PDA

View Full Version : Eelt kweken op vingertoppen (zonder gitaar)?



Jedeel
24 november 2006, 00:53
Vreemde titel als ik het zo lees :-)

Ik ben weer gestart met gitaar spelen (akoestische western).

Nu is de gitaar niet mijn hoofdinstrument, maar ik ben al wel een paar weken dagelijks aan het spelen (fingerpicking).
Ik kan ook al aan mijn vingertoppen voelen dat er sprake is van eeltvorming.
(Ik speel eigenlijk dwarsfluit en dat eelt voelt vreemd aan op de kleppen :-) )

Ik heb in de nieuwsgroep 'muziek.gitaar' de vraag ook al gesteld, maar kreeg niet veel tips. Dus hier ook nog maar een keer.

Ik zoek iets waarmee ik op kantoor de eeltvorming kan stimuleren.
Uiteraard geen gitaar op je schoot nemen, maar ik zat te denken aan een latje met 1 of 2 (oude) snaren erover gespannen (een dunne en een dikkere) om zo met enige regelmaat de vingertoppen daarop te drukken zodat de eeltvorming gestimuleerd kan worden.
(Mijn collegae zullen het niet merken, geen gitaar dus geen geluid.)

Is dit nu een wazig voorstel?
Hebben jullie een andere/betere tip?

Jos

gertdm
24 november 2006, 06:54
Gewoon iedere dag een uurtje gitaarspelen en na enkele weken (en eventueel door de pijn heen spelen, waar sommigen last van hebben) komt het eelt vanzelf. Dat gaat best snel.

FruscianteFan
24 november 2006, 09:19
Als je nu al voelt dat er eelt op je vingertoppen vormt, lijkt het me niet echt nodig om het extra te kweken. Gewoon spelen is imo wel genoeg (en bovendien ook de leukste manier om het te kweken ;))

Pais
24 november 2006, 10:41
En ik maar proberen om de eeltvorming tégen te gaan....
Waarom zou je extra eelt op je vingers willen? Ik vind het lastig spelen, want met een harde vingertop ontglippen de snaren me vaker dan wanneer ik het eelt verwijder. Al speel ik nylonsnarig... wieweet is eelt bij het bespelen van een steelstring (met veel slides) een luxe.
Daarnaast vind ik eeltige pootjes voor een vrouw gewoon schurfterig staan :(

Tho
24 november 2006, 11:00
Ik heb een ontiechelijk dikke eeltlaag op m'n vingertoppen, die inmiddels permanent is geworden. Die heb ik met trots verkregen door gewoon heel veel staalsnarig te spelen, inderdaad door de pijn heen, af en toe een slide, een bend en wat hammer-ons en pull-offs :)

Jedeel
25 november 2006, 03:02
En ik maar proberen om de eeltvorming tégen te gaan....
Waarom zou je extra eelt op je vingers willen? :(

Ik zal het maar laten bij de normale aanwas van eelt door het gitaar spelen zélf.

Jullie reacties wijzen erop; genoeg is genoeg! :-)

Groetjes
Jos

jikes87
6 november 2008, 21:27
Hoi,

Ik snap het probleem wel goed denk ik. De aangroei van eelt verschilt per persoon. De 1 heeft van nature sneller eelt dan de ander.

Ikzelf speel ook gitaar en heb er eigenlijk regelmatig last van dat de snaren in mijn vingers snijden. (En dat zelfs na 6 jaar door en door gitaarspelen).

Vaak helpt het om regelmatig nieuwe snaren te kopen.

Het is mij opgevallen dat het heel essentieel is om genoeg eelt te hebben op je vingertoppen. Laten we zeggen, liever iets te veel dan te weinig.
Ik denk dat regelmatig druk zetten op je vingertoppen goed kan helpen als je het regelmatig elke dag doet.

freekick
7 november 2008, 10:58
Jedeel zal na 2 jaar toch wel eelt gekweekt hebben?
Dankzij oud topic zie je Gertdm weer eens voorbij komen.
Een van zn laatste posts denk ik.

remcol
7 november 2008, 12:20
Dankzij oud topic zie je Gertdm weer eens voorbij komen.
Een van zn laatste posts denk ik.

inderdaad, een maand later.....

Mr Xen0
8 november 2008, 15:01
Gewoon spelen, eelt komt vanzelf, en niet op de pijn letten, ik voel me onderhand een slang omdat ik soms te lang doorga en ik heerlijk vervel!

Jedeel
12 november 2008, 16:00
Jedeel zal na 2 jaar toch wel eelt gekweekt hebben?

Gelukkig wel ja. :satisfie:

looneycooney
14 november 2008, 22:53
Vind de vraag best grappig feitelijk, maar wel begrijpelijk.
Vroeger ook veel last gehad , maar dat komt met de tijd , de juiste vingerzettingtechniek en houding van je pols :)
Toen ik herbegon had ik , tot mijn eigen verbazing , er totaal geen last van , ik vermoed mede dankzij reeds de juiste houding en techniek .
Ondertss kan ik uren blijven oefenen zonder problemen . En ik heb amper eelt op me vingers, heb zachte handjes :)

Mvg

Merijnvdb
19 november 2008, 23:08
Even terzijde,

ik speel nu al 1/1.5 jaar intensief elektrisch gitaar en ook akoustisch sinds een maand.
Maar als ik lang speel is het enige resultaat gewoon een stukje vel dat van m'n vingertoppen afscheurt.
Het ziet eruit als opengesprongen blaren (altijd op de toppen van de wijs-en middelvinger) blaren , maar dat zijn het niet want het doet totaal geen pijn.
Nu, ik heb dus geen eeltvorming , m'n huid pelt alleen af :D

Iemand met ''ervaring'' hieromtrent ? ;)

Jedeel
20 november 2008, 07:44
Ondertss kan ik uren blijven oefenen zonder problemen . En ik heb amper eelt op me vingers, heb zachte handjes :)
Mvg
Toch valt het mij wel op dat als ik uren achtereen akoestisch heb gespeeld, dat mijn vingertoppen wel gevoelig zijn.
Ook de volgende dag kan ik dan nog voelen dat ik de dag ervoor veel gespeeld heb.
Misschien een minder goede houding?

blindfaith85
20 november 2008, 11:09
Hoofd tip,niet spelen als je niet gedouched heb, of natte handen, dan slijt het sneller weg. Ik speel nu jaar of 6, maar om eerlijk te zijn vind ik het eelt gehalte op mijn vingers mee vallen, is niet dat ik het heel duidelijk heb, maar heb ook nooit last gehad, Alleen als ik dagen achter elkaar meer dan 8 uur speel

Rutger
20 november 2008, 11:12
Veel berichtjes op dit forum typen

Zo die ik t tenimnste

:D

lean99zz
31 mei 2010, 22:17
Wat ik altijd gebruik is een veer van een pen, (het liefst zo'n bic pen, want daar zit een goede veer in.)
Je wrijft gewoon met die veer over je vinger toppen en eelt komt vanzelf

arcane
31 mei 2010, 22:49
Wat ik altijd gebruik is een veer van een pen, (het liefst zo'n bic pen, want daar zit een goede veer in.)
Je wrijft gewoon met die veer over je vinger toppen en eelt komt vanzelf

ha de 2e keer dat dit topic na een lange tijd omhoog wordt geschopt.

Fenderfan
2 juni 2010, 15:33
Beetje pokon erop misschien?

D-string
2 juni 2010, 16:30
ha de 2e keer dat dit topic na een lange tijd omhoog wordt geschopt.

Misschien kunnen we dit moment gebruiken om een update te krijgen van de eeltstatus van Jedeel

Jedeel
2 juni 2010, 17:41
Misschien kunnen we dit moment gebruiken om een update te krijgen van de eeltstatus van Jedeel

Maan ik kaan bbjinaa nieet meerr typen, zzoveeeeel eeelt
zzit erop mijn linkeeerrhaandd :crazyhappy:

GlobalWarming
20 juni 2010, 21:08
Maan ik kaan bbjinaa nieet meerr typen, zzoveeeeel eeelt
zzit erop mijn linkeeerrhaandd :crazyhappy:

Post eens een foto van je eelt ...

LesPaul1612
20 juni 2010, 21:24
leer jezelf thunderstruck van ac/dc maar es aan.
De vellen hangen er zo bij als je even doorragt:)

Basvarken
20 juni 2010, 22:10
Stevie Ray Vaughan gebruikte secondenlijm om zijn vingertoppen nóg harder te krijgen. Een dikke laag eelt was voor hem kennelijk nog niet genoeg... hij speelde op een 013 set.

FruscianteFan
20 juni 2010, 22:35
Stevie Ray Vaughan gebruikte secondenlijm om zijn vingertoppen nóg harder te krijgen. Een dikke laag eelt was voor hem kennelijk nog niet genoeg... hij speelde op een 013 set.
En toch, ik kan best nog benden als ik 013 op een Strat heb. Ook zonder lijm.

Basvarken
20 juni 2010, 22:37
Nou gefeliciteerd ermee.