PDA

View Full Version : Rammstein sound



rubinho22
24 november 2006, 00:04
Beste mensen,

Ik ben nog een redelijke beginneling in de (electrische) gitaren business. Ik heb 4 akoestisch gespeeld, maar wil nu electrisch.

Concreet; waar ik naar opzoek ben is het Rammstein geluid... Ik snap wel dat dat bijna niet te doen is, maar ik wil iig een beetje in de buurt komen. Wat voor effecten heb ik hiervoor nodig?

Alvast bedankt voor de reactie(s)(?)

kiem
24 november 2006, 00:16
volgens mij spelen/speelden ze met dual/trippel rectifiers van mesa boogie.
tenminste, dat zag ik op t podium staan bij een optreden dat op mtv fozow werd uitgezonden (is al heeele tijd trug).

kwa effecten zou ik t niet weten omdat ik hun muziek al jaren nietmeer luister

Thom TK
24 november 2006, 00:19
Recto's idd, en volgens mij ook wel Engl Powerball.

rubinho22
24 november 2006, 00:21
Mannen, bedankt voor jullie reactie... Maarre... mijn oren klapperen. Heb geen idee waar jullie het over hebben...

Thom TK
24 november 2006, 00:22
Mannen, bedankt voor jullie reactie... Maarre... mijn oren klapperen. Heb geen idee waar jullie het over hebben...

Mesa Boogie Dual Rectifier en Engl Powerball zijn buizenversterkers, heads.
Effecten heb je niet nodig voor Rammstein sound, alleen een bepaalde versterker.

headbang
24 november 2006, 00:27
of als je het goedkoper wil , een versterktje met een pedaaltje voor
een h&k warp factor benadert het recto geluid een heel klein beetje

rubinho22
24 november 2006, 00:38
Bedankt! Heb ik een beetje een idee in welke richting ik moet zoeken...

mesadude
24 november 2006, 03:35
Effecten heb je niet nodig voor Rammstein sound, alleen een bepaalde versterker.

maak daar maar énkele versterkers van. die dan nog is in de studio zwaar geprocessed zijn (en live evenzeer geprocessed worden)

zulke sounds kopieren is onbegonnen werk… zoek gewoon een amp die je ligt (véél testen) en vertrek daar van..

zelfs al heb je exact dezelfde gear als rammstein, dan ga je nog niet 't zelfde klinken.. élke gitarist klinkt immers ook anders..

gewoon testen, en je oren vertrouwen.

Jay Cal
24 november 2006, 07:16
of als je het goedkoper wil , een versterktje met een pedaaltje voor
een h&k warp factor benadert het recto geluid een heel klein beetje

http://www.thomann.de/thoiw7_hugheskettner_warp_factor_prodinfo.html Jaaaa daar issie weer! En voor een prijsje dat toch nog lief is voor de beginnersportomonnee.

Enne, sssssht, ik heb hem zelf ook.

Good luck!

B_2_the_a
24 november 2006, 07:43
wtf nu nog maar 20 euro???


ze zouden eens alle metalzone liefhebbers dit laten zien en testen ;)

armageddon
24 november 2006, 09:16
maak daar maar énkele versterkers van. die dan nog is in de studio zwaar geprocessed zijn (en live evenzeer geprocessed worden)

zulke sounds kopieren is onbegonnen werk… zoek gewoon een amp die je ligt (véél testen) en vertrek daar van..

zelfs al heb je exact dezelfde gear als rammstein, dan ga je nog niet 't zelfde klinken.. élke gitarist klinkt immers ook anders..

gewoon testen, en je oren vertrouwen.

Hmm..daar heb je toch niet helemaal gelijk over dat processen.
In een interview zegt de gitarist dat ze het opnemen door een Neumann buizenmic grootmembraamcondensator voor een Recto cab te zetten waar een oude 2ch. Dual Rectifier op vol vermogen door heen staat te blazen. Vervolgens overdubben ze elke kant minstens 3x en gaat er alleen wat compressie en eq overheen :)

mesadude
24 november 2006, 09:23
Hmm..daar heb je toch niet helemaal gelijk over dat processen.
In een interview zegt de gitarist dat ze het opnemen door een Neumann buizenmic grootmembraamcondensator voor een Recto cab te zetten waar een oude 2ch. Dual Rectifier op vol vermogen door heen staat te blazen. Vervolgens overdubben ze elke kant minstens 3x en gaat er alleen wat compressie en eq overheen :)

en hoe noemt met die compressie en EQ? :) idd
processing.
en "een" condensator-tubemic. ik denk niet dat je met ééntje toekomt.
toevallig ken'k de engineers die aanwezig waren in Galaxy studio's in mol toen rammstein daar hun recording deed.. trust me, 't was ni zo simpel.
en "wat compressie en eq" dan spreken we over toestellen van enkele duizenden euro's per stuk.. :)
micro's van een paar duizend euro, hi-end preamps, top notch convertors,..
een neumann-buizenmic is trouwens't laatste wat'k zou nemen moest'k een rammstein sound willen.. véél te rond, veel minder bite,.. mss was dat één van de.. maar daarmee krijg je die sound toch niet hoor..

armageddon
24 november 2006, 10:08
en hoe noemt met die compressie en EQ? :) idd
processing.
en "een" condensator-tubemic. ik denk niet dat je met ééntje toekomt.
toevallig ken'k de engineers die aanwezig waren in Galaxy studio's in mol toen rammstein daar hun recording deed.. trust me, 't was ni zo simpel.
en "wat compressie en eq" dan spreken we over toestellen van enkele duizenden euro's per stuk.. :)
micro's van een paar duizend euro, hi-end preamps, top notch convertors,..
een neumann-buizenmic is trouwens't laatste wat'k zou nemen moest'k een rammstein sound willen.. véél te rond, veel minder bite,.. mss was dat één van de.. maar daarmee krijg je die sound toch niet hoor..

Ok...dan zat de gitarist van Rammstein er zeker naast? ;)
Ik heb het over de opnames van de laatste 2 albums hier. Die sound is redelijk rond en is opgenomen in El Cortijo Studio, Spanje en niet in Mol.
En op elke gitaaropname zit uiteraard een beetje eq en compressie, maar met flink processen bedoel ik natuurlijk extreem (zoals Nickelbak etc). De prijs van de apparatuur doet niet af aan het feit dat iets geprocessed is. Als de prijs hoger is is niet de mate van processing meteen hoger.

Het album Mutter is opgenomen in Mol en is inderdaad niet met de techniek die ik daarnet beschreef, maar is wel weer een oude Mesa Dual 2ch. Daarnaast zit er een Tech21 Sansamp PSA-1 door een Palmer speaker sim doorheen gemixt in een 80%/20% verhouding ongeveer....ook dit heb ik weer van een interview met de band zelf.

Geloof me, als het over Rammstein gaat kan je geen grotere freak vinden dan ik ;)

Chiel
24 november 2006, 11:05
En vergeet niet dat live er ook nog het één en ander op tape meeloopt :cheerup: . Maar anyway, voor de beginnende gitarist kun je met een Line6 Pod al een aardig op weg komen voor wat betreft de Rammstein sound. Je hebt bovendien een goede toolbox om er achter te komen welke sound je uberhaupt het beste ligt.

the feable
24 november 2006, 11:28
Ik weet niet precies hoe die heet maar Krank heeft een dist pedaal waarmee je denk ik heel ver komt in de richting van Rammstein. Ontzettend goed pedaal ( niet mijn ding maargoed). Ik denk wel dat ie lastig te krijgen in is EU, en hij zal ook niet heel goedkoop zijn.

a darker shade of grey
24 november 2006, 11:52
Ik weet niet precies hoe die heet maar Krank heeft een dist pedaal waarmee je denk ik heel ver komt in de richting van Rammstein. Ontzettend goed pedaal ( niet mijn ding maargoed). Ik denk wel dat ie lastig te krijgen in is EU, en hij zal ook niet heel goedkoop zijn.

Krank Distortus Maximus

edit: en ze hebben em hier: Meisinger (http://www.musik-meisinger.de/new/index.html)

zoekterm "krank" helemaal onderaan de eerste pagina

the feable
24 november 2006, 11:55
Jepz die ja

a darker shade of grey
24 november 2006, 11:58
Je hebt wel gelijk het ding kost 190 euro