PDA

View Full Version : vibrato kanaal fender pro reverb



datsun
26 november 2006, 00:03
Ok, misschien een domme vraag, maar ik vroeg het me af... Bij mijn silverface fender pro reverb heb ik twee kanalen: normal en vibrato. Is het normaal dat het vibrato kanaal véél sneller overstuurt? Bedankt :p

heavy-metal-thunder
26 november 2006, 00:30
ik dacht het wel, ja!
Ik gebruikte bij mijn vibrolux ook altijd het vibratokanaal omdat het sneller in overdrive ging.
Bij sommige Fenders kan je beide kanalen met elkaar verbinden. Maar niet bij alle types (heeft ergens iets te maken met fase, maar in die fase ben ik nog niet dat ik dat allemaal begrijp :-)
btw: de vibrato liet ik altijd aan staan, maar dat pakweg op 2-3, die geeft een beetje 3D-sound, zonder dat je er onnozel van wordt.

btw: heeft die versterker geen uittrekbare switch, waarbij je extra gain kan hebben? Ik heb ooit eens een Pro gehoord en ik dacht dat die dat had?????

Chris Winsemius
26 november 2006, 12:11
Hoi Datsun

Zoals HMT al poste: dat is normaal.

In dat kanaal zit 1 trapje meer om het directe en het reverb signaal te mixen, subtiel ietsje meer gain maar vooral meer "clipping" als je de zaak laat vervormen.

Doorlussen is inderdaad geen probleem bij de meeste blackface/silverface versterkers zonder reverb.

"Leken-uitleg" fase: bijna altijd is de uitgang van 1 trapje uit-fase tov. de ingang van dat trapje. Het reverb-kanaal bevat 3 trapjes en het normale kanaal 2 trapjes: dus uit-fase tov. elkaar. Bij het doorlussen wordt het geluid dan "hol", beetje te vergelijken met je stereo-set als je 1 v/d speaker-draden omgekeerd (qua + en -) hebt aangesloten.

datsun
28 november 2006, 18:32
Ik weet niet of ik de kanalen kan verbinden, ik heb heb wel 2 inputs per kanaal, ik kan het eens proberen... Ohja ik heb een uittrekbare switch maar ik merk weinig (lees: geen) verschil...Waarschijnlijk schaf ik me een a/b boxje aan, kan ik het mooi regelen. Bedankt voor de uitleg HMT en chris!

imlikeajungle
28 november 2006, 18:52
Is het die Pro van Dimitri geworden?

vibro
28 november 2006, 20:03
Hoi Datsun,

Moet je dat niet via een voetschakelaar regelen?
Ik heb ook nog een oude buizen Princeton reverb en daar maakt het enorm verschil of de voetschakelaar ingeplugd zit of niet.
Op de Vibrolux merk ik minder kanaal verschil, misschien exemplarisch bij HMT.

heavy-metal-thunder
28 november 2006, 20:18
Hoi Datsun,

Op de Vibrolux merk ik minder kanaal verschil, misschien exemplarisch bij HMT.

het is natuurlijk niet zo dat het vibro kanaal een scheurkanaal is, hé! Gaat gewoon ff sneller in overdrive.

johnnyz
28 november 2006, 23:15
hoe zit dat dan als je de pre-amptube van het normal channel verwijderd

Chris Winsemius
29 november 2006, 10:22
hoe zit dat dan als je de pre-amptube van het normal channel verwijderd

Dan wordt de gain v/h vibrato-kanaal wat hoger.

Standaard delen beide buisjes bij de 2e trap een weerstand die de gain bepaald. Op het moment dat die ene buis eruit wordt gehaald krijgt die 2e trap meer gain dan normaal omdat die weerstandswaarde "niet meer klopt".

Mitch
29 november 2006, 11:36
Als je beide kanalen wil doorlussen zonder faseproblemen zijn er naar mijn weten twee pedalen die één input en twee outputs hebben met verschillende fase: de Barber Launch Pad en de Catalinbread Super Chili Picoso.

zoon van Piet
29 november 2006, 13:38
of je plugt in input1 en lust door met ene gitaarkabel van input2 naar input1 van het andere kanaal...

Mr.Jay
29 november 2006, 13:54
Als je beide kanalen wil doorlussen zonder faseproblemen zijn er naar mijn weten twee pedalen die één input en twee outputs hebben met verschillende fase: de Barber Launch Pad en de Catalinbread Super Chili Picoso.

Tel de LEHLE P-Split er ook maar bij.

JaY

Mr.Jay
29 november 2006, 13:56
of je plugt in input1 en lust door met ene gitaarkabel van input2 naar input1 van het andere kanaal...

Staat je totaalgeluid dus UIT fase bij deze amp.
Zou je eerst het NORMAL in het circuit aan de REVERB moeten aansluiten, dan hef je dit weer op en heb je meteen op beide kanalen reverb.

JaY

datsun
29 november 2006, 14:35
kan het ook gewoon zijn dat de lampen van het tweede kanaal meer versleten zijn (hoewel mij verteld is dat hij in september een onderhoud heeft gehad, nieuwe lampen enz...). Of misschien zitten er gewoon andere lampen in? De footswitch is aangesloten. Ja het is die van dimitri geworden, lekkere amp, vriendelijke mens, wel niet op hoog geluidsniveau kunnen testen in het apartementsgebouw :p .

Ché
29 november 2006, 18:20
kan het ook gewoon zijn dat de lampen van het tweede kanaal meer versleten zijn (hoewel mij verteld is dat hij in september een onderhoud heeft gehad, nieuwe lampen enz...). Of misschien zitten er gewoon andere lampen in? De footswitch is aangesloten. Ja het is die van dimitri geworden, lekkere amp, vriendelijke mens, wel niet op hoog geluidsniveau kunnen testen in het apartementsgebouw :p .


mijn SR heeft ook veel meer gain op het vib kanaal, is perfect normaal. op het 2de kanaal overstuurt hij rond 4-5 op het eerste kanaal moet ik al en stuk boven 6 gaan en dat kanaal klinkt ook een stuk minder 'luid'.

het zijn toch dezelfde eindbuizen voor de 2 kanalen, en als de voortrap meer versleten zou zijn, zou je net minder gain moeten krijgen als ik me niet vergis...

greetz

datsun
29 november 2006, 18:41
Ok bedankt, ik ben nog een leek op gebied van lampenversterkers. Nu weet ik toch zeker dat ik niet int zak gezet ben ;)