PDA

View Full Version : Brainstorming...brug+piezo



DarknessAwaits
23 november 2006, 22:53
Sinds ik een 7 snarige Ibanez heb is het eigenlijk overbodig gebleken om nog een 7 snaar te maken zoals ik in mijn gedachten had. De reden hiervoor is dat ik het gewoon doorgaans niet gebruik.

Daarom is dat project van de baan, maar komen er weer allemaal andere leuke ideetjes naar boven. Momenteel ben ik aan het brainstormen over een luxe RG-achtige, met piezo Tune-o-Matic (Schaller), string-through. Nette maple top (ik heb nog een mooie top van Mattia liggen 6 mm dik ofzo) op een mahony body. Natural binding, en verder een redelijk 'saaie' neck; ebben toets zonder inlays (of heel misschien 1).

Maar waar ik nog niet zo uitkom is het piezovoorversterker gebeuren, het liefst zou ik dat namelijk niet bij de 'normale' knoppen willen doen maar iets kleins in de zijkant ofzo. Of wellicht zoiets wat Godin vaker heeft van die kleine schuifjes. Een gitaar vol met knoppen vind ik meestal wat tegenvallen qua looks, vandaar.

Mensen met ervaring in deze dingen?

Hierbij nog even een schetsje van m'n idee:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/schets.jpg

De finish zal niet echt zo worden, ik hoop/denk aan een soort blackburst ofzo. Ook zal ik een andere (gelijksoortige) headstock gebruiken, of heel misschien 3+3 setup. Maar dat is dan eigenlijk alleen omdat ik die tuners nog heb liggen van Gotoh, en dat is natuurlijk ook niet echt een goede reden.

edit: Ik zat nog even te denken... zo'n preamp is natuurlijk ook prima in een andere behuizing (fx-pedaal) te stoppen toch?

Daarnaast, weet iemand of het te doen is om bij een TOM-bridge geen humbuckerringen te gebruiken? De hals moet minimaal onder 1,5 graad staan ongeveer anders komt het niet goed uit, dus hoe hoog staat de humbucker dan ongeveer?.. Ik zal het later nog wel eens uitrekenen, maar mocht iemand nu de zin ertoe hebben, leef je uit!

vester86
23 november 2006, 23:20
gaaf idee! zo combineer je wel een heleboel goeie dingen!

Je kunt er voor kiezen je (piezo) brug te verzinken,zoals ook gebeurt bij de Godin LGXT gitaren. afgezien van dat het handig is, vind ik het er ook érg mooi uitzien!

je zou kunnen proberen een stukje uit de zijkant te frezen en daar een preamp in proberen te bouwen, maar ik ben er bang voor.... bij een akoestische is zoiets een stuk makkelijker aan te brengen.

preamp in een andere behuizing zou moeten kunnen, maar ik weet niet hoe het zit met ruis enzo, het signaal van piezo's is nog vele malen kleiner dan de output van de magnetische elementen, kan me voorstellen dat de hoeveelheid storing cq. ruis té groot wordt.

wellicht kun je ergens mini potmetertjes zien te scoren, die zijn er vast wel, waarmee je het geheel een stukje compacter kunt maken.

Succes iig! en als het écht wat gaat worden dan zal ik het project met véél interesse gaan volgen!

DarknessAwaits
23 november 2006, 23:48
Goed idee Vester; een beetje zoals op deze foto bedoel je:
http://www.themusiczoo.com/LGX_SATRSBlueFlame05196335combo.jpg

Alleen past dat dan niet met een normale TOM... Die hebben van die grotere ringen om de hoogte te veranderen:
http://www.mvn.net/mgkdragn/goldtuneomatic.JPG

B_2_the_a
24 november 2006, 06:40
wrm zou dat niet kunnen dan?
het is wat vervelender met in hoogte verstellen.


je kan een ghost preamp pakken, dan zit je met 1 potmeter, 1 miniswitch en een klein drukknopje erbij... die potmeter is voor piezo volume, miniswitch is kiezen tussen magnetisch, piezo of een mix... en dat kleine drukknopje (Wat je overigens ook gewoon in je electronica ruimte kan laten hangen) kan je kiezen tussen mono of stereo

werkt overigens super dit systeem... Volgens mij kan je die miniswitch laten vervallen door een push pull gebruiken voor volume pot (magnetisch OF piezo)

G.G.
24 november 2006, 08:35
Ooooo wat vind ik een neck zonder inley mooi, ik hou wel van dat kale. Zet wel side dits ofzo op de zijkaant (heb ik niet gedaan bij mijn SRV maar dat is soms wel lastig.

Mattia
24 november 2006, 09:51
Ooooo wat vind ik een neck zonder inley mooi, ik hou wel van dat kale. Zet wel side dits ofzo op de zijkaant (heb ik niet gedaan bij mijn SRV maar dat is soms wel lastig.

Soms heeft dat inderdaad gewoon wel wat, dat minimalistische. Ik doe meestal wel een inlegje op 12, altijd side dots, maar tierlantijnen hoeven voor mij meestal niet...

vester86
24 november 2006, 17:52
Precies zoals op de foto van die godin en als je de gitaar óók nog in dát kleurtje doet, ben ik helemaaaal tevreden ;-) :cheerup:

inderdaad, zoek naar 1 of 2 pushpulls, OF, maak er een 5 standenschakelaar waar je de piezo's op aansluit.
dus:
1=neckhum
2=neck+brug (kan ook nog splitsbaar gemaakt worden)
3=brug
4=brug+piezo
5=piezo

soort van stratschakeling,maar dan anders zeg maar.

Als je dan een potmeter pakt waarbij in 1 behuizing 2 potmeters zijn aangebracht (concentrisch ofzo, zie je nogal eens bij basgitaren) dan moet het mogelijk zijn om volume piezo + magnetisch afzonderlijk te regelen.(of eventueel tone + mastervolume ofzo, naar eigen inzicht)
Overigens zijn er ook tune-o-matic bruggen te koop ZONDER die brede rand, die had ik in een samick zitten, die moest je van bovenaf met een schroevendraaier afstellen.

hieronder even een tekeningetje gemaakt, dan zie je meteen wat ik bedoel
http://hoodlum.gmta.nl/pics/Tune-O-Matic2.JPG