PDA

View Full Version : Variax speelgoed? Of



Hendriks
25 november 2006, 13:32
Op het Forum is veel te vinden over Line 6 Variax , maar wat ik er niet kan uithalen of je het als een serieux instrument kunt benaderen , als ik de filmpjes op de line 6 site zie , denk ik van wel. Ik overweeg een 300 aan te schaffen ipv mijn MIM strat , is dit een goed idee of lever ik in op bespeelbaarheid en sound? Welke (ex)variax gebruikers hebben tips? Ik speel in een coverband .

mesadude
25 november 2006, 13:35
voor een coverband is een variax zeker niet slecht..
hij heeft een zéér deftige sound en een gigantische varieteit..
enige nadeel wat'k zéér vaak hoor, zéker bij de oudere variax-modellen, is dat de bespeelbaarheid te wensen over laat..
vanaf de nieuwe reeksen zou dit een pak beter zijn.. hoewel'k dat zelf ng ni heb kunnen ondervinden.. Persoonlijk hou'k meer van the real deal; maar 't zijn zéker geen prulgitaartjes en je krijgt véél gitaren voor je geld..

Jorikjet
25 november 2006, 13:50
Op het Forum is veel te vinden over Line 6 Variax , maar wat ik er niet kan uithalen of je het als een serieux instrument kunt benaderen , als ik de filmpjes op de line 6 site zie , denk ik van wel. Ik overweeg een 300 aan te schaffen ipv mijn MIM strat , is dit een goed idee of lever ik in op bespeelbaarheid en sound? Welke (ex)variax gebruikers hebben tips? Ik speel in een coverband .
als er een zou kopen zou ik hem niet kopen als een vervangend gitaar, maar als erbij!

grayfink
25 november 2006, 14:06
Variax 300=Made in Indonesia=slecht afgewerkt.

Variax 600=Made in Korea=goed afgewerkt. En daarmee bedoel ik vooral de hals. De 600 halzen zijn veel beter. (Electronica is gelijk, de sounds dus ook)
Het is zeker een serieus instrument, de sounds zijn goed. een variax Les Paul klinkt beter als een Epiphone Les Paul weet ik uit eigen ervaring. Hoe het zich met een Gibson verhoud kan ik niet over oordelen. Feit is dat de Variax goed klinkt. Nadeel is dat je de feel van de originele gitaren mist. Ook vind ik het vervelend dat je eerst een voeding moet aansluiten voordat je kunt spelen. (Of met batterijen klooien). Is gewoon niet handig.
De mijne is nu stuk, storing in de elektronica, erg vervelend, moet opgestuurd worden. Een gewone gitaar kan ikzelf repareren.
Ik heb er trouwens ook workbench bij, dat is fantastisch, alternatieve stemmingen, capo, alle mogelijke body en elementcombinaties, alles is te programmeren.

zoon van Piet
25 november 2006, 14:14
Persoonlijk moet ik er niks van hebben - maar daar gaat het nu niet om.
Maar ik zag afgelopen week de gitarist van Level 42 een heel optreden met zo'n ding doen. En dan moet zelfs ik toegeven dat je het ding dus serieus mag nemen.

Wicked Willy
25 november 2006, 15:18
Marc Melearts (de sessiegitarist van België) speelt ook veel over Line6 spul (ook de Variax) zeker voor een covers een erg geschikte gitaar.

mesadude
25 november 2006, 15:22
Marc Melearts (de sessiegitarist van België) speelt ook veel over Line6 spul (ook de Variax) zeker voor een covers een erg geschikte gitaar.

Meestal ook Eric Melaerts genoemd :)

GibsonDC
25 november 2006, 16:28
Ik vind het digitale troep van de bovenste plank (maar dat ligt ook heel erg aan me zelf ik moet zoiezo niks hebben van die digitale dingen, vroeger deden ze toch ook zonder waarom zou je er nu mee moeten beginnen?).... Je hebt misschien wel het geluid van een fender gibson of weet ik veel wat. Maar je hebt niet de feeling van een gibson of fender want de hals verandert niet als je met je knopje naar een bepaald geluid draait.... En ik vind het geluid gewoon te gelikt

Pentatonic
25 november 2006, 16:34
zo'n digitale gitaren zullen in de toekomst sowieso belangrijker en (nog) beter worden denk ik.

is er iemand op het forum met een variax en een fender strat/ gibson les paul/ ... dan kan die 2 identieke stukjes inspelen om te raden welk de echte is :).

Dirk W
25 november 2006, 17:20
[QUOTE=Pentatonic]zo'n digitale gitaren zullen in de toekomst sowieso belangrijker en (nog) beter worden denk ik.[QUOTE]
Als je even op het forum rondkijkt kom je er wel achter dat gitaristen de meest conservatieve mensen zijn. Het zal wel even duren voor de "gemiddelde gevestigde gitarist" dit soort dingen accepteerd.

Persoonlijk vind ik het fantastische dingen. Het is waar dat ze niet de beste bespeelbaarheid hebben, maar voor een 300 van een paar honderd euro kun je dat eigenlijk niet verwachten. De kwaliteit is heel erg onstabiel. Sommige nekken zijn weer veel lekkerder dan anderen, ik heb wel eens op een 300 gespeeld die heerlijk speelde(hij had ook meerdere variaxen in de winkel geprobeerd), maar ik hoor dat de meeste dit niet hebben.
Ik zou niet meteen in de 600 of 700 stappen, gewoon een eventueel 2ehands 300 of 500tje kopen.

owja, als je de bespeelbaarheid echt kut vindt, dan kun je er altijd nog een warmoth nek op doen. Das niet ongebruikelijk. De neckpocket is hetzelfde, maar de schroeven zijn bij de mijne anders geplaatst, weet niet of ze dat allemaal hebben. Gelukkig kan warmoth nekken maken zonder de schroefgaten erin.
Er is een korte periode geweest dat line6 andere neckpockets gebruikte. Daar staat meer over op www.warmoth.com (http://www.warmoth.com)

Jay75
25 november 2006, 17:44
Ik heb een tijdje geleden een topic gezien over een gast die het technische gedeelte van zijn variax in een "echte" gitaar had ingebouwd.
Volgens mij kon hij toen zelfs switchen van Variax--> echte gitaar.

Zag er wel erg vet uit, het is niet mijn ding denk ik maar ben benieuwd hoe het sowieso klinkt.

Er is een computerprogramma, guitar rig geloof ik waar je allerlei amps en effecten kan toekennen aan een normaal ingespeeld stuk in cubase.

Klonk echt verrassend goed! ik heb er vorige week mee gewerkt.
Ik kan me dus best voorstellen dat, zeker als je in een coverband zit, het een goed alternatief is voor verschillende gitaren meesjouwen.

vulvasonic
25 november 2006, 18:00
Het is een eenvoudige gitaar met een constructie die doet denken aan een Fender en de honderden kopieën daarvan. Het voelt dus eigenlijk heel gewoon aan. je kunt 'm makkelijk naar je hand zetten.

Over het geluid kun je twisten, maar ik heb er zat overtuigende geluiden uit horen komen.

fentemple
25 november 2006, 20:12
Heb zelf een 500, de hals is vrij dik (moet je liggen dus) en de mechanieken zijn zolala. Maar de geluiden die er uit komen zijn echt ok. Natuurlijk hoor je een gretch maar die heb je niet in handen wat best wierd is.
De workbench met al z'n mogelijkheden is een avondvullend programma op zich, diverse stemmingen, elementen wisselen, halsen wisselen, alles met een muisklik, cool.
Een, wat mij betreft, groot minpunt is het palmmuting, het werkt gewoon niet zoals op een normale gitaar en klingt erg dun.

Hendriks
25 november 2006, 20:42
Kun je hem gewoon in je normale amp pluggen , of heb je eigenlijk een pod nodig voor een optimaal geluid ? En kun je je eigen effecten blijven gebruiken? Wat ik eigenlijk wil vragen : kun je hem als "normale" gitaar inzetten? Ik vind de video's en sounds op de line 6 site indrukwekkend.

Pegasus
25 november 2006, 21:17
Bij het concert van Joe Satriani in Hardenberg op 5 juli van dit jaar zag ik zijn ritme gitarist, Galen Henson, spelen op een Line 6 Variax. Dus het zal wel z'n kwaliteit hebben.

sjoerd5
25 november 2006, 21:22
Ik heb een tijdje geleden een topic gezien over een gast die het technische gedeelte van zijn variax in een "echte" gitaar had ingebouwd.
Volgens mij kon hij toen zelfs switchen van Variax--> echte gitaar.

Zag er wel erg vet uit, het is niet mijn ding denk ik maar ben benieuwd hoe het sowieso klinkt.

.

http://www.guitaristjeffmiller.com/guitars12.htm??

grayfink
25 november 2006, 21:29
Kun je hem gewoon in je normale amp pluggen , of heb je eigenlijk een pod nodig voor een optimaal geluid ? En kun je je eigen effecten blijven gebruiken? Wat ik eigenlijk wil vragen : kun je hem als "normale" gitaar inzetten? Ik vind de video's en sounds op de line 6 site indrukwekkend.

Gewoon inpluggen natuurlijk. De akoustische sounds klinken uiteraard het best over een PA of akoustische versterker. Daarvoor krijg je dus een schakelboxje er bij. De XPS, schakelen tussen xlr uit (voor akoestisch) en jack uit, naar de versterker. Bij de 300 krijg je een "mini Xps", die geen schakelmogelijkheid heeft, alleen voeding.

rammybully
25 november 2006, 22:01
Er zit best een groot verschil tussen de verschillende Variaxen. Ik zelf vind de 300 en 600 het fijnst. Helemaal als je nu Fender speelt is dit de beste optie, de hals is vergelijkbaar.

De 700 is heel zwaar en heeft een dikke hals. (is ook nog eens veel duurder)
De sounds zijn precies hetzelfde. Alle Variaxen hebben dezelfde software.

Voor een Coverband is het ideaal. Lekker veel verschillende sounds. Het is een gitaar die door zeer veel professionals gebruikt wordt. Dat zegt natuurlijk ook al dat je dit instrument zeker serieus moet nemen.
:strat:

Noid
25 november 2006, 22:47
Op het Forum is veel te vinden over Line 6 Variax , maar wat ik er niet kan uithalen of je het als een serieux instrument kunt benaderen , als ik de filmpjes op de line 6 site zie , denk ik van wel. Ik overweeg een 300 aan te schaffen ipv mijn MIM strat , is dit een goed idee of lever ik in op bespeelbaarheid en sound? Welke (ex)variax gebruikers hebben tips? Ik speel in een coverband .
Is zeker serieus ten nemen en goed te gebruiken. Ik heb zelf een 500, maar gekocht om de hardware in een andere gitaar te bouwen. Vond de hals wel goed, maar geen prettig profiel hebben (te dik). Zeer practisch spul die Variax gitaren, helemaal met een POD XT live.

Noid
25 november 2006, 22:48
Bij het concert van Joe Satriani in Hardenberg op 5 juli van dit jaar zag ik zijn ritme gitarist, Galen Henson, spelen op een Line 6 Variax. Dus het zal wel z'n kwaliteit hebben.
Klopt, hij speelde op zo'n acoustisch model Variax en over een POD XT live. (Wat was het die avond trouwens heet daar).

Hendriks
26 november 2006, 11:40
[QUOTE=Pentatonic]zo'n digitale gitaren zullen in de toekomst sowieso belangrijker en (nog) beter worden denk ik.[QUOTE]
Als je even op het forum rondkijkt kom je er wel achter dat gitaristen de meest conservatieve mensen zijn. Het zal wel even duren voor de "gemiddelde gevestigde gitarist" dit soort dingen accepteerd.

Persoonlijk vind ik het fantastische dingen. Het is waar dat ze niet de beste bespeelbaarheid hebben, maar voor een 300 van een paar honderd euro kun je dat eigenlijk niet verwachten. De kwaliteit is heel erg onstabiel. Sommige nekken zijn weer veel lekkerder dan anderen, ik heb wel eens op een 300 gespeeld die heerlijk speelde(hij had ook meerdere variaxen in de winkel geprobeerd), maar ik hoor dat de meeste dit niet hebben.
Ik zou niet meteen in de 600 of 700 stappen, gewoon een eventueel 2ehands 300 of 500tje kopen.

owja, als je de bespeelbaarheid echt kut vindt, dan kun je er altijd nog een warmoth nek op doen. Das niet ongebruikelijk. De neckpocket is hetzelfde, maar de schroeven zijn bij de mijne anders geplaatst, weet niet of ze dat allemaal hebben. Gelukkig kan warmoth nekken maken zonder de schroefgaten erin.
Er is een korte periode geweest dat line6 andere neckpockets gebruikte. Daar staat meer over op www.warmoth.com (http://www.warmoth.com)
Ik las op de warmothsite dat de neckpocket van de 300 en 500 gelijk is als die van een Fender , betekend dus dat je er een goed bespeelbre neck bij kunt zoeken.

Hendriks
26 november 2006, 16:41
Als ik de reacties samenvat kan ik het volgende concluderen:meeste reacties zijn positief, elektronica is bij alle modellen gelijk, je kunt er een hals opschroeven die je zelf wilt , het geluid van sommige gitaar modellen is het soms net niet, bij veel gitaristen (puristen) is er koud water vrees.
Conclusie: het is geen speelgoed,maar een serieus veelzijdig instrument.

grayfink
26 november 2006, 17:06
....het geluid van sommige gitaar modellen is het soms net niet....

Net wel, wat mij betreft. De Line6 versterkers (de Spider serie tenminste) vind ik juist wel in de categorie net niet vallen. Heel leuk, prima sounds, maar op hoog volume haalt het het niet bij "het echie". De Line6 gitaren wel.

Hendriks
26 november 2006, 18:55
Net wel, wat mij betreft. De Line6 versterkers (de Spider serie tenminste) vind ik juist wel in de categorie net niet vallen. Heel leuk, prima sounds, maar op hoog volume haalt het het niet bij "het echie". De Line6 gitaren wel.

Heb je zelf ook een Variax?

BLOK182
26 november 2006, 19:15
Toevallig vrijdag V-male zien optreden, en nog ff met de bassist gesproken. Die kerel heeft voor een kapitaal aan spullen, en sinds kort een Line6 bas. Zoals hij zelf zei:"tis natuurlijk nooit het origineel, en die moet je er ook niet langshouden, maar het is een fijn live-instrument, en de benadering zijn best ok!" Hij vond de Alembic en de Warwick thumbbass zelf het beste. Kan me goed voorstellen dat het een degelijk instrument is als je niet 3 bassen mee wil zeulen en toch wat meer wil dan 1 sound. Een reizende sessiemuzikant kan er zo veel plezier van hebben.

grayfink
26 november 2006, 19:45
Heb je zelf ook een Variax?

Ja .

Hendriks
26 november 2006, 20:11
Ja .
Oke reacties van gebruikers heb ik nodig. Hoe is de gevoeligheid met bends pulls,etc , is hier verschil met traditionele gitaren , ik heb begrepen dat palmmutes niet mogelijk zijn?

marter544
26 november 2006, 20:49
Als je er over nadenkt best logisch dat dat niet lekker gaat. Als jij met je gewone pick-up palm-mute, dan zitten de pick-up en je aanslag aan de zelfde kant als de plek waar je em mute.
Als jij zoals bij de variax een piezo in de brug heb zitten, sla je aan de andere kant aan van de mute, als waar de toon word opgenomen. Dan ligt de snaar dus gewoon zo goed als stil waar de trilling wordt opgenomen. (Beetje lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel ;) )

Negative K3 fan
26 november 2006, 21:06
dat heb je toch echt verkeerd, als je met bijvoorbeeld piezo palm mute dan hoor je dat toch ook?

marter544
26 november 2006, 21:15
Geen idee.. Heb nog nooit op een gitaar met piezo gespeelt, dit was alleen mijn redenatie :dontgeti: En die klopte dus niet :p

fentemple
26 november 2006, 23:21
Het ligt toch echt wel aan het piezo element. Het valt vooral op met high gain sounds, er zit geen chunk in. Met cleane, bluesige sounds is het veel minder opvallend.

jim__
7 december 2006, 09:58
Ik heb zelf al een ruime tijd een Variax 300. De hals en afwerking van deze gitaar waren nagenoeg vlekkeloos, maar misschien had ik mazzel. Advies, zoals bij alle gitaaraankopen, eerst zien, bespelen en luisteren, en dan pas de nieuwe gitaar kopen.
Ik heb wel zelf de hals iets bijgesteld (lagere actie). Hierdoor kwam ik er nog eens achter dat het fretwerk van mijn gitaar toch echt super gedaan is, en dat voor een gitaar uit Indonesië. Nu had ik een van de eerste Variax 300's in heel Nederland, dus misschien dat deze als demo moesten dienen qua kwaliteit. Voor degenen die mij niet geloven: ik heb gespeeld op Gibson Les Pauls, Stratocasters, Ibanezen en noem maar op, maar de hals van mijn variax is toch echt een van m'n favorieten. Ik heb namelijk de nare hobby om iedere keer dat ik in een muziekwinkel loop de duurste gitaren uit te proberen, maar ik denk dat wij dat allemaal wel hebben.
De klank is voor de meeste modellen standaard al vrij goed, al werd het wel beter na het uitvoeren van de nieuwste update via de workbench. Hierdoor werd met name de stratocaster een stuk beter 'gemodelled'. Ook heb ik via de workbench het volume van de afzonderlijke snaren iets bijgesteld, zodat de gitaar nu beter in balans klinkt.
De geluiden halen het inderdaad niet bij 'the real thing', al zullen geblindoekte kenners er wel intuinen in een livesetting. Feit is dat er een enorm aantal zeer bruikbare geluiden uit te halen zijn.
Groot voordeel zijn verder de akkoestische gitaargeluiden, die live enorm handig zijn. Ze klinken eigenlijk te netjes (zeg maar studio-achtig), maar zijn er daarom niet minder handig door.
Palm mute en feedback werkt ook gewoon op de variax, al moet ik toegeven dat de 'bite' in de palmmute iets minder aanwezig is. Zo zul je het scherpe geluid van een telecaster met palmmute niet uit de variax kunnen halen.
Wellicht ga ik wel over op de Variax 600 of 700, maar dan alleen voor de tremelo.

Hendriks
7 december 2006, 15:51
Klinkt positief Jim , toch wel raar dat er reltief weinig Variax bezitters zijn.

jim__
7 december 2006, 16:01
Klinkt positief Jim , toch wel raar dat er reltief weinig Variax bezitters zijn.
Onbekend maakt onbemind... Plus dat er natuurlijk nogal wat tegenstanders zijn van het systeem, wat een hoop beginnende gitaristen laat twijfelen. Overigens weet ik niet hoe de kwaliteit nu is, maar die van mij heeft al vele (live) uren overleefd. Maar ik zou zeggen probeer de gitaar en kijk of je het wat vindt! Overigens zijn er in verhouding tot de nieuwigheid van het product (2003/2004 geloof ik) al erg veel variaxen verkocht. Je ziet ze nog niet veel tweedehands, wat denk ik alleen maar kan komen doordat maar weinig mensen ze kwijt willen...

P.S. Versterk de akkoestische, banjo, resonator en sitargeluiden uiteraard niet over een electrische gitaarversterker, maar rechtstreeks over de P.A. (of via de bypassmodus van een modeller). Ik kom nog steeds mensen tegen die dat niet helemaal snappen ;-)

Hendriks
7 december 2006, 20:18
Ik heb vanavond een 600 geprobeerd en het viel me niet tegen , goede bespeelbaarheid en prima geluiden

vettavillenl
20 december 2006, 19:54
ter info, de electronica en software versies van variax 500/700 zijn gelijk en van 300/600 zijn gelijk. De hardware (electronica) is verschillend. Klankmatig zijn er zeer kleine verschillen (met de zelfde patches).

Zojuist is voor workbench nieuwe software beschikbaar voor mensen met een Intel Mac OS X. http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm#468


De nek van 500/700 zijn wat dikker omdat de eerste gedachte was dat, vanwege het gebruik van een gitaar voor acoustisch en electrisch een 'tussen'dikte de best optie zou zijn. Bij de latere versies 300/600 is men inderdaad meer naar een stratachtige hals gegaan.

Het veranderen van de gitaar (zoals bijv Warmoth hals of conversies) heeft 'gewone' klankverschillen tot gevolg. Wil je andere conversions zien
http://www.vettaville.nl/vvvariaxcon1.html

Mocht je Variax hebben dat is hier nog wel een leuke 'gitaarverzameling'
http://www.vettaville.nl/vvbundlebarn.html#3