PDA

View Full Version : Boek welke ladders over welke progressies?



aleix
24 november 2006, 08:30
Hallo iedereen,

Ik heb altijd metal/rock gespeelt, maar ik begin die e en a (harmonisch) mineurladders over powerchords nu zat te raken. Ik ben nu bezig met Eenvoudige Muziekleer van Schouten om te kijken welke akkoorden er nu zijn en hoe ze voortvloeien uit de toonladders.

Maar dit boek gaat niet echt diep in op welke ladders je nou over welke progressie's kan spelen, en welke progressies veel gebruikt worden. Daarom vroeg ik mij af of jullie mij een (Nederlandstalig) boek kunnen adviseren dat ingaat op welke ladders je nou met welke progressie's kunt combineren? Het liefst in de jazz richting.

Bedankt alvast!

Soulflyhigh
26 november 2006, 23:18
Ik kamp ook een beetje met dit probleem dit probleem dus geef ik dit topic maar even een kick

-=JEROEN=-
27 november 2006, 10:03
probeer dit eens:

http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?

:roll:

jaspie
27 november 2006, 19:52
bedoel je niet dat je pentatonisch gebruikte??

aleix
27 november 2006, 21:31
Goh Jeroen bedankt voor je bijdrage! Als ik het op de search had gevonden had ik er geen topic voor aangemaakt he!

Eh Jaspie, nee eigenlijk gebruik ik nooit puur pentatonisch...maar daar gaat dit topic niet over.

Heeft iemand een goed boek?

-=JEROEN=-
29 november 2006, 13:04
aan een boek kan ik je niet helpen

wel kan ik je uitleggen dat iedere standaard progressie voorkomt uit een authentieke ladder

zo komt de C majeur progressie (C Dm Em F G Am Bdim) voort uit de C majeur ladder (c d e f g a b)

http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html

hetzelfde geldt voor mineur (aeolisch, melodisch en harmonisch), maj7, maj6, maj9, enz

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

je kan het ook omdraaien, uit iedere toonladder kan je wel een progressie maken

neem A harmonisch mineur bijvoorbeeld: a b c d e f gis

ga je daar nou zelf een akkoord progressie van maken, dan neem je telkens de 1e, 3e en 5e toon van de ladder (schuift op per akkoord) en dan krijg je:

Am (a c e), Bdim (b d f), Caug (c e gis), Dm (d f a), E (e gis b) enz

vat je em?

aleix
2 december 2006, 10:22
Dankjewel:) Ik wist dit al, maar volgend mij is het me nu helemaal duidelijk.

Dus als ik in C wil blijven spelen, maar van majeur naar mineur wil bijvoorbeeld, moet ik gewoon de akkoorden met de ladder mee veranderen?

-=JEROEN=-
2 december 2006, 14:01
hangt er wel vanaf welke mineur ladder

i IV V = Cm F G = melodic = c d es f g a b
i iv V = Cm Fm G = harmonic = c d es f g as b
i iv v = Cm Fm Gm = natural = c d es f g as bes

en dan bestaat er ook nog zoiets als dorian en phrygian

C dorian (dorisch) = 1 2 b3 4 5 6 b7 = c d es f g a bes = Cm F Gm
C frygisch = 1 b2 b3 4 5 b6 b7 = c des es f g as bes = Cm Fm Gdim

gorgasm
3 december 2006, 00:49
ff nog een vb'tje;
bij een i iv v van een E natuurlijk mineur progressie
(= Em, Am, en bm)
speel je een
E aeolische, juist?

-=JEROEN=-
3 december 2006, 02:11
Em = e g b
Am = a c e
Bm = b fis d

samen = e fis g a b c d = 1 2 b3 4 5 b6 b7 = E aeolisch

oorspronkelijk = natuurlijk = melodisch (dalend) = aeolisch

beetje raar dat juist voor deze zo voor de hand liggende mineur ladder er zo veel verschillende benamingen zijn

vroeger wist ik niet beter en bestonden er maar 2 ladders: majeur en mineur

pas later ontdekte ik de kerktoonladders (modus) en begon ik te begrijpen dat er eigenlijk maar 1 ladder is: majeur

de rest zijn óf verschuivingen óf varianten 8-)

LPplayer
7 december 2006, 13:36
Het boek Giants of Rock is wel goed van Jamie Humphries

kijk maar op zijn site of google hem.
IN het begin veel theorie en later in het boek stijl en soundguides. Daar worden allemaal bands besproken met hun sounds solos, gear en tonica
Heel leerzaam.


Hallo iedereen,

Ik heb altijd metal/rock gespeelt, maar ik begin die e en a (harmonisch) mineurladders over powerchords nu zat te raken. Ik ben nu bezig met Eenvoudige Muziekleer van Schouten om te kijken welke akkoorden er nu zijn en hoe ze voortvloeien uit de toonladders.

Maar dit boek gaat niet echt diep in op welke ladders je nou over welke progressie's kan spelen, en welke progressies veel gebruikt worden. Daarom vroeg ik mij af of jullie mij een (Nederlandstalig) boek kunnen adviseren dat ingaat op welke ladders je nou met welke progressie's kunt combineren? Het liefst in de jazz richting.

Bedankt alvast!