PDA

View Full Version : Moeite met kiezen 500-1000!!!



Djurovski
24 november 2006, 10:31
Hallo allemaal,

Ik heb besloten een electro acoustische western gitaar te gaan kopen, budget tussen de 500 en 1000. Ik speel ongeveer 20 jaar, maar voornamelijk electrisch (strat). Heb vroeger een acoustische Aria gehad, maar die speelde erg stroef en zwaar. Heb nu een spaanse low budget die nauwlijks goed te stemmen is, hooguit geschikt als brandhout...

Ben een middagje wezen testen bij Feedback. Eigenlijk beviel niks me tot ik een Martin van €2200 oppakte. Heerlijk, alsof je na allemaal Fiatjes in een Rolls Royce stapt.... Helaaas ver buiten budget.

Vervolgens me erg op internet verdiept, waaronder dit forum. Maar je krijgt zoveel tegenstrijdige informatie. Misschien kunnen jullie mij adviseren als ik mijn prioriteiten aangeef:

1) Licht bespeelbaar, ook hoog op de hals.
2) Goede afwerking met het oog op speelcomfort (het viel me op dat sommige gitaren gewoon schots en scheef, ruw onprettig aanvoelden).
3) Zuiver, prettige stemmechanieken
4) Klank is gek genoeg minder belangrijk, want als een instrument niet lekker speelt maakt de klank voor mij al niks meer uit.
5) Ik speel vooral met plectrum maar wil me wel gaan bekwamen in fingerpicking, beiden moet mogelijk zijn op de gitaar.
6) Een cutaway lijkt me erg fijn.
7) Ik sta nooit op een podium.


Ik worstel met de volgende vragen:
1) Goedkope van een topmerk (Taylor 110, Martin DX-1) of dure van een gewoon merk (bv. Yamaha)
2) ik lees ook veel over wat aparte merken zoals Landola, Larrivee. Zijn die goed in die prijsklasse en zijn ze uberhaupt makkelijk te krijgen in Nederland?
3) Op marktplaats wordt heel veel moois aangeboden. Zit met name aan Taylor's te denken. Hoe zit het met de waardevermindering van instrumenten? En hoe zit het met de kwaliteit van instrumenten uit de jaren 80 of 90? Zijn die net zo goed als nieuwe? Of zelfs beter omdat het hout is gerijpt?

Uiteraard snap ik dat je de definitieve keuze maakt in de winkel, op basis van het werkelijke instrument. Maar hoe meer ik weet, hoe gerichter ik kan gaan zoeken. Bij voorbaat dank voor jullie advies!

gospelgibson
25 november 2006, 10:23
Larrivee heb je volgens mij niet rond de 1000, eerder in de buurt van de 2000.
Zijn wel hele mooie gitaren, zeker de moeite waard om voor door te sparen.
Landola zit wel in die koers 500/1000 en is voor dat geld een hele goede gitaar.
Afhankelijk waar je em koopt zal ie wel of niet goed afgesteld staan.
Maar in principe moet een gitaar van die prijsklasse gewoon goed afgesteld zijn. Taylor is natuurlijk een goede keus, al kan ik me niet herinneren dat ze in die prijsklasse Cutaways hebben.
Oudere instrumenten, mits voorzien van een massief bovenblad gaan na veel spelen en dus ook na jaren, beter klinken. Maar een gitaar van 500 gaat nooit klinken als een gitaar van 2000, tenzij je erg veel geluk hebt en iemand een gitaar veel te goedkoop wegdoet.
En dan is het altijd nog een kwestie van smaak.
SUCCES

Daniël_san
25 november 2006, 12:29
Larrivee heb je volgens mij niet rond de 1000, eerder in de buurt van de 2000.

De 03-serie van Larrivee kan je kopen vanaf +-900 euro's tot 1100 euro. Deze zijn wel heel ''sober'' uitgevoerd, ze hebben geen binding e.d.

[edit]
http://www.voerman.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=89
Hier staan de dealers, ook de prijslijst. IK zie net dat ze vanaf +-1200 euro te koop zijn. Maar als je een mooie 2e handse vind zijn ze natuurlijk wel goedkoper.

http://www.nederlandmuziek.com/html/gitaren_prod_ak_larrivee_1.html

Hier zijn ze goedkoper ;)

gertdm
25 november 2006, 15:24
L'arrivee is zeer betaalbaar. ook tweedehands zijn ze wel te krijgen. Kwestie van een beetje rondzoeken.
Ook de sober uitgevoerde gitaren zijn mooi met schelpinleg rond het klankgat.

Andere opties in die prijsklasse zijn er ook wel. Ik zou zeker tweedehands kijken.
Landola moet je wat geluk bij hebben. Furch moet je ook niet uitvlakken en is betaalbare kwaliteit.
Verder is het duurdere segment van de Breedlove Atlasserie eventueel ook een optie. Die zijn massief en doen zo rond de € 1300,-
http://www.raysland.nl/distribution/prijslijsten.htm

Ayers is (nu nog) wat goedkoper maar klinkt erg lekker. Zeker ook interessant.
En massief doen ze rond de € 800 - 1000. Mooie modellen ook, vooral de cutaway versies.

Taylor zou ook kunnen tweedehands.

Het blijft ook een kwestie van met het budget in de hand zoeken naar jouw ultieme gitaar. Merken zeggen niet altijd alles.

Djurovski
25 november 2006, 22:40
Allemaal bedankt voor de reacties! Vanmiddag weer een uurtje in Feedback gezeten, en wist dankzij mijn internet onderzoek al wat beter waar op te spelen.

Afgevallen zijn in ieder geval Ibanez, Dean, Yamaha, Tacama, Ovation. De daar aanwezige modellen haalde het niet bij de Taylor 110 waar ik in principe voor ging. Ik vond de Martin Dx1 tegenvallen, maar die Martin van 2200 deed het nog even goed als vorige week.... Verder maakt die cutaway me eigenlijk niet meer uit.

Verder ook op een Taylor's uit de 200 serie gespeeld (volgens mij 214 oid), maar daar is volgens mij geen dreadnaught. En dan wordt het onversterkte geluid wel erg iel. Volgens mij geen enkel verschil met de 110 behalve dan in houdsoorten.

En toen...toem zag ik de taylor 510...en die speelde echt tig keer zo lekker als die 110, hij klonk wel iel maar toch beter, voller dan die 110. Maar het gevoel aan je handen, de hals, de body, dat is zo geweldig! Hoe kan ik nu nog helemaal blij zijn met die 110 ? Zucht......

Ik heb dus besloten voorlopig niks overhaast te kopen, marktplaats goed in de gaten houden, mijn spaarpot verder te laten vollopen, en pas toe te slaan als ik een gitaar vind met dat gevoel van die Taylor 510. Om de tijd door te komen heb ik The Beatles, The complete Score maar aangeschafd (alle instrumentpartijen van alle door hen opgenomen nummers....).

Daarnaast maar weer eens naar Sacksioni. Daar heb ik vroeger mijn Strat gekocht, en die is ook Larrivee dealer. Daarnaast hebben ze ook de Fat lady van Cole Clark. Volgens mij Australisch en goede reviews, en precies rond mijn budget. Iemand daar wel eens op gespeeld?

kornelius
26 november 2006, 08:24
iemand hier op het forum heeft er een en is er erg blij mee, ik heb zelf laatst een tijd op een cole clark fat lady gespeeld in een winkel, die staat nu nummer 1 op mijn verlanglijstje moet ik zeggen.

mesadude
26 november 2006, 08:35
ik zou in ieder geval wegblijven van de lowbudget reeksen van Taylor, martin, etc.. da's puur naam en geen gitaar..
vanaf de 3 of de 5 reeks zit je wél lekker natuurlijk.
Uitzondering op de regel is Larrivée. Zelfs de 01-reeks kan zich een volwaardige larrivée noemen..
De 03 reeks is zéér leuk, de 05 vind'k iets te duur (lees, prijsverschil tss 03 en 05 is té groot om't kleine kwaliteitsverschil te compenseren..)
Doorsparen voor een échte Taylor is natuurlijk een optie, maar die larrivée's zijn écht wel top hoor..

Djurovski
26 november 2006, 10:41
Het is me duidelijk, ik moet naar Casa Benelli en Sacksioni voor verder onderzoek.

Zag overigens op de Feedback site dat die Taylor 510 die ik zo geweldig vond in de categorie "opruimers" valt en voor 2000 weg mag.....Maar ik beheers me nog maar even.

Zijn er merken die evenal Taylor bekend staan om de "playability"???

Eko
26 november 2006, 11:49
Ik zag dat er over de ColeClark werd gesproken. Volgens mij zelfs over mijn instrument. Ik heb een Fatlady1ac. Het instrument is heel anders dan bv een Taylor of een Martin. De hals is zonder meer robuust te noemen. Alle houtsoorten zijn inlands Australies op het Rosewood voor de toets na. Het achterblad word op een CNC-machine ,,uitgestoken,, om trilling te genereren en stijfheid te verkrijgen. Er zitten geen ribben in maar het blad zelf fungeert als zodanig. Het bovenblad is wel voorzien van Bracing. Eigenlijk zijn deze instrumenten bedoelt ( in mijn ogen ) om versterkt te klinken. Het gehele pick-up systeem bestaat uit sensor onder het bovenblad en een piezo in de brug. Gecombineerd met een preamp met regeling om die beide met elkaar te regelen. Ook heeft de preamp een behoorlijk hoge output om een zo mooi mogenlijk signaal naar de versterker toe te zenden.
De rest van het instrument is eigenlijk gebouwd zoals mag worden verwacht in deze prijsklasse. Het fretwerk is werkelijk perfect gedaan en de mechanieken functioneren tadeloos goed. In combinatie met de nieuwe snaren van Elixir ( Phosphor bronze) is het een toonmachine. Iedere noot laat zich horen en dit doet vooral opgeld bij fingerpicking. Van briljant hoog tot warm rond laag, alles even gedoseerd. Nadeel ?
Misschien het feit dat ze binnen korte tijd al zo`n 20% in prijs zijn gestegen en het feit dat ze zonder case worden geleverd. Voordeel daarvan ( Cruijfiaans) is dat al het geld in het instrument zit en niet in een case. Koop een softcase voor een paar tientjes en je hebt een werelddeal.
Te koop bij Guitarcentre in Wierden.

gitaarmike
26 november 2006, 14:21
Kijk uit met feedback ( rotterdam ) Die akk gitaren die ze daar hebben hebben klinken bijna allemaal kut. Zitten bij bijna allemaal hele oude snaren op en snaren is echt een superbelangrijke factor bij akoustische gitaren. Ik durf te wedden dat 50% v/d gitaren die bij feedback kut klinken, met een setje elixir nanos erop helemaal top klinken.

Daniël_san
26 november 2006, 16:43
Misschien een idee om even bij kees dee langs te gaan. Die heeft al de merken die je opnoemde op voorraad. (je kan beter hem eerst effies bellen)

Djurovski
30 november 2006, 09:13
Heeft iemand wel eens op een Albert & Mueller gespeeld? En weet iemand wat ze ongeveer kosten?

Djurovski
10 december 2006, 11:56
Gisteren bij Benelly in Den Haag geweest.

Heb op meerdere Taylors gespeeld en eigenlijk vind ik ze gewoon te iel en dun klinken.
Vervolgens wat martin's, maar speelde niet lekker.
En toen: Lowden......helemaal geweldig. Speelbaarheid van de Taylor en een veel voller geluid. Helaas 2600 euro...
En tenslotte, Taylor GS serie gespeeld en ook die helemaal geweldig! Ook 2600 euro.

Nu nog op zoek naar een Larrivee om te proberen.

Iemand trouwens ervaring met Morgan? Volgens mij een canadese bouwer, maar je ziet ze ook uit Scandinavie, en die zijn veel goedkoper. Weet iemand hoe dat zit?

evilpompie
10 december 2006, 12:02
Probeer een blueridge, erg goede gitaren.

Lonesome Cowboy
10 december 2006, 12:45
Ik worstel met de volgende vragen:
1) Goedkope van een topmerk (Taylor 110, Martin DX-1) of dure van een gewoon merk (bv. Yamaha)

Uiteindelijk heb ik dat laatste gedaan en een Yamaha gekocht (cp-x15w,
compass west). Mooi, warm geluid. Geweldige sustain. Cutaway! Kweenie
of ze nog nieuw te koop zijn.

shamehair
10 december 2006, 13:28
Ik ben twee weken geleden een nieuwe akoustische gitaar gaan kopen bij Muziek en Visie in Antwerpen. Mijn budget lag ook tussen de 500 - 1000 euro. Heb de verkoper van de winkel een uur lang zelf laten spelen om zo de gitaren te selecteren die mij qua geluid bevielen. Heb lang zitten twijfelen tussen een Simon & Patrick SP6 in spruce en een Garrison G20. Die twee gitaren bevielen me zo goed, zelfs pakken beter dan veel duurdere Yamaha's.

Het is uiteindelijk de Garrison G20 geworden, heerlijk voor op te fingerpicken en slide te spelen. Zit qua klank (voor mij dan) zowat in de buurt van Clapton unplugged. De gitaar zindert lekker na, zeker wanneer je bepaalde licks tussen de akkoorden speelt en heeft een donkere iets wat aggressieve bite. Voor mijn part een super gitaar voor delta blues te spelen. Dit alles voor 660 Euro (inclusief hardshellcase). De Simon & Patrick was wel beter voor akkoordenwerk, maar ja, je moet keuzes maken.

Ik heb ook nog een Garrison (ik denk model G35) gehoord en die prijs lag rond de 1800 Euro en die was werkelijk waanzinnig qua geluid maar voor mijn budget veel te duur.

Heeft er iemand ervaring met de gitaren van Garrison? Ik had er nog nooit van gehoord.

Djurovski
12 december 2006, 16:01
Dit weekend naar Den Haag naar casa beneli geweest. Wat een geweldige winkel.

Zootje Taylors gespeeld, maar eigenlijk vind ik het geluid te iel en licht. Martin D-35, klonk beter maar speelde weer niet zo lekker.

En toe: Lowden. Helemaal top! Taylor playability en veel voller geluid.

En ten slotte een Taylor uit de GS serie: ook helemaal top.

Nu nog Cole Clark en Larrivee proberen en dan kan ik echt gaan kiezen..... 8-)

jelledevos
18 december 2006, 14:49
Ik vind zelf furch helemaal geweldig
http://www.voxhumana.nl/furch/
bij voxhumana uit te proberen. maar allemaal smaak he ;)

luxaflex
21 december 2006, 13:02
Ik heb zelf sinds een half jaartje een Landola AC-80 en ik ben er zeer tevreden mee. Gewoon in de winkel om de hoek gekocht voor 650 euro.

Mooi gitaartje, auditorium bodystyle (lekker compact, mooie rondingen), solid spruce top, palissander op de toets, de rest is flame birch. Er zit ook een voorversterkertje in zodat je versterkt kunt spelen. Ook als je nooit optreedt kan dat leuk zijn om bv iets op te nemen als je opeens de riff van de eeuw verzint.

Bespeelbaarheid is prima, toen ik hem kocht was hij al vrij goed afgesteld. Alles is simpel maar wel netjes afgewerkt en voelt prettig en solide aan. Hij is zuiver en blijft dat ook wel. Ik gebruik hem zelf alleen voor fingerpicking, maar daarvoor is hij qua klank naar mijn smaak perfect, vooral een beetje ingetogen liedjes zoals bv Nick Drake komen goed uit de verf. De klank is droog, met diepe warme bassen en uitgesproken hoge noten, en hij is netjes in balans. Heel leuke gitaar voor die prijs.

northernlake
9 januari 2007, 11:39
Ik heb zelf een Yamaha LS-16 gehad (uit de Lotus serie). Dirk Witte heeft er nog een voor ~600. Goed bespeelbaar (uitstekend na een beurtje bij Benelli) en beter dan wat ik dan ook in die klasse heb bespeeld. Weer $0.02 :)
http://tinyurl.com/yykqjh

LaurentB
9 januari 2007, 12:25
Dit weekend naar Den Haag naar casa beneli geweest. Wat een geweldige winkel.

Zootje Taylors gespeeld, maar eigenlijk vind ik het geluid te iel en licht. Martin D-35, klonk beter maar speelde weer niet zo lekker.

En toe: Lowden. Helemaal top! Taylor playability en veel voller geluid.

En ten slotte een Taylor uit de GS serie: ook helemaal top.

Nu nog Cole Clark en Larrivee proberen en dan kan ik echt gaan kiezen..... 8-)

Da's eigenlijk wel handig zo, dat jij even al die gitaren probeert en er verslag van doet op dit forum. Zo krijgen we een mooi overzicht!

Djurovski
10 januari 2007, 16:20
Da's eigenlijk wel handig zo, dat jij even al die gitaren probeert en er verslag van doet op dit forum. Zo krijgen we een mooi overzicht!

Ben inmiddels bij Vox Humana geweest, speciaal om Furch te checken.
Was in eerste instantie niet erg onder de indruk. Al was er een (tegen de 2000 euro) die lekker speelde en goed klonk, in ieder geval veel beter dan de anderen die er waren. Maar niet in dezelfde klasse als de Taylor GS of de Lowden.

Op een gegeven moment kwam de verkoper met een door Vox Humana zelf gebouwde gitaar. Ze zijn daar blijkbaar nog niet zo lang bezig om zelf gitaren te bouwen. Ze hadden er twee staan, eentje met licht bovenblad (denk Fichte) en eentje met een donkerder bovenblad en toon. Beide klonken veel beter dan die Furch. Meer volume, sustain, diepte en zeker die met Fichte bovenblad sprankelde op de hoge snaren zoals een Taylor. En dat alles vanaf 1500 euro. Lijkt mij een hele redelijke prijs voor een handgebouwd massief instrument. Aan de andere kant koop je die voor het leven want de verkoopwaarde is natuurlijk veel minder dan bij een "echte" Taylor of Lowden. Maar de charme is nu juist dat je een one-of-a-kind hebt.

Om een lang verhaal kort te maken; ik ben er totaal nog niet uit, momenteel kan ik absoluut niet kiezen tussen de Lowden, de Taylor GS of de Vox Humana. En ik heb nog geeneens op een Cole Clark Fat lady of Larrivee gespeeld!

"Voordeel" is dat ik de financiering nog absoluut niet rond heb, dus momenteel valt er niks te kopen.....

chefdaniel
12 januari 2007, 10:22
ik denk dat je eens een furch zou moeten proberen, nooit van gehoord misschien maar het is een relatief jong tjechisch merk dat supergoeie westerns bouwt uit eersteklas materialen. vox humana in vlaardingen importeert ze dus je moet maar eens op hun site kijken. als je op een van deze gitaren speelt weet ik zeker dat je slaagt

Eko
12 januari 2007, 10:57
Als rechtgeaard ColeClark bezitter kan ik zeggen dat een FatLady een monster is. Een hals als een trapleuning en het geluid wat er bij past. Een ding echter is wel eerlijk om te vermelden. De ColeClarks zijn eigenlijk gebouwd om te versterken. De electronica is een dubbele. Een hoogwaardige piezo onder de brug en een sensor op een van de ribben van de bracing ondfer het bovenblad. Deze beiden zijn aangesloten op een preamp die een sterk signaal naar de versterker zend. Sterker dan normaal. Dit om zo min mogelijk verlies en/of bijgeluiden de versterker in te krijgen. Onversterkt klinkt de fatlady niet zo luid. Versterkt heb ik nog geen betere kunnen vinden en ik zoek nog alle dagen. Ik gebruik hem i.c.m. een AER Compact 60. Volgens mij de beste combinatie die er te vinden is. Vraag maar eens aan mensen als Tommy Emanuel. ( de mensen achter ColeClark zijn de oude bouwers bij Maton!).

vibro
14 januari 2007, 19:51
Precies, zegt wel iets over de muziekzaak opzich denk ik!
Bedenk ook dat de verschillende merken vaak ook heel verschillend klinken. Zelf heb ik een Larrivee 05 jumbo en dat is echt super, vriend Eko heeft die Cole Clark en daar vreet je je vingers ook bij op, maar heeft een totaal ander karakter. En daar zit ook een beetje de kneep, laat je eigen oren en handen beslissen. Investeer geen geld in een pick-up systeem dat je toch niet gaat gebruiken, neem dan liever een beter houtsoort.
Laat je goed adviseren door iemand die er verstand van heeft en die zijn hart aan de acoustic's verloren heeft.
Kortom, doe het ineen keer goed.

Johnwilliams1
16 januari 2007, 10:22
Ik zou je wel adviseren om voordat je tot een aankoop overgaat nog op een larrivee te spelen, zelfs als je maar 1000 euro te spenderen hebt. De instapmodellen zijn zoals eerder gezegd inderdaad zeer sober uitgevoerd; er zijn minimale uitgaven gedaan aan lak en binding, enz. maar qua klank en bespeelbaarheid zijn er minder consessies gedaan. Naar mijn ervaring zijn het namelijk fantastische gitaren als je het uiterlijk niet al te belangrijk vindt!!

Djurovski
29 oktober 2008, 13:16
Hmmm... ben al lang niet op dit forum geweest.

Maar om dit onderwerp af te ronden kan ik melden dat ik sinds een jaar de gelukkige bezitter ben van een 2e hands, 10 jaar oude Martin D1.

Na al mijn studies van gitaren van tussen de €1000 en €3000,- kwam ik op een gegeven moment tot de conclusie dat mijn gitaarspel eigenlijk onvoldoende is om dergelijke uitgave te rechtvaardigen. Ben dan ook geslaag voor veeeeeeel minder.

Van een collega mocht ik deze martin een weekendje lenen, en hij heeft hem niet meer teruggekregen. Ben erg blij met de volle lage tonen, de dynamiek...als ik voluit aansla met plectrum worden de kinderen boven wakker, hij speelt heerlijk, ontstemd vrijwel niet en er zit zelfs een piezzo in (die ik nooit gebruik...). Geluid is perfect voor Beatles white album geluid (Julia, Blackbird, Mothers nature sun etc...)!

Dromen doe ik nog steeds, van een Taylor GS en die ene Lowden.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!

--=HANS=--
29 oktober 2008, 15:45
Nou, na bijna twee jaar, gefeliciteerd met je aankoop :seriousf:

Gitaar4LifeDude
29 oktober 2008, 21:37
[QUOTE=Djurovski;1848042]
als ik voluit aansla met plectrum worden de kinderen boven wakkerQUOTE]

en wat is nou een gitaar zonder deze feature!

Yanniick
29 oktober 2008, 22:40
Foto's:D!!!!!