PDA

View Full Version : hals zonder trussrod??



kiem
23 november 2006, 20:33
hals zonder trussrod ja of nee??

dit moet t worden uiteindelijk.

6 snarige gitaar string tru body
640 naar 680 schaal (fannedfrets dus)
013/056 setje snaren
toets maple
hals padouk

zou de hals dit kunnen houden zonder trussrod, kwa schaallengte en snaarspanning??? padouk was spot goedkoop, 9 euro voor 2 kwartiers gezaagde halsblanks, dus als t neit werkt vind ik t ook geen ramp, maar als t meteen gedoemt is te mislukken doe ik t niet.

iemand??

kiem
23 november 2006, 20:43
of eventueel, de hals maken zonder toets dr op, ind e body doen, besnaren, en tijdje laten liggen totdat t hout beetje is gaan werken door de snaarspanninig, en daarna vlakken en toets dr op doen, is dat een idee.. lol dit is vast de ultieme noob manier om een hals te maken mja

Arjo
23 november 2006, 20:55
ik heb altijd begrepen dat je alleen een nylon snarige zonder trussrod kan maken, de rest is gedoemd om te mislukken.

Dus ja trussrod

Arjo

wietse
23 november 2006, 21:05
vroeger zag je veel gitaren zonder trusrod, pas in de 60er jaren werd het echt de norm voor gitaren om een trusrod te hebben.
maar meestal hebben die oude gitaren toch enige versteviging in de hals zitten inplaats van een trusrod, die is alleen niet nastelbaar.
dus een trusrod meer werk maar ook veel meer plezier.

Ibanez RuleZ
23 november 2006, 21:38
ibanez heeft ook en tijdje gitaren gemaakt geloof ik zonder trussrod, (zero nogwat halzen). het kan dus wel. ik zou dr alleen altijd wel een inzetten, gewoon alleen al voor het nastellen.

harrald

kiem
23 november 2006, 21:38
kben dr al uit gekomen

kga de hals lamineren emt stukje esdoorn, esdoorn reepje net zo breedt als de trusrod, en die verlijm ik dan zo dat ik geen kanaal hoef te vrezen. t vrezen si t probleem, omdat ik zon kleine 500 e schulden heb, en dus geen freesbitje kan kopen om da kutkanaaltje te maken... lol

geen idee hoe ik t moet uitleggen, maar als ik t zo ff zonder lijm probeer moet dat wel lukken.

Javaca
23 november 2006, 21:52
Wat is de prijs van een truss in verhouding tot het werk wat je in een hals steekt?
Als je veel werk hebt aan een hals wil je volgens mij ook een goede maken...

B_2_the_a
23 november 2006, 22:04
waarom vraag je niet of een mede forumlid je wil helpen

Johannes
23 november 2006, 23:25
Ik ken een bouwer die al zijn halzen zonder pen maakt. Hij vertelde er wel bij dat het halshout van dusdanige kwaliteit moet zijn, dat het werken van het hout uitgesloten is. Het resultaat is wel top, echt heel veel tone en sustain! Oja, de bouwer is Harry Fuhler uit Emmen.

kiem
23 november 2006, 23:56
Ik ken een bouwer die al zijn halzen zonder pen maakt. Hij vertelde er wel bij dat het halshout van dusdanige kwaliteit moet zijn, dat het werken van het hout uitgesloten is. Het resultaat is wel top, echt heel veel tone en sustain! Oja, de bouwer is Harry Fuhler uit Emmen.ja zoiets had ik alles eerder gehoord. nu is padouk voor zover ik weet erg stabiel, en mijn stukken zijn bijna kwartiers gezaagd, maar hoe oud ze zijn weet ik niet, ze liggen nu +- een maand of 5 bij mij in de werkplaats (kamer).

maar kheb al maniertje gevonden om zonder frees tog een trusrod erin te krijgen.

iig bedankt voor de suggesties enzow allemaal :D

B_2_the_a
24 november 2006, 06:35
ik wacht op foto's

Mattia
24 november 2006, 09:55
Ik ken een bouwer die al zijn halzen zonder pen maakt. Hij vertelde er wel bij dat het halshout van dusdanige kwaliteit moet zijn, dat het werken van het hout uitgesloten is. Het resultaat is wel top, echt heel veel tone en sustain! Oja, de bouwer is Harry Fuhler uit Emmen.

Ik vind 't onzin; je kan niet echt voorspellen wat hout in de loop der tijd zal gaan doen. Gaat het werken? Niet? Met wat CF (dat NIET plastisch vervormd onder spanning, iets dat ALLE houtsoorten wel doen) erin kun je een trussrod-loze hals bouwen (zie Vigier's modellen), maar dan moet je 't net goed uitrekenen, en/of goed genoeg zijn in fretten om met compressie en dergelijke alles goed op een rijtje te krijgen.

Tone en sustain krijg je van een goede gitaar, en dat heeft geen moer te maken met het wel of niet aanwezig zijn van een truss rod.

Verder, naar de topic starter: genoeg mensen hier die een truss rod slot voor je willen frezen, denk ik. Begin er echt niet aan, een trussrod-loze hals. Echt Niet Doen. Het kan wel, ja, maar het is moeilijker, en veel minder voorspelbaar/repareerbaar dan eentje met trussrod. Een stukkie maple is geen geschikt alternatief.

Johannes
24 november 2006, 11:29
Ik vind 't onzin; je kan niet echt voorspellen wat hout in de loop der tijd zal gaan doen. Gaat het werken? Niet? Met wat CF (dat NIET plastisch vervormd onder spanning, iets dat ALLE houtsoorten wel doen) erin kun je een trussrod-loze hals bouwen (zie Vigier's modellen), maar dan moet je 't net goed uitrekenen, en/of goed genoeg zijn in fretten om met compressie en dergelijke alles goed op een rijtje te krijgen.

Tone en sustain krijg je van een goede gitaar, en dat heeft geen moer te maken met het wel of niet aanwezig zijn van een truss rod.

Verder, naar de topic starter: genoeg mensen hier die een truss rod slot voor je willen frezen, denk ik. Begin er echt niet aan, een trussrod-loze hals. Echt Niet Doen. Het kan wel, ja, maar het is moeilijker, en veel minder voorspelbaar/repareerbaar dan eentje met trussrod. Een stukkie maple is geen geschikt alternatief.


Ik schrijf alleen wat ik heb gezien en gehoord, ik kan zelf nog geen zaag hanteren bij wijze van. De technische kant van het verhaal is mij dus ook niet bekend.

kiem
24 november 2006, 17:36
hmm, me pa komt ineens met een freesbitje aan, dus tog maar kanaaltje vrezen dan.

G.G.
24 november 2006, 18:04
hmm, me pa komt ineens met een freesbitje aan, dus tog maar kanaaltje vrezen dan.

verstandig, want je hebt echt wel een halspen nodig om de juiste afstelling voor elkaar te krijgen.

kiem
24 november 2006, 20:14
ik wacht op foto'sik maak morgen wel wat fotos als de toets gelijmd is en dan maak ik ook meteen ff een topic.