PDA

View Full Version : akoorden bij solo's



melaers
23 november 2006, 12:32
ik ben al een tijd bezig met toonladders maar ik snap nog steeds niet hoe je weet bij een nummer welke toonladder erbij hoort omdat er ook bij bijvoorbeeld 4 akoorden in een lied verschillende ladders worden gebruikt. heeft iemand een site voor mij waar dit uit gelegd wordt of misschien iemand die hierover uitleg kan geven

alvast bedankt

-=JEROEN=-
23 november 2006, 13:09
heb je wat voorbeelden?

melaers
23 november 2006, 13:28
Een paar voorbeelden
Bijvoorbeeld de akkoorden

Amineur, C, G, F

gorgasm
23 november 2006, 21:38
een voorzichtig antwoord...
op Am speel je een Amineurtoonladder, op de G een Gmajeur, idem voor F en C.

je kan er een aeolische, dorische myxolidische frygische enz ezn toonladder op spelen, maar daar snap ik nog nix van welke je wanneer speelt.

DTmaster
23 november 2006, 22:21
het is handig om te weten welke theorie je moet gebruiken ... als je DTmaster invult bij personen kan je me oudere treads zien (begin september) daar heb van alles gevraagd dus wees niet lui en check het ff :)

Noid
23 november 2006, 22:57
Een paar voorbeelden
Bijvoorbeeld de akkoorden

Amineur, C, G, F

Die akkoorden komen terug in de Amin en de Cmaj toonladder. Dus die ladders kan je gebruiken over alle akkoorden van dit schema.

-=JEROEN=-
24 november 2006, 03:28
Am C F G

hmmm, das een makkie, maar kan je zo moeilijk maken als je zelf wilt

laten we met de makkelijkste beginnen

C majeur kent de volgende kadens (progressie / akkoorden reeks):

C Dm Em F G Am Bm (eigenlijk Bdim)

de akkoorden in deze reeks hebben ze ook een nummer gegeven

Am C F G zou dus zijn 6 1 4 5 (ook wel vi I IV V)

goed om het eenvoudig te houden, speel je dus over al deze akkoorden de C majeur ladder (c d e f g a b c)

een graad moeilijker wordt het wanneer je van deze 4 akkoorden de verschillende modi gaat bekijken

speel je de C majeur toonladder over een Am akkoord, dan speel je dus Aeolisch (oftewel oorspronkelijk mineur), dit noemen ze de 6e trap

C majeur over het F akkoord is de 4e trap en dat is lydisch
C majeur over het G akkoord is de 5e trap en dat is myxolidisch

dit is verder niet belangrijk, maar misschien wel leuk om te weten

je kan het ook horen, niet wanneer je de akkoorden vlot achter elkaar speelt, maar wel wanneer je slechts 1 van deze akkoorden speelt

bijv: C majeur toonladder over het F majeur akkoord

de standaard F majeur ladder bestaat uit: f g a bes c d e

begin met deze ladder over het F akkoord te spelen, je hoort dat dit heel natuurlijk klinkt (voor de hand liggend)

maak nu van de bes een b, dus f g a b c d e

je hoort dat die b er duidelijk uit springt, je hebt nu van de F majeur een C majeur ladder gemaakt, dit noemen ze een modulatie, oftewel modus

de b is dus de lydische toon, de b maakt van een F majeur ladder een F Lydische ladder

ok, allemaal overbodige info misschien, waar het om gaat bij het uitzoeken welke toonladder jij het beste vindt passen bij een bepaalde akkoordenreeks, is dat je goed luistert... theoretisch is voor alles wel een verklaring te geven, maar dat wil het niet altijd duidelijker maken... in het geval van Am C F G is het vrij duidelijk dat C majeur het meest voor de hand liggend is, maar dat hangt er maar net vanaf hoe je die akkoorden speelt, speel je bijv Am C F F - F F F G, dan krijgt het wel heel erg een F karakter, waardoor de b uit C majeur misschien wel lekkerder klinkt wanneer je daar een bes van maakt over het F F - F F F gedeelte, of juist niet, dat is dus een persoonlijke keuze... maak je van de b een bes, dan ga je terug naar het oorspronkelijke karakter van het F akkoord, laat je de b een b dat krijgt je solo een Lydisch karakter over het F F - F F F gedeelte

over Am C F G is het wel duidelijk, je speelt een C majeur solo

maar probeer maar eens één toonladder te spelen over bijvoorbeeld C D F G

-=JEROEN=-
24 november 2006, 03:37
kijk trouwens eens naar mijn lessen

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

is toch wel de basis van wat jij eigenlijk wilt weten

wat is een A mineur ladder

waarom klinkt Am C F G zo lekker bij elkaar

waarom speel ik C majeur over deze 4 akkoorden

kan ik ook andere toonladders spelen over deze akkoorden

wat nou als ik van de Am een A maak

wat nou als ik er Gm Cm F van maak, wat voor A gebruik ik dan

begin dus bij het begin ;)