PDA

View Full Version : 6l6 vervangen met EL34



e!
23 november 2006, 18:09
Ik begreep dat 6L6 en EL34 buizen dezelfde pin layout hebben, zodat ze op dezelfde socket passen. Nu vraag ik me twee dingen af:

1. Wat zou je nog meer moeten aanpassen/vervangen als je van type buis zou willen switchen?

2. Wat zou het effect op de sound van de amp zijn?

Ik zou zeggen: brandt los!

Chris Winsemius
23 november 2006, 18:21
Bij de meeste EL34-amps moet je pinnen 1 en 8 doorverbinden, bij 6L6s is pin 1 niet intern verbonden en wordt (bijvoorbeeld in bf/sf Fenders) vaak gebruikt om de gridstopper op te monteren.
Bij 6L6s is de gloeistroom 0.9A en bij EL34s 1.5A.

Voor de juiste biasing (altijd meten/checken!) moet de biasspanning voor EL34s lager zijn dan voor 6L6s bij dezelfde B+.

Sound is van veel factoren afhankelijk, over het algemeen is de 6L6 "cleaner" qua sound, ietsje strakker in het laag en EL34s hebben wat meer warmte en 'n warmere scheur.

e!
23 november 2006, 18:34
Is dat een hoop geklooi? Of is dat iets wat je wel "ff" kunt uitproberen (uiteraard m.b.v. een ervaren tech)?

M.a.w. zou jij eraan beginnen?

Chris Winsemius
23 november 2006, 18:51
Hoi e!

Voor mij is dat niet zo moeilijk (werk fulltime aan amps) maar voor iemand zonder "solderen-aan-amps-ervaring" zou ik zeker even bij 'n tech langsgaan.

Vele sound-mods zitten meer in andere delen v/e amp dan puur 'n buisje, trafoootje of schakelaar. Zorg voor 'n tech die zelf ook (echt) gitaar speelt en die jouw geluidswensen kan omtoveren (communicatie/solder+circuit-skills) tot jouw [droom]amp.

Agent_Smith
23 november 2006, 19:05
Is dat een hoop geklooi? Of is dat iets wat je wel "ff" kunt uitproberen (uiteraard m.b.v. een ervaren tech)?

M.a.w. zou jij eraan beginnen?

Stelt niks voor als je een beetje weet wat je doet.
Maar anders zou ik er maar niet aan beginnen en dus wegbrengen.

Willlem
21 januari 2007, 22:05
hoe zit dit bij de triamp MK1 van hughes & kettner? in de oude MK1 modellen zitten 6L6's in de nieuwere MK1 EL 34's. Betekent dit dat ik in de mijne waar oorspronkelijk 6L6's inzaten zonder al te veel moeite (biassen door amp tech) deze kan vervangen door EL34's?

het warmere geluid en de andere beschrijvingen van EL34's spreken me meer aan dan de beschrijving van 6L6's.

alvast bedankt!
willem

Willlem
26 januari 2007, 15:32
ja, sorry voor het omhoogschoppen van dit oude topic, maar heeft niemand ervaringen, tips of suggesties?