PDA

View Full Version : [Linkshandig] Beginnen



Svenneh
25 november 2006, 19:34
Goedenavond allen,

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt, ik wil graag gitaar leren spelen. Nu heb ik echt gehoord dat je als linkshandige niet echt een voordeel hebt mbt tot tabs lezen enzo, maar ik weet niet wat hier waar van is.

Ik ben van plan om in het begin een goedkope (linkshandige) gitaar te kopen waarmee ik de basics mee kan leren spelen, en mocht het gitaarspelen me echt goed liggen later een betere te kopen.

Wat raden jullie me aan, kan ik als linkshandige een linkshandige gitaar kopen, of raden jullie me toch een rechtshandige aan.

Kan je als ik een linkshandige gitaar koop, wel tabs lezen?

Ik hoop dat jullie me hierbij een beetje kunnen helpen,

Sven

M@rtijn
25 november 2006, 19:39
Hoi,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt dat het moeilijker is als linkshandige om tabs te lezen. Ik ben namelijk zelf ook linkshandig (ik speel trouwens wel rechtshandig, ik ben raar want ik ben links en rechtshandig :P) en kan gewoon tabs lezen.

Je moet gewoon zelf voelen wat het beste en natuurlijkste aanvoelt, het beste is gewoon langs een gitaarwinkel te gaan en enkele gitaren uit te proberen (vast houden).

En tuurlijk kun je wel tabs lezen want er veranderd helemaal niets, alleen dat je nu met je rechterhand de hals vast hebt i.p.v. je linkerhand.

Groetjes Martijn

Svenneh
25 november 2006, 20:51
Hoi,

Dat is wat ik gehoord heb, en daar blijkt volgens jou dus niets van te kloppen, ik ben blij om dat te horen.

Picker
25 november 2006, 20:57
Goedenavond allen,

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt, ik wil graag gitaar leren spelen. Nu heb ik echt gehoord dat je als linkshandige niet echt een voordeel hebt mbt tot tabs lezen enzo, maar ik weet niet wat hier waar van is.

Ik ben van plan om in het begin een goedkope (linkshandige) gitaar te kopen waarmee ik de basics mee kan leren spelen, en mocht het gitaarspelen me echt goed liggen later een betere te kopen.

Wat raden jullie me aan, kan ik als linkshandige een linkshandige gitaar kopen, of raden jullie me toch een rechtshandige aan.

Kan je als ik een linkshandige gitaar koop, wel tabs lezen?

Ik hoop dat jullie me hierbij een beetje kunnen helpen,

SvenGebruik je ook een linkshandig computertoetenbord? Heb jij in je huis de scharnieren van alle deuren aan de andere kant gezet? Eet je met je mes links en je vork rechts? Heb je je auto uit de UK geïmporteerd, met het stuur rechts?

Zo ja, neem dan ook een linkshandige gitaar.

M.a.w.: aangezien je bij gitaarspelen niet echt een dominante hand hebt, zou ik een gewone gitaar nemen. Veel meer keuze, en je kunt later nog eens op de gitaar van je vriendjes spelen.

sjoerd5
25 november 2006, 21:47
Goedenavond allen,

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt, ik wil graag gitaar leren spelen. Nu heb ik echt gehoord dat je als linkshandige niet echt een voordeel hebt mbt tot tabs lezen enzo, maar ik weet niet wat hier waar van is.

Ik ben van plan om in het begin een goedkope (linkshandige) gitaar te kopen waarmee ik de basics mee kan leren spelen, en mocht het gitaarspelen me echt goed liggen later een betere te kopen.

Wat raden jullie me aan, kan ik als linkshandige een linkshandige gitaar kopen, of raden jullie me toch een rechtshandige aan.

Kan je als ik een linkshandige gitaar koop, wel tabs lezen?

Ik hoop dat jullie me hierbij een beetje kunnen helpen,

Sven

Je kan ook gewoon een rechtshandige kopen (die zijn er wat meer)
en die omdraaien.

Zelf schrijf ik met links (linkshandig)
Maar speel ik gitaar met rechts

(hetzelfde met voetballen, ik schiet met rechts)

edit: K zit net naar kurt cobain te kijken, die heeft ook z'n gitaar omgedraaid
http://www.youtube.com/watch?v=BfydSUqgcuY

+Jimi
http://www.youtube.com/watch?v=5EJbpDzFDh8

woutB
25 november 2006, 22:03
At Picker,

Ik vind toch dat er wel een dominante hand is. en slagritme's zijn veel makkelijker te leren met je dominante ( motoriek ) hand.

Jij maakt het een beetje belachelijk maar de dingen die jij opnoemt zijn echt niet zo raar voor een linkshandige. behalve die deuren.
Ik ben uiteraard links en ik: zou het wel makkelijk vinden als het nummergedeelte op een toetsenbord links zou zitten, eet inderdaad met mijn mes links, met een hand autorijden gaat voor mijn gevoel beter dan menig rechtshandige bestuurder, toen ik nog een horloge had zat die uiteraard om mijn rechterpols, ik heb een linkshandige schaar en ben daar verdomme zo verschikkelijk blij mee. Laatst moest ik een slijptol kopen en dan vallen alle modellen met de aan/uit knop aan de zijkant af ( levensgevaarlijk )
Dat zijn dingen waar een rechtshandige niet bij stil staat. Maar probeer eens een dag alles andersom te doen, dan zou je zien dat er toch meer dingen lastiger zijn dan je zou denken.

Zoals al geschreven is "doe wat het natuurlijkst aanvoelt" is gewoon de manier om uit te vinden of het voor een linkshandige mogelijk is om rechtshandig te leren spelen.

Je hebt ze erbij hoor. Die zijn links en pakken de gitaar rechts op alsof ze niet beter weten. Tegen die mensen zeg ik "speel rechtshandig" En tegen al die lefty's die net als ik alles links doen. SPEEL GEWOON LINKS.

2 eerdere pogingen van mij om te leren gitaarspelen zijn een vroege dood gestorven omdat iemand het ook zo nodig vond om een rechtshandige in m'n klauwen te drukken. Als ik toen wat eigenwijzer had geweest had ik vader Jacob wel al kunnen spelen. :p

Picker
26 november 2006, 00:07
At Picker,

Ik vind toch dat er wel een dominante hand is. en slagritme's zijn veel makkelijker te leren met je dominante ( motoriek ) hand.

Jij maakt het een beetje belachelijk maar de dingen die jij opnoemt [...] :pTsja, als jij dat zegt, ik heb geen ervaring als linkshandige...

Maar ik begrijp jouw stelling "slagritme's zijn veel makkelijker te leren met je dominante ( motoriek ) hand" niet. Dat zo betekenen dat de motoriek van je 'slaghand' veel moeilijk is dan die van de 'frethand'? Ik denk ten eerste dat dat erg van je speelstijl afhangt, en ten tweede: als je echt alles uit je gitaar wilt halen (en wie wil dat nou niet?) zullen zowel je linker- als je rechterhand dingen moeten leren die honderd keer moeilijker zijn dan de dingen die je in het alledaagse leven hebt aangeleerd.

M.a.w.: je links- of rechtshandigheid biedt i.m.h.o. weinig voordeel bij het leren spelen van een gitaar, terwijl het alleen kunnen spelen op een linkshandige gitaar nu eenmaal een enorme handicap is. Als je eenmaal linkshandig begonnen bent, jammer dan. Maar als je de keus nog hebt zou ik altijd een gewone rechtshandige gitaar aanraden.

Pais
26 november 2006, 16:14
Het lijkt me juist een luxe om links te zijn. Mijn (linkse)frethand heeft het doorgaans zwaarder dan mn rechterhand en het had me in het begin makkelijk gevonden als links mn dominante hand was geweest.

Dit staat in het akoestische forum. Misschien wil je een spaanse gitaar; deze zijn nagenoeg symetrisch. Als je een linkshandig kammetje erop zet, kun je de snaren omdraaien en beide manieren van spelen uitproberen. Zo kun je kijken hoe het het makkelijkst voor je speelt.

Tabs hebben niets met links/rechts handig te maken maar bijvoorbeeld voorbeeldfoto's van akkoorden wel. Maar daar zou ik mn keuze niet vanaf laten hangen.

Spitfire
26 november 2006, 16:35
Om even on-topic te blijven, ga gewoon naar een muziekzaak en zoek (of vraag) een gitaar waar ze zowel een links-handig model als een rechts-handig model van hebben. Vervolgens probeer je gewoon wat (hoeft helemaal geen liedje te zijn, gewoon aanslaan met een hand en druk maar iets in met die andere hand) op beide gitaren. Wat het fijnst aanvoelt is de beste keuze ;)

Ikzelf ben ook linkshandig en ik heb het bovenstaande gedaan toen ik mijn eerste gitaar ging uitzoeken (deed ik samen met mijn gitaarleraar), daaruit bleek dat ik het op een gewone rechts-handige gitaar beter kon.

10Man
29 november 2006, 13:59
Linkshandigheid is bij iedere linkshandige anders. De een schrijft met links, peutert met rechts in z'n neus en houdt z'n vork met links vast en de ander doet dit andersom. Er is geen stricte tweedeling in links en rechtshandigen. Met welke hand je schrijft zegt veel, maar lang niet alles. Het heeft volgens mij ook geen zin om uitspraken te doen over welke functies de dominante hand bij gitaar spelen zou moeten hebben, omdat het daarvoor te complex is om te begrijpen.

De keuze met welke hand je begon met schrijven heb je vroeger als kind onbewust gemaakt. Ook de keuze met welke hand je je vork vastpakt heb je een keer onbewust gemaakt. Volgens mij is via intuitie ook de beste manier om een keus te maken. Daarom zou ik dat ook zo bij gitaarspelen doen. Dus: probeer rustig zowel een links- als een rechtshandige uit en kies wat het fijnste voelt. Als het niet uitmaakt zou ik voor rechtshandig gaan omdat de practische argumenten (meer keuze, etc) dan een rol spelen.

kornelius
29 november 2006, 15:13
Ik kan me goed voorstellen dat het lastig tabs lezen is als je linkshandig SPEELT. De tabs zijn een soort visuele weeergave van de hals van je gitaar en die zijn altijd zo getekend dat het past bij een gitaar die je rechtshandig vast hebt. Als je je gitaar anders vast hebt is dat even vertalen van die tabs. Maar dat moet uiteindelijk toch ook weer niet al te moeilijk zijn, toch?

Pun
29 november 2006, 22:19
Linkshandigheid is bij iedere linkshandige anders. De een schrijft met links, peutert met rechts in z'n neus en houdt z'n vork met links vast en de ander doet dit andersom. Er is geen stricte tweedeling in links en rechtshandigen. Met welke hand je schrijft zegt veel, maar lang niet alles. Het heeft volgens mij ook geen zin om uitspraken te doen over welke functies de dominante hand bij gitaar spelen zou moeten hebben, omdat het daarvoor te complex is om te begrijpen.

De keuze met welke hand je begon met schrijven heb je vroeger als kind onbewust gemaakt. Ook de keuze met welke hand je je vork vastpakt heb je een keer onbewust gemaakt. Volgens mij is via intuitie ook de beste manier om een keus te maken. Daarom zou ik dat ook zo bij gitaarspelen doen. Dus: probeer rustig zowel een links- als een rechtshandige uit en kies wat het fijnste voelt. Als het niet uitmaakt zou ik voor rechtshandig gaan omdat de practische argumenten (meer keuze, etc) dan een rol spelen.

Helemaal mee eens.
Wat betreft de mensen die vinden dat linkshandigen in het voordeel zijn omdat ze akkoorden makkelijker zouden kunnen pakken als ze rechtshandig spelen, waarom spelen al die rechtshandigen dan rechtshandig en niet linkshandig? Probeer het maar eens, ik weet haast zeker dat het aanslaan zo onnatuurlijk aan zal voelen dat je wel begrijpt waarom veel linkshandigen toch linkshandig willen spelen.



Ik kan me goed voorstellen dat het lastig tabs lezen is als je linkshandig SPEELT. De tabs zijn een soort visuele weeergave van de hals van je gitaar en die zijn altijd zo getekend dat het past bij een gitaar die je rechtshandig vast hebt. Als je je gitaar anders vast hebt is dat even vertalen van die tabs. Maar dat moet uiteindelijk toch ook weer niet al te moeilijk zijn, toch?


Maar tabs zijn gewoon "op z'n kop" geschreven, en de akkoorden staan in volgorde van spelen, het is niet zo dat je als links handige van rechts naar links zou lezen (omdat dit er op jonge leeftijd uit is gestampt, eigenlijk zouden volgens mij veel linkshandigen dit oorspronkelijk wel prettiger vinden, zelfde met van rechts naar links schrijven, maar dit doet verder allemaal niet ter zake).
Met akkoorddiagrammen is het wel wat lastiger, omdat je dan links en rechts om moet draaien (denk aan 01023x), maar zolang je gewoon onthoud dat de hoogste snaar als eerste wordt opgeschreven zou dit verder ook niet echt problemen moeten geven denk ik.