PDA

View Full Version : vox ac30cc2 versus ac30cc2x



beess
26 november 2006, 15:37
Afgelopen zaterdag ben ik naar een muziekwinkel getrokken om de ac30cc2 die hij heeft staan te gaan vergelijken met de ac30cc2x die ik zelf pas heb overgenomen tweedehands (waarvoor nog steeds mijn oprechte dank !).

De bedoeling was om te zien of het prijsverschil dat vox oplegt ook gerechtvaardigd zou worden in een A/B-vergelijking van beide versterkers, die volgens mij op de speakers na volledig identiek zijn. Veel tijd had ik helaas niet, omdat vrouwlief thuis wachtte tot ik terug was om sinterklaas-inkopen te gaan doen... Dus we hebben ons beperkt tot het vergelijken van beide versterkers zelf en niet hoe ze reageren op pedalen of zo. Ik ben zelfs totaal vergeten de vox bulldog te testen...

Gitaar was een Mexicaanse tele die @iro (de eigenaar van de winkel) had hangen, en die ondertussen mijn favorietje is geworden om vanalles uit te proberen. Het signaal ging door mijn pedalboard (ik wou ook zien of mijn wah inderdaad minder ruiste in de winkel dan thuis - and it did), dan in een passieve A/B/Y-box van radial, dan naar beide versterkers. Alvast opmerken dat toen we de gitaarplug uit de cc2 trokken, de cc2x begon te brommen zoals bij een kabel die in de versterker zit, maar niet in de gitaar. Raar... Heeft wellicht te maken met het passief zijn van het boxje...

We zijn begonnen met het "normal"-kanaal, alle chickenheads wezen dezelfde kant op, de switches achteraan stonden allen hetzelfde (modern - warm).

Het normale kanaal dus : weinig verschil te merken. Iets wel : de cc2x was iets warmer, had een vollediger frequentiebereik lijkt het. De cc2 had meer geprononceerde mids, minder bas en minder treble. Het verschil sloeg wat tegen, ik had er meer van verwacht. Ook bij een hogere volume-instelling, waardoor je crunch-geluiden krijgt, bleef het verschil klein. Niet onbestaand, wel klein.

Dan het top-boost-kanaal : gans andere koek : het verschil was echt veel duidelijker, ook voor mindere klankpuristen. Wim - een bandlid van me - was mee, en die koopt gitaren meer met zijn ogen dan zijn oren, zodus... ;-) En zelfs hij vond het een duidelijk verschil. Dezelfde opmerkingen als bij het normale kanaal, maar veeeeeeel duidelijker. De cc2x klonk warmer, doorleefder, de cc2 klonk vlakker, oppervlakkiger. Of hoe je dat moet proberen te omschrijven... De cc2x had precies een groter frequentiebereik, was dynamischer, reageerde duidelijker op verschil in spel, ... En hoe meer gain je gaf, hoe groter het verschil.

Is het verschil dan echt zo duidelijk ? Wel, als ik thuis mijn versterker eerst zou getest hebben, en dan naar Itegem zou gereden zijn om de cc2 te horen (een 15 minuten rijden) denk ik niet dat er nog veel van het verschil zou overblijven. Iets wellicht, maar toch niet zo opvallen dan in deze A/B-test. Wellicht dat het dan in een band-situatie, met nog herrie van andere gitaren, bas, keyboard en drum helemaal in het niets zou verdwijnen. Enkel het geoefende oor zou dan nog kunnen zeggen welke versterker nu precies op het podium staat.

Ik beweer dus niet dat het verschil klein is, het is duidelijk merkbaar, maar wellicht alleen in een echte AB-vergelijking.

Rechtvaardigt dit verschil de meerprijs van 50% ? Neen. Nieuw zou ik nooit dat extra geld op tafel willen leggen voor het verschil in klank. Ik ben gewoon one very lucky (and happy) bastard dat ik een ac30cc2X van 1 maand oud voor de prijs van een cc2 nieuw kon kopen. That's it. Het is iets voor echte klankpuristen om (ongeveer) 500 euro meer uit te geven omwille van dit verschil.

Nog opmerken dat ik die passieve ABY-box meegenomen heb, en thuis mee aan het experimenteren ben geweest om te switchen tussen kanalen. Werkt dus perfect, alleen kan je niet bijvoorbeeld het normal-kanaal clean instellen, en het top-boost-kanaal crunchy, want je blijft met het volume-verschil zitten. Mogelijke oplossing is wellicht een volumepedaal (of clean booster) in de loop...

Negative K3 fan
26 november 2006, 16:19
Alvast opmerken dat toen we de gitaarplug uit de cc2 trokken, de cc2x begon te brommen zoals bij een kabel die in de versterker zit, maar niet in de gitaar. Raar... Heeft wellicht te maken met het passief zijn van het boxje...

meestal zorgt een 1meg weerstandje over de input dat at niet gebeurt, misschien zit die los of is er een aardingsprobleem

marc_o
27 november 2006, 10:35
Goed dat je de A/B test hebt gedaan. Kijk, een klankverschil hou je toch, zelfs als ze beide hetzelfde zijn, maar het is aan een ieder om te bepalen of ze het prijsverschil ervoor over hebben. En net wat je zegt, in een band gaat het verloren in de herrie, dat vergeten een hoop mensen. Maarja, we staan meer thuis de rockheld uit te hangen dan on-stage (was vroeger wel anders), dus dan kies je naar smaak, eer en geweten.

Heb zelf nog wel trek in een AC 30 met 1 speaker, naast mijn AC 15

@iro
27 november 2006, 13:25
meestal zorgt een 1meg weerstandje over de input dat at niet gebeurt, misschien zit die los of is er een aardingsprobleem

Ik heb het al getest met dezelfde / andere ab box en deze heeft net het zelfde, is gewoon het ontwerp van deze boxen

Negative K3 fan
27 november 2006, 16:25
ah nee ok, ik had verkeerd begrepen dat het aan de amp lag, maar het is dus dat pedaal.

new deep
28 november 2006, 23:57
Ik vond de Vox ac 30 met de alnico blue speakers beduidend meer leven en dynamiek hebben dan de standaard nieuwe 12" en 2x 12" ac30ers die ik heb getest.

De vibrato kwam ook veel beter tot zijn recht en juist het clean klonk dus naar mijn smaak zoveel beter dat dit de 500 ook echt meer waard zou zijn.