PDA

View Full Version : Gekleurde inlay?



Malle Eppie
24 november 2006, 20:43
De hals van deze Ibanez JEM heeft gekleurde inlay.
Wat voor materiaal is het precies en vergt dit dezelfde werkwijze als parelmoer inlay? Parelmoer moet je immers na inlijmen in dezelfde ronding schuren als het fretboard.

http://www.ibanezguitars.co.uk/acatalog/Jem7VSBLmix.JPG

B_2_the_a
24 november 2006, 23:29
ik denk: epoxy met kleurstof ofzo

kiem
25 november 2006, 00:48
mischien is t wel gewoon plastic ofzow?? die zwarte en witte dots die je in bv een fender hals ziet zijn meestal ook van plastic, dus wrom geen blauw plastic.

Enra
25 november 2006, 08:48
De werkwijze voor inleg is voor nagenoeg alle materialen (MOP, Abalone, Ivoor, Taguanut, hout, koper, messing, goud, enz.) hetzelfde. Uitzondering is soldeertin (ja daar kijk je van op, he!!). Soldeertin heb ik wel eens zien gebruiken voor een kunstzinnige uitspatting in kopfineer dat door de structuur (lees geulen) in het hout liep.

In het geval van de gitaar met de blauwe inlay is er waarschijnlijk een harde kunststofsoort voor gebruikt.

Gitaarbouwer
25 november 2006, 14:59
Als je in Google Picture Search eens zoekt op trefwoord "paua" dan krijg je allemaal plaatjes te zien van de paua-schelp. En je raadt het misschien al: dat is een blauwe schelp :)

Dit lijkt me niet hetzelfde als wat op die gitaartoets gebruikt is, maar het is wel een hééééél mooi alternatief...

kiem
26 november 2006, 01:39
ik las net ergens dat paua makori's (?sp?) is voor abalone.. geen diee of t egt t zelfde is, maar t wel erg mooi.

kzag ok dat paua er in blauw, groen, roze, en waarschijnlijk nogwel meer kleuren is. in case anyone cares

Lordhar
26 november 2006, 11:21
Bij sommige jaren 80-90 ibanez inlays is het ook wel eens een doorzichtig stukje plastic met gekleurd papier erachter.

GunMetalBlue
26 november 2006, 23:08
er is hier ook iemand met zo'n ibanez int groen

het lijkt mij ook gewoon plastic, paua lijkt me erg duur, net té duur voor deze ibanez

Gerrit
27 november 2006, 00:28
Het is idd een doorzichtig soort plastic, de kleur is er onder geschilderd.

Dit is de mijn 777 vbk met de groene inlay, alleen dan door mij opnieuw gespoten.
http://home.planet.nl/~burge251/jem5.jpg

http://home.planet.nl/~burge251/jem6.jpg

fred dons
27 november 2006, 07:33
plastic inleg is net zo goed te polijsten als bijvoorbeeld lak (wat meestal ook plastic is ) , dus inderdaad inleggen, ronding schuren, fijn schuren en dan polijsten

Malle Eppie
27 november 2006, 09:20
Ah, ik weet weer genoeg!

Thanx allen!

fred dons
27 november 2006, 09:34
en als aanvulling, dezelfde polijst techniek kun je dus ook toepassen op cdtjes met krassen (2000 grit nat schuren en vervolgens met de polijstkop en commandant 4 polijsten totdat hij weer hoogglans is)

GunMetalBlue
28 november 2006, 19:49
ja die ibanez was het niet

en zwarte ibanez met ook knalgroene knobs & elementen

Gerrit
28 november 2006, 20:21
Hehe, die van mij was ook ooit zwart met groene knoppen.
Hij had alleen echt een refinish nodig, dat ding zag er niet uit.