PDA

View Full Version : Snaar knapt bij de kop bij het lager stemmen



Postov
26 november 2006, 13:21
Ik heb het probleem dat ik redelijk wat e-snaren (de hoge e dus), verslijt bij het stemmen van de snaar. Eigenlijk nooit bij het spelen. De snaar knapt altijd aan het bovenste gedeelte van de kop waar hij zelfs nog half om de stemknop loopt. Het is niet zo dat de snaar knapt op het scherpe randje waar de snaar door de stemknop heen loopt, maar echt daar waar de snaar zijn eerste contact maakt met de stemknop.

Het rare is dus ook dat het telkens gebeurt bij het naar beneden stemmen van een e naar een D. Draai ik te snel, gebruik ik te weinig windingen, blijft de snaar haken in de topkam? Volgensmij geen van allen. Ik heb deze guide gebruikt: http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Guitar/Setup/SteelStrings/Stringing/ststringing1.html en had er net 5 dagen nieuwe Ernie Ball 0.10 snaren op.

P.s. er zit wel een nieuwe topkam op, maar al meerdere weken/maanden en ik heb het idee dat de snaar er vrij makkelijke doorheen loopt.

sickpunk
26 november 2006, 13:25
het zou ook kunnen, (als je dit vaak/meerdere keren op een dag doet) dat je gewoon metaalmoeheid krijgt... en dat ie dus breekt omdat ie elke keer word gespannen en ontspannen en dus elke keer buigt...

Tho
26 november 2006, 13:28
Dat lijkt mij ook de voornaamste reden. 't is niet goed voor je snaren (en stemmechanieken!) om continue te blijven wisselen van stemming, zoals naar drop d en dan weer normaal.

Micro-e
26 november 2006, 13:31
Ja dit heb ik ook al 2x gehad.
Best frustrerend

Postov
26 november 2006, 13:34
Hmm dat is wel erg jammer :s Het is helaas niet zo dat ik 2 gitaren op voorraad heb of iets dergelijks. Kunnen meer windingen misschien helpen?

FruscianteFan
26 november 2006, 13:38
Dat had ik ook toen ik mijn Jackson regelmatig van E naar C# stemde, toen ik er nog .011 op had liggen. Probeer eens iets dikkers, want toen ik er .013 op had liggen, heb ik hem niet meer gebroken.

En anders zul je toch echt een extra gitaar moeten kopen :D
(heb ik uiteindelijk ook gedaan ;))

marter544
26 november 2006, 13:51
Ik wissel ook elke dag wel van stemming, vaak meerdere keren per dag, maar heb op die plek nog geen snaren gebroken! Ik gebruik GHS boomers 0.010..