PDA

View Full Version : Akoestisch of elek.



leman
24 november 2006, 13:23
Heyy
Ik heb dus een akoestische gitaar. Hij is vrij oud en mijn leraar vind het geen goede gitaar.
Zo ben ik op het idee gekomen een nieuwe te kopen, maar ik denk dus om gelijk een goede kopen (waarom dubbel geld uitgeven). Ik twijfel dus ook tussen :noob: en :strat: wilt iemand mij alsjeblieft advies geven..

groetjes

Tho
24 november 2006, 15:08
-wat lijkt jou het leukst en wat klinkt het mooist volgens jou?
-wat adviseerd je leraar?
-gebruik de zoekfunctie

leman
24 november 2006, 23:39
mij lijkt een elek. leuk, omdat het harder klinkt, maar dat is wel wat lastiger omdat ik thuis speel. en mijn leraar heeft het alleen over akoestisch gehad heb het ook niet gevraagd.. eeh ????? :???: :dance:

Icarus169
25 november 2006, 01:17
belangrijk is natuurlijk de muziekstijl die je wil leren spelen..., als je gek bent van metal is een akoestische gitaar niet helemaal jou keuze.

Sommigen vinden dat je het beste kan beginnen op een akoestische gitaar aangezien dit wat zwaarder speeld en je zo meteen de juiste kracht in je vingers ontwikkeld. Ik denk dat je gewoon moet doen wat jou het leukst lijkt, het gaat er immers om dat JIJ plezier hebt in het spelen. Als je vooral van elektrische gitaar houd dan zou ik een elektrische gitaar gaan kopen... Zo'n moeilijke keuze is het niet als je erover nadenkt.

Het is natuurlijk altijd goed om naar advies van anderen te luisteren en het in je achterhoofd te houden, maar als jij bijvoorbeeld elektrisch wil spelen dan moet je dat vooral doen.

Circles
25 november 2006, 11:37
En het is niet alsof je gebonden bent aan metal spelen met een elektrische gitaar. Dat is mijn conclusie geworden, want ik heb mezelf ook afgelopen dagen afgevraagd wat ik echt wil. Nu zou ik metal willen spelen, maar ik kan er best wel eens ziek van worden na een tijdje. Dan zou ik altijd nog een iets andere rustigere stijl kunnen spelen met diezelfde elektrische gitaar ^^
En als je die 2 optie's hebt met 1 gitaar kan je natuurlijk ook proberen zelf nummers te maken waarin allebei terugkomt :)

Tho
25 november 2006, 11:38
mij lijkt een elek. leuk, omdat het harder klinkt, maar dat is wel wat lastiger omdat ik thuis speel. en mijn leraar heeft het alleen over akoestisch gehad heb het ook niet gevraagd.. eeh ????? :???: :dance:

Het klinkt niet alleen harder, de 2 instrumenten zijn amper met elkaar te vergelijken! Dus welke stijl hou je van? Volgens mij krijg je akoestisch les, dus kan je niet met een elektrische aan komen. Dan zou je elektrisch les moeten nemen

leman
26 november 2006, 00:12
nee ik krijg les met beide.. en zelf luister ik naar rock muziek en wil dat dus ook spelen.. voor de rest is er ook iets dat ik thuis niet zou kunnen spelen, (of heel erg zachtjes) omdat ik dan de buren aan de deur krijg..

FruscianteFan
26 november 2006, 00:42
Dat ligt geheel aan wat voor versterker je erbij zou nemen, en hoe hard je de boel zet. Als je een wat kleinere versterker neemt, zul je er niet snel problemen mee krijgen :)

leman
26 november 2006, 02:15
ja maar omdat ik een beginner ben neem ik een akoestische, want ook omdat ik geen optredens geef en al die dingen.. maar goed bedankt he allemaal !! :dance:

sjoerd5
26 november 2006, 09:20
Mijn kleine zolderkamertje boven in het (rijtjes)huis is in totaal gevuld
met 350 watt. Nog nooit gezeik gehad met de buren.
(alleen met m'n vader die beneden van de bank af trilt)

Tho
26 november 2006, 11:11
Ieman, je kan natuurlijk ook een headphone aansluiten op je versterker. Als je van rock houdt, raad ik je toch aan om elektrisch te spelen, tenzij je akoestische rock mooier vind natuurlijk. Ik heb een akoestische én een elektrische gitaar, en dat vind ik altijd perfect samengaan.

FruscianteFan
26 november 2006, 12:37
ja maar omdat ik een beginner ben neem ik een akoestische, want ook omdat ik geen optredens geef en al die dingen.. maar goed bedankt he allemaal !! :dance:Maakt helemaal niets uit, ook als beginner kun je elektrisch spelen. Gaat zelfs makkelijker!

Als je rock wilt spelen, kun je beter gelijk elektrisch gaan spelen! De klank van je gitaar en versterker (met distortion) nodigt dan namelijk veel meer uit om te blijven spelen.

Spitfire
26 november 2006, 13:15
Maakt helemaal niets uit, ook als beginner kun je elektrisch spelen. Gaat zelfs makkelijker!
Ja en dat is hem het juist (en de rede waarom je op een muziekschool vaak met akoestisch begint), doordat het wat makkelijker is (smallere hals, lagere actie) doet je techniek er minder toe dan op een akoestische. En ook als je je versterker met veel gain hebt ingesteld hoor je foutjes veel minder snel.

Maar als je alleen voor de lol gaat spelen kun je net zo goed een elektrische kopen.

FruscianteFan
26 november 2006, 13:49
Da's wel deels waar. Echter als je toch elektrisch speelt, maakt het ook minder uit dat je vingers niet zo sterk zijn als wanneer je akoestisch zou spelen. Ik vind persoonlijk ook dat de stap van elektrisch naar akoestisch helemaal niet zo zwaar is, of hoeft te zijn. Als je eenmaal een beetje gitaar kunt spelen, is het ook veel makkelijker om over te schakelen naar een iets zwaarder spelende gitaar.

Circles
26 november 2006, 14:23
Ieman, je kan natuurlijk ook een headphone aansluiten op je versterker. Als je van rock houdt, raad ik je toch aan om elektrisch te spelen, tenzij je akoestische rock mooier vind natuurlijk. Ik heb een akoestische én een elektrische gitaar, en dat vind ik altijd perfect samengaan.

Ik moet dezelfde keuze maken en dit (hierboven) is wat ik ga doen in ieder geval^^, ik heb namelijk beetje hetzelfde probleem, alleen ik heb nooit een gitaar gehad.
Akoestisch is limiterender dan elektrisch. En met koptelefoon kan je zoveel fouten en rare valse tonen uitproberen als je wilt, totdat je mischien ineens op iets heel moois uitkomt. Gewoon niet bang zijn om te klooie met dat ding zal denk ik veel helpen in mijn opkomend leerproces. Zonder koptelefoon zou ik voorzichtig worden met hoe vals ik speel en dat limiteerd weer de vrijheid om te experimenteren.

En als ik dan toch akoestisch les neem, vraag ik gewoon of ik de instructeur zijn akoestische gitaar mag lenen omdat ik toch niet wil blijven bij akoestisch.

Tho
26 november 2006, 14:35
Akoestisch is limiterender dan elektrisch.

Wat rock betreft wel ja. In wezen is het een totaal ander instrument

Lkan
27 november 2006, 20:33
Ik moet dezelfde keuze maken en dit (hierboven) is wat ik ga doen in ieder geval^^, ik heb namelijk beetje hetzelfde probleem, alleen ik heb nooit een gitaar gehad.
Akoestisch is limiterender dan elektrisch. En met koptelefoon kan je zoveel fouten en rare valse tonen uitproberen als je wilt, totdat je mischien ineens op iets heel moois uitkomt. Gewoon niet bang zijn om te klooie met dat ding zal denk ik veel helpen in mijn opkomend leerproces. Zonder koptelefoon zou ik voorzichtig worden met hoe vals ik speel en dat limiteerd weer de vrijheid om te experimenteren

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. In geen enkel opzicht is het ene instrument "limiterender" dan het andere, het is een totaal ander instrument. Het feit dat je bij een elektrische gitaar zo veel effecten kan gooien, dat het als een kotsend schaap klinkt ( :dontgeti: ) wil niet zeggen dat je er ook meer mee kan. Uiteindelijk gaat het om hoe je speelt, en niet om hoe je klinkt.

leman
28 november 2006, 18:13
allemaal harstikke bedankt
ik had niet gezien dat er een tweede pagina was...
verder zal ik nog even denken
dank jullie wel !! ;)

FruscianteFan
28 november 2006, 18:35
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. In geen enkel opzicht is het ene instrument "limiterender" dan het andere, het is een totaal ander instrument. Het feit dat je bij een elektrische gitaar zo veel effecten kan gooien, dat het als een kotsend schaap klinkt ( :dontgeti: ) wil niet zeggen dat je er ook meer mee kan. Uiteindelijk gaat het om hoe je speelt, en niet om hoe je klinkt.Uiteindelijk gaat het juist om hoe je klinkt, in het begin vooral om hoe je speelt :)

Circles
28 november 2006, 18:59
@Lkan

In dit geval gaat het om wat hij wil spelen. Terwijl je moeilijk metal of rock kan spelen op een akoestische gitaar, kan dat bij elektrisch wel, en kanje blues en jazz achtige dingen die rustiger zijn ook goed spelen op elektrische gitaar.
Het gaat mij er ook niet om wat beter is, het is alleen dat (naar mijn idee) de akoestische gitaar veel meer gefocussed is op een bepaald genre gitaar dan de elektrische gitaar. Dan is het toch fijner om met een elektrische gitaar te beginnen en van alles uit te proberen?

Thundermane
3 december 2006, 16:26
Als je eenmaal elektrisch gaat... no turning back :satisfie:
Met elektrisch kun je zoveel meer, MAAR aucoustisch is een unieke toon die je alleen met proffesionele effecten kan nabootsen op elek gitaar.

Mja als je een elektrische gitaar neemt kun je ook een moeilijkheidsgraad leggen met de dikte van de snaren.
Dunne snaren spelen makkelijk, dik moeilijker, al klinkt dik ook iets langer door.
Bij mij verveelde aucoustisch heel snel en zelf wilde ik dus ook effecten, met name overdrive en distortion.

Ik zou zeggen, vanuit mijn eigen interpretatie, wat je makkelijk kan negeren, om elektrisch uit te proberen.

Maar ik zou het er vooral nog even over hebben met die leraar van jou.
Die kan je ook zeggen bvb of hij ook wel elektrisch liedjes leert :p
Ik zelf heb gitaarles na de basiskennis en basistechnieken laten vallen trouwens :p

pieter-jan1
12 april 2007, 22:28
nee ik krijg les met beide.. en zelf luister ik naar rock muziek en wil dat dus ook spelen.. voor de rest is er ook iets dat ik thuis niet zou kunnen spelen, (of heel erg zachtjes) omdat ik dan de buren aan de deur krijg..

Rock kunt ge volgens mij onmogelijk op een :noob: spelen ... :rockon:

jasper159
13 april 2007, 09:39
Koop een elektrische, dan heb je nog altijd dat oude akoestische gitaartje voor als je eens zin hebt om akoestisch te spelen.

Trocar
13 april 2007, 13:18
Ik hoop dat de topic starter na 5 maanden (!) wel een keus heeft kunnen maken. :chicken: