PDA

View Full Version : Voor de Eric Clapton Liefhebbers met een grote Beurs



Realeigo
25 november 2006, 12:41
Max guitars heeft er 2 liggen!
http://www.maxguitarstore.com/store.php?productID=1223

*kwijl*

new deep
25 november 2006, 13:25
Met gratis Cigarette Burns!

http://www.electric-guitar-review.com/2006/10/20/24000-for-a-blackie-replica-cigarette-burns-included/

sjaakies
25 november 2006, 13:55
http://www.keesdee.nl/fender_blackie.htm

met foto's

Danny Drug
25 november 2006, 14:25
WAT een werk gaat daar inzitten... prachtig om te zien

een ECHTE signature :)

ik vind het ook geweldig dat zo'n in elkaar gezet fendertje van clapton, zo'n icoon word... in 1 woord... prachtig...

...rock...
25 november 2006, 15:58
http://www.jtguitars.be/Aanbod/Aanbod.htm

bij 'stock' staat een blackie replica misschien niet de custom shop die juist uit is maar hij ziet er wel lekker uit, enneuh 1200 euro (valt goed mee)

Pentatonic
25 november 2006, 16:13
hehe: mét cigarette burns :D

ik heb (meer toevallig dan bewust) een us standard strat zoals blackie, meer dan goed genoeg :)

Danny Drug
25 november 2006, 17:18
hehe: mét cigarette burns :D

ik heb (meer toevallig dan bewust) een us standard strat zoals blackie, meer dan goed genoeg :)

en zelf een relic veroorzaken zoals blackie is natuurlijk vele malen stoerder

GunMetalBlue
25 november 2006, 22:43
even een vraagje in verband met het verhaal erachter: ik las ergens dat clapton toen vijf fenders kocht, tele's (of mss toen nog broad- of no-casters) voor 100$ tstuk. Wat kostten die dingen toen dan?

Hij deed er een paar van cadeau en pakte de beste stukken bij elkaar tot blackie. De beste stukken... was fender niet altijd zo hoogwaardig als vandaag? en tweede vraag daarbij, waren dat geen USA fenders dan? en derde vraag daarbij, waar produceerde fender eerst (volgorde van usa, mexico, japan en korea?)


Gewoon! Nieuwsgierig! Ik vind het geweldig hoe ouwe Leo zo'n knoert van een firma uit de grond heeft gestampt en zo'n superproduct heeft ontworpen. Zonder Leo zou de gitaar in de muziek vandaag niet zo'n sterke rol hebben gespeeld als je het mij vraagt...

vulvasonic
25 november 2006, 23:27
even een vraagje in verband met het verhaal erachter: ik las ergens dat clapton toen vijf fenders kocht, tele's (of mss toen nog broad- of no-casters) voor 100$ tstuk. Wat kostten die dingen toen dan?

Hij deed er een paar van cadeau en pakte de beste stukken bij elkaar tot blackie. De beste stukken... was fender niet altijd zo hoogwaardig als vandaag? en tweede vraag daarbij, waren dat geen USA fenders dan? en derde vraag daarbij, waar produceerde fender eerst (volgorde van usa, mexico, japan en korea?)


Gewoon! Nieuwsgierig! Ik vind het geweldig hoe ouwe Leo zo'n knoert van een firma uit de grond heeft gestampt en zo'n superproduct heeft ontworpen. Zonder Leo zou de gitaar in de muziek vandaag niet zo'n sterke rol hebben gespeeld als je het mij vraagt...

Het waren 5 strats die hij kocht (uit verschillende jaren). De strat was op dat moment niet zo heel erg meer in trek. Het was in de periode dat nota bene Clapton en vele met hem de ook al niet zo populaire Les Paul in een nieuwe grote belangstelling deed staan. Gitaristen gingen massaal over op de Gibsons. De strats waren altijd al populair, maar op dat moment ging het gewoon even wat minder en waren tweedehands voor een prikkie te koop. Nieuw waren ze uiteraard ook nog lang niet zo duur als nu hè, en 100 pond (of dollars) was echt niet zo belachelijk weinig als het nu lijkt. Maar voor een artiest met zijn naam natuurlijk een prikkie.

Clapton zocht gewoon de lekkerste hals uit en haalde er een paar uit elkaar om de beste combinatie te krijgen. En zo is Blackie ontstaan. Hij hield er nog een en de rest gaf hij weg aan goede vrienden van hem (ook al niet onbekend).

De strat is ontworpen door Leo Fender en een aantal vrienden van 'm, van wie Freddy Tavares, Bill Carson waarschijnlijk de belangrijkste waren binnen dit proces. Voor Leo zelf was de stratocaster niets meer dan de perfectionering van de eerdere telecaster.

Alle Fenders kwamen uit de VSA. Pas in 1982 werden voor het eerst Fenders in Japan gemaakt. En pas daarna ook in andere landen. Er valt zoveel over te vertellen, maar daar zijn genoeg boeken over te vinden. Ik heb er een paar helemaal versleten. Als je snel last heb van GAS moet je die boeken BESLIST laten liggen. :D

vulvasonic
25 november 2006, 23:36
Zonder Leo zou de gitaar in de muziek vandaag niet zo'n sterke rol hebben gespeeld als je het mij vraagt...

Om hier nog even op terug te komen. Leo Fender een gigantische invloed gehad op het aanzien van de muziek van alles na zijn eerste vindingen tot nu.

In de eerste plaats was hij de eerste die een massieve electrische gitaar ontwikkelde die commercieel succesvol was en in grote schaal geproduceerd kon worden. In de tweede plaats maakte hij er de perfecte versterkers voor (vergeet niet dat er nog geen typische gitaarversterkers bestonden). De versterkers van Fender waren zelfs nog populairder dan de gitaren.
En dan als derde, maar zeker niet de minste factor, Leo Fender heeft in feite in z'n eentje ervoor gezorgd dat de meest bekende bandbezetting (ook nu nog), bestaande uit een of twee gitaristen, een bassist, een drummer en een zanger een feit kon worden. En dat alles omdat hij helemaal alleen de BASGITAAR heeft uitgevonden!
Voor de precission bass was er eenvoudigweg geen basgitaar. En als het al bestond leek het in niets op waar Fender mee op de proppen kwam.
De basgitaar kon door iedere gitarist bespeeld worden, je kon ermee dansen (in die tijd belangrijk!) en het was vele malen handzamer dan een acoustische staande bas. En je kon 'm nog horen ook.

Leo Fender heeft zo enorm veel betekend voor de moderne muziek. Zo ongelofelijk veel! HULDE!
:cheerup:

Slevin
26 november 2006, 00:07
Rargh,waar staat GAS nu voor ? 'k weet dat het koopziekte is, maar waar komt het in godsnaam vandaan ? :P

vulvasonic
26 november 2006, 00:09
Rargh,waar staat GAS nu voor ? 'k weet dat het koopziekte is, maar waar komt het in godsnaam vandaan ? :P

Gear Aquisition Syndrome

sonic_sam
26 november 2006, 20:34
leuk project maar alleen schandalig duur

GunMetalBlue
26 november 2006, 22:53
Leo Fender heeft zo enorm veel betekend voor de moderne muziek. Zo ongelofelijk veel! HULDE!
:cheerup:


+99999999

hoe heten die boeken? ik heb nogal last van slapeloosheid en ach, Leo daar weet ik altijd graag wat meer over! Ik vind in de bib alleen echt de GROOTSTE shit :s

vulvasonic
26 november 2006, 23:39
Deze; hier staan vooral veel feiten in en details, taai maar leerzaam.
http://www.fenderusa.com/prodpics/0995000000_md.jpg


Deze is vergelijkbaar, maar dan over de telecaster:
http://www.fenderusa.com/prodpics/0995005000_md.jpg

Deze is ook leuk:
http://www.fenderusa.com/prodpics/0995011000_md.jpg


En verder heb ik nog een HELE DIKKE PIL over Leo Fender (een zeer compleet verhaal met schitterende foto's, over het leven van Leo Fender waarbij hij wordt gevolgd vanaf z'n eerste verdiensten in de muziek, via zijn vertrek bij Fender CBS en Music Man tot aan G&L en z'n dood. Zeer goed boek!

En ik heb nog een HEEEEEEEEEEEL mooi boek over de stratocaster (weet even niet hoe het heet). Dat boek is vooral een boek om bij te GASSEN. Schitterende foto's, van vroeger tot nu. Dit boek is ook in documentaire vorm op tv geweest ooit. Het staat ook vol van verhalen van bekende strat gebruikers. Schitterend!
Waarschijnlijk is het deze. De cover van die van mij is wel anders, maar ik denk dat het hetzelfde boek is:
http://www.fenderusa.com/prodpics/0995017100_md.jpg



Ach, er valt zoveel te lezen.
De bovenste twee zijn behoorlijke dunnetjes, en om bij weg te geilen wellicht het minst interessant, maar voor de feitjes, de getalletjes en het kostelijke hoofdstuk 'hoe een strat (of tele) te dateren' is het erg smakelijk om te lezen.

Deze boeken kun je trouwens allemaal via de Fender site bestellen. Maar hier zijn ze ook wel te krijgen. Even rondvragen bij een aantal grote muziekzaken.

JimiDylan
28 november 2006, 00:01
heb ik ook vraagje over blackie. op elk plaatje van blackie zie ik 'haar' zonder backplate, speelde clapton ook zonder backplate, of is dat gewoon voor kijk dit is de achterkant :P

LaurentB
28 november 2006, 00:21
(...)
Nieuw waren ze uiteraard ook nog lang niet zo duur als nu hè, en 100 pond (of dollars) was echt niet zo belachelijk weinig als het nu lijkt. Maar voor een artiest met zijn naam natuurlijk een prikkie
(...)

Dat maakt nogal verschil, dollars of ponden. In de jaren zestig was een engelse pond wel zes euro of zo waard, itt de huidige 1,65 euro. Terwijl de dollar meestal wel ongeveer tussen de twee en drie gulden deed, meen ik. Ook nog een behoorlijke prijs voor die tijd...

Als ik overigens zo'n bedrag voor een gitaar neerleg wil ik wel dat-ie helemaal gaaf is. Maar dat zal mijn leeftijd wel zijn...

up-guitarman
28 november 2006, 00:42
heb ik ook vraagje over blackie. op elk plaatje van blackie zie ik 'haar' zonder backplate, speelde clapton ook zonder backplate, of is dat gewoon voor kijk dit is de achterkant :P

Er zijn er veel die dit er standaard afhalen, ikzelf ook en waarschijnlijk clapton ook...

FruscianteFan
28 november 2006, 09:13
Hij moest hem er toch afhalen om de brug vast te zetten. Waarom zou je hem nog terug zetten? :hippie:

JimiDylan
28 november 2006, 09:25
Ik heb m er namelijk ook af gehaald, vind ik veeeel cooler, maar ik was bang dat ik dat draadje zou mollen. Weet iemand ook toevallig waar dat draadje voor dient?

vulvasonic
28 november 2006, 09:27
heb ik ook vraagje over blackie. op elk plaatje van blackie zie ik 'haar' zonder backplate, speelde clapton ook zonder backplate, of is dat gewoon voor kijk dit is de achterkant :P

Die backplate is mateloos irritant als je even snel iets wilt aanpassen, of zelfs alleen maar snaren wilt vervangen. Bij mij liggen ze er ook allemaal af. Het is toch waanzin om voor het vervangen van een snaar eerst 6 van die kleine klootschroefjes los te draaien, zorgen dat ze niet wegrollen en ze daarna weer er op te schroeven? :D

B_2_the_a
28 november 2006, 09:27
het scheelt voor 2 dingen:

1. sneller snaren verwisselen (je zit niet mer dat gepiel door het plastic plaatje)
2. Je dempt dan met je kleding je veren zodat die niet mee gaan trillen (een stukje kabel of wat tape werkt ook maarjah)

vulvasonic
28 november 2006, 09:27
Ik heb m er namelijk ook af gehaald, vind ik veeeel cooler, maar ik was bang dat ik dat draadje zou mollen. Weet iemand ook toevallig waar dat draadje voor dient?

Aarde .

Kim Wilson
28 november 2006, 11:21
Ik heb de backplate er nog wel op zitten. Omdat het zo hoort, en omdat ik niet met mijn overhemd overal tussen wil zitten. En om alle tissues op hun plek te houden die ik tussen de veren heb gepropt.

B_2_the_a
28 november 2006, 11:53
kwestie van voorkeur natuurlijjk

AgileGhost
28 november 2006, 11:59
Ik vind die Relic-zooi zo belachelijk. Betaal je een paar idioten grof geld om je gitaar te verkloten.

Dweezman
28 november 2006, 12:00
Ik heb de backplate er nog wel op zitten. Omdat het zo hoort, en omdat ik niet met mijn overhemd overal tussen wil zitten. En om alle tissues op hun plek te houden die ik tussen de veren heb gepropt.


Overhemd? ;-)

Kim Wilson
28 november 2006, 12:01
Overhemd, blousje, wat jij wil. ;)