is echt alle helderheid ver te zoeken. daarbij roesten ze alsof ik zoutzuur aan mijn jatten heb :D

Michael AE
27 november 2006, 12:22
@Tristan: Liever dat mensen je een idioot vinden, dan dat je een kutsound hebt zoals de meesten. :D :p

Ik gebruik(te) altijd d'Addario's, omdat die het beste klinken voor mij. Meer ballen en fundament dan andere merken.

Ben de laatste tijd aan het experimenteren, want d'Addario's gaan niet echt al te lang mee bij mij.

Ik gebruik nu Pyramids, omdat ze goedkoop zijn en het meeste op d'Addario lijken qua toon, maar ideaal vind ik ze nog niet. Iets minder dat fundamentele en minder sterk midden. Ze gaan wel een stuk langer mee bij mij, dus voorlopig zijn ze het beste compromis.

glacius
27 november 2006, 12:32
ernie ball 010 013 017 030 042 052

gewoon omdat deze geweldig zijn !! heb veen geprobeerd maar blijf terug komen op de eb's

Tristan
27 november 2006, 13:40
voor mij hebben de Ernies veel meer ballen maar klinken toch lekker helder IMO
d'adario's klinken na een week al dof, dan is echt alle helderheid ver te zoeken. daarbij roesten ze alsof ik zoutzuur aan mijn jatten heb :D

@Squier4Ever:
Ah, jij bent dus gewoon een van de vele mensen waarbij de D'Addario's niet lang meegaan, dan begrijp ik ook dat je ze kut vindt, maar hoe vind je ze dan klinken als je ze net op je gitaar hebt gezet?
Ik vind het dan echt een wereld van verschil met Ernie Ball, die D'Addario's hebben meer ballen en klinken veel helderder...
Tsja, ik ben gewoon blij dat de D'Addario's schijnbaar wel redelijk bestand zijn tegen mijn zweethanden, anders zat ik ook aan die Ernie Balls vast...

@Michael:
Precies, dat vind ik nou ook... :D
Maar ja, we denken zowiezo hetzelfde over een hele hoop dingen, vooral ook wat betreft tone, dus...
Als ik jou was dan zou ik eens John Pearce snaren proberen, die zijn echt waanzinnig...
Dean Markley Blue Steel zou ook nog kunnen, die klinken meer als D'Addario's dan de Pyramids, minder geknepen...
Of GHS, maar daar had je volgens mij niet zulke goede ervaringen mee?
Die John Pearce zou ik als ik jou was in ieder geval zeker eens proberen...

Danny Drug
27 november 2006, 13:43
ik heb ernie balls erop zitten.. 0.10

Helter Skelter
27 november 2006, 13:49
Maakt mij niet uit, ik koop wel altijd Ernie Ball's of GHS omdat die wat handiger verpakt zitten dan b.v. D'addario's

ik heb ook veel losse snaren van verschillende merken dus soms zitten er wel drie verschillende merken op één gitaar :o

BlazeSF
27 november 2006, 15:48
GHS Boomers of D'addario beiden altijd 012

Mijn voorkeur gaat toch echt naar GHS vanwege de klank en feel

Hell's Engl
27 november 2006, 19:21
Ernie Ball 5150's

Waarom? 5150 = Eddie van Halen. Met zijn snaren speel ik bijna net zo goed als the man zelf! Bijna.....

Worden die nog gemaakt?! Heb vroeger ooit 'n setje gehad, weet eigenlijk meer eens wat ik er van vond...

Maar ik ben eigenlijk opgegroeid met Dean Markley SLP 0.10 Top Light Heavy Bottom, maar kreeg m'n HAAR strat met Pyramides 0.10. Ben daar eigenlijk best tevreden over, maar ik kreeg 'n tijdje geleden 'n setje Gallistrings en deze klinken erg lekker. Heb ze op m'n Wolfgang gezet en ze klinken erg sprankelijk en helder. Deze komen dus ook op m'n HAAR strat...

Ritch
27 november 2006, 19:24
Regular Slinky's. Waarom? Die blijven het langst helder (al hoor ik ook goede verhalen over Elixir) en hebben meer windingen om de ball-end (dan d'Addario) dus breken ze ook minder snel.

koennie
27 november 2006, 22:13
Regular Slinky's. Waarom? Die blijven het langst helder (al hoor ik ook goede verhalen over Elixir) en hebben meer windingen om de ball-end (dan d'Addario) dus breken ze ook minder snel.

hoezo? breken ze altijd bij t balleke af dan? ALS ik een snaar breek is t meestal op de rand van de zadel, na een maandje of 4 met dezelfde snaren :)
maar verder vind ik die regular slinky's ook wel erg fijn.

TRC
28 november 2006, 10:53
Even een vraagje.
Wat zijn goede snaren (en de goede dikte) voor een lekker warme sound zonder zo'n felle bite? Het zal vast wel in het topic staan maar heb geen zin om het door te lezen :D :D :D

Kim Wilson
28 november 2006, 10:57
Bedoel je een dooie doffe klank? Flatwound, denk ik...

TRC
28 november 2006, 11:25
Nee geen doffe klank ;)
Gewoon totaal niet fel...

Kim Wilson
28 november 2006, 11:28
Dan denk ik nog steeds flatwounds...

PeterX
28 november 2006, 11:49
Ik speel op d'addario 0.10's.

Eerder heb ik ook Ernie balls en elixer geprobeerd. Persoonlijk vond ik de ernie balls niet beter dan de d'addario's. De elixer snaren vond ik wel superieur, maar voor de prijs van een setje elixers heb ik bijna een hele doos d'addario's, dus de keus was voor mij duidelijk.

Verder blijven miijn snaren trouwens ook lang mooi en schoon, ik ken ook mensen die binnen een week spelen zwarte snaren hebben, in dat geval zou ik wel voor elixers gaan, omdat die ook een stuk langer 'goed' blijven.

heinz3110
28 november 2006, 13:06
Fender 250's nickelplated-010 .En NEEEE,niet de bullet-ends, wnat die krijg je zo k*t uit je tremblok.

Tja,waarom? Ze blijven redelijk lang helder en breken minder snel dan de rest die ik in de loop der jaren heb gebruikt(Mijn test: 1 gig van 2 a 3 sets van 3 kwartier zweten en 2 repetitie-avondjes). En niet al te duur ook.

Elixir
28 november 2006, 13:37
Elixirs.... heb d'addario en EB geprobeerd maar zijn na 2 weken niet meer fijn te bespelen met mijn zweetklauwen. Verschil in klank hoor ik tussen verschillende merken bijna niet.

Ritch
28 november 2006, 14:20
hoezo? breken ze altijd bij t balleke af dan? ALS ik een snaar breek is t meestal op de rand van de zadel, na een maandje of 4 met dezelfde snaren :)
maar verder vind ik die regular slinky's ook wel erg fijn.

Bij d'Addarios heb je vaker de kans dat de windingen om de snaar 'loslaten', omdat er minder windingen op zitten dan EB's.

new deep
28 november 2006, 14:30
Ik heb nu John Pearse snaren en die spelen wel goed eigenlijk.

Ik heb ook het idee dat er minder troep op blijft zitten (of wordt gevormd) dan bij d'Addario die ik normaal heb.

Verder ook een relatief sprankelende en levendige klank ten opzichte van d'Addario in mijn beleving.

hendrix_appendix
28 november 2006, 18:02
Toch weinig mensen die zweren bij Elixer hierzo, ikzelf vind ook dat die dingen eigenlijk alleen goed tot hun recht komen op een acooustische gitaar, het toneverschil op een elektrische vind ikzelf niet echt groot genoeg om die 20E te rechtvaardigen.
Ikzelf speel trouwens op GHS boomers .11, leker metalig geluidje, ik houd daar wel van.

Michael AE
28 november 2006, 18:12
Persoonlijk ben ik niet zo weg van Elixers. Ik heb ze regelmatig gebruikt op mijn akoestische gitaar, maar met name in het hoog/hoog-midden zijn ze klinisch en hebben ze een raar geluid.

Elektrisch valt dit me een stuk minder op, maar dan hebben ze weer geen ballen.

Het concept vind ik goed, hoor. Ik merk inderdaad dat ze langer hun hoog behouden. Helaas niet het hoog dat ik mooi vind.

Tristan
28 november 2006, 18:26
Nou, zoals ik al zei, klonken de Elixer snaren die ik ooit eens op mijn Strat en mijn ES335 heb gelegd zo dood als een pier, er zat al geen hoog, geen resonantie, geen openheid, geen twang of niets in, dus het lijkt me logisch dat ze dat dan niet kunnen verliezen ook...
Ik vind het echt complete bagger...

future2future
28 november 2006, 18:46
D'Adarrio 010

ED BOB
28 november 2006, 19:16
Elixer 010 op heel mijn verzameling.

Fender Strat, Fender Tele, Gibson Les Paul, Gibson Explorer
Ik speel in diverse coverbands: All round, U2-tribute en Rolling Stones-Tribute.
Waarom Elixer? Blijven het meest constant qua sound m.a.w. klinken vanaf het begin tot het einde van hun levensduur nagenoeg hetzelfde, even helder. en gaan veel langer meer onder de meest zware omstandigheden....dus uiteindelijk goedkoper maar nog belangrijker...minder snaarwissels want daar heb ik een gruwelijke hekel aan.

Waarom 010? Voor de Fenders omdat i.m.o. de 009 te 'dun' klinkt, 011 vind ik te dik, te zwaar spelen. Voor de Gibson om dat ik 009 i.c.m. met de kortere mensuur te slap vind, zeker met drop-D-stemming die ik wel eens toepas op de Les Paul. Verder is 010 wat stemvaster dan 009.

gr. Ed

Kim Wilson
28 november 2006, 19:44
Elixir heb ik wel op de western. Maar dat is omdat ik hem bijna nooit gebruik, en als ik hem gebruik, moet ie gewoon lekker klinken. En dat gaat met Elixir .013 een jaar lang goed. Geen reden dus om daar wat anders voor te zoeken.

drap
28 november 2006, 19:58
Ik gebruik altijd D'Addario 0.11 snaren. Ik ben nogal een ragger dus dat vergt best wat van de snaren. Toevallig afgelopen zondag bij repeteren voor het eerst in, nou, ik zou haast zeggen jaren een snaar geknapt. Maar goed, ik vervang dan ook redelijk snel m'n snaren. Er zijn tijden geweest dat ik zo ongeveer om drie, vier weken m'n snaren verwisselde, maar dat heb ik maar gerecudeert tot een maand of twee, drie, afhankelijk van hoe intens ik ze heb toegetakeld.

Waarom ik verder D'Addario gebruik? Gevoelskwestie denk ik. Ze klinken voor mij beter, maar als ik me ga inbeelden dat bijv. Elixir of Ernie Ball beter klinkt, zal dat voor mijn gevoel ook wel zo zijn.

ccc
28 november 2006, 20:48
Ik ging via een vriend wat Elixirs bestellen en hij beweert dat deze (DR Z - Black beauties ) volgens hem veel beter zijn. Voor 8,5 $ per set.
Ze zijn nu onderweg.....

http://www.thomann.de/thoiw7_dr_black_beauties_bke_10_prodinfo.html

Wimvdb
28 november 2006, 20:51
Zou nu graag overstappen van 0.10 naar 0.11 Ookal speelde ik tot voor 2 maand nog op 0.09. Sustaaaiiiiiinn !

Jognt
3 december 2006, 22:31
ik heb d'addario en elixer geprobeerd, en zit sinds t begin nu bij elixir...

iik kreeg bij mn tele 2 pakjes d'addario .10 (geloof ik, kon ook .09 zijn) en die sprongen tijdens t stemmen (khad er nog niet op gespeeld, kwas ze aan t stemmen na t plaatsen) bij allebei de setjes was t de G snaar die brak (toepasselijk uitroep van mij.. kzat net op IRC --> DAMMIT, MY G StRING JUST BROKE.. hoop gelach..)

Elixer vind ik lekker helder klinken, en ze voelen gewoon goddelijk aan.. lekker sliden over die nek ^^
In t begin klinken ze wel wat metalig (op mn akoustische dan vooral) maar na een tijdje akkoorden raggen klinken ze al wat voller :P

Elixir +1 ^^

iwamoto
3 december 2006, 22:39
ik speel op mijn RG altijd met EB super slinky's 0.09, ik ben van plan om als de strat is gescalloped, er 0.08's op te leggen, weet alleen nog niet welke, ik denk de dean markley yngwie's magic

kiem
3 december 2006, 22:43
ff mijn persoonlijke mening.


dadarios.. allerkutste snaren die er bestaan, klinken niet en zijn stugge rotdingen.

earnie ball, klinken goed, spelen lekker, zijn alleen binnen week of 2 zo vals als t mara kan.

dr snaren, zelfde als earnie ball, alleen gaan ze langer mee.

tomastic techno brights, klinken goed, spelen lekker, en gana verrekte lang mee.


over de duur dat snaern meegaan ligt natuurlijk aan hoe erop gespeelt word, en t zweet van je handen aspeelt ok nog welles mee, ik noem alleen mijn persoonlijke ervaring met de bovengenoemde snaren op ;)

Thundermane
4 december 2006, 09:30
Ik heb ernie ball meerdere malen gebruikt, en die roesten bij mij heel snel, en fast fret werkt niet goed tegen de roest.
Daar komt bij dat ze aan het begin als metalen touwen klinken in plaats van snaren voor elektrische gitaar.
En nadat ze niet meer zo klinken, dan klinken ze alsof ze stervende zijn.

D'Addario daarintegen klinkt bij mij de eerste 2 dagen ietwat metaalkabelig, maar daarna klinken ze super zuiver, en niet ratelig.
En daar komt bij, ik hierbij fast fret WEL kan gebruiken.

D'Addario, zuiver en constant.
Ernie Ball ratelig en chaotisch...

Dit was wel telkens op een Ibanez RG en ik merk wel dat Ibanez zich meer richt op D'Addario.
En het is een 7snarige gitaar, waar d'addario zich meer op richt dan ernie ball.

cardinal
4 december 2006, 21:49
gebruikte veel ernie balls, dezelfde als jij. Daarvoor d adario, maar ben daar mee gestopt op e.o.a manier, kweet niet eens waarom.

Nu op ghs geloof ik, maar ik had op mijn sg wat bright wires van gibson en verving die door de ghs en vond die gibson strings toch lekkerder klinken. Hadden vele meer bite in de sound, rockte meer.

Wellicht eens een objectieve test gitaarnet?

drap
4 december 2006, 21:51
ik speel op mijn RG altijd met EB super slinky's 0.09, ik ben van plan om als de strat is gescalloped, er 0.08's op te leggen, weet alleen nog niet welke, ik denk de dean markley yngwie's magic

Pas op dat je geen nagel breekt.

Gitaristje 18
4 december 2006, 23:25
Ik zelf speel met D'addario 0.010. Ze bevallen me wel en bij elektrisch heb ik nog nooit andere merken snaren gespeeld. Soms zie ik weleens andere merken liggen in zo'n grote bak, maar ja das zo'n gedoe om steeds allemaal andere snaren te nemen. Aan de ene kant wil ik alles proberen, je zal maar een super goede set snaren tegenkomen, maar mijn andere kant zegt if it ain't broke, don't fix it.;)
Dus tot nu toe hou ik het bij deze snaren.

iwamoto
4 december 2006, 23:33
Pas op dat je geen nagel breekt.
nou sorry hoor, maar ik ben gewoon een ventje met gevoelige handen, waardoor ik wel mooi kan spelen...en jij gewoon met je 0.15's euhm...oke, mischien ook wel mooi kan spelen...aaah fuck it, oke, t maakt niets uit, ik ben gewoon een mietje die alleen maar op ibanez halzen speelt met dunne snaren :p