PDA

View Full Version : Fender 50's Classic Telecaster



Postov
25 november 2006, 17:04
Ik speel nu een tijdje op een geleende Squier Stratocaster en zit er nu dan ook aan te denken om zelf een gitaar te kopen. Nou ben ik een groot fan van Jeff Buckley en zijn Telecaster geluid en daarom valt mijn oog nu op een Fender Tele.

Toevallig zag ik hier: http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_el_fender_4.html wat aanbediengen van Tele's.

De 50's Telecaster White Blonde is volgensmij dezelfde soort Tele die Jeff zelf ook gebruikte. Nou zit ik alleen met een paar vragen. Ik dacht altijd dat 'echte' Fenders een stuk duurder waren. Is dit b.v. een Mexican Fender? Of gewoon een goedkopere uitvoering? Misschien dat iemand duidelijkheid kan geven over de soorten/klasses van Fenders die er bestaan?

Daarnaast staat boven de gitaar ook nog een Fender SE in Natural Ash, erg mooi als je het mij vraagt :D maar zoals ik daar nu naar kijk zit daar geen mapple neck op, of lijkt dat zo door de belichting?

Mijn budget is niet zo heel erg hoog: 500-800 (800 is echt de limiet). Zo geweldig goed ben ik ook nog niet in spelen, maar wel zo dat ik met plezier nummers van Jeff oefen. Het liefst heb ik ook een nieuwe gitaar.

Alle info is welkom!

Hector_Tsolodimos
25 november 2006, 17:42
Ik speel nu een tijdje op een geleende Squier Stratocaster en zit er nu dan ook aan te denken om zelf een gitaar te kopen. Nou ben ik een groot fan van Jeff Buckley en zijn Telecaster geluid en daarom valt mijn oog nu op een Fender Tele.

Toevallig zag ik hier: http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_el_fender_4.html wat aanbediengen van Tele's.

De 50's Telecaster White Blonde is volgensmij dezelfde soort Tele die Jeff zelf ook gebruikte. Nou zit ik alleen met een paar vragen. Ik dacht altijd dat 'echte' Fenders een stuk duurder waren. Is dit b.v. een Mexican Fender? Of gewoon een goedkopere uitvoering? Misschien dat iemand duidelijkheid kan geven over de soorten/klasses van Fenders die er bestaan?

Daarnaast staat boven de gitaar ook nog een Fender SE in Natural Ash, erg mooi als je het mij vraagt :D maar zoals ik daar nu naar kijk zit daar geen mapple neck op, of lijkt dat zo door de belichting?

Mijn budget is niet zo heel erg hoog: 500-800 (800 is echt de limiet). Zo geweldig goed ben ik ook nog niet in spelen, maar wel zo dat ik met plezier nummers van Jeff oefen. Het liefst heb ik ook een nieuwe gitaar.

Alle info is welkom!
om te beginnen: Ja, Buckley speelt op zo´n ´soort´ Telecaster, en deze is zo ´goedkoop´ omdat deze idd uit Mexico komt, wat niet slecht hoeft te zijn. Je hebt het zelf heel mooi over ´echte´ Fender, en die komen uit Amerika (USA), maar het verschil hoeft niet groot te zijn. Buckley zou net zo goed op een Mexicaanse tele spelen als op een Amerikaanse tele.
Nu wil ik niet zeggen dat er geen verschillen zijn, maar deze verschillen zijn niet zodanig groot dat je daarvoor een gitaar moet kopen die 2x zo duur is.. zeker niet voor een beginner. Zelf heb ik een Fender USA Standard Stratocaster en een London City Telecaster (en nog wat gitaartjes, maar die doen er nu even niet toe). De London City Telecaster doet het goed, maar voelt wel heel anders dan een Fender aan, dus misschien dat je hem alleen daarvoor al niet zou willen hebben, en ik zal het je zeggen: je hebt het geld, en je hebt het er voor over, koop dan maar gelijk een hele mooie Fender, zoals die 50´s Telecaster.
Ik zou ook zeggen: ga met iemand die verstand van gitaren heeft naar een muziekzaak, en test em uit. Vergeet overigens dat een versterker ook heeeeeel belangrijk is voor je sound..
alleen een Fender is niet genoeg voor een mooie sound, een goede amp is minstens net zo belangrijk.

Eko
26 november 2006, 10:36
Een 50`s tele of strat van Fender komt uit Mexico. Geeft niks, is ie niet slecht gebouwd. Hij laat zich alleen niet vergelijken met een Fender als een `52 . De tele`s uit die periode zijn gelakt met nitrocellulose wat veel meer toon door laat klinken. Ook de vorm van de hals is bij de originele anders. Als laatste grote punt verschilt het fretdraad. een vintage heeft vintagedraad en geen medium-jumbo of moderndraad. Dat laatste lijkt niet belangrijk , maar speel er maar eens op. Je moet er een speelstijl voor ontwikkelen die iets anders is dan bij een modern instrument. Het benden van een snaar gaat bij een vintagefret vele malen moeilijker.
Als je nog niet veel ervaring hebt, kun je denk ik beter op de Mexicaan beginnen. Als je meer ervaring hebt, en meer geld, kun je altijd nog naar een beter intstrument over stappen. Zo zijn we allemaal begonnen. De Liteash komen uit Korea. Ik heb er op gespeeld en moet zeggen dat ze niet slecht gebouwd zijn. Ik vond de pick-ups wat tegenvallen, maar dat is een pure persoonlijke opvatting.

sickpunk
26 november 2006, 11:24
maatje van mij heeft de 50's P-bass(en ik zelf heb nog 2 mexicaanse jazz bassen, met een 3e onderweg) DAMN pracht ding! speelt lekker, voelt lekker, klinkt lekker, als die 50's tele daar op lijkt, dan ist een top ding!.... een mexicaan hoeft niet slecht te zijn!

Ganjaman
26 november 2006, 12:44
ik heb zelf de 50's classic strat, veel beter dan een std mexicaan, ik twijfelde tussen deze en een highway, vond deze beter aanvoelen en klinken...

Postov
26 november 2006, 12:53
Ok super bedankt voor de info allemaal! :)

Ik ga dan ook zeker ever langs om er op te spelen en neem ook iemand mee die er verstand genoeg van heeft. Wat ik mij nog wel afvraag of het verschil tussen de elementen op de Mexican en USA zo groot zijn dat het echt een andere gitaar lijkt? En daarnaast moet ik ook ergens een goede versterker op de kop zien te tikken, hoewel dat later ook wel kan. De versterker die ik nu gebruik is zo'n beetje het instapmodel van Marshall, een VS15R. Heeft iemand nog tips over een passende versterker, nieuwe of tweedehands? Beetje klein, voor op een kamer, liefst een buizenversterker denk ik.

En Eko, ik zie dat je in Goor woont. Ik woonde nu in Amsterdam, maar zit in de weekenden nog wel eens thuis bij mijn ouders (zoals nu) in Markelo :)

Luke-wannabe
26 november 2006, 12:59
Ik ben het er niet mee eens dat een mexicaanse fender geen echt fender is. Ik vind: Een gitaar die in een Fender fabriek is gemaakt naar specs enzo van fender is het een fender.

Ontopic: Zeker doen die 50's! Ik heb zelf een mex 72 ri en die dingen zijn echt super. Het klinkt wel anders, maar heb principe is natuurlijk het zelfde. Goeie sound, afwerking en bespeelbaarheid!

grayfink
26 november 2006, 17:10
De "standaard" Mexicanen staan bekend als matig tot redelijk goed, de Classic's hebben juist een prima reputatie. De 50's stratocaster heb ik op gespeeld en is echt prima. Geweldige prijs/kwaliteit verhouding. De Tele heb ik geen ervaring mee, maar ik stel me zo voor dat die ook goed is.

Eko
26 november 2006, 23:49
Postov,
Ik had nog niet eerder tijd om weer te lezen. Ik zag dat je regelmatig in Markelo bent. Bij ons in de omgeving zijn meerdere winkels die je uitstekend van dienst kunnen zijn.
Als het gaat om nieuwe gitaren zou je kunnen kijken bij Guitarcenter in Wierden, Huigens Hengelo of bv The American Guitarstore in Enschede. Allen hebben een site om op te kijken en op die manier kun je ook eventueel (via mail) vragen stellen. In Geesteren ( Borculo) zit Penterman Muziek, deze heeft regelmatig gebruikte instrumenten, waaronder ook teles.
Op je vraag waar Fender allemaal produceert kun je bijna beter vragen waar niet. Als je een volgorde wilt hebben :
Amerika , Japan, Mexico, Korea, India, Indonesie en China. Misschien zijn ze inmiddels al wel bezig op andere plekken, maar dat horen we dan nog wel.
De truc van Fender is dat ze niet alle modellen overal maken. Wel maken ze overal strats en tele`s ,maar niet overal dezelfde. Een Tele kun je kopen als `52 American Vintage uit Amerika, als `50`s classic uit Mexico en bv als 50`s reissue uit Japan en als Lite ash uit Korea. Voor squiers geld bijna hetzelfde. Ze komen uit diverse landen , maar nooit in dezelfde uitvoering uit twee landen tegelijk. Zo maken ze voor iedere portemonnee een tele die bij je(budget) past.
Het is moeiijk te zeggen of de ene beter is dan de andere omdat er voor andere budgetten wordt gebouwd. Een Nocaster uit de Customshop is beter dan een Squier uit China. Echter de Chinees kost slechts een fractie van de Nocaster. Ruwweg 150 euries tegen meer dan 4000. Alle waar naar z`n geld , zei m`n moeder vaak.
Voor meer vragen , stuur dan maar een PM.

Postov
27 november 2006, 12:43
Nogmaals bedankt voor de hulp, ik ga het zeker even uitzoeken!