PDA

View Full Version : Ferdi Joly van Normaal



puntdroad
23 november 2006, 22:43
Ik wil toch even een lans breken voor deze gitarist. Inmiddels weer in een reuniebezetting van Normaal maar niet in de goede vorm die hij vroeger had. Ik weet best dat een hoop mensen sceptisch denken; Normaal?!? Maar geloof me, vroeger was Normaal gewoon supergoede kwalitatief hoge gitaarmuziek. Luister naar de lp's ojadasawa en hoken is Normaal met de dubbele gitaristenbezetting. Die gasten konden echt goed spelen en dat in de tijd van Doe maar, toontje lager etc.
Het heeft mij in ieder geval dik 25 jaar geleden geinspireerd om een gitaar te pakken dus daar ben ik hem wel dankbaar voor

Harry
24 november 2006, 09:08
ik vind Jolij een prima rock'n rollgitarist. Was erg jammer dat hij toen op zo'n lullige manier uit de band werd gezet. Daarna is het nooit meer wat met Normaal geworden voor mij.

arjanb01
24 november 2006, 09:34
Ik wil toch even een lans breken voor deze gitarist. Inmiddels weer in een reuniebezetting van Normaal maar niet in de goede vorm die hij vroeger had. Ik weet best dat een hoop mensen sceptisch denken; Normaal?!? Maar geloof me, vroeger was Normaal gewoon supergoede kwalitatief hoge gitaarmuziek. Luister naar de lp's ojadasawa en hoken is Normaal met de dubbele gitaristenbezetting. Die gasten konden echt goed spelen en dat in de tijd van Doe maar, toontje lager etc.
Het heeft mij in ieder geval dik 25 jaar geleden geinspireerd om een gitaar te pakken dus daar ben ik hem wel dankbaar voor

+100000000 Frekie is de man ! Sowieso goede muzikanten, strakker dan status quo zelfs vind ik !
Na Frekie was Paul Kemper de (lead)gitarist, technisch misschien beter (conservatorium, klassiek geschoold), maar hij is met heel veel heibel in 1999 uit de band gezet. Dit jaar was er een uitspraak van de rechter tussen een geschil tussen Kemper en de Normaal BV.
Uiteindelijk door Normaal BV gewonnen, anders waren ze veel geld kwijt geweest.
Nu touren ze weer in de originele bezetting. Erg leuke muziek en onderschatte muzikanten !

Harry
24 november 2006, 09:39
ja, dat gedoe met Paul Kemper was ook al zoiets. Die hebben ze een vreselijke poot uit proberen te draaien, en toen vonden ze het nog gek ook dat hij dat niet zag zitten. Toen werd hij ontslagen. Zakelijk gezien niet het meest sympathieke bandje.....

arjanb01
24 november 2006, 09:56
ja, dat gedoe met Paul Kemper was ook al zoiets. Die hebben ze een vreselijke poot uit proberen te draaien, en toen vonden ze het nog gek ook dat hij dat niet zag zitten. Toen werd hij ontslagen. Zakelijk gezien niet het meest sympathieke bandje.....

Geen idee hoe het precies gegaan is (ga daar ook verder niet over oordelen, Kemper was de beste gitarist die Normaal ooit gehad heeft), maar lekkere muziek maken ze bij tijd en wijle !

puntdroad
24 november 2006, 19:13
Inmiddels is Paul gitarist geworden bij Boh Foi Toch. De oude band van Ferdi. Ach, eigenlijk moet je gewoon zeggen dat Bennie Jolink een moeilijke vent is denk ik. Dat gedoe ook altijd over het maakt niet wat we spelen, het publiek vindt het toch wel mooi. Dat soort gedrag heeft mij (en meer mensen) weggejaagd.
Maar die Ferdi kon spelen zeg. Ik kwam onlangs een opname tegen van een concert waar Ferdi en Alan de Gaspiepe samen speelden en dat knalde echt! Lekker tegen elkaar in soleren. Tja, dat waren dus de laatste concerten voor Frekie...

Kim Wilson
24 november 2006, 19:24
Bennie heeft ze allemaal een poot uitgedraaid, maar Paul zag het niet zitten. En terecht.

Eerder vond ik ook Joly wel een goeie gitarist, maar tegenwoordig vind ik hem maar een beetje zozo. Niet echt meer de spirit van de albums die in de openingspost werden genoemd. Maar hij is wel goed, zonder meer.

Ik moet ook zeggen dat ik Normaal tegenwoordig in het theater erg goed vind. Ze laten IMO echt zien dat het goeie muzikanten zijn. Ik heb echter wel het idee dat ze het tentgebeuren een beetje laten versloffen. Het is niet zo goed meer als het was. Veel teksten vergeten, vooral van erg oude en bekende nummers, dat kan niet. Dat vind ik erg slordig. Ook halen ze steeds meer van het theater de tent in, en dat moeten ze niet doen. Daar staat tegenover dat ze een beregoeie show weggeven in het theater. Met Fokke de Jong weer terug, Tessa Boomkamp, Roel Spanjers, Alan Gascoigne ook als ouwe rot. Ja, dat zijn echt muzikanten.

puntdroad
24 november 2006, 19:29
Eerder vond ik ook Joly wel een goeie gitarist, maar tegenwoordig vind ik hem maar een beetje zozo. Niet echt meer de spirit van de albums die in de openingspost werden genoemd. Maar hij is wel goed, zonder meer.

.
Dat bedoelde ik ook eigenlijk. Ik heb hem bij een van die reunieconcerten gezien en toen viel het me ook een beetje tegen. Wel te gek om die vier oude mannetjes te zien rocken maar idd de solo's van toen red hij niet meer.

Dick Wolkendeck
24 november 2006, 21:42
Heeft Paul Kemper niet een solo cd gemaakt "Steven Paul"? Hilarische titel.

puntdroad
25 november 2006, 06:51
Heeft Paul Kemper niet een solo cd gemaakt "Steven Paul"? Hilarische titel.
Nee, niet een hele cd. Er staat een nummer op een lp (ik geloof steen staal en sentiment) met die titel.

Kim Wilson
25 november 2006, 11:53
Die staat dacht ik op Kiek uut.

puntdroad
25 november 2006, 16:03
Weet je wat grappig is? In m'n band zat iedereen altijd te zeiken over Normaal en dat bier gooien etc. (daar heb ik ook niks mee, ik drink het dan liever) en dat het niets voorstelde etc. Toen heb ik eens voor de gein gezegd dat ik een mooi stukje had gemaakt en het vervolgens theoretisch uitgelegd aan de drummer en bassist. Voor we het wisten hadden we het intro van die tied hebt wi-j gehad gespeeld. Dat vonden ze een gaaf intro en ze waren natuurlijk nogal verbaasd dat dat ook van Normaal was. Werkt trouwens ook als je de solo van Ik wil noar huus laat horen. Dan denken ze toch vaak dat daar twee amerikanen aan het soleren zijn, tot ze de zang horen.
Ach, zo'n Normaal fan ben ik niet maar dat soort dingen zijn toch leuk.

Roadstar II
22 februari 2007, 21:37
Ja, altijd lastig om mensen uit te leggen dat normaal ook echt goede muziek heeft gemaakt, al is het lang geleden. Maar ik ben het verder kompleet met puntdroad eens. De oude normaal heerscht als een idioot.

puntdroad
22 februari 2007, 22:27
Ja, altijd lastig om mensen uit te leggen dat normaal ook echt goede muziek heeft gemaakt, al is het lang geleden. Maar ik ben het verder kompleet met puntdroad eens. De oude normaal heerscht als een idioot.

Hee, pas achter gekomen...
www.normaalsite.tk


gratis oude opnames van concerten te downloaden :blast:

Stratman70
24 februari 2007, 17:49
Ik ken die namen van die gitaristen allemaal niet, maar die gitarist die bij de oude Normaal slide speelde vond ik erg goed. Is dat die Ferdi? Ook die nummers klonken zo authentiek. Nummers als Mooie Blonde Rosalie, 2 Motten... nummers uit die tijd bedoel ik.

puntdroad
24 februari 2007, 20:53
Ik ken die namen van die gitaristen allemaal niet, maar die gitarist die bij de oude Normaal slide speelde vond ik erg goed. Is dat die Ferdi? Ook die nummers klonken zo authentiek. Nummers als Mooie Blonde Rosalie, 2 Motten... nummers uit die tijd bedoel ik.

Nou,'t grappige is dat Bennie Jolink eigenlijk altijd slide speelde... Ferdi is wel de eerste gitarist en dus ook ten tijde van de nummers die je opsomt... Tevens heeft hij de lp Ojadasawa uit 1979 geproduceerd en dat is dus een echte gitaarplaat geworden. Bas klinkt belabberd, drums klinken belabberd maar de gitaren super! En de nummers zijn ook erg goed. Da's dus mijn alltime favoriet. Het was echt zo'n gitarist die tecnisch niet bijzonder was maar waar de solo's superfel en zelfverzekerd uitkwamen.

klein voorbeeldje...

http://www.youtube.com/watch?v=XUBCW7Sgi4w

http://www.youtube.com/watch?v=5QyzVxnAZVU

Ik ben benieuwd wat je er van vind maar nogmaals, voor een goede gitaarplaat moet je eigenlijk Ojadasawa eens luisteren...

Oude Drummer
25 februari 2007, 02:09
Ah donders mooi.