PDA

View Full Version : G-Major / Ernie Ball 6166 probleem....



boss
24 november 2006, 22:44
Ik wil graag jullie mening over volgend probleem:
Ik heb een G-Major die wordt bediend met een Rocktron Midimate.
Aan de Midimate hangt een Ernie Ball 6166 volume pedal. Zowel op de midimate als op de G-Major kan je kijken wat voor waardes er ontvangen worden als je het pedaal op en neer beweegt. Bij beide zie je dan netjes de cc waarde van 0 naar 127 gaan en weer terug over het hele bereik van het pedaal gelijkmatig verdeeld.

De EB wil ik gebruiken om de Global input van de G-Major te controlen, dus als volume pedaal. Maar.... het geluid is na een fractie van het pedaal al verdwenen?!?!? En met een fractie bedoel ik ook echt maar een centimeter ofzo.
Dus volume controleren is op deze manier een drama! De EB werkt prima op zich, tussen gitaar en amp geen enkel probleem.
Ik heb alle instellingen van de G-Major afgezocht maar helaas.

Wie biedt hulp?? PLEASE..... :( :(

morris
24 november 2006, 23:17
Dit is volgens mij een bekend probleem van de EB i.c.m. sommige midi controllers. Ik weet niet of dit ook voor de midi mate geldt, maar ik neem aan van wel. Er zal in de EB een potmeter met een andere waarde in moeten.

Morris

boss
24 november 2006, 23:23
Morris, bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad al wel eens eerder ergens iets gelezen over die waarde (6166 = 250k).
Maar wat ik niet begrijp is dat de waardes wel goed (en linear) uitlezen. Met een mooi verloop over het gehele pedaal.
Maar als je gaat luisteren krijg je enkel geluid over het laatste gedeelte van het pedaal (ik heb trouwens beide posities van de miniswitch op de EB geprobeerd).

morris
24 november 2006, 23:31
Da's inderdaad vreemd. Ik moet zeggen, ik heb ook last van een enigszins logaritmisch verloop bij mijn EB pedaal. Ik merk het vooral met de SC1 die een CAJ VCA (volume) aanstuurt. Alleen kan ik daar geen exacte read outs zien, dus ik weet niet of hij lineair uitstuurt of niet. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar ik zit toch te denken aan een ander pedaal of een pot-mod.
Iemand anders die hier wat van af weet?

Morris

boss
25 november 2006, 00:53
Da's inderdaad vreemd. Ik moet zeggen, ik heb ook last van een enigszins logaritmisch verloop bij mijn EB pedaal. MorrisEn welk type EB is dat Morris? Zit daar niet zo'n mini switch op om te schakelen tussen linear en logaritmisch?
Het punt is.. ik vindt die EB's zo lekker massief.
Heb ook al wat andere pedalen geprobeerd, maar dat "voelt" niet zo lekker.. :(
Een pedaal wat ik nog zo willen proberen is de Rocktron HEX.

morris
25 november 2006, 00:58
En welk type EB is dat Morris? Zit daar niet zo'n mini switch op om te schakelen tussen linear en logaritmisch?
Het punt is.. ik vindt die EB's zo lekker massief.
Heb ook al wat andere pedalen geprobeerd, maar dat "voelt" niet zo lekker.. :(
Een pedaal wat ik nog zo willen proberen is de Rocktron HEX.

Ik snap wat je bedoelt. De EB's voelen perfect aan. Ik heb overigens een EB jr. pedaal, met een 25k pot. Ik blijf het vreemd vinden.
Overigens, de nieuwe boss (ehhh...) pedalen, die grote, zijn even groot als de jouwe en voelen ook prima aan. Voor mij is die echter t.o.v. de jr. net wat te groot. Anders had ik hem al lang omgewisseld.

Morris

boss
25 november 2006, 01:14
Ik snap wat je bedoelt. De EB's voelen perfect aan. Ik heb overigens een EB jr. pedaal, met een 25k pot. Ik blijf het vreemd vinden.
Overigens, de nieuwe boss (ehhh...) pedalen, die grote, zijn even groot als de jouwe en voelen ook prima aan.Voor mij is die echter t.o.v. de jr. net wat te groot. Anders had ik hem al lang omgewisseld.

MorrisBedoel je die FV-500H/-500L? Deze:
http://www.rolandce.com/productinfo/productinfodetail.asp?Welke=549#
Alleen jammer dat ze er niet bijvertellen hoeveel die impedantie dan is...
Voor de toepassing zoals beschreven zou je dan de Low impedance moeten hebben toch?
Of zou het ook met die FV-500H gaan die wordt aangeduid als instr. level als je die exp. uitgang gebruikt?
Is wel mooi als je zo'n pedaal eventueel ook kan gebruiken los van de rest gewoon tussen gitaar en amp.
Ach, ach, wat is het leven toch moeilijk... ;)

Michael AE
25 november 2006, 07:42
@Morris: Met de FX1 kan ik instellen of mijn volumepedaal een linear of logaritmisch verloop heeft. Ik meen me te herinneren dat er een soortgelijke optie op de SC1 zit, maar ik kan me vergissen...

Raffie
25 november 2006, 11:55
Hoi, ik ben ook op zoek naar een expressie/volume pedaal voor mijn midimate. liefst zou ik de ernie ball hebben die bij de rocktron taboo artist zit, maar die kan je niet apart verkrijgen. liefst zou ik een ernie ball ombouwen zodat ik een stereo jack kan gebruiken ipv 2 mono's naar de stereo van de midimate te gaan. iemand dit al gedaan? btw vraag me ook welke weerstand de potmeter moet hebben al dan niet ne lineaire ...

Raf

btw had ooit een korg xvp-10 pedaal , echt wel de max , groter als een boterhamdoos maar oerdegelijk (te groot voor mij), hou 't dus bij een ernie ball de welke weet ik nog niet. en de rocktron hex, ziet er hetzelfde uit als de wahwah's van dunlop en die vond ik raar om te gebruiken qua scharnieren.

morris
25 november 2006, 13:46
@Morris: Met de FX1 kan ik instellen of mijn volumepedaal een linear of logaritmisch verloop heeft. Ik meen me te herinneren dat er een soortgelijke optie op de SC1 zit, maar ik kan me vergissen...

Hoi Michael,

Heb ik idd ook geprobeerd, maar het maakt geen verschil.
Met Steen gebeld, vindt het ook vreemd en heeft dit zelf nog nooit gehad. Nu denk ik dat het aan de CAJ ligt.... Alleen, die heeft geen real time readout.

Morris

Michael AE
25 november 2006, 23:10
Hoi Michael,

Heb ik idd ook geprobeerd, maar het maakt geen verschil.
Met Steen gebeld, vindt het ook vreemd en heeft dit zelf nog nooit gehad. Nu denk ik dat het aan de CAJ ligt.... Alleen, die heeft geen real time readout.

Morris

Hey Morris,

Ja, dan is het toch de CAJ. Misschien eens aan ShonCAE vragen op HRI?

Nocki
26 november 2006, 08:32
Hoi,

Ik had hetzelfde met mn expressie pedaal op de fc-200 samen met mn g-major.

je kan percentages in stellen op de gmajor waar het midden ligt en waar het pedaal begint en ophoudt.
zelf stelde ik het midden in op een procent of 15 ddus:

0%, 15%, 100%

dan was het verloop van volume netjes gelijkmatig verdeelt. snap ook niet waarom het midden niet op 50% ligt bij dat ding maar zo was het nou eenmaal. ook bij mn g-system is het niet helemaal super maar ook dat heb ik goed gekregen.

succes

boss
26 november 2006, 09:42
Hoi Nocki,

Dat instellen van die percentages heb ik gelezen in de manual, ze noemen dat de "Modifier Response".
En wat jij zegt klinkt logisch, zou wou ik het ook doen.
Volgens de manual: Eerst naar het MOD menu, dan enter.
Kies dan de gewenste parameter, en daarna de respons curve.
Echter tussen die parameters staan enkel de effect parameters. Ik wil graag het "Global In Level" bedienen met mijn exp. pedal.
Maar die staat niet tussen de beschikbare keuzes. :(
Of is er een andere manier om het volume te bedienen op de G-Major waarbij je dus toch het uitsterven van de diverse effecten behoudt?

Ik heb trouwens de EB ook tussen gitaar en amp gezet, en dan werkt het pedaal perfect. Alleen wil ik graag de volle oversturing van mijn amp laten opkomen met een volume swell. Als je het volume pedaal voor je amp zet werkt dat dus niet.

Alvast bedankt voor het meedenken ;)

Nocki
26 november 2006, 12:07
Dat klopt wat je zegt. het komt weer allemaal terug... :-)

ik heb ook niet het volume ingesteld met de global in level maar met de uit van een effect ergens in het begin van de "signal line" dus ik regelde het volume op een andere plaats waardoor ik dat kom doen...

succes

NOcki

future2future
26 november 2006, 12:36
Ik heb hetzelfde probleem als de topic starter maar dan met de Boss FV-500L samen met een G-major en krijg het maar niet goed

bluegate
26 november 2006, 13:43
De fout zit volgens mij bij TC, heb het probleem ook gehad met de G-Major & G-Force.

Als je de pedal ingang op de achterkant gebruikt werkt het wel goed.
Volume pedaal kun je met een normale gitaarkabel aansluiten.
(Wel even pedal-ingang linken aan volume)

future2future
26 november 2006, 14:25
De fout zit volgens mij bij TC, heb het probleem ook gehad met de G-Major & G-Force.

Als je de pedal ingang op de achterkant gebruikt werkt het wel goed.
Volume pedaal kun je met een normale gitaarkabel aansluiten.
(Wel even pedal-ingang linken aan volume)

Ik weet niet of dat zo is want met mijn oude roland Fv-5 ofzo iets weet niet precies heb ik nergens last van en werkt ie gewoon naar behoren

bluegate
26 november 2006, 14:33
Dat kan, want dat is een echt expressie pedaal (rond de 10K Lin.)
Alle volume pedalen zijn Log. en vanaf 25K (L) of 250K (H).
Gekke is dat bij de Pedal-ingang wel rekening is gehouden hiermee maar via
Midi niet.
Je kunt de Modifiers gebruiken om een ALog. verloop te verkrijgen zodat de
resultante Lin. is, maar echt goed werkt dit niet ( + ) = / .

boss
26 november 2006, 21:31
Dus bluegate, volgens jou gaat het wel lukken als ik mijn EB in de external controller ingang aan de achterzijde plug??
Ik weet toch bijna zeker dat dat ook niet werkte, maar we gaan het nog eens proberen.
Met wat voor pedaal heb jij dit werkend gekregen trouwens?

bluegate
27 november 2006, 17:04
Met een EB 6166.

Gewoon een mono gitaarkabel in de External controller ingang en verbinden met
de input van de EB.

Let wel, je moet de External controller wel instellen zodat deze de juiste parameter aanstuurd.
Dit staat in de handleiding beschreven.

habberdoedas
28 november 2006, 13:32
Ik ken het probleem zat er destijds ook mee te klooien om het goed te krijgen. Wat bluegate en nocki voorstellen moet gewoon werken. Maar kijk ook ff op de site van TC Electronic en ga nar FAQ over de G-Major. Ongetwijfeld staat jou vraag hier met de juiste antwoorden tussen. Het verschil zit hem geloof ik (als ik me het nog goed kan herinneren) tussen GlobalLevel In en GlovbalLevel Out. Bij de een sterft het je geluid mooi uit en bij de andere kapt die het meteen af. suc6 ermee

boss
28 november 2006, 18:55
@habberdoedas:
Het probleem is niet het uitsterven van het geluid (dat werkt prima), maar het functioneren van de EB6166.
Maar ik ga eerst maar eens proberen wat bluegate vertelde (monosnoer tussen input EB en ext. contrl. G-Major) en kijken wat dat oplevert.
Maar toch bedankt ;)