PDA

View Full Version : Buigijzer hoeveel graden



zonniewiw
23 november 2006, 12:06
wat is de temperatuur wat zo een ding moet leveren

ben der zelf namelijk 1 aant maken maar weet niet tot hoeveel graden t moet kunnen

Thanx in advance

Enra
23 november 2006, 12:23
Je buigijzer moet zo heet zijn dat een druppel water uiteen spat! Dat is tenminste mijn richtlijn en die werkt voor mij!!! Hoe heet dat is in graden Celcius, Fahrenheit of Calvin weet ik niet.

B_2_the_a
23 november 2006, 12:33
http://www.stewmac.com/freeinfo/I-0689.html

B_2_the_a
23 november 2006, 12:37
hou er rekening mee dat het op de stewmac site in fahrenheit staat

Enra
23 november 2006, 12:40
hou er rekening mee dat het op de stewmac site in fahrenheit staat

Ik wilde het net zeggen (schrijven)!

B_2_the_a
23 november 2006, 12:51
anders heb je echt flamed maple :P

zonniewiw
23 november 2006, 13:01
amaai

max temp 260C°

gemiddeld tussen 175 C° en 200 C°

Kan dit wel kloppen ? Dat is ne frietketel

Ik dacht zo rond de 100 C°

Enra
23 november 2006, 13:38
Ja, lijkt wat mij betreft aardig te kloppen. Maar er is - misschien heb je die gebruikt - een formule om fahrenheit in celcius om te rekenen.

Overigens, waarom zou je een buigbuis gebruiken als je een frietketel hebt :)

Mattia
23 november 2006, 14:18
Yep, klopt wel, zo tussen de 140 en de 190 graden (afhankelijk van hout, etc.).

zonniewiw
23 november 2006, 14:51
nu nog een verwarmingsweerstand vinden die tot 250 graden gaat

ernieman
23 november 2006, 16:50
Je buigijzer moet zo heet zijn dat een druppel water uiteen spat! Dat is tenminste mijn richtlijn en die werkt voor mij!!! Hoe heet dat is in graden Celcius, Fahrenheit of Calvin weet ik niet.
Voor mij is dit te heet. Maar natuurlijk kun je over die temperatuur gaan vitten. Ik laat een druppel vallen en als die meteen begint te koken is het goed, niet knallen of springen want dan is ie te heet, en als ie er gewoon op blijft liggen als een mooi bolletje en een beetje begint te wiebelen is ie helemaal te heet.

Maar zoals mattia zei, het is voor ieder hout verschillend.

Een klein theoretisch intermezzo:

Het proces wat je gebruikt om hout te buigen is eigenlijk niks anders dan het "smelten" van de lignine of tussencelstof in het hout. Lignine smelt (of hoe je het wilt noemen) bij een temperatuur van ergens rond de 120°C. Bij die temperatuur gaan de lignine polymeren uiteenvallen en wordt het hout soepel (de cellen komen als het ware los te liggen van elkaar). Als het hout afkoelt beginnen de polymeren zich weer terug te vormen en wordt het hout weer stevig.

Javaca
23 november 2006, 17:40
Hoe maak je dat ding eigenlijk?
Welke materialen, electrische componenten e.d.?

zonniewiw
24 november 2006, 08:01
Ik heb op de technische dienst van mijn werk eens ff rondgevraagd , die schoten meteen in actie

Kwamen aandragen met een dikwandige rvs buis van dia 50mm
Ze hebben me daar voetjes aan gelast zodat ik dit op een blok hout kon monteren.en vanbpven een plaatje erop zodat de warmte niet wegkan

Tussen de afgedankte rommel hebben ze ne verwarmingsweerstand opgescharreld (we zijn nog op zoek naar ne temperatuurregelaar ;) )

Ne andere vriend van me werkt in een bedrijf waar ze veel afval koper stukjes hebben (dit wordt de vulling)


Buisje omdraaien , centraal even het verwarmingselement vasthouden en opvullen met koper.

Houten blok met electronica erop , en ready is kees.

Zal wat fototjes posten als m af is (over een weekje ofzo)

Enra
24 november 2006, 08:19
Ik heb op de technische dienst van mijn werk eens ff rondgevraagd , die schoten meteen in actie

Kwamen aandragen met een dikwandige rvs buis van dia 50mm
Ze hebben me daar voetjes aan gelast zodat ik dit op een blok hout kon monteren.en vanbpven een plaatje erop zodat de warmte niet wegkan

Tussen de afgedankte rommel hebben ze ne verwarmingsweerstand opgescharreld (we zijn nog op zoek naar ne temperatuurregelaar ;) )

Ne andere vriend van me werkt in een bedrijf waar ze veel afval koper stukjes hebben (dit wordt de vulling)


Buisje omdraaien , centraal even het verwarmingselement vasthouden en opvullen met koper.

Houten blok met electronica erop , en ready is kees.

Zal wat fototjes posten als m af is (over een weekje ofzo)

Wow!! Wat complex!!! Zal wel werken hoor, maar ik heb het destijds toch wat eenvoudiger gedaan. Ik heb meerdere buigbuizen zelf gemaakt van koperbuis van verschillende diameters. Daaronder fabriceerde ik een houder voor een Trangia brander (Zweedse outdoor stormkoker). De buizen zaten met vast op een houten voet (vrij van het hout), die vastgeklemd kan worden aan de werkbank. Werkte subliem!!!

Sommige bouwers gebruiken ipv de branders die ik gebruikte een gasbrander zoals die door schilders wordt gebruikt om verf te strippen.

Inmiddels gebruik ik een electrische. Open vuur is in een werkplaats niet zo prettig. Dat was dan ook het enige nadeel.

Minda
24 november 2006, 15:52
Mijn buigijzer is redelijk eenvoudig: ik heb een stalen buis van 500mm, rond 50 (ongeveer). In het midden heb ik er een balk van 80 x 40 doorsnede overheen geschoven (met een rond 50 gat erin, dus) en op één van de uiteinden zit ook zo'n balk. Aan de balk in het midden zit met 2 grote slangenklemmen een soldeerbrander, die het losse uiteinde van de buis verhit. In het stuk tussen de 21 balken zit een temperatuursensor (op een multimeter) en op dat stuk doe ik ook het buigwerk. De uiteinden van de balken klem ik samen in mijn workmate, dan is de boel stabiel.

Ik heb er nog geen tekeningen of foto's van, en zolang mijn nieuwe keuken nog niet staat kom'tie nog even niet te voorschijn, ik hoop dat de beschrijving goed genoeg is. Ik buig rond de 150 graden C.

Succes,

zonniewiw
8 december 2006, 10:29
Zoals beloofd hier een foto van mijn ijzer

De thermostaat komt uit een oude frietketel

http://users.pandora.be/twisterstudio/gtb/2.JPG

Enra
8 december 2006, 11:14
En waar ga jij je frieten nu in bakken???

zonniewiw
8 december 2006, 11:25
En waar ga jij je frieten nu in bakken???


LoooOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoooL

twas nen oude fietketel van men ouders , nu als ik moest kiezen tussen gitaarbouwen en nooit meer frieten eten of visa versa , kies ik toch voort eerste zunne

nandito
1 maart 2007, 12:51
Heeft iemand al eens geprobeerd met een warmelucht verfstripper?
Qua temperatuur moet dit toch lukken.

Enra
1 maart 2007, 13:22
Heeft iemand al eens geprobeerd met een warmelucht verfstripper?
Qua temperatuur moet dit toch lukken.

Rik Middleton doet dat in zijn boek : "The Guitar Maker's Workshop". Hij verhit met een hetelucht verfstripper een koperen of stalen buis.

Het kan dus!!!