PDA

View Full Version : Lak Vraag



Maniaaaak!!
24 november 2006, 21:42
Hoi,

Omdat ik bezig ben met het opkalefateren van mijn allereerste stratocaster (hij is inmiddels alweer zo'n 15 jaar oud) heb ik wat vragen m.b.t. het in de lak zetten van de body.

Ik heb het volgende al gedaan:

1. Gaten en oneffenheden gevuld met vloeibaar hout
2. Body in de (witte) primer gezet
3. Body geschuurd met grof, minder grof, fijn en nog fijner schuurpapier.

Resultaat is een body dat , naar mijn idee, klaar is om een kleurtje en vervolgens enkele (nitrocellulose) clearcoats te krijgen.

Mijn vraag heeft betrekking op de kleurlaag, aangezien ik het geheel het liefst strak glanzend zou zien vroeg ik mij af of ik nou hoogglans lak of gewoon matte kleurlak moet gaan spuiten.

Tevens wil ik weten of ik kan volstaan met standaard Halfords autolak.

Mijn laatste vraag heeft betrekking op de clearcoats, ik wil graag weten hoeveel nitrocoats ik moet spuiten, op mijn vorige projectgitaar zaten 5 laagjes en dit lijkt voldoende te zijn, ik lees echter op veel fora dat een minimum van 8 lagen wordt aangeraden.

ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken...

Chris

JulesKr
24 november 2006, 22:06
In de lak-faq (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43489) staan de meeste antwoorden op je vragen. En waar je iedergeval mee moet oppassen is dat de cellulose samen gaat met de andere lakken die je gebruikt.
Succes :noob:

fred dons
27 november 2006, 07:36
inderdaad, de halfords kleurlak gaat gegarandeerd reageren met de cellulose eindlak, als je alleen aan halfords kleurlak kan komen zul je moeten aflakken in acryl

Maniaaaak!!
27 november 2006, 08:05
Hehehe,

Uiteraard staat het ding al in de lak van de halfords nu :)

Opzich niet zo heel spannend, ik kan de clearcoatlak van de halfords zelf gebruiken, dan is de buitenlaag iig. hard. Zal wel een schitterend geluid uit gaan komen ahum ahum...

Thx anyway :)

fred dons
27 november 2006, 09:37
op zich is de acryl van Halfords niet slecht hoor, je moet alleen wat meer geduld hebben met lakken, max 1 blanke lak laag per dag spuiten (dun spuiten!) en 4 weken laten uitharden. De lak wordt uiteindelijk net zo hard als cellulose alleen gaat daar wel een maand of 6 over heen
ik polijst gitaren die in acryl zijn gelakt daar omnog een keer naar een klein jaartje omdat je dan pas echt plezier van je lak krijgt