PDA

View Full Version : PodXT: FBV Express of Behringer FCB1010



Utreg
25 november 2006, 21:16
Gezien ik steeds vaker ergens op moet draven om op te treden, heb ik iets nodig om mijn PodXT aan te sturen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de FBV express, een floorboard van Line6, en de FBC1010 van Behringer, een midi Floorboardje. Nu weet ik niet wat ik moet kiezen, want Behringer heeft een paar wispelturige (wat een woord...) producten, en ik weet sowieso niet of ik nou een midi pedaal moet nemen of een floorboard van Line6...
Heeft iemand ervaring met een van beide? Wat zouden jullie doen?

FBV Express
http://namm.harmony-central.com/SNAMM05/Content/Line_6/PR/FBV-Express-sm.jpg

FCB1010
http://tinctoris.com/images/06_05/fcb1010.jpg

Albert
25 november 2006, 22:49
Ik zou zeggen: de FCB-1010
Kost je wat programmeerwerk, maar dan heb je ook wat. Prima pedaal wat zeker betrowbaar is.

boss
26 november 2006, 00:16
Waarom geen Shortboard van Line 6?
Is ervoor gemaakt, dan kan je echt bijna alles uit je PodXT halen!!

Ibanez
26 november 2006, 12:25
Ik zou voor de FCB1010 gaan. Ik heb hem zelf ook gebruikt bij een POD 2.0. Hij is goedkoper en je kan echt alles instellen. Ik had bijv. op bank 1 alle verschillende effecten zitten, op bank 2 tot en met 9 verschillende presets en ook aparte knoppen voor stemmen en wah enz. En het is handig dat je een apart wah en volumepedaal hebt. En hij is ook nog goedkoper ;)

Utreg
26 november 2006, 13:14
Dankjewel voor jullie reacties, en om even terug te komen op dat shortboard, het is zo duur vergeleken met de FCB1010, ik ben maar een budgetgitarist, en als de FBC1010 hetzelfde kan, maar dan alleen met wat meer instelwerk, ga ik voor de Behringer. :P Maar kan je met de FCB1010 ook 1 pedaal gebruiken voor wah, en de andere bijvoorbeeld voor het regelen van de reverb of the drive ofzo?

rjong999
27 november 2006, 11:48
Ja hoor, dat kan, je kunt in princiepe alle aanstuurbare functies uit je pod aan knoppen en pedalen van je FCB1010 hangen. EN qua degelijkheid zou ik me ook geen zorgen maken, het ding is gebouwd als een tank.

vettavillenl
27 november 2006, 12:19
FCB1010 geeft je meer mogelijkheden dan de FBV Express.

Voor wat voorgeprogrammeerd werk voor de FCB1010 zie
http://www.vettaville.nl/vvfcbfiles.htm

SimonS
27 november 2006, 12:41
de fcb heb ik zelf gebruikt. het grote probleem met de fcb is dat hij geen zgn. "instant access" switching kan doen.

Stel, op de onderste 5 knoppen zet je 5 standaard sounds (clean, chrunch, heavy chrunch, lead, uberlead weet ik veel wat je gebruikt), en met de bovenste 5 knoppen de verschillende fx in de podxt aan en uitzetten (zoals gewone stompboxes)

Dat kan dus niet de met de fcb. je hebt dan 10 knoppen, voor 10 verschillende sounds. je kunt ze in principe wel programmeren voor stompbox switching maar de leds bij de footswitches kloppen dan niet, etc. gezeur dus.

shortboard is echt een ultiem handige tool voor de podxt, zou 'm dan ook aanbevelen (of als je qua combi podxt+shortboard wat goedkoper wilt: neem je de xtlive)

Utreg
27 november 2006, 16:39
Dankjullie wel, ik ga voor de FCB, met de kritieken die SimonS noemt, kan ik wel leven :P Bedankt voor jullie reacties :D

armageddon
27 november 2006, 17:13
de fcb heb ik zelf gebruikt. het grote probleem met de fcb is dat hij geen zgn. "instant access" switching kan doen.

Stel, op de onderste 5 knoppen zet je 5 standaard sounds (clean, chrunch, heavy chrunch, lead, uberlead weet ik veel wat je gebruikt), en met de bovenste 5 knoppen de verschillende fx in de podxt aan en uitzetten (zoals gewone stompboxes)

Dat kan dus niet de met de fcb. je hebt dan 10 knoppen, voor 10 verschillende sounds. je kunt ze in principe wel programmeren voor stompbox switching maar de leds bij de footswitches kloppen dan niet, etc. gezeur dus.

shortboard is echt een ultiem handige tool voor de podxt, zou 'm dan ook aanbevelen (of als je qua combi podxt+shortboard wat goedkoper wilt: neem je de xtlive)

Hm...ik dacht dat je per pedaal gewoon kon kiezen voor een program change message en een cc-message.

rjong999
27 november 2006, 19:47
je kunt per pedaal kiezen voor 3 PC en 2 CC messages. Wat niet kan is 'toggelen': individuele effecten aan en uit schakelen (eerste keer intrappen aan, tweede keer intrappen uit). De LEDs bij de pedaaltjes gaan maar 1 keer aan, en de tweede keer niet uit.
Er is overigens firmware op de merkt die dat verhelpt, op de yahoo group van de FCB vindt je er veel meer info over.

Albert
27 november 2006, 19:57
Misschien snap ik het niet helemaal, maar dit is zoals ik mn fcb1010 (met originele behringer software) gebruikte:
1 preset 1 (alleen Programchange)
2 preset 2 (PC)
3 preset 3 (PC)
4 preset 4 (PC)
5 tap (alleen Control Change)
6 Comp on/off (CC)
7 Dist/OD on/off (CC)
8 Mod on/off (CC)
9 Delay on/off (CC)
0 Wah on/off
pedal 1 Wah
pedal 2 Volume

Als je dan een bank omhoogschakelde werd 1 preset 5, 2 preset 6 etc.
Werkte prima, makkelijk setje wat goed en betrouwbaar werkt. Kwestie van slim programmeren en je komt een heel eind.

De clou is dat je goed uitvogelt wat je met een pedaal wilt doen: per knop moet je kiezen of je een PC of CC wilt sturen, of je je expressie pedalen aan wilt hebben staan en wat die moeten doen. kan dus zijn dat als je 1 in drukt (dus een programchange verstuurt in mijn geval) dat je expressiepedaal 1 CC7 verstuurt (volume voor de pod). Tap je hierna en heb je bij het programmeren van de tap-knop geen expressiepedaal aangezet, kan het zijn dat je expressiepedaal niet werkt. Kan een nadeel zijn vanwege de onoverzichtelijkheid. Wat echter ook kan (en hier wordt het interessant) is per drukknop de functie vanje pedaal veranderen. Bijvoorbeeld delayvolume en feedback als je de delay aan hebt gezet. wah als je de wah aan hebt gezet of volume als je de tap knop aan hebt gezet, etc etc etc

Tis een pedaal met wat eigenaardigheden, maar als je hem een beetje door hebt, kun je hem ook ten volle benutten.

Ik zou je trouwens aanraden om hem gewoon hardcore te programmeren met de hand en geen softwareeditor te gebruiken: ik had altijd ruzie met die dingen: slopen altijd foutjes in bij het kopieren van banken en zo.

Heb op het moment zelf geen FCB1010 meer (gebruik nu een ground control pro) maar er gaat er zeker binnenkort weer een komen (voor ableton, starten en stoppen van loopjes en oneshot samples, spelen van noten etc.).

SimonS
27 november 2006, 21:31
albert, rjong, armageddon.

jullie hebben allemaal gelijk! mijn punt was dat de led-weergave niet meerwerkte met (via cc-messages gekoppelde) fx blokken aan/uit zetten (instant access idee).

Er staat steeds maar 1 led aan op de hele fcb, das niet zo handig. je kunt īm uiteraard wel op de juiste manier programmeren zoals Albert uitgebreid aangaf. zo heb ik īm ook gebruikt (maar m.i. niet optimaal).

er is trouwens een Yahoo user group van een onofficiele firmware versie ("UnO") die wel het hele "5 buttons presets, 5 buttons fx on/off" ondersteund. is niet legaal, garantie is weg, maar absoluut de moeite waard!

Utreg
28 november 2006, 17:27
Dankjulliewel allemaal, ik zal een heel eind komen, en anders horen jullie het wel :D