PDA

View Full Version : niet bedoelde/te plaatsen geluidjes in nummers



amon
26 november 2006, 15:30
Ik heb sinds een tijdje een leuk setje monitors hier staan en daar luister ik mn muziek over.

In veel nummers hoor ik ineens iets 'he, hoorde ik dat nou goed? even terugspoelen'. En dan blijkt dat er een piepje/ruisje of fout aanslagje zit bijvoorbeeld.

Zo hoorde ik toennet er nog eentje en ben ik toch beniewd of het nou aan mijn nummer ligt en of jullie ook een paar van die dingen vonden.

Met mn koptelefoon hoor ik bijvoorbeeld een fout aanslagje bij Nirvana - Smells like teen spirit in de intro. Ik hoor het alleen als ik de cd in mn cdspeler (Sony QS) gooi en mn koptelefoon daar rechtstreeks inprik.

Een andere die ik daarnet duidelijk hoorde over mn monitors is Pear Jam - Given to Fly (album: Yield). Op 2:44-2:45 zit er ineens links een piepje.

bass blom
26 november 2006, 20:40
kan het ook zijn dat het komt omdat je meer met luisteren bezig bent?

WICKED
26 november 2006, 20:54
ik denk dat dat het is, je let meer op de details als je zo gaat luisteren.

Negative K3 fan
26 november 2006, 21:09
ik hoor trouwens geen enkel fout slagje bij SLTS, ik denk ook dat je nu aandachtiger naar muziek luistert doordat je wordt gestimuleerd door goede apparatuur

Helter Skelter
26 november 2006, 21:12
Een andere die ik daarnet duidelijk hoorde over mn monitors is Pear Jam - Given to Fly (album: Yield). Op 2:44-2:45 zit er ineens links een piepje.


waarschijnlijk opende Eddie precies op dat moment een flesje Dommelsch...

Koekjes zijn lekker
26 november 2006, 21:54
In een nummer van Liquid Tension Experiment zit ergens een windows-foutmelding-geluidje. Ik weet zo niet precies welk nummer, het zou wel eens Biaxident kunnen zijn.

amon
27 november 2006, 16:39
ik hoor trouwens geen enkel fout slagje bij SLTS, ik denk ook dat je nu aandachtiger naar muziek luistert doordat je wordt gestimuleerd door goede apparatuur

Erg zachtjes. Ik hoor het ook alleen als ik naar de cd luister met mn koptelefoon rechtstreeks in de cdspeler. Als ik nu de cd in mn computer stop en dan met mn koptelefoon nog eens luister hoor ik het ook niet.

Dat SLTS foutje hoorde ik inderdaad toen ik echt zat te luisteren. Ik had net die koptelefoon gekocht en wilde wel eens luisteren hoe een cd klinkt door die koptelefoon en plugde hem daarom ook direct in mn cdspeler en flopte de cd erin die ik voorheen al plat gedraaid had.

Dat piepje in Pearl Jam's nummer hoorde ik gewoon toen de muziek normaal aan stond, niet door nauwkeurig te luisteren ofzo. Dit piepje is ook wel wat duidelijker dan dat in SLTS.

e!
1 december 2006, 12:00
Welkom in de wereld van goed geluid. Tof man.

Das Schaap
1 december 2006, 14:29
Als je echt goed oplet zal je vaak veel dingen horen.

Ik heb in een nummer van Andy Timmons bijv. zelfs opeens een open snaar gehoord die per ongeluk geraakt werd. Maar dat was ook echt 3x terugluisteren op hoger volume om het echt te weten te komen. Veel dingen zijn gewoon niet hinderlijk of bijna niet terug te horen en blijven erin.

Het zijn niet allemaal robotten, muzikanten zijn ook mensen. :hippie:

Nellyrocks
1 december 2006, 17:02
Opmerkelijk dat niemand tot nog toe een sampletje van een bijgeluidje heeft geplaatst.

Ik ook niet hoor, daar niet van maat dat komt omdat dat niet kan op mijn werk en thuis heb ik geen internet.

sjoerd5
1 december 2006, 17:44
op welke tijd zit dat foutje in smells like dan??

TMKXL
2 december 2006, 12:11
Liquid Tension Experiment - Universal Mind @ 1:26 hoor je een 'download is klaar' geluidje.

Reel Big Fish
2 december 2006, 16:08
In een nummer van Liquid Tension Experiment zit ergens een windows-foutmelding-geluidje. Ik weet zo niet precies welk nummer, het zou wel eens Biaxident kunnen zijn.
Nee dat is Universal Mind! Ik dacht altijd dat het aan mij lag haha

Edit: niet naar beneden gescrolled vandaar :p

Rude Perception
2 december 2006, 23:38
Het zijn niet allemaal robotten, muzikanten zijn ook mensen. :hippie:

hmm, ik vind t meestal een raar diersoort;)

Iceman
9 december 2006, 12:55
Goed geluid laat je meer horen.
Persoonlijk vind ik "foutjes" prachtig in een opname omdat dan pas het echte karakter van een band naar boven komt. Dat steriel strakke bewaren ze maar voor de top40.

Ic3gl0vE
11 december 2006, 00:33
Liquid Tension Experiment - Universal Mind @ 1:26 hoor je een 'download is klaar' geluidje.


Is dat een windowsgeluidje? Ik dacht dat het gewoon in het nummer hoorde op 1:39 zit met hetzelfde geluid nog een soort crescendo, deze is nog wat zachter.

basswasp
11 december 2006, 00:55
Er was ergens een site met allemaal Beatles-opname's-bijgeluiden, en op welke seconde die te horen waren. Op die manier 'hoor' je ineens veel meer.
I Saw Her Standing There is bijvoorbeeld erg slordig uit 2 takes bij elkaar geplakt.
Op de latere, meer experimentele albums zit het vol met geluidjes die te lang door gaan, effecten die nog naklinken, foute noten tijdens een fade-out en allerlei overblijfselen uit andere takes.

Reel Big Fish
11 december 2006, 16:26
Is dat een windowsgeluidje? Ik dacht dat het gewoon in het nummer hoorde op 1:39 zit met hetzelfde geluid nog een soort crescendo, deze is nog wat zachter.
Lijkt mij dat het stuk op 1:39 gewoon zo'n piano/keys stukje is, zo'n slide ofzo. Maar die op 1:26 is toch duidelijk het download geluidje