PDA

View Full Version : Bandrepetitie opnemen met minidisc?



Makor1966
24 november 2006, 13:29
Ik heb vorige week opnames gemaakt van de bandrepetitie met m'n portable minidisc (Sony MZ-707), heb hiervoor een stereomicrofoontje gebruikt van Sony (ECM-DS70), de opnames waren zwaar overstuurd, terwijl ik het rec-level bijna op nul had staan.
Hoe kan ik dit probleem het beste (goedkoopste) oplossen?
Het hoeven geen super opnames te zijn maar wel zonder oversturing...

Heb ook een 20-kanaals-powered mixer (yamaha EMX5000-20) maar omdat we geen mic's hadden om voor de gitaar&bas-versterkers te zetten heb ik die mini-mic in het midden van de ruimte gehangen.
De oversturing werd vooral erger als de bas inviel.
Kan ik nu beter een omni-directional mic (&standaard) aanschaffen of twee mic's om voor de gitaar&basversterker te zetten?

groetjes Marrie

Roman
24 november 2006, 14:49
Ik maak zelf ook vaak opnames met exact de zelfde mic.
Op mijn minidisc zit een schakelaar onderop voor hi of low signal input voor deze (condensator) mic. Check dat eens ;)

Makor1966
24 november 2006, 16:31
Er zit geen schakelaar op mijn minidisc, je kunt wel het rec-volume automatisch of handmatig instellen, dus die zet ik handmatig op het laagste niveau, in het verleden op de auto-stand was nog erger haha.
Heb in het verleden ook weleens opnames gemaakt die iets beter waren, maar dan moest ik de mic bijna buiten de oefenruimte hangen.
Tot nu toe nog nooit opnames gemaakt die niet overstuurd waren... :dontgeti:

Marrie

mesadude
24 november 2006, 17:00
Er zit geen schakelaar op mijn minidisc, je kunt wel het rec-volume automatisch of handmatig instellen, dus die zet ik handmatig op het laagste niveau, in het verleden op de auto-stand was nog erger haha.
Heb in het verleden ook weleens opnames gemaakt die iets beter waren, maar dan moest ik de mic bijna buiten de oefenruimte hangen.
Tot nu toe nog nooit opnames gemaakt die niet overstuurd waren... :dontgeti:

Marrie

dan zou'k met dat spul eens terug naar de winkel gaan, want dan is er gwoon iets mis met je micro..
zie je't op de metering in je MD oversturen?

Makor1966
24 november 2006, 18:51
Nee ik zie het niet oversturen op de metering :???: ik stel het rec-volume op de laagst mogelijke stand in, en ik heb die spullen al zeker een jaar of 4, zit niet echt garantie meer op ofzo.

Heb dus weleens iets betere opnames gemaakt als ik de mic een meter of 8 uit de herrie-zone ophing, maar als het echt hard ging, ging ie toch over z'n nek. (weet niet meer of ik 'm toen ook handmatig op de laagste stand zette) En vorige week had ik de mic zo'n beetje in het midden opgesteld, misschien te dicht bij de speakers van de gitaristen (3 mtr). Misschien ligt het ook aan de ruimte op zich, is niet geisoleerd ofzo, misschien veel weerkaatsing van het geluid.

Ik ga anders eens proberen het geluid via de mixer op te nemen, dan doe ik de zang en akoestische gitaar direct in de mixer en de drums, elec.gitaar en bas via die kleine stereomic in de mixer, die hang ik dan maar weer een eind uit de buurt. Kijken hoe dat werkt.

Maarja pas volgende week woensdag weer band...

Ben erg nieuwsgierig hoe we klinken want 6 januari optreden.


Dank voor jullie reactie, misschien tot volgende week.
Marrie

Zo en nu even aan de Leffe dubbel en stokbroodje brie

lampz
25 november 2006, 00:07
Op mijn Minidisc kun je in een menuutje idd 'High' of 'Low' instellen én het recordingvolume. Het lukt mij altijd, zelfs met een SM57 met extreem lange verloopkabel, om goede (lees: niet overstuurde, het is natuurlijk geen studio-opname) opnames te maken...

Han S
25 november 2006, 00:18
Bij mij oefent een jazzbandje en die gebruiken dezelfde spullen als jij, dezelfde microfoon ook welke geen batterij nodig heeft en zijn voeding kennelijk uit de recorder krijgt.

Anyway, dat klinkt vrij behoorlijk, ik denk dus dat die microfoon niet tegen die hoge geluidsnivo's kan. Hoewel ik dan weer een paar camcorders heb met dat soort ingebouwde microfoontjes en die vervormen dus weer totaal niet als je een rockband filmt in de studio en dat gaat ook erg hard.

Gear Slut
25 november 2006, 10:29
Je moet helemaal niks opnemen in de oefenruimte. Ik hoor je al zeggen: Goh,vorige week hadden we zoiets leuks. Fuck it, je komt wel weer op iets leuks en als het echt goed is, besteed er dan wat geld aan en ga naar een goeie studio. Ik hoor je al klagen: dat kunnen we niet betalen.
Wordt dan maar eerst eens zo goed dat je wat geld kan verdienen met optredens en stop dat in een bandkas. Zo doen wij het en het werkt!

CowGuitar
25 november 2006, 11:00
Je moet helemaal niks opnemen in de oefenruimte. Ik hoor je al zeggen: Goh,vorige week hadden we zoiets leuks. Fuck it, je komt wel weer op iets leuks en als het echt goed is, besteed er dan wat geld aan en ga naar een goeie studio. Ik hoor je al klagen: dat kunnen we niet betalen.
Wordt dan maar eerst eens zo goed dat je wat geld kan verdienen met optredens en stop dat in een bandkas. Zo doen wij het en het werkt!
Het hoeft toch niet gelijk als een mooie demo te klinken als je maar achteraf kan horen wat er beter kan. Dan kan je als je veel geld in een studio-opname heb gestoken alles perfect inspelen.

bass blom
25 november 2006, 11:21
oefenen en optredens opnemen is heel zinnig.
de gekke, leuke, brilliante dingen die je deed kun je daardoor van je zelf 'lenen' :D
ik nam vroegah, met een revox op en knipte dan een loop van een geimproviseerde gitaarsolo en ging hem dan thuis staan uitpuzzelen.

Mr.Bluesbreaker
25 november 2006, 13:06
Je moet helemaal niks opnemen in de oefenruimte. Ik hoor je al zeggen: Goh,vorige week hadden we zoiets leuks. Fuck it, je komt wel weer op iets leuks en als het echt goed is, besteed er dan wat geld aan en ga naar een goeie studio. Ik hoor je al klagen: dat kunnen we niet betalen.
Wordt dan maar eerst eens zo goed dat je wat geld kan verdienen met optredens en stop dat in een bandkas. Zo doen wij het en het werkt!

Daar denk ik 100% anders over.
Hoe wil je zonder je repetities op te nemen, alles onthouden?
Ga je alles uitschrijven onder het potje bier achteraf waarvan je de helft al kwijt bent? Nieuw eigen materiaal maken is leuk, maar je krijgt toch nooit voor elkaar dat alle bandleden hun partijen naar mekaar multitracken en verzenden.

Zo ontstaan nummers niet. Doorgaans heb je een pakkend thema/leuke riff en wellicht een zanglijn, en ritmes, grooves, structuur ontstaat al spelende in je ruimte zelf. Het heeft dus wel degelijk zin om dingen op te nemen, ook al is er maar 20% bruikbaar.

mesadude
25 november 2006, 13:32
On topic:
als't niet op je MD-metering overstuurt zit't in de micro zelf..
en als je die 8meter van je geluid moet zetten ben ofwel op't volume van PinkPop aan't repeteren, ofwel is je micro gewoon naar de zak. en ik gok op't tweede..
andere micro en je probleem gaat opgelost zijn.

cesco
25 november 2006, 13:40
Geloof het of niet, maar ik behaalde altijd prima werkbare resultaten door -jawel- de oordopjes als mic te gebruiken.

mesadude
25 november 2006, 14:25
principe is't zelfde he..
micro of speaker is gewoon een omgekeerd signaal..

Makor1966
25 november 2006, 14:56
Hi guys, heb het ook even getest en dat werkt inderdaad met die oordopjes, woensdag even bij de band testen. En anders toch maar een nieuwe mic, en daarmee ben ik weer bij mijn oorspronkelijke vraag beland, kan ik dan beter kiezen voor een mic per gitaar(-versterker) of een omni-mic in de ruimte opstellen.

We repeteren inderdaad vrij hard, wordt ook altijd harder naarmate de avond vordert. Dus zijn de eerst opnames nog redelijk (in de rustige stukken) de laatste is een brei van geluid.
En we hebben ook weleens met een videocamera iets vastgelegd, was inderdaad niet overstuurd maar je hoorde toch wel duidelijk de compressie als het hard werd.

Tis niet zo dat ik elke oefensessie wil opnemen maar ivm met het komende (1e) optreden is het mijn inziens handig om even te checken of er nog iets verbeterd kan worden.

Dank voor jullie reacties tot zover
Marrie

mesadude
25 november 2006, 15:25
best omni !

johantipker
25 november 2006, 15:50
We repeteren inderdaad vrij hard, wordt ook altijd harder naarmate de avond vordert.
Marrie

off topic....je oren slippen dus na een tijdje steeds verder dicht!

kijk er wel mee uit.. na 20 jaar van dit soort grappen hoor ik echt al een stuk minder... he? wat? :???:

mesadude
25 november 2006, 17:13
kijk er wel mee uit.. na 20 jaar van dit soort grappen hoor ik echt al een stuk minder... he? wat? :???:

dan heb je stalen oren als je dat 20 jaar volhoudt..
zelfs op enkele maanden is't schadelijk.

Han S
25 november 2006, 18:03
Een stereomicrofoontje, of twee richtinggevoelige microfoons in een ORTF plaatsing, dat is met de kapsels 17 cm uit elkaar en onder een hoek van 110 graden.

Twee rondomgevoelige mics kan ook maar dan in een AB opstelling, een cm of 60 tot 90 uit elkaar, maar dat werkt alleen goed als je ruimte ook goed klinkt.

Roman
25 november 2006, 18:05
Die mic mankeert echt niets aan. Het is een condensator welke veel gevoeliger is dan een dynamic sm57 (zoals hier eerder genoemd)
wordt gevoed dmv de accu op de minidisc zelf.

Je zult echt moeten zoeken naar de low/hi gain instellingen, die zitten bij er echt wel bij als je een "hot" mic ingang hebt.

wat voor type MD speler/recorder heb je eigenlijk?

En die opmerking dat je niet moet opnemen is natuurlijk geneuzel, tssk. Neem zoveel mogelijk op. Save that moment!

Makor1966
25 november 2006, 18:52
portable minidisc Sony MZ-N707
stereomicrofoon Sony ECM-DS70

Wimvds
25 november 2006, 19:31
ik heb een minidisk ingebouwd in de flightcase waar onze mixer en andere apparatuur inzit. Aangesloten op de Tape Out van de mengtafel nemen wij steeds alles op. De kwaliteit is meestal goed, veel beter dan microfoon. Alles moet natuurlijk op de mengtafel aangesloten zijn maar voor Live gigs is dit bij ons steeds het geval. Thuis laat ik de opnames in in mijn computer en master ze. Luister eens op, allemaal live opnames met minidisk http://home.scarlet.be/~wv909915/audio.html

http://www.wendy-friends.be

Makor1966
25 november 2006, 20:07
Klinkt erg goed!

Hoe gaan bij jullie de gitaar en bas de mengtafel in?

Dit gaat normaal via DI maar ik heb geen subwoofer(s) aan de (zang)installatie hangen, en de gitarist speelt liever over zijn eigen versterker. De gitaar en basversterker hebben geen uitgang waarmee ze de mengtafel inkunnen. Dus de gitaren via de mengtafel kan volgens mij alleen als ik mic's voor de versterkers neerzet.

Aangezien ik dit allemaal zelf aanschaf wil ik het het liefst zo goedkoop mogelijk houden. Vind €200 meer dan voldoende voor deze grap, liever minder natuurlijk.

groetjes Marrie

Han S
25 november 2006, 20:18
Voor 200 euro kun je niet eens een goede microfoon kopen helaas.

Makor1966
25 november 2006, 20:23
Een redelijke mic vind ik voldoende voor dit soort opnames, 't hoeft geen demo te worden, alleen voldoende kwaliteit om af te kunnen luisteren zonder helemaal maf te worden van de oversturing.

Wimvds
25 november 2006, 20:46
Hier een paar antwoorden

Hoe gaan bij jullie de gitaar en bas de mengtafel in?

Via DI, voor de elektrische gitaar we gebruiken de extra speaker uitgang van de versterker (Peavey Classic 30, DI Box op -40dB) en voor de acoustische gitaar ( versterker Roland AC-60) de DI van deze versterker. De basversterker heeft een DI Out maar je kan een DI plaatsen tussen basgitaar en basversterker. Piano & Keyboards gaan ook via een stereo line out voor de keyboardversterker. We gebruiken enkel Mic's voor zang en drum. Dit scheelt een hoop overspraak en zo is alles te beheersen.

Een DI kan je kopen voor minder dan 50 EUR/stuk en met een paar extra kabels erbij ga je veel betere resultaten halen dan een mic op te hangen in het midden.

http://www.wendy-friends.be

Makor1966
25 november 2006, 20:51
Ik denk dat ik hiermee een heel eind ga komen.

Dank je voor de info,
Marrie

Han S
25 november 2006, 21:36
Een redelijke mic vind ik voldoende voor dit soort opnames, 't hoeft geen demo te worden, alleen voldoende kwaliteit om af te kunnen luisteren zonder helemaal maf te worden van de oversturing.

Iedere behoorlijke dynamische microfoon zal niet oversturen van het nivo waarop een bandje oefent en dan denk ik aan bijvoorbeeld een SM57/58.

Maar ook een beetje behoorlijke condensator schrikt er niet van hoor, ik zag vanmiddag een setje Samson SDC's van het type CO2 (dat zijn van die potlood condensators) en daarover lees ik op de recordingforums alleen maar goede verhalen, kost iets meer dan 100 euro per paar.

Maar ook die Sony stereomic van rond 60 euro moet makkelijk tegen dat nivo bestand zijn, ik vemoed dus dat hij iets mankeert of te weinig voeding krijgt uit die recorder.

Makor1966
25 november 2006, 21:44
Misschien te weinig voeding... kan dat te maken hebben met de 6 meter lange kabel die ertussen zit?
Die heb ik er ooit tussen gezet omdat het motortje van de minidisc te horen is als ik de mic direct in de minidisc plug, en omdat ik de mic meestal ophang aan het plafond. Misschien is het probleem al opgelost als ik er een korter kabeltje tussen doe...

mesadude
26 november 2006, 08:07
kans is groot dat je dan idd iets hebt verprutst in de kabel..
laat ons hopen dat de mic zelf niet is beschadigd door slechte voeding door de fout in de kabel..

de lengte van de kabel zou geen probleem mogen zijn.. maar je connecties mss wel..

Makor1966
2 december 2006, 00:16
Het wil nog niet opschieten met opnames maken, was weer overstuurd, heb het na twee uur proberen maar opgegeven, om niet de hele bandavond te verzieken...

Heb vandeweek dus een samson CO3 omni-mic gekocht (voor bas en drum geluid) de zang, akoestische en elec.gitaar gaan met mic's de mengtafel in.
Dus aan de mic ligt het nu in ieder geval niet, maar heb geen idee wat ik verkeerd doe.
Heb alle kanalen met de gainknopjes van het mengpaneel zo ingesteld dat ze net niet oplichten, het totale volume tot 0.
Ik doe de rec-out uitgang van het mengpaneel in de mic-ingang van de mini-disc, rec-ingangs-volume op 1 streepje.
Maar ook als er bijvoorbeeld 1 gitaar speelt slaat het metertje uit tot aan het eind.
Er zit ook een line-in op die mini-disc, moet ik die rec-uitgang daarop aansluiten???

Voor de demo hebben we ondertussen de repetitie-DVD maar gebruikt

Han S
2 december 2006, 00:27
De uitgang van een mengpaneel is line nivo en dat kan afhankelijk van het soort mengpaneel tussen de 150 milivolt en meer dan 2 volt zijn.

De output van een microfoon is afhankelijk van het soort en type, maar ligt rond zeg maar 10 milivolt.

De microfoon ingang van een opnameding is dus gevoelig voor dit soort spanningen. Wat jij doet is de uitgang van het mengpaneel aansluiten op de mic ingang van een opnamerecorder.

En dan kan je mooi het recordinglevel laag afstellen, maar hij krijgt dus al meteen een spanning aangeboden die tussen de 15 en 100 keer te hoog is.

Je moet een line uitgang dus aansluiten op een line ingang en dan zijn al je zorgen voorbij.

Makor1966
2 december 2006, 00:33
Heb thuis ook nog een mengpaneel, morgen even testen, hoop dat m'n probleem dan opgelost is.
Vraag me alleen nog steeds af waarom ie dan overstuurde met die stereo-mic in de mic ingang, waarschijnlijk alleen geschikt voor spraakopnames.

Dank je Han

harrie-beton
2 december 2006, 08:10
Kan best dat die microfoon maar weinig druk aankan. Ik heb ook altijd oversturingen met webcams en dicteerapparaten.

De nieuwe generatie videocamera's kan aardig wat hebben, onze band speelt aardig hard en het staat altijd goed op de camera.

Wimvds
4 december 2006, 18:15
Line ingang gebruiken !!! Rec out of tape out NOOIT aansluiten op mic ingang. Ik hoop dat je mic ingang niet opgeblazen is.

wim
http://www.wendy-friends.be

Dick Wolkendeck
6 december 2006, 13:49
Hoi ik heb dezelfde ervaring met mijn Sony Minidisk. Ontwerpprobleem!! Ben ermee naar een expert geweest. De sony heeft de opnameniveauregeling NA een eerste voorversterkertrap geplaatst, en die eerste versterkertrap overstuurt al!! Kansloos!! Geprobeerd met allerlei mics. Wij spelen HARD, en dan is een sony geen goede oplossing.


Oplossing: micro in klein mengtafeltje, vanuit dat tafeltje naar de line in van de minidisk.

Toen hadden we weer het probleem dat we de minidisk schokvrij tussen een stapel jassen moesten leggen want het minidiskrecordertje kan niet tegen de "gruwelijke" trillingen die een basgitaar op metalbandgeluidsniveau veroorzaakt. De opnames sloegen over of het zielige recordertje schakelde zichzelf uit pure ellende uit. Lastig spul!! Ze hadden het geen Sony, maar Kamikaze moeten noemen.


Als je een ander merk koopt, zoals een Sharp (geloof ik) kan je het ontwerpprobleem ontlopen. Daar wil dan nog wel eens een deugdelijke opnameniveauregeling op zitten. En misschien is hij ook nog wel metal-proof.

Einzeln
8 december 2006, 12:52
Kan best dat die microfoon maar weinig druk aankan. Ik heb ook altijd oversturingen met webcams en dicteerapparaten.

De nieuwe generatie videocamera's kan aardig wat hebben, onze band speelt aardig hard en het staat altijd goed op de camera.

probeer eens de audiotechnica pro 24. Gebruiken wij inde oefenruimte op zowel de pc (via lineingang) en sony minidisk. geweldige opnamen

Gear Slut
8 december 2006, 18:42
Ik zeg het nog een keer:"Opnemen in de oefenruimte,niet doen". Ik spreek uit ervaring. En wat lees ik hier: "Ik ben er maar mee gestopt om de bandavond niet te verpesten" en nog veel meer leed door tijdvretend gekloot met goedkope recordertjes, dus zeg me niet dat ik nou off-topic ben!
Wij vergaten altijd op welk cassettebandje dat te gekke stuk van vorige week ook al weer stond. Dus train je geheugen!

Makor1966
9 december 2006, 00:32
Heren! heren! het opnemen gaat al een stuk beter via de line-in van de minidisk, heb vanavond weer wat opgenomen en was in ieder geval niet overstuurd, dus er zit vooruitgang in. Ben net weer thuis, morgen even goed afluisteren.

@Gear Slut we nemen niet op om te kunnen onthouden wat we spelen, wil gewoon een simpel demo-tje zodat we kunnen laten horen wat we spelen mocht er interesse zijn, de rest van de band is echt niet van plan om ook maar 1 euro aan een professionele demo uit te geven. Maar de kroegbaas had geen moeite met de repetitie-DVD die ik 'm te leen heb gegeven.

Einzeln
9 december 2006, 07:49
Ik zeg het nog een keer:"Opnemen in de oefenruimte,niet doen". Ik spreek uit ervaring. En wat lees ik hier: "Ik ben er maar mee gestopt om de bandavond niet te verpesten" en nog veel meer leed door tijdvretend gekloot met goedkope recordertjes, dus zeg me niet dat ik nou off-topic ben!
Wij vergaten altijd op welk cassettebandje dat te gekke stuk van vorige week ook al weer stond. Dus train je geheugen!

We gebruiken G-mail. via een usb stick uit de pc nemen we het mee, of eventueel branden. Dan thuis de stukjes opzoeken en op g-mail zetten. Ieder bandlid kent de inloggegevens en wachtwoorden, dus kan het beluisteren.
We zijn erg tevreden.
Een van de bandleden heeft tegenwoordig een krog D4 met ingebouwde mic. Gaan we ook nog proberen.

Makor1966
9 december 2006, 16:43
Wij hebben ook G-mail met de band, ongeveer hetzelfde als jullie, staan alle nummers op, de tabs, de bandagenda, werkt super!
De opnames waren best aardig alleen was de zang wat te hard ten opzichte van de gitaar,bas en drums... is voor volgende keer.
Als we dan nog een bassist hebben. Heeft namelijk de handdoek in de ring gegooid, wil onze ontwikkeling als band niet in de weg staan.
We hadden evt. namelijk een optreden op 6 januari en de kroegbaas vond ons OK maar de bassist heeft podiumvrees, wil dus niet... denkt ook niet dat dat over een half jaar beter is...vindt ons niveau te laag, pfoee, ja het kan altijd beter.
Dus wordt het kiezen, of de bassist of optreden, ik wil optreden en de drummer en andere gitarist ook.... jammer maar helaas.

Bâh
10 december 2006, 00:02
Opnemen is zeker wel belangrijk!
Op een opname hoor je veel meer dan als je zelf aan het spelen bent.

Ik neem zelf op met een laptop met ingebouwde mic. Geen studiogeluid, maar werkt prima.

harrie-beton
10 december 2006, 13:31
Alle laptops die ik ken daarvan kan de microfoon ons hoge geluidsniveau niet aan in de oefenruimte.
Plus een dure laptop in de oefenruimte is gevaarlijk (bier, stof en huiselijk geweld)

Al eerder genoemd, ik neem in de oefenruimte op met een oude pIII pc (gratis gekregen). Dan via de memorystick de opnames thuis op internet zetten.
Ik neem mono op met 1 condensator microfoon, gekoppeld aan de zanger zijn mengtafel. Kwaliteit is goed genoeg om nieuwe nummers te onthouden / beoordelen.