PDA

View Full Version : Ampquest, of niet! *sigh*



Josdevos
23 november 2006, 14:00
Sinds ik m'n XTC weggedaan heb speel ik enkel nog op m'n Engl Savage SE en ik krijg m'n geluid er écht niet meer uit. Heel raar, ik vind het al jaren een superversterker, een basis om op terug te kunnen vallen maar het lijkt alsof het gewoon niet werkt voor me.
Echt stom heb deze amp al ettelijke jaren, en heb ooit bijna gezworen dat ik hem nooit zou wegdoen...

Speel er mee op een Bogner 4X12 V30 slant.
Gebruik ook een paar pedalen erbij, RC Booster voor cleane shimmer, BB preamp als lichte crunch op clean kanaal, en Barber LTD voor lead mid boost. (Mét LTD benader ik de basis rythm sound die ik wil al wat meer... maar mist dan wat bite... wel ideaal voor leadsounds!)

Heb pas geretubed met TAD's, veel getweaked met andere preambuisjes (generic en NOS) ,andere kabels, maar noppes.

Clean kanaal valt enigzinds nog mee, maar klinkt me gewoon te plat, niet helder genoeg, en krijg het niet beter met andere equalising/presence. (Ik speel wel met humbuckers...)

Gain kanaal heeft het net niet en klinkt wat vies in't mid, ik speel graag met een heel droge sound, met een goeie dosis mid, maar het mid zelf is op m'n Engl niet strak genoeg atm, klinkt iets te smooth. (Valt vooral op bij palmmuten.)

Ik gebruik het 2de en 4de kanaal van de Savage nauwelijks.

Heeft het met al m'n gitaren, maar het meeste op m'n LP Custom met Gibson pickups. Zelfs Dean V met Duncan JB die anders héél goed klinkt blijft te smooth in't middengebied.

Ik begin te vrezen dat ik meer een EL34 man ben. (En die gaan niet in de Savage zonder mod.)

Iemand verdere tips?

Amps om te checken?

Ik ben gek van de Splawns die ik in clipjes gehoord heb, helaas niet zo makkelijk te testen en relatief grote gok om te bestellen uit de states.
Engl SE EL34 also comes to mind. Mesa Stiletto?

In't geval van nieuwe amp: Liefst 2 kanaals, 2 masters en fx loop (parallel als't nog effe kan!)

We spelen covers van 70/80/90 Pop/Rock in een modern (Hard)Rock/Metal jasje...

Riffcrusher
23 november 2006, 14:15
Allez jong, XTC wegdoen en niet content met een Savage SE ?!...

Engl SE met EL34 ging ik ook zeggen...(is RETEstrak !)
Van 'droog' gesproken...Misschien een VHT Pitbull CLX proberen ? (is 'zachter' dan de Ultralead, èn met EL34 dacht ik...)

Josdevos
23 november 2006, 14:19
Andere opmerking:

Ik heb een Furman 230 die ik nog niet gebruik. Amp is wel gebiast op 220V instelling van de Furman omdat het bereik dan groter is. Stel dat we in ons oefenhok 235V binnenkrijgen werkt dit ongeveer zoals een Variac... :? Lijkt wel enorm muggeziften natuurlijk... maar ik moet alles gewoon elemineren alvorens ik naar een nieuwe amp begin te kijken...

En ja normaal moet die Savage SE strak genoeg klinken!

Dick Wolkendeck
23 november 2006, 15:36
Ik zou er eens een tijdje niet op spelen. Dit zijn kostbare ingrepen, toch? Kan je tijdelijk een andere lenen? Als je er na een maand of zo weer eens naar luistert, ben je misschein weer blij verrast.

Ik had ooit een Peavey buizencombo die ik wegdeed omdat ik er niet meer mee kon werken, vond de klank niets meer. Toen ik jaren later een tape terughoorde van mijzelf in de oefenruimte op die versterker... Zou hem wel terug willen.

Josdevos
23 november 2006, 15:52
Ik zou er eens een tijdje niet op spelen. Dit zijn kostbare ingrepen, toch? Kan je tijdelijk een andere lenen? Als je er na een maand of zo weer eens naar luistert, ben je misschein weer blij verrast.

Ik had ooit een Peavey buizencombo die ik wegdeed omdat ik er niet meer mee kon werken, vond de klank niets meer. Toen ik jaren later een tape terughoorde van mijzelf in de oefenruimte op die versterker... Zou hem wel terug willen.

Hmmz ja je hebt een punt, maar ik heb die amp al 4 jaar... :(

vester86
23 november 2006, 19:40
daarom juist, misschien is het goed om iets compleet anders te hebben.

je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt gaat hier misschien wel goed op?

Outrage
23 november 2006, 20:07
Soms moet je aan een relatie werken, monneer devos. Ookal lijk je uitgekeken op je gade, voor je het weet sta je met hangende pootjes opnieuw voor haar/zijn deur. Er zijn gezellige plekjes genoeg in Mechelen.

Je bent toch bezig met je rack(offstage?)? Als ik zo even je spullen overloop heb je toch wel erg goed materiaal? Je bent zelf gelijk wel goed in 'prutsen' je toestellen, maar misschien dat een goede technicus er beter weg mee kan en je zo een heel stuk goedkoper afbent?

Als ik het goed heb, ben jij toch Josdevos van op offstage?

Josdevos
23 november 2006, 20:25
Het gaat hier notabene over puur m'n amp over m'n kast hé. Zit niks rackstuff tussen. De basis moet goed zijn voor je er andere dingen aan toevoegd. Al dit gedoe kost me toch geen cent???

Wel hier kan geen enkele tech me mee helpen vrees ik... Geluid is zo subjectief, hetgene voor de ene goed klinkt klinkt voor de andere volledig ruk. De amp is technisch 100% in orde. Voor wat preampbuisjes te switchen ofzo ga ik niet naar een tech hoor, daarvoor ben ik al te lang met zulke stuff bezig.

Ga nogmaals vanaf 0 alles eens testen en vergelijken. Feit is wel dat ik in ons repetitiekot alle amps slecht vind klinken. Nog eens goed uittesten met de Furman dus.

Bovendien is je eigen beleving van geluid ook zo subjectief... Wat een jaar geleden super klonk kan nu slecht klinken.

lampz
24 november 2006, 00:47
Als je richting de EL34 gaat denken... Ik zou je toch eens aanraden om een Koch Powertone II eens in je cab te prikken... Jammie!

't Begint er steeds meer op te lijken dat ik centjes van ze krijg ofzo, zo vaak promoot ik hun shit hier :)

gerrekat
24 november 2006, 08:14
Sinds ik m'n XTC weggedaan heb speel ik enkel nog op m'n Engl Savage SE en ik krijg m'n geluid er écht niet meer uit. Heel raar, ik vind het al jaren een superversterker, een basis om op terug te kunnen vallen maar het lijkt alsof het gewoon niet werkt voor me.
Echt stom heb deze amp al ettelijke jaren, en heb ooit bijna gezworen dat ik hem nooit zou wegdoen...

Speel er mee op een Bogner 4X12 V30 slant.
Gebruik ook een paar pedalen erbij, RC Booster voor cleane shimmer, BB preamp als lichte crunch op clean kanaal, en Barber LTD voor lead mid boost. (Mét LTD benader ik de basis rythm sound die ik wil al wat meer... maar mist dan wat bite... wel ideaal voor leadsounds!)

Heb pas geretubed met TAD's, veel getweaked met andere preambuisjes (generic en NOS) ,andere kabels, maar noppes.

Clean kanaal valt enigzinds nog mee, maar klinkt me gewoon te plat, niet helder genoeg, en krijg het niet beter met andere equalising/presence. (Ik speel wel met humbuckers...)

Gain kanaal heeft het net niet en klinkt wat vies in't mid, ik speel graag met een heel droge sound, met een goeie dosis mid, maar het mid zelf is op m'n Engl niet strak genoeg atm, klinkt iets te smooth. (Valt vooral op bij palmmuten.)

Ik gebruik het 2de en 4de kanaal van de Savage nauwelijks.

Heeft het met al m'n gitaren, maar het meeste op m'n LP Custom met Gibson pickups. Zelfs Dean V met Duncan JB die anders héél goed klinkt blijft te smooth in't middengebied.

Ik begin te vrezen dat ik meer een EL34 man ben. (En die gaan niet in de Savage zonder mod.)

Iemand verdere tips?

Amps om te checken?

Ik ben gek van de Splawns die ik in clipjes gehoord heb, helaas niet zo makkelijk te testen en relatief grote gok om te bestellen uit de states.
Engl SE EL34 also comes to mind. Mesa Stiletto?

In't geval van nieuwe amp: Liefst 2 kanaals, 2 masters en fx loop (parallel als't nog effe kan!)

We spelen covers van 70/80/90 Pop/Rock in een modern (Hard)Rock/Metal jasje...

In mijn SE zitten gewoon EL34's hoor....

je kan gewoon EL34's erinzetten als je de switch 6L6/EL34 maar omzet. Hij klinkt m.i. inderdaad beter met EL34's.

Josdevos
24 november 2006, 08:16
In mijn SE zitten gewoon EL34's hoor....

je kan gewoon EL34's erinzetten als je de switch 6L6/EL34 maar omzet. Hij klinkt m.i. inderdaad beter met EL34's.

Hans ik heb de oude Savage SE! Die pakt geen EL34s zonder mod!

gerrekat
24 november 2006, 10:37
Oh verdomd, sorry ik had beter moeten lezen! Nou ja, probeer de SE EL34 eens of de INVADER ;-)

a darker shade of grey
24 november 2006, 10:37
hey man, ik wil niet heel lullig doen en ik bedoel dit op geen manier vervelend of beledigend......maar hoe kun je nou in godsnaam ontevreden zijn over een Engl savage in een bogner cab!!! jezus man....dat is een set van 5000 piek ofzo (zoniet meer)....ik kan alleen maar dromen van dat soort uitrustingen en meneer mist wat in zn geluid!

Wees es blij met wat je hebt en daar heb je alle recht toe!


PS: mocht je die engl egt kwijtwillen.....ik weet een goed doel :P

Josdevos
24 november 2006, 10:45
hey man, ik wil niet heel lullig doen en ik bedoel dit op geen manier vervelend of beledigend......maar hoe kun je nou in godsnaam ontevreden zijn over een Engl savage in een bogner cab!!! jezus man....dat is een set van 5000 piek ofzo (zoniet meer)....ik kan alleen maar dromen van dat soort uitrustingen en meneer mist wat in zn geluid!

Wees es blij met wat je hebt en daar heb je alle recht toe!


PS: mocht je die engl egt kwijtwillen.....ik weet een goed doel :P

Wel, keep dreaming in dat geval! :stop:

a darker shade of grey
24 november 2006, 10:47
Wel, keep dreaming in dat geval! :stop:

jah het viel te proberen :P

Josdevos
25 november 2006, 19:38
Hmmz vandaag voor repetitie nog wat liggen rommelen met preampbuizen. RFTs in V1 en de PI, rest JJ/Tesla gestoken. Furman AR230 en m'n Dean Z met Bareknuckles pickups gebruikt en ik moet zeggen dat ik wel terug behoorlijk content ben.
Op die Z liggen nu redelijk nieuwe 10-46s, wat dunner is wat ik normaal speel. Misschien heeft dat ook wat invloed op de sound.

Ben er dus precies voorlopig uit, volgende week nog is paar andere planken er op proberen.

vinni
25 november 2006, 21:24
Euh.....aan je gitaar met die geweldige Bareknuckles zal het niet liggen! ;)

Maar begrijp je frustratie volkomen.

Heb ook ENGL e.d. gehad....afijn dat weet je wel.

Heb onlangs mijn hele rack gebeuren aan de dijk gezet en een tweedehands Rivera Rake gekocht. :o....Geweldig......mijn geluid.
Zo geweldig dat ik net een tweede heb gekocht....hahahaha

Ben nog een beetje aan het experimenteren met speakers en cabs.

Wat ook enorm heeft geholpen :
Evidence Siren speakerkabel en de Masotti Blackbox en Whitebox.

Succes.....

Vinni