PDA

View Full Version : Het nut van string trees?



The Underdog
24 november 2006, 21:27
Waarom worden die gebruikt? Ik heb altijd al gevonden dat mijn stratje niet zo lekker speelde en dat het raar aanvoelde omdat de snaren zo'n hoge spanning hadden, het zijn nochtans .009's. Ik heb even gegoogled en gezocht naar 'string tension' en ik heb gelezen dat de snaarspanning direct minder wordt als je gen string trees gebruikt. Ik heb de snaren ervan onder gehaald en nu speelt m'n gitaar veeeeel beter en heb ik de indruk dat de snaren beter en langer vibreren en dat er dus ook meer sustain is. Waarom worden die dingen dan gebruikt?

Dick Wolkendeck
24 november 2006, 21:30
Om te voorkomen dat de snaren uit de topkam springen als je flinkt opdrukt. Daarnaast krijg je in theorie meer sustain als er meer neerwaartse druk van de snaren op de topkam staat.Maar als jij zo geen problemen hebt, gewoon houden zo.

Gearjunkie
25 november 2006, 01:11
Ik heb altijd al gevonden dat mijn stratje niet zo lekker speelde en dat het raar aanvoelde omdat de snaren zo'n hoge spanning hadden, het zijn nochtans .009's. Ik heb even gegoogled en gezocht naar 'string tension' en ik heb gelezen dat de snaarspanning direct minder wordt als je gen string trees gebruikt.
Lijkt me sterk: minder spanning geeft een lagere toon, aangezien de mensuur vaststaat.

Voor wat betreft sustain: als de snaren beter in de topkam worden gedrukt is het aannemelijk te denken dat de sustain juist toeneemt met stringtrees.

Het enige dat ik kan bedenken om ze niet te gebruiken heeft te maken met tremolo gebruik. Snaren komen niet altijd in exact de juiste positie terug. (bij de topkam. Zonder stringtree gaat dit wat beter.

Eko
25 november 2006, 10:06
Een gedeelte van je geluid komt uit de hals. De dikte van de hals, in combinatie met het gebruikte materiaal zorgt voor de klank. Die klank wordt beter naarmate de snaar beter op de topkam drukt. Ook het gebruikte materiaal van de topkam is van invloed op de klank. Been is bv iets anders van klank dan plastic of brons.
Door het gebruik van de stringtrees vergroot je de druk op die topkam en dus ook op de hals. Als je stringtrees niet wilt gebruiken, om wat voor reden dan ook , kun je bv staggered tuners gebruiken. Deze zijn aflopend in hoogte en hebben hetzelfde effect als de stringtrees.

sickpunk
25 november 2006, 11:35
je snaar spanning kan natuurlijk nooit minder worden... dan is je stemming natuurlijk niet meer de juiste... soms is logisch nadenken het meest makkelijke!

Ché
25 november 2006, 11:38
vraagje:

waarom hebben de customshop strats, oude strats en allernieuwste strats maar 1 stringtree en de nineties strats 2 stringtrees?

dachten ze te verbeteren en dan toch maar weer terug te keren naar 1 stringtree? iemand die het 'verhaal' kent?

Dick Wolkendeck
25 november 2006, 13:08
je snaar spanning kan natuurlijk nooit minder worden... dan is je stemming natuurlijk niet meer de juiste... soms is logisch nadenken het meest makkelijke!

Klopt, de spanning verandert niet, maar het gedeelte achter de topkam veert wel mee als je opdrukt. Als je de hoek veranderd waarop de snaren op de topkam staan, veranderd het gedrag van het stukje snaar tussen de kam en het mechaniek. En dus kan het anders aanvoelen. Net zoals bij een Les Paul met tune-o-matic brug: je kan het gedeelte waar de snaren aan vast zitten omlaag draaien, of juist omhoog draaien, voor een andere hoek.