PDA

View Full Version : Punker uit de 70'ties of 80'ties?



Gitarezzo
24 november 2006, 18:43
Hallo,

Voor school moet ik een project maken over punk. En dan niet alleen over punk tegenwoordig maar vooral over punk uit de jaren '70 en '80.
Is er iemand hier die zelf punker is geweest in die periode of nu nog steeds is?
Dat zou heel fijn zijn, want ik zou diegene graag een paar vragen willen stellen.

alvast bedankt,

Wibe

p.s. alle info over punk is welkom, de bands, kleding, het onstaan etc. ;)

heavy-metal-thunder
24 november 2006, 19:01
Begin jaren 70 was gekenmerkt door enerzijds de progrock, symfonische rock... allemaal ingewikkelde muziek...

als tegenreactie kwam er de punk in 1975. Dit tijdperk heeft eigenlijk maar geduurd tot 1977. Ik geloof dat de Sex Pistols maar 18 maand hebben bestaan.

En dan nu een stukje uit mijn cursus:

Doorheen de popgeschiedenis zullen we duidelijk merken dat er een alternatie is tussen actie en reactie, een gegeven doorheen de hele kunstgeschiedenis. Na het impressionisme komt er een reactie, nl. het expressionisme. Als popmuziek te moeilijk, te steriel en te commercieel wordt, dan komt er steeds een tegenreactie, een trend van vereenvoudiging op gang en hierbij gaat men vaak terugblikken naar het verleden.
Punkrock is duidelijk beïnvloed door de compacte en rechttoe - rechtaan muziekvorm Rock & Roll !


Duidelijke kenmerken:
ruwer - scheurender - rommeligere gitaarwerk - doordrammende bassen - een krachtig en monotoon ritme - schreeuwende antizang

Punk zet zich volledig af tegen de muziek van de jaren ‘70. Arme straatjongens walgen van alles wat commercieel is, bv. Elton John was toen al een lome miljonair ! Spelen op instrumenten konden de punkers niet, maar toch wilden zij zich uiten door de muziek.

” Wat je ‘zegt’ is belangrijk “ (The Sex Pistols)

Punkers speelden niet voor een publiek, maar vereenzelvigden zich ermee. Dit is duidelijk een gegeven van de folkgemeenschap.

Toen de Britse groep The Sex Pistols begon in 1975 volgde er een ware schokgolf doorheen Europa. London werd het epicentrum van de ganse punkbeweging met groepen zoals The Clash, The Stranglers, The Jam, ...

THE SEX PISTOLS
De punkrevolutie was zeer eigenzinnig en verzette zich tegen alles wat er toen gaande was in de muziekindustrie. Er werden eigen labels, tijdschriften en clubs ( The Roxy - London) opgericht.

De grote platenlabels (= majors ) waren eerst zeer weerhoudend t.o.v. de punk, maar uiteindelijk zag men een nieuwe financiële markt en gingen ze mee in het bootje. De punkrock die toen nog steeds in zijn kinderschoenen stond, was in 1977 reeds ten dode gedragen !

De authenticiteit van die folkattitude was, door het grote geld, zoek !

The Sex Pistols waren de eersten die daaruit hun conclusies trokken en gingen uiteen.

Gitarezzo
24 november 2006, 19:08
hartstikke bedankt voor deze info, kan ik weer een flinke stap vooruit

zijn er nog mensen die willen reageren?

heavy-metal-thunder
24 november 2006, 20:21
Dit is een van Belgische beste punk bands en scoren internationaal ook goed.

http://www.funeraldress.com/nederlands.html

hansoonk
24 november 2006, 23:01
kijk eens op www.enormevleeshaken.org

een aantal (deels kalende) mannen van middelbare leeftijd die de oude punk spelen.

als je klikt op 'ik vind jullie geweldig' of zoiets kun je zowaar met de vleeshaken in contact komen. Eén ervan wil maar al te graag verhalen uit de oude doos.

Gitarezzo
24 november 2006, 23:11
waar kan ik daar op klikken? :dance:

hansoonk
25 november 2006, 08:49
sorry ... Klik op 'contact' in het menu aan de linkerkant

Danny Drug
25 november 2006, 09:21
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Exploited

wat info van de beste punk band van de second wave..

drap
25 november 2006, 10:43
Hier heeft de topicstarter wat meer aan dan info over één band denk ik: http://nl.wikipedia.org/wiki/Punkrock

Rude Perception
25 november 2006, 11:28
ik kan niet zeggen dat ik punk ben. Qua uiterlijk in ieder geval niet. Mijn muzieksmaak is breder dan (oude) punk, maar ik weet er wel best veel van, en ik luister ook naar de oude punk. Als je info wilt ofzo, of iets wilt weten:
dieuwert_mul@hotmail.com
Je kan me toevoegen of mailen.

neerlands beste punkband: www.spotpunk.tk (http://www.spotpunk.tk) :nervous: :dance:

heinz3110
25 november 2006, 12:31
Wil je het hebben over punk als muziek,maar ook als cultuur? Eind 70, begin 80 was het ook een leefstijl,een filosofie. Kwam hier in nederland goed uit ,begin 80 toen de economie een dip had en de "nix"generatie inderdaad "no future " leek te hebben.

En ik heb wat dat betreft nog steeds een "punk-attitude". Lastig uit te leggen in een paar woorden,laat staan wat de punkbeweging toen -en nu ook- allemaal voorstond. Het was in ieder geval méér dan een paar rammelende bandjes eind jaren zeventig.

Als je vragen hebt kan je me mailen: smeggelioni@hotmail.com.

Gitarezzo
25 november 2006, 19:00
Wil je het hebben over punk als muziek,maar ook als cultuur? Eind 70, begin 80 was het ook een leefstijl,een filosofie. Kwam hier in nederland goed uit ,begin 80 toen de economie een dip had en de "nix"generatie inderdaad "no future " leek te hebben.

En ik heb wat dat betreft nog steeds een "punk-attitude". Lastig uit te leggen in een paar woorden,laat staan wat de punkbeweging toen -en nu ook- allemaal voorstond. Het was in ieder geval méér dan een paar rammelende bandjes eind jaren zeventig.

Als je vragen hebt kan je me mailen: smeggelioni@hotmail.com.

Wellicht zal ik je een keer mailen, alvast bedankt he ;)

polysix
28 november 2006, 19:54
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Exploited

wat info van de beste punk band van de second wave..
tevens mogen we stellen dat de golf die al snel hardcorepunk werd genoemd geleid door deze band ook de dood heeft betekent van punk. Punk ging niet meer om het uitten van jezelf maar om het punk zijn.

polysix
28 november 2006, 19:59
Kijk ook eens naar de garagerock uit de jaren 60. (de vele verzamelaars zijn te vinden op de overbekende downloadkanalen.) Muzikaal en in attitude heeft deze stroming veel gemeen met de punkbeweging. Je kan met 5 akkoorden ook een goede, toffe song schrijven.

Joey Handsome
29 november 2006, 09:17
Kijk ook eens naar de garagerock uit de jaren 60. (de vele verzamelaars zijn te vinden op de overbekende downloadkanalen.) Muzikaal en in attitude heeft deze stroming veel gemeen met de punkbeweging. Je kan met 5 akkoorden ook een goede, toffe song schrijven.

Ja, check bijvoorbeeld eens The Sonics en dan vooral nummers als Boss Hoss, Strychnine, Psycho, en hun cover van het overbekende Louie Louie.

Iggy Pop & The Stooges worden ook gezien als de voorvaderen van de punk.

Hierboven wordt er trouwens veel gepraat over Engelse punk. Maar het is zeker leuk om je ook in de Amerikaanse stroming te verdiepen. Veel mensen in NL kennen het niet, maar uit Portland, Oregan kwam ook een hele gave punk stroming met als bekendste band The Wipers. Deze moet je zeker eens checken en dan vooral hun albums Is This Real? en Over The Edge.

Ook kan het leuk zijn om wat naar de opkomst van hardcore te kijken.Met Black Flag, Minor Threat, Jerry's Kids en meer van dat soort werk.

Verder moet je natuurlijk de Ramones niet vergeten. New York Dolls zijn ook wel aardig.

En hier even te kijken. (http://homepages.nyu.edu/~cch223/mainpage.html)

schwalbe
29 november 2006, 09:56
De beheerder van deze site: http://www.bacteria.nl/ is niet alleen een ouwe punk maar heeft ook een archief met heel veel ouwe dingen. Op het forum van de site hangen ook veel ouwe en jonge punx rond. Check het even zou ik zeggen. Zelf ben ik ook een ouwe punk maar net niet oud genoeg om echt interessant te zijn voor je onderzoekje.

Rinze
29 november 2006, 12:42
Even een reactie op het verhaal over gewone jongens die zich roerden: zeker in Nederland waren het vooral kinderen uit de middenklassemilieus en hoger die zich afzetten tegen hun achtergrond en punk werden (zoals ik bijvoorbeeld, hoewel ik nooit erg dogmatisch punk ben geweest, als het maar herrie was vond ik het best). De arbeiderskids hielden meer van disco en hardrock/metal.

Wat mij aansprak en aanspreekt in punk is het do-it-yourself-idee, maak je eigen dingen op je eigen manier en probeer daarmee in het klein een verschil te maken.

Na een paar jaar werd punk een institutie met alle gevolgen vandien: stromingen gingen zich onderscheiden, hokjesgeest en intolerantie staken de kop op. Wie anders was of dacht was al snel een fascist... Zeker in de kraakscene deden een hoop mensen wat dat betreft niet onder voor streng religieuzen. Toen de Meat Puppets begonnen op te treden werden ze vanwege hun lange haar bespuwd door het "echte" punkpubliek. Zo verwerd de punkbeweging tot een eigen submaatschappijtje met eigen regels en mores, die net zo benauwend waren als de in de grote boze maatschappij waar de punks zo tegen waren ;-)

Tekenend in dit opzicht was de reactie van veel punks op de opkomst van house: "dit is geen muziek!", daarmee de positie innemend van reactionaire partij tegenover iets nieuws, net als bij punk 10 jaar daarvoor door de hippies werd gedaan en 10 jaar daarvoor door...

Zelf vind ik Amerikaanse punk en hardcore meestal beter dan Engelse, de Amerikanen zijn wat diverser en het geluid staat me meer aan, de melodiën bij de Engelse bands zijn vaak toch wel wat simpel en standaard, hoewel een potje meebrul-oi uit Engeland op zijn tijd ook niet te versmaden is. Een paar voorbeelden: Dead Boys, Bad Brains, Meat Puppets, Rhythm Pigs, Beefeater, Minutemen, Sham '69, Damned, Husker Du, Black Flag, etc.

Kijk ook eens op YouTube, daar staat best veel materiaal van deze bands en andere. Succes!

Neals
29 november 2006, 13:01
Wat ik zelf als punk uit arbeidersklasse merk is dat ik sinds ik aan het werk ben me steeds meer afzet tegen de idealen van deze punkers.

Om me heen zie ik vooral veel kids die met 'oude' broeken(nieuwe broeken + bleekwater) en een 'DIY' mentaliteit (ouders die de kids naar optredens brengen) in vaak rammelende bandjes spelen. Vervolgens zie ik bij de Mac een rij met kids met opgespeld 'stop de globalisatie' of 'vlees is moord' en staan bij de Shell kids te tanken met een button 'tegen terrorisme'.

Verzet is een hype, idealisme is er niet meer en als men uitgepunkt is zoekt men zijn plekje in de maatschappij.

Joey Handsome
29 november 2006, 13:37
@ Neals en Rinze

Ik kan me echt goed vinden in beide posts. Vaak zie je zulke tegenstrijdigheden bij punkers als het gaat om hoe ze zich gedragen en het ideaal waar zij voor beweren te staan.

rjong999
29 november 2006, 17:00
Ik speelde in 75 - 77 in Utreg in The BlitzKrieg en The Duds, echt oerhollandse punk, samen met bandjes als The Nix, The Flying Spiderz en The Bizonkids. Met in de band o.m. latere bekenden als Tony Perroni, Aart Harder en Spinvis. Voor vragen mail me.

nandito
29 november 2006, 21:29
Als het om authentieke oerpunk moet gaan, kom je uiteraard in Engeland bij The Sex Pistols terecht.
Dichter bij huis in België waren dat The Kids.
Zij hebben dacht ik verleden jaar in Amerika nog een cd/dvd opgenomen.
Na een periode van stilte zijn ze sinds enkele jaren terug volop aan het optreden.
Ik heb ze de voorbije jaren een keer of 5 gezien, en je mag er zeker van zijn dat waar ze spelen, het kot wordt afgebroken.
Belangrijkste nummers onder andere: There will be no next time, Rock over Belgium, Fascist cops enz.
Ook nu staan die nog als een huis.
Johnny Rotten bespuwde het publiek.
The Kids gooiden volgens de legende varkensdarmen in het publiek.

Ludo Mariman (de zanger en oprichter) heeft enkele soloprojecten gemaakt, die geen noemenswaardig succes waren.
" Tonight" is voor mij een beregoed nummer, zij het uiterst zwartgallig, dat ver boven het gemiddelde van die paar platen uitstak.
Live heb ik ze dit nooit horen spelen. Het is ook niet echt punk, maar het blijft een klassenummer.

Von Trippenhof
29 november 2006, 21:59
Bestel ergens het boek:

""Please kill me" .

Ik weet alleen de titel nog (geweldig, niet?), maar ik vermoed dat het geen probleem zal zijn.

Heb je alles wat je nodig hebt!

Is heeeeeeeeeel erg plezierig leesvoer; je komt dingen te weten die je niet voor mogelijk had gehouden en je hebt voor aaaaaavonden (muzikanten-)verhalen om na het spelen wijs mee te doen.

Ook wordt daarin wel een beetje duidelijk dat de toenmalige engelse punk in vergelijking met de US-rockers ook toen al gewoon ernstig te lijden had onder de Mac en Cola / pose /subcultuur voor middelbare school - vibe...

Nu is het al helemaal voor kids gewoon een van de vele keuzes die je kan maken om ergens bij te horen

Maar ja, of dat nou erg is?

groeti!

Neals
29 november 2006, 22:52
@ Neals en Rinze

Ik kan me echt goed vinden in beide posts. Vaak zie je zulke tegenstrijdigheden bij punkers als het gaat om hoe ze zich gedragen en het ideaal waar zij voor beweren te staan.

Dat komt omdat de jeugd van tegenwoordig over het algemeen weinig te klagen heeft thuis, en jeugd die uit een beroerd milieu komen kiezen vaak voor een rechtse groepering.

Mensen die tegenwoordig BEWUST kiezen voor een subcultuur zitten al in een situatie dat ze keuzes MOGEN maken. Iets wat er klaarblijkelijk decenia geleden niet was.

hidde630
30 november 2006, 15:13
Ik speelde in 75 - 77 in Utreg in The BlitzKrieg en The Duds, echt oerhollandse punk, samen met bandjes als The Nix, The Flying Spiderz en The Bizonkids. Met in de band o.m. latere bekenden als Tony Perroni, Aart Harder en Spinvis. Voor vragen mail me.

we hebben een scenestar in ons midden! ruig!:)
toen was punk nog echt....nu stem ik zelfs op de sp dus je ziet wel dat het niks meer voorstelt....

Bingohome
30 november 2006, 23:16
Een verzoekje: kunnen we ophouden met het gebruik van het woord "punker". Dat suggereerd dat er zoiets bestaat al een werkwoord "punken".
Dat zou betekenen dat een "punker" iemand is die "punkt". Het woord "punk" is echter net zoiets als het oud-nederlandse woord "nozem". "Punker" is dus zoiets als "nozemer". Onzin dus...
Enkelvoud "punk", meervoud "punks"! Bij voorbaat dank.

Als je verder nog vragen hebt over punk uit de 70's en 80's mail me maar.
Ik weet niet alles, maar over dit onderwerp wel vrij veel, waarvan een flink deel uit eigen waarneming...

Groeten,

Bingohome

ps Fuck you! ;-)

Fenndangoband
1 december 2006, 00:27
Heb toen ik in Scotland woonde met een punkgemeenschap (squad) opgetrokken... ben zelf geen punk maar die kerels en meiden konden me meer dan pruimen. Wel ik kan zeggen dat Sex Pistol Punk niet de root van de punk was... punk is er altijd geweest... punk is niet echt de muziek... het is het gedachtengoed wat er achter zit dat van belang is... niet omdat iemand graag punkmuziek hoort dat hij punk is. Het is een feit in UK en zeker in Scotland is er nog een zeer grote scène maar je mag de oost-europeaanse scène zeker niet uit het oog verliezen. Ook zijn er verschillende punks qua ideologie... zo zijn er skins (die voortkomen uit punkscène en die fascitsische idologiëen hebben) en de punks (die ja... eerder opkomen tegen de verzieking van de samenleving). Oi (punkterm)... wordt geassocieerd met de skins maar heeft een totaal andere oorsprong... oi staat voor het beschrijven van de muziekstijl die begon met niet-fascistische bands.
Scottish punk band Oi Polloi (komt van het Griekse "i poli" (fonetisch geschreven) en betekent "het volk") genoot altijd mijn voorkeur.
Andere bands Gin Goblins, Filthpact, Red Instinct,...

Na het nalezen zijn het allemaal losse feiten wat ik je geef en slecht geschreven ook maar is te laat en veel te moe om er een mooi verhaaltje van te maken. Good luck dude.

Trocar
1 december 2006, 13:57
zo zijn er skins (die voortkomen uit punkscène en die fascitsische idologiëen hebben) en de punks (die ja... eerder opkomen tegen de verzieking van de samenleving). Oi (punkterm)... wordt geassocieerd met de skins maar heeft een totaal andere oorsprong... oi staat voor het beschrijven van de muziekstijl die begon met niet-fascistische bands.


Alsjeblieft, ga niet roepen dat alle skins fascisten zijn, dat is simpelweg niet waar. Bijvoorbeeld de RASH skins en de SHARP skins doen juist zo hun best om dat soort stomme fabeltjes tegen te gaan.
En het onderscheid dat je daarna nog probeert te maken tussen hedendaagse Oi! en vroegere/oorspronkelijke Oi! aan de hand van de aanwezigheid van fascisme/skins slaat ook nergens op. Nare vooroordelen.

Fenndangoband
1 december 2006, 15:21
Alsjeblieft, ga niet roepen dat alle skins fascisten zijn, dat is simpelweg niet waar. Bijvoorbeeld de RASH skins en de SHARP skins doen juist zo hun best om dat soort stomme fabeltjes tegen te gaan.
En het onderscheid dat je daarna nog probeert te maken tussen hedendaagse Oi! en vroegere/oorspronkelijke Oi! aan de hand van de aanwezigheid van fascisme/skins slaat ook nergens op. Nare vooroordelen.

Daar heb je volledig gelijk in Trocar... Ik gaf enkel een aantal losse feiten zoals ik ook schreef op het einde van mijn verhaal... dus sorry voor mijn onvolledigheid... maar is wel een feit dat meesten "skins" en "oi" aan het extreem rechtse gedachtengoed relateren. Ik wou zelf niet ingaan op de subcategoriëen van skins of de connotaties van de term oi. Sorry mijn fout... ik kon vermeld hebben dat ik niet volledig was. :confused:

Trocar
1 december 2006, 15:52
Daar heb je volledig gelijk in Trocar... Ik gaf enkel een aantal losse feiten zoals ik ook schreef op het einde van mijn verhaal... dus sorry voor mijn onvolledigheid... maar is wel een feit dat meesten "skins" en "oi" aan het extreem rechtse gedachtengoed relateren. Ik wou zelf niet ingaan op de subcategoriëen van skins of de connotaties van de term oi. Sorry mijn fout... ik kon vermeld hebben dat ik niet volledig was. :confused:

Okay! 8-)

merlinos
11 december 2006, 17:38
Wat ik een beetje mis in deze discussie is de inhoud van punk.
De inhoud die Punk had zie je niet terug in de huidige skate en skapunkcultuur.

Destijds zette je af tegen de burgermaatschappij en economische politiek.
Als je Punker was had je een zekere affiniteit met anarchisme. Dit en het tegen de norm in willen gaan uitte zich in gedrag en hoe men eruit zag. Je zag veel Punkers in de krakersbeweging. De muziek ging al net zo tegen de norm in als het gedrag en de uiterlijke verzorging.
Een Punker had dus ook een bepaald idealisme.

Punkmuziek onstond in Engeland uit de cultuur van engelse pop,ska en reggea.
Bekende bands (dus eigenlijk geen punk) zijn the clash, Blondie. Maar Iggy pop en the stooges hebben de punk natuurlijk neergezet. Hier heeft David Bowie behoorlijk aan meegewerkt. Verder heb je nog Harcorepunk van bijvoorbeeld de Death Kennedys en anarchopunk van Crass, flux en conflict.

De cultuur is eigenlijk binnen de Londense clubscene ontstaan. Daar ontwikkelde de jeugd die zich afzette tegen de stiffupperlipped gentleman mentalteit verschillende nieuwe muziekstijlen. Destijds had de jeugd weinig vooruitzicht en genoeg redenen om zich tegen de maatschappij af te zetten. Anarchistische ideologie heeft een hoop invloed gehad.Net zoal bij Ska werd er bij Punk gepogo'd wat weer van bijvoorbeeld snelle folk afkomt zoals de ierse muziek.


Ik zou zeggen Google eens een eind weg.

Ikzelf heb behoorlijk lopen kraken in die tijd alhoewel mijn collega punkers een stapje verder gingen. We hebben ook ons eigen poppodium op weten te zetten.
We begonnen met een blonde pluk in ons haar en eindigden met gigantische hanenkammen en een outfit waar een dakloze zwerver een gentleman bij leek.

Lord Abortion
11 december 2006, 17:56
Dit is een van Belgische beste punk bands en scoren internationaal ook goed.

http://www.funeraldress.com/nederlands.html

Party on!

Superband gewoon.

Anti
12 december 2006, 11:46
ik heb 2 jaar geleden een volledig eindewerk over punk gedaan, ik ga een skijken of ik de docs nog op pc heb staan , maar kan niets beloven. overigens zyn er talloze boeken over geschreven...

duckman
12 december 2006, 12:06
[QUOTE=merlinos]Wat ik een beetje mis in deze discussie is de inhoud van punk.
De inhoud die Punk had zie je niet terug in de huidige skate en skapunkcultuur.

Destijds zette je af tegen de burgermaatschappij en economische politiek.
Als je Punker was had je een zekere affiniteit met anarchisme. Dit en het tegen de norm in willen gaan uitte zich in gedrag en hoe men eruit zag. Je zag veel Punkers in de krakersbeweging. De muziek ging al net zo tegen de norm in als het gedrag en de uiterlijke verzorging.
Een Punker had dus ook een bepaald idealisme.
[QUOTE]

en ook in de punkscene stiktte het van de meelopers.En de intolerantie van die groep was erg hoog, niet alleen de grijze massa was niks, maar hardrockers, hippies en vele andere sub culturen deugde niet. Gelukkig is dat later door veel crossover bandjes "opgelost".

De sex pistols waren ook maar een produkt, bij elkaar gezocht en een goede marketing strategie op los gelaten.Jammer dat die band nou het boegbeeld is van de punk.
En dan de idealen van de dead kennedys..ahum, volgens mij loopt er nu nog steeds een rechtzaak over geld en hun rechten.Fuck the sytem, yeah right...

Gelukkig zijn er ook bands die wel achter hun visue stonden, the crass, minor treat, etc.

Rinze
25 december 2006, 17:39
De rechtszaak bij de DK's loopt toch juist over dat Jello Biafra niet wil dat het geld ten goede van de bandleden komt maar voor goede doelen gebruikt wordt, terwijl de rest die ook nog eens een reunie is begonnen zonder JB gewoon geld wil zien? Waar ik verder trouwens ook niet zoveel op tegen heb...

Het flirten met anarchisme had bij de meesten meer te maken met kretologie en het goedpraten van eigen wangedrag dan met echt anarchisme, wat juist neerkomt op een grote zelfbeheersing, iets waar je de meeste punks niet op kon betrappen.

Gitarezzo
25 december 2006, 19:28
ik heb 2 jaar geleden een volledig eindewerk over punk gedaan, ik ga een skijken of ik de docs nog op pc heb staan , maar kan niets beloven. overigens zyn er talloze boeken over geschreven...

heb je nog wat kunnen vinden?
als dat zo is zou dat natuurlijk fantastisch zijn...

Sora
25 december 2006, 20:07
Goh, komt dit ff goed uit, ik ben voor school ook een eindwerk aan het maken over punk, alleen moet ik het hebben over de politieke kant ervan, van vroeger tot nu dus.
Vertel dus maar rustig voort, alle info is welkom ^^

rjong999
26 december 2006, 00:41
Een voorzichtige analyse: als puber schop je graag overal tegenaan. Als 1974-punkje dus ook (toen was ik 16). Stinkend van de hormonen. Liefst tegen het gezag. Dat is dus de maatschappij, je ouders etc. Laat nou die maatschappij net maximaal tolerant zijn, en je ouders hadden ook in het Maagdenhuis gezeten enzo...dus die vonden alles wat je deed wel cool. Foute shit dus. Al snel gevonden wat ze echt hoog zat: hakenkruizen enzo. Dus wij aan de neo-nazi. Werkt beter dan aan de coke, pa en ma direct in de strezzz...schoolhoofd erbij, politie, psychologen, yeah yeah yeah...blitzkrieg bop! De pers kreeg er lucht van en voor je weet waren we een "happening".

Later, toen we weer wat minder hormonaal waren...(bla bla oninteressant)

Leuke tijd wel. Fuck Vonhoff. Morningstar rules. Tivoli vrij!