PDA

View Full Version : Gratis goeie plugins!



armageddon
25 november 2006, 22:50
Voor de mensen die het nog niet wisten, op Kjaerhus (http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php) kan je de complete classic series van hun downloaden. Deze bevat:
- Chorus
- Compressor
- Delay
- EQ
- Flanger
- Master Limiter
- Phaser
- Reverb
- Auto Filter

en schijnen allemaal toch erg goed te zijn :D

Swan
26 november 2006, 11:48
dank! altijd handig :)

Das Schaap
26 november 2006, 13:30
Inderdaad, die ga ik ook ff checken. :cheerup:

X-Rated
26 november 2006, 13:56
Dat ziet er goed uit :) Eens zien of het wat is :D

Thnq!

Ic3gl0vE
26 november 2006, 20:22
kjćrhus is wel cool ja, heb ik ook al eens genoemd.. De limiter is erg handig, je kunt eigenlijk niks fout doen met dat ding.

guitartheo
26 november 2006, 22:22
Hey bedankt voor de tip. die classic EQ werkt erg fijn ,makkelijker dan die in cubase, ga de rest ook even proberen :-)

armageddon
26 november 2006, 22:29
Hmm, ik hou veel meer van een parametric eq.
De delay en reverb zijn heerlijk!

GunMetalBlue
26 november 2006, 23:19
nou, ik snap niet bij die effecten hoe dat zit met dat vierkantje waarin je zo'n bolletje kunt verslepen (ableton 4.0; ik heb nooit iets anders gezien)

http://i79.photobucket.com/albums/j160/GunMetalBlue1/ScreenHunter_002.jpg

armageddon
26 november 2006, 23:32
Nooit iets anders gezien dan zo'n XY-pad?

GunMetalBlue
27 november 2006, 21:16
neen, maar leg dan ook uit!

=> wat zijn de alternatieven dan?

Romani
1 december 2006, 09:00
Chill zoiets kan ik wel gebruiken ;) :D

armageddon
1 december 2006, 09:37
neen, maar leg dan ook uit!

=> wat zijn de alternatieven dan?

Rustig, ik begreep de vraag niet goed van je. Okee, hier gaat ie dan.

Een XY-pad bestuurd in feite twee parameters van een effect, bijvoorbeeld de delaytijd en de delayfeedback. Enfn, je bent ermee bekend. Bij een EQ werkt het echter vaak anders. Je hebt eigenlijk 2 soorten EQ's die veel voorkomen, namelijk de parametrische eq en de grafische eq:

Grafische EQ
http://img464.imageshack.us/img464/8660/nuevo22vs.jpg

Zoals je hier kan zien kan je net als met bijvoorbeeld een Boss EQ pedaaltje gewoon per band aangeven wat de gewenste gain is.

Parametrische EQ
http://jameskatz.com/blog/img/Q10Eq_Waves.gif

Zoals je kan zien werkt dit heel anders :) Eigenlijk is het grafische gedeelte die mooie lijn die je daarboven ziet. Als je je Grafische EQ precies zo instelt krijg je praktisch hetzelfde effects. Bij de parametrische eq bereik je het echter anders. Je kan namelijk hobbels en kuilen (bells) maken en dan per hobbel of kuil het volgende instellen:
- gain
- frequentie van het centrum van de hobbel/kuil
- breedte van de hobbel/kuil (Q genaamd)
Het mooie van parametrische eq's is dat je ook nog andere vormpjes heb die je op het spectrum los kan laten met hun eigen parameters. Ik zal je alleen even alle vormen geven:
- Bell: Zoals hierboven beschreven dus
- Low-pass filter: Laat alleen laag door. Je kiest dus een frequentie en alles daarboven zal afgedempt worden tot je het niet meer hoort.
- High-pass filter: Idem, maar dan precies andersom. Je laat alles onder een bepaalde frequentie niet meer door. Handig om te gebruiken op microfoonopnames van alles behalve de basgitaar en de bassdrum om te gebruiken op de 60-120Hz ofzo, om de bassige zooi die je toch niet hoort eruit te filteren om zo de opname meer sonische ruimte te geven zeg maar :)
- Low-shelf: Omgekeerde van een Low-pass. Nu versterk je alles onder een bepaalde frequentie.
- High-shelf: Idem, maar nu versterk je alles boven een bepaalde frequentie.
Zoals je je voor kan stellen kan je met een combinatie van de bovenstaande functies heel goed een spectrum beinvloeden en ik vind het persoonlijk lekkerder werken dan een grafische eq.
De low-middle-high(-presence) settings is eigenlijk ook een parametrische eq waar je alleen nog maar de gain van in kan stellen.
Een Mesa-Boogie Mark IV heeft bijvoorbeeld ook nog eens extra een grafische eq eroverheen hangen.

Ik hoop dat dit allemaal wat duidelijker is?

Romani
1 december 2006, 13:22
Voor de mensen die het nog niet wisten, op Kjaerhus (http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php) kan je de complete classic series van hun downloaden. Deze bevat:
- Chorus
- Compressor
- Delay
- EQ
- Flanger
- Master Limiter
- Phaser
- Reverb
- Auto Filter

en schijnen allemaal toch erg goed te zijn :D

Ik heb ze allemaal gedownload.
Maar hoe moet ik ze nu installeren? :O
Als iemand me het kan uitleggen.. :)
Thanks :)

STW
1 december 2006, 18:10
je hoeft ze niet te installeren
gewoon (eerst uitpakken en dan) de .dll files in je plugin map gooien
ik weet niet waar je mee werkt, als het bijvoorbeeld cubase is:
Program Files\Steinberg\VstPlugins
dan ziet cubase ze meteen met het opstarten

Romani
1 december 2006, 18:37
je hoeft ze niet te installeren
gewoon (eerst uitpakken en dan) de .dll files in je plugin map gooien
ik weet niet waar je mee werkt, als het bijvoorbeeld cubase is:
Program Files\Steinberg\VstPlugins
dan ziet cubase ze meteen met het opstarten
oke ik zal het proberen ;) danks

GunMetalBlue
1 december 2006, 22:33
Rustig, ik begreep de vraag niet goed van je. Okee, hier gaat ie dan.

Een XY-pad bestuurd in feite twee parameters van een effect, bijvoorbeeld de delaytijd en de delayfeedback. Enfn, je bent ermee bekend. Bij een EQ werkt het echter vaak anders. Je hebt eigenlijk 2 soorten EQ's die veel voorkomen, namelijk de parametrische eq en de grafische eq:

Grafische EQ


Zoals je hier kan zien kan je net als met bijvoorbeeld een Boss EQ pedaaltje gewoon per band aangeven wat de gewenste gain is.

Parametrische EQ


Zoals je kan zien werkt dit heel anders :) Eigenlijk is het grafische gedeelte die mooie lijn die je daarboven ziet. Als je je Grafische EQ precies zo instelt krijg je praktisch hetzelfde effects. Bij de parametrische eq bereik je het echter anders. Je kan namelijk hobbels en kuilen (bells) maken en dan per hobbel of kuil het volgende instellen:
- gain
- frequentie van het centrum van de hobbel/kuil
- breedte van de hobbel/kuil (Q genaamd)
Het mooie van parametrische eq's is dat je ook nog andere vormpjes heb die je op het spectrum los kan laten met hun eigen parameters. Ik zal je alleen even alle vormen geven:
- Bell: Zoals hierboven beschreven dus
- Low-pass filter: Laat alleen laag door. Je kiest dus een frequentie en alles daarboven zal afgedempt worden tot je het niet meer hoort.
- High-pass filter: Idem, maar dan precies andersom. Je laat alles onder een bepaalde frequentie niet meer door. Handig om te gebruiken op microfoonopnames van alles behalve de basgitaar en de bassdrum om te gebruiken op de 60-120Hz ofzo, om de bassige zooi die je toch niet hoort eruit te filteren om zo de opname meer sonische ruimte te geven zeg maar :)
- Low-shelf: Omgekeerde van een Low-pass. Nu versterk je alles onder een bepaalde frequentie.
- High-shelf: Idem, maar nu versterk je alles boven een bepaalde frequentie.
Zoals je je voor kan stellen kan je met een combinatie van de bovenstaande functies heel goed een spectrum beinvloeden en ik vind het persoonlijk lekkerder werken dan een grafische eq.
De low-middle-high(-presence) settings is eigenlijk ook een parametrische eq waar je alleen nog maar de gain van in kan stellen.
Een Mesa-Boogie Mark IV heeft bijvoorbeeld ook nog eens extra een grafische eq eroverheen hangen.

Ik hoop dat dit allemaal wat duidelijker is?

...ik probeer echt :(

kan het iets simpeler? Ik snap gewoon het gedeelte vd bells niet.


Voor de rest... thx!!

armageddon
1 december 2006, 23:19
http://en.wikipedia.org/wiki/Parametric_equalization

kijk hier ook eens :)

Romani
2 december 2006, 10:29
je hoeft ze niet te installeren
gewoon (eerst uitpakken en dan) de .dll files in je plugin map gooien
ik weet niet waar je mee werkt, als het bijvoorbeeld cubase is:
Program Files\Steinberg\VstPlugins
dan ziet cubase ze meteen met het opstarten

Ik heb gewoon een windows PC (als je dat wel bedoelde dan ;) )
Als ik bij 'Program Files' ben, kan ik de map niet vinden waar de plugins in zitten. Ik heb één map met alle 'Kjaerhusaudio' downloads. Maar als ik dan zo'n zipped map open.. dan zit er inderdaad een .dll bestand in en een readme file. Maar waar heen moet ik dan nu die. dll bestand in gooien?

Laat ik het zo vragen, waar vind ik de plugin map waar ik de .dll bestand in moet mikken? :)

Rewind
2 december 2006, 11:09
Je hebt nog geen sequencer op je computer staan?
Dan kan je de plug ins ook niet gebruiken. Het zijn geen programma's die je los in windows kan gebruiken zeg maar. Plug ins installeer je en je opent ze met je audio-programma, dit kan cubase, protools, logic etc zijn.
Dat programma gebruik je voor het produceren van je muziek, de plugins worden slechts een onderdeel van dat programma.

Romani
2 december 2006, 11:14
Je hebt nog geen sequencer op je computer staan?
Dan kan je de plug ins ook niet gebruiken. Het zijn geen programma's die je los in windows kan gebruiken zeg maar. Plug ins installeer je en je opent ze met je audio-programma, dit kan cubase, protools, logic etc zijn.
Dat programma gebruik je voor het produceren van je muziek, de plugins worden slechts een onderdeel van dat programma.

Aah op zo'n manier.
Ik heb audacity.. kan het daar mee?
Of moet ik cubase gaan downloaden?

Han S
2 december 2006, 11:26
...ik probeer echt :(

kan het iets simpeler? Ik snap gewoon het gedeelte vd bells niet.


Voor de rest... thx!!

Bij de grafische EQ heb je vaste spilfrequenties, elk schuifje staat voor een deel van het geluidsspectrum, bijvoorbeeld 63hz en die 63 hz is dan de spil van het deel wat je boost of cut (vermeerdert of vermindert).

Zo heb je 10 banden tot ver in de 30 banden EQ's en de Q factor staat vast (over die Q factor zometeen meer).

Bij de parametrische equalizer, een uitvinding van George Massenburg, een heel vriendelijke professor die ik persoonlijk de hand heb kunnen schudden en mee heb kunnen praten tijdens de AES, die parametrische EQ werkt anders.

Je hebt een aantal banden, zeg maar werkgebieden. Soms is op een mengpaneel de lage EQ grafisch en de hoge ook, maar de mid EQ is dan parametrisch.

De grote studio mengpanelen hebben meerdere banden parametrisch, mijn paneel heeft vier banden. Daarbij heb je twee of drie draaipotentiometers per band, een voor boost en cut, waarmee je dus de hoeveelheid EQ regelt tussen bijv. +15 en -15 dB. De tweede potmeter regelt het gebied wat je 'aanspreekt' . Je kunt hiermee dus trappeloos door dat gebied heen ' scrollen' , zo kan bij mij het laag worden behandeld tussen 20hz en 150hz. Als ik dus een bult wil maken bij 50hz dan hoef ik dat knopje alleen maar naar 50hz te draaien.

De laag-midden band loopt dan van 125 tot iets van 4 khz, het hoog midden van 2khz tot 10khz en het hoog loopt van 6khz tot 16khz. Die vier banden overlappen elkaar dus.

En dan nu de Q factor: daarmee bepaal je de breedte van het stuk wat je boost of cut. Je maakt dus een brede bult/kuil, of een heel smal piekje en alles wat daar tussen zit. Dat doe je met een draaipotmeter, of soms door een schakelaartje welke de mogelijkheid biedt tot twee vaste waarden, bijvoorbeeld 0.8 en 1.5.

0.8 is een vrij brede bult, 1.5 is een stuk smaller. Plugins gaan nog veel verder en dan kun je een heel smal streepje geluid boosten of cutten. Je spreekt dan over een notch filter.

Rewind
2 december 2006, 16:48
Aah op zo'n manier.
Ik heb audacity.. kan het daar mee?
Of moet ik cubase gaan downloaden?

*zucht*..

:sneaky: kópen!:hippie:

Romani
2 december 2006, 18:29
*zucht*..

:sneaky: kópen!:hippie:

Haha kopen dan.
Maar ik denk dat het met audacity ook wel zal werken.. niet?

STW
3 december 2006, 05:10
google is uw beste vriend:

http://audacityteam.org/vst/

Romani
3 december 2006, 19:02
google is uw beste vriend:

http://audacityteam.org/vst/

Haha danks 'STW', en google natuurlijk ;)

Romani
3 december 2006, 19:14
Ik heb de plugins in de plugins map van audacity gemikt..
maar hoe moet ik ze nu dan gebruiken?

hugo123
3 december 2006, 20:12
werken die plugins niet op windows98?


hugo

STW
3 december 2006, 20:13
http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&i=vst-enabler

2 x klikken op die link die ik je eerder gaf en je ziet t

hugo123
3 december 2006, 20:26
maar ik vind audacity ook een hele goede keus.


hugo


P.S. gratis te downloaden

STW
3 december 2006, 20:31
?






987654321