PDA

View Full Version : Stratocaster met Floyd?



Ries Peters
23 november 2006, 16:33
Hallo

Ik ben de eigenaar van een Jackson DXMG maar ik ben de laatste tijd nogal uitgekeken op de looks en sound van deze gitaar. Daarom wil ik hem misschien ruilen tegen een Fender Stratocaster met een Floyd rose omdat de FLoyd me toch wel erg goed beviel.
Ik heb dus wat op internet enzo gezocht en ik ben deze strat tegen gekomen:

Standard Strat HSS with Double Locking trem ( Wel in een andere kleur dan zwart;)): http://www.fender.com/products/search.php?partno=1134700306

Nu is mijn vraag, wat is de kwaliteit van deze gitaar? En mocht er iemand in Nederland zijn die wilt ruilen is de ruil dan eerlijk of moet er door een van de 2 kanten bij gelegd worden? (De Jackson verkopen en de Fender kopen is natuurlijk ook een optie;) maar ruilen zou fijn zijn)

Als het zo is dat de kwaliteit van de Fender lager is dan de Jackson zijn er dan nog alternatieven? Als een van jullie er een weet zou ik het fijn vinden als jullie die zouden melden:)

Outrage
23 november 2006, 19:53
Charvel maakt ook strats met floyd, en charvel is behoorlijk kwaliteits vol. Vnl tweedehands kan je leuke dingen vinden (de prijzen van de nieuwe charvels zijn behoorlijk hoog als ik het goed heb).

Oftewel een Carvin. Schijnen gitaren van superkwaliteit te zijn. Enige nadeel is dat je ze nergens kan uittesten.

Nickname
23 november 2006, 21:25
Ga eens kijken voor een fender HM strat... ze zijn al een tijdje oud maar nog steeds te verkrijgen.


Deze dame speelt er ook op:

http://i42.photobucket.com/albums/e318/boeltjes/DSC00645.jpg

jerome
23 november 2006, 23:03
Hoi Ries,

Ik heb een Fender Strat American Special Series.
Werd indertijd standaard geleverd met Floyd Rose en HSS.
En net als de Standard Strat heeft deze een Alder Body
Ik weet niet of die van mij helemaal vergelijkbaar is met die Standard Strat
Ik heb bij mijn Strat wel de standaard humbucker vervangen door een Dimarzio Dual Sound voor een vette en warme scheur!
Lekkere stabiele gitaar!

Ik heb nog een Japanse Strat (Fender Japan) waar ik zelf een Kahler locking termelo (Floyd Rose licenced) ingebouwd heb en ook omgebouwd heb naar HSS.
Deze gitaar heeft ook een alder body en ook een Dimarzio Dual Sound humbucker.
Waar het precies aan ligt weet ik niet maar deze gitaar klinkt nog veel beter dan de Amerikan Special Series!!
Veel warmer, dieper en dynamischer.
Nu moet ik wel erbij vertellen dat ik een strookje hout aan de achterkant op de body gelijmd heb waar in rust de tremelo tegen aan rust.
De tremelo hangt dus niet meer zwevend en kan ik alleen naar voren kantelen. Dit geeft veel meer sustain en een veel betere klank.
Bonendien kan je de veren dan wat strakker zetten zodat bij het opdrukken van de snaren de tremelo niet meer kanteld zoals bij een zwevende tremelo.
Ik ben van plan om dit ook bij de Amerikaanse Strat te doen!

In ieder geval zijn er dus meer modellen Amerikaanse en Japanse Strats met Floyd Rose en HSS.

Ries Peters
24 november 2006, 00:02
Bedankt voor de reacties, mijn kennis is al wat breder;) Maar het is misschien handig te vermelden dat ik wel de essentie van de Stratocaster wil behouden qua vorm en klank maar dan met een randje 'metal'.
suggesties zijn nog steeds welkom!

vulvasonic
24 november 2006, 00:18
Bedankt voor de reacties, mijn kennis is al wat breder;) Maar het is misschien handig te vermelden dat ik wel de essentie van de Stratocaster wil behouden qua vorm en klank maar dan met een randje 'metal'.
suggesties zijn nog steeds welkom!

Fender zelf heeft vele strats met die specs gehad, maar daar is er nog maar 1 van over en die is niet eens Amerikaans (twee misschien?).

Op de tweedehands markt kom je echter wel tegen. Ik heb zelf twee strats met een humbucker in de brugpositie en een goed functionerend tremolosysteem (1 van Kahler en 1 van Fender/Floyd Rose).
Een vriend van me had de Amerikaanse equivalent van de gitaar waar jij het plaatje van gepost hebt. Ook dat ding moet ergens nog wel te scoren zijn. Deze planken waren echt heel goed. Het was in feite een American Vintage Reissue, maar dan met een Floyd Rose en een humbucker. Schitterende gitaren. En dan heb je nog de verschillende uitvoeringen van de Richie Sambora strat, vele Japanners in verschillende configuraties uit verscillende series.....

M.a.w.; het stikt ervan, maar nieuw heb je maar weinig mogelijkheden. Kijk dus eens goed op de tweedehands markt. En met een beetje mazzel hangt er ergens nog een nieuwe....

vulvasonic
24 november 2006, 00:23
O, en deze heb je ook nog.
Ik heb alleen geen idee hoe stemvast die dingen zijn. De brug is locking, de mechanieken zijn locking en de topkam bestaat uit rollertjes. Zou voldoende moeten zijn. Maar ik weet niet of het zich houdt bij Vai-achtig tremologebruik.
Mooiere kleurcombinaties zijn hiervan te krijgen trouwens.

http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0101592764_xl.jpg



(javascript:window.close()) Model Name American Deluxe Stratocaster® HSS with Deluxe Locking Tremolo Model Number 010-1590-(Color #) and 010-1592-(Color #) Series American Deluxe Series Colors (700) 3-Color Sunburst,
(720) Amber,
(723) Olympic White Pearl,
(764) Montego Black,
(791) Chrome Silver,
(Polyurethane Finish) Body Select Alder Neck Maple, Modern “C” Shape,
(Satin Polyurethane Finish) Fingerboard Rosewood (p/n 010-1590) or Maple (p/n 010-1592), 9.5” Radius (241mm) No. of Frets 22 Medium Jumbo Frets Pickups 1 Fender® DH-1 Humbucking Pickup (Bridge),
1 Samarium Cobalt Noiseless™ Strat® Pickup (Middle),
1 Hot Samarium Cobalt Noiseless Strat Pickup (Neck) Controls Master Volume (with S-1™ Switch),
Tone 1. (Neck Pickup),
Tone 2. (Middle/Bridge Pickups and Neck/Middle/Bridge Pickup Combinations) Pickup Switching 5-Position Blade and 2-Position Push/Push S-1™:
S-1 Switch Up:
Position 1. Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series (Lead Tone Control)
Position 2. Middle Pickup and Inside Coil of Bridge Humbucking Pickup in Parallel (Lead Tone Control)
Position 3. Middle Pickup (Lead Tone Control)
Position 4. Neck and Middle Pickup in Parallel (Lead and Rhythm Tone Controls)
Position 5. Neck Pickup (Rhythm Tone Control

S-1 Switch Down:
Position 1. Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series (Lead Tone Control)
Position 2. Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series, in Parallel with Neck Pickup (Lead and Rhythm Tone Controls)
Position 3. Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series, in Parallel with Neck and Middle Pickups that are Paired in Series (Lead and Rhythm Tone Controls)
Position 4. Inside Coil of Bridge Pickup Paired in Series with Neck Pickup, in Parallel with Middle Pickup (Lead and Rhythm Tone Controls)
Position 5. Middle Pickup in Series with Neck Pickup (Rhythm Tone Control) Bridge Deluxe Locking 2-Point Tremolo with Pop in Arm with Special 1/8" Hex Wrench End Machine Heads Fender®/Schaller® Deluxe Staggered Cast/Sealed Locking Tuning Machines Hardware Chrome Pickguard 3-Ply Mint Green on (700),
4-Ply Brown Shell on (720, 723),
4-Ply Aged White Pearloid on (782),
4-Ply Black Shell on (791),
1-Ply Beveled Gold Vinyl on (764) Scale Length 25.5” (648 mm) Width at Nut 1.6875” (43 mm) Unique Features S-1 Switching,
LSR Roller Nut,
Abalone Dot Position Inlays,
Highly Detailed Fret Work,
Aged Knobs and Switch Tip Strings Fender® Super Bullets® 3250L, Nickel Plated Steel, (.009 to .042), p/n 073-3250-003 Accessories Standard Molded Case,
Cable,
Strap,
Straplocks,
Meguiar’s Mist and Wipe Kit Case Standard Molded Case Introduced 1/2004 Notice Product Prices, Features And Specifications Are Subject To Change Without Notice

koennie
24 november 2006, 12:08
op gitaarmarkt staan er nu twee, een mex en een americaan met een voxhumana neck met een dimarzio evo, dus scheuren doet ie wel. beide voor ongeveer 500 euri's. misschien wat voor jou?

Danny Drug
24 november 2006, 12:23
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0101592764_xl.jpg



fuck... das een mooie kleuren combi~!!!!! :strat: :strat:

koennie
24 november 2006, 12:53
fuck... das een mooie kleuren combi~!!!!! :strat: :strat:

gelukkig verschillen smaken wel es :p

Robbert
24 november 2006, 13:27
Wat een k-tremolo is dat, "Deluxe locking tremolo" (Floyd rose pat.). Er zit er een op mijn strat, werkt absoluut prima (alszijnde stemvast), maar snaren vervangen: yuck.
Eerst met een inbus de snaar losdraaien. Vervolgens oppassen dat het busje niet wegschiet. Bij de nieuwe snaar het balletje eraf knippen. Snaar in de tremolo steken, busje erbij en vastdraaien.

Een normale strat tremolo kun je nieuw besnaren in pak-em-beet 5 minuten, met deze tremolo ben je een kwartier bezig en heb je een hele trits aan gereedschap nodig. Maar je kan er wel lekker mee hengelen. :p

vulvasonic
24 november 2006, 13:38
Wat een k-tremolo is dat, "Deluxe locking tremolo" (Floyd rose pat.). Er zit er een op mijn strat, werkt absoluut prima (alszijnde stemvast), maar snaren vervangen: yuck.
Eerst met een inbus de snaar losdraaien. Vervolgens oppassen dat het busje niet wegschiet. Bij de nieuwe snaar het balletje eraf knippen. Snaar in de tremolo steken, busje erbij en vastdraaien.

Een normale strat tremolo kun je nieuw besnaren in pak-em-beet 5 minuten, met deze tremolo ben je een kwartier bezig en heb je een hele trits aan gereedschap nodig. Maar je kan er wel lekker mee hengelen. :p

Ja, dus toch?
Ik ben er altijd nieuwsgierig naar geweest, omdat ze niet zo pompeus zijn als de meeste moderne systemen. En als ze net zo stemvast zijn als een gewone Floyd Rose, dan zou ik zo'n plank graag eens overwegen.

Trouwens, de manier van snaren opzetten is (zoals ik het lees) niet anders dan op mijn Kahler.....

JacksonBas
24 november 2006, 18:27
moet het persee een fender zijn? waarom ga je niet opzoek naar een leuke ibanez?

Ries Peters
24 november 2006, 20:11
Nou ik wil eventueel juist weg van de Merken die meer op metal gebaseerd zijn, en volgens mij hoort Ibanez daar ook bij Edit: De Ibanezjes met floyds iig. Fender is echt geen must maar ik wil wel een Strat model dus dan kom je al gauw bij fender uit.

Axelll
24 november 2006, 20:28
De sambora strat misschien?

Robbert
24 november 2006, 20:47
Ja, dus toch?
Ik ben er altijd nieuwsgierig naar geweest, omdat ze niet zo pompeus zijn als de meeste moderne systemen. En als ze net zo stemvast zijn als een gewone Floyd Rose, dan zou ik zo'n plank graag eens overwegen.

Trouwens, de manier van snaren opzetten is (zoals ik het lees) niet anders dan op mijn Kahler.....

Qua stemvastheid heb ik niets te klagen (behalve over de tuners; waar vaak het probleem ligt met tremolo's). Het is gewoon een onhandige tremolo, maar ik ben dan ook de standaard trem gewend ;)