PDA

View Full Version : powertab vs guitar pro



meul
23 november 2006, 08:59
Hai,

ik moet soms voor leerlingen rifjes en ladders opschrijven.
ik zit dan in schriftjes met een aansteker als liniaal op een nagetekende hals de snaren in te krassen. het lukt me ook nooit dit in 1 maal goed te doen. resultaat, een onleesbaar vel papier met koffievlekken waar zelfs de meest terminale junk op een tot over de rand volgescheten chemisch toilet zijn reet nog niet mee af zou vegen.

kortom, behoefte aan automatisering! ik lees over powertab en guitar pro.
zijn er mensen die ervaring hebben met beide programma's die mij kunnen vertellen wat globaal, gezien mijn simpele notatie eisen, voor mij het slimste programma is. Voor mij is gebruikersgemak en uitwisselbaarheid belangrijk.

Groetjes,
Jan

marcelca
23 november 2006, 12:24
ik heb geen ervaring met powertab maar guitar pro ken ik wel redelijk

ik componeer niet maar gebruik veel bestaande tabs


laatst heb ik wel een stuk bladmuziek overgenomen in guitar pro zodat ik timing en hoe het klinkt kon horen, ik vond het zeer makkelijk te doen..

gewoon op de bewuste snaar gaan staan en het fretnummer intypen ( bij tabs natuurlijk ), je kan dan van te voren kiezen wat voor een lengte de noot moet hebben of je selecteerd de bewuste noot en je kiest welke lengte die moet hebben, ook slides, bends, triolen kan je allemaal ingeven

notenschrift opgeven moet ook gewoon kunnen maar dat weet ik niet hoe dit moet

guitar pro kan je in ieder geval meerdere sporen gebruiken zodat je eigenlijk een compleet orkest bij elkaar kan zoeken want elk spoor kan je weer een gewenst instrument opgeven

-=JEROEN=-
23 november 2006, 13:03
beide programma's zijn geen kattepis, kost behoorlijk wat tijd om uit te vogelen hoe het precies werkt

mijn advies: http://www.blanksheetmusic.net/ en uitprinten ;)

heavy-metal-thunder
23 november 2006, 16:13
Kom nou, zo moeilijk is het niet!!!

Oké, het gaat sneller om ff op gewoon muziekpapier te noteren. Maar het is toch héél wat duidelijker in Guitar pro. Bovendien kan hij de oefeningen doorspelen aan studentjes die zelf GP gebruiken.

Ik vind het gewoon een super programma. Gebruik het zowel om nrs te leren coveren, maar ook om te leren improviseren. Gewoon een bepaald stuk in een loop zetten, de instrumenten die ik niet nodig heb zet ik volume op nul en spelen maar. Ook als gehoortraining: leuk riffje, solootje: gewoon in een loop zetten en op het gehoor proberen na te spelen (niet speaken, want da's makkelijker).

Guitarik
23 november 2006, 19:45
Guitar Pro rules!

Is echt niet ingewikkeld, dat heb je zo onder de knie.

meul
23 november 2006, 21:15
bedankt voor de reakties,

@ Jeroen, hey, bedankt voor je tip, opzich best handig want ik kende dit nog niet, maar zoals gezegt wil ik dus van die koffievlekken en rommelige notatie af, en wil ik inderdaad ook kunnen uitwisselen via internet. ik vind het ook niet erg om me even te verdiepen in een prog.

ik had powertab al gedownload, en ben al zo ver dat ik blansheets vrij eenvoudig kan maken door een sjabloontje te maken. powertab lijkt alles te kunnen wat ik (nu) nodig heb.

misschien nog iemand die beide progs kent en misschien goede argumenten heeft waarom ik beter zou overstappen naar guitar pro?

gr,
jan

-=JEROEN=-
24 november 2006, 03:44
guitarpro kan meerdere instrumenten tegelijk laten spelen

kan powertab dat ook?

heavy-metal-thunder
24 november 2006, 08:14
bedankt voor de reakties,

@ Jeroen, hey, bedankt voor je tip, opzich best handig want ik kende dit nog niet, maar zoals gezegt wil ik dus van die koffievlekken en rommelige notatie af, en wil ik inderdaad ook kunnen uitwisselen via internet. ik vind het ook niet erg om me even te verdiepen in een prog.

ik had powertab al gedownload, en ben al zo ver dat ik blansheets vrij eenvoudig kan maken door een sjabloontje te maken. powertab lijkt alles te kunnen wat ik (nu) nodig heb.

misschien nog iemand die beide progs kent en misschien goede argumenten heeft waarom ik beter zou overstappen naar guitar pro?

gr,
jan

als het alles kan wat je nodig hebt, dan is dat goed.

Ik heb beiden, maar gebruik eigenlijk enkel GP. Het is imo echt véél makkelijker, zijn veel meer tabs voor beschikbaar (als dat zou nodig zijn). Knippen, plakken, ... gaat allemaal vanzelf, zeker met GP5. Bovendien klinkt GP5 behoorlijk echt.

sjoerd5
24 november 2006, 09:09
Bovendien klinkt GP5 behoorlijk echt.

Ja maar hoeveel gaat dat kosten??:???:

meul
24 november 2006, 13:04
@ jeroen, powetab kan in iedergeval 2 lijnen spelen, bijvoorbeeld 2 tabs F en G sleutel.

@ heavy-metal-thunder, het argument dat er meer tabs zijn voor GP vind ik een goede.

ik ga ff kijken naar GP dan kan ik het zelf vergelijken, ik weet niet of GP free is? want in dat geval zou het weer handiger zijn om powertab te gebruiken, dan stuur je iemand een tab plus link naar het programma.

bedankt voor de reakties allemaal!

Groetjes,
jan

marcelca
24 november 2006, 13:27
Guitar pro heeft wel een probeer versie geloof ik maar het is geen freeware...

zeker als het voor meer mensen is dan is powertab denk ik een betere oplossing anders moet iedereen guitar pro aanschaffen...


erg objectief ben ik niet , want ik gebruik alleen guitar pro en zweer er ook bij, heb net een een behoorlijke map met tabs binnengehaald, bijgewerkt tot januari 2006 ( 52.000 tabs ) op alfabet gesorteerd

-=JEROEN=-
25 november 2006, 14:06
wie koopt er nog software tegenwoordig ;)

ik leen het meestal :D

johantipker
29 november 2006, 15:01
Hee Meul,

ik heb veel met powertab gewerkt, tis best te doen, maar niet echt user friendly voor mijn gevoel. Guitar pro heb ik nooit geprobeerd...

wat voor mij het vlotste werkt op de pc is gewoon een word docje te openen

6 lijnen te trekken en er TAB in te schrijven (hoef je maar 1x te doen, kwestie van bewaren enzo....) zo dus

------------------------------------------------------
------------------------------------------------------
--T--------5--7-8-7--5-----5--------------------------
--A----7-----------------7----5-------------------------
--B----------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

geen pc bij de hand met lesgeven, bijv op locatie bij de mensen thuis?

kun je gebruik maken van voorbedrukt zelfvervaardigd TAB blaadje, hoef je alleen nog maar cijfertjes in te vullen met den pen

je kunt ook gelinieerd schrijfpapier gebruiken en een fiscaal aftrekbare lineaal aanschaffen, dan trek je alleen de bovenste en de onderste lijn, de 4 lijnen ertussen staan immers al op het gelinieerde papier, dat snapt iedereen!

En zo blijven wij toch een stelletje lijntrekkers ....

en het handmatig invullen van een lesblaadje is toch zeker niet gespeend van een soort authentieke artistieke charme.... er geen reet aan om lesmateriaal te vervaardigen op de PC, voor de scholen waar ik gitaarles geef, zal ik wel moeten, in de privelespratijk denk ik ja doei!

meul
29 november 2006, 17:23
Hee Meul,

ik heb veel met powertab gewerkt, tis best te doen, maar niet echt user friendly voor mijn gevoel. Guitar pro heb ik nooit geprobeerd...

wat voor mij het vlotste werkt op de pc is gewoon een word docje te openen

6 lijnen te trekken en er TAB in te schrijven (hoef je maar 1x te doen, kwestie van bewaren enzo....) zo dus

------------------------------------------------------
------------------------------------------------------
--T--------5--7-8-7--5-----5--------------------------
--A----7-----------------7----5-------------------------
--B----------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

geen pc bij de hand met lesgeven, bijv op locatie bij de mensen thuis?

kun je gebruik maken van voorbedrukt zelfvervaardigd TAB blaadje, hoef je alleen nog maar cijfertjes in te vullen met den pen

je kunt ook gelinieerd schrijfpapier gebruiken en een fiscaal aftrekbare lineaal aanschaffen, dan trek je alleen de bovenste en de onderste lijn, de 4 lijnen ertussen staan immers al op het gelinieerde papier, dat snapt iedereen!

En zo blijven wij toch een stelletje lijntrekkers ....

en het handmatig invullen van een lesblaadje is toch zeker niet gespeend van een soort authentieke artistieke charme.... er geen reet aan om lesmateriaal te vervaardigen op de PC, voor de scholen waar ik gitaarles geef, zal ik wel moeten, in de privelespratijk denk ik ja doei!

Hey Jo,

Ik begin ook ernstig te twijfelen hoor. inderdaad is het onhandig als je op pad moet en mensen hebben geen pc, of geen powertab, dan is het veel gedoe.
in dat geval is de lijntjes optie best oke after all.

voor thuis vind ik het toch wel handig, voor wat ik nodig heb zet je redelijk snel een moppie neer, en t ziet er zo lekker proffie uit, net alsof je iets te vertellen hebt en goed bent in muziek, echt cool! :-) txs fot the reactie

gr,
J

Das Schaap
29 november 2006, 22:01
Ik zweer al jaren bij powertab. Ik vind sowieso de interface veel rustiger dan guitar pro, alleen de echte benodigden zijn aanwezig. Je kan iets van 8 partijen tegelijk later spelen (2 in rhythm slashes) en ach maakt het uit of het midi klinkt of niet, het gaat om de visualisatie en de timing denk ik.

En je kan ook gemakkelijk lege blaadjes uitprinten met de nodige sleutels.

Voor eigen snelle invul sleutels of geen sleutels voor papier om gewoon mee te nemen.
http://www.musictheory.net/utilities/html/id96_en.html

Of gewoon zo´n dik rood "muziekblok" halen bij een winkel, werkt prima. :dance:

johantipker
29 november 2006, 23:47
Hey Jo,

Ik begin ook ernstig te twijfelen hoor. inderdaad is het onhandig als je op pad moet en mensen hebben geen pc, of geen powertab, dan is het veel gedoe.
in dat geval is de lijntjes optie best oke after all.

voor thuis vind ik het toch wel handig, voor wat ik nodig heb zet je redelijk snel een moppie neer, en t ziet er zo lekker proffie uit, net alsof je iets te vertellen hebt en goed bent in muziek, echt cool! :-) txs fot the reactie

gr,
J

tuurlijk, t ziet er mooi uit, beter dan dat steno van mij! Ik heb dan ook leerlingen (in m'n privelespraktijk) die thuis avonden bezig zijn op hun pc om mijn vage handgeschreven krabbels mooi hetzij heel netjes op te schrijven hetzij keurig op hun pc te zetten en af te drukken, dat is natuurlijk ook wel een hint naar mij toe...

Voor de scholen, maak ik wel strak lesmateriaal, maar ik heb nu ook de mazzel dat mijn supervrouw (die een volleerd dtp-er is) ze dan vervolgens heel mooi opmaakt, dus ik kan het weer lekker op een kladje schrijven en dan zorgt zij ervoor dat het er prachtige uitziet.

Toch is dit wel een interessante discussie, wel een fenomeen waar ik al vaak over nagedacht heb, de bestaande software schiet voor mij te kort.
Het werken met standaard voorbedrukte blaadjes heb ik ook al opgegeven, want bij het ene liedje moet je het schrijven met wat akkoorddiagrammen en wat tabs en dan ook nog een akkoordschematje met wat maatstrepen,voor je t weet geef je iemand 4 blaadjes mee voor 1 liedje, wat je in 2 minuten in z'n geheel op een blanco blaadje kunt opschrijven en naarmate je lange jaren veel les geeft wordt je wel steeds sneller in dingen opschrijven en uitwerken op een zo efficient mogelijke manier....

1 van mijn eigen hoofdvak docenten was wel een geniaal georganiseerde dude...

hij had 2 stempels laten vervaardigen en hele brede met een TAB systeempje en eentje waarmee je een akkoorddiagram kunt stempelen... op zich heel geniaal... maar wel vrij weird en freaky....

moeten we dan weer gaan stempelen, we zijn toch geen ambtenaren?

hendrix2
29 november 2006, 23:48
resultaat, een onleesbaar vel papier met koffievlekken waar zelfs de meest terminale junk op een tot over de rand volgescheten chemisch toilet zijn reet nog niet mee af zou vegen.

Deze is een quote waard!

Ik ben powertab gebruiker. Guitarpro heeft wat teveel functies voor mij.
Tegenwoordig gebruik ik wel Tabledit, vergelijkbaar met guitarpro. Gratis demoversie beschikbaar.

meul
30 november 2006, 01:26
@ jo, weet je het gaat natuurlijk ook niet zo zeer over netjes in de zin van correct handschrift en/of proffesionele uitstraling, mocht over het laatste twijfel onstaan, dat zieltje win je heus weer terug een met een knots idiote riff op 240 bpm. waar het omgaat is dat het leesbaar moet zijn. op de 1 of andere manier maak ik altijd wel een foutje en moet doorkrassen en daar ga je weer. ook wel kwestie van ervaring natuurlijk. maar ik ben zowieso niet zo'n opschrijver en in de praktijk onthouden mensen het meestal prima. ik probeer ze ook te stimuleren om dat doremietje te zingen met het gegeven akkoord erbij. maar als het minder gangbaar word of mensen geven aan dat ze het moeilijk en onoverzichtelijk vinden schrijf ik het wel even op. dan moet het wel duidelijk zijn natuurlijk. kortom ik schrijf gewoon erg slordig en ben ook al geen beste tekenaar. daarvoor is powerT wel erg handig, jouw punt van de lessen aan huis bij iemand met geen pc vind ik en goed argument om jezelf toch te trainen in het noteren.

@ hendrix, ehhh...txs men! :cooler:

erwin_ve
30 november 2006, 09:59
Hoi Johan en Jan,

Ik maak al een paar jaar gebruik van powertabeditor. De reden voor het gebruik daarvan: het is freeware;ik hoef mijn leerlingen niet met illegaal of probeerspul op te schepen. Mochten er studenten zijn die liever guitarpro gebruiken(en die zijn er), dan kunnen ze de powertab die jij voor ze hebt gemaakt gewoon importeren in guitarpro.
Bovendien hoef ik veel gebruikte licks, tricks, scales niet om de zo veel tijd, opnieuw op te schrijven.

meul
30 november 2006, 11:18
@ Erwin, Hey Erwin, long time! weet je zeker dat je powetabs kan importeren in GP? ik heb dit geprobeerd maar lukt niet? ik zal hier nog is ff goed naar kijken.

@ Das Schaap, GP het is inderdaad wat onrustig allemaal en persoonlijk vind ik powetab ook wat overzichtelijker. ook de midi sounds boeien me weinig, als ik echt muziek ga maken via midi of libraries stap ik toch naar cubase.

erwin_ve
30 november 2006, 13:04
@ Erwin, Hey Erwin, long time! weet je zeker dat je powetabs kan importeren in GP? ik heb dit geprobeerd maar lukt niet? ik zal hier nog is ff goed naar kijken.

Hoi Jan, idd long time! druk geweest...Ik weet het absoluut zeker, heb het zelf niet geprobeerd, maar 2 leerlingen van me doen dat iig. En het ziet er prima uit.
Kan nog wel ff naar details vragen vanmiddag:speed: Let you know...

meul
30 november 2006, 13:45
Hoi Jan, idd long time! druk geweest...Ik weet het absoluut zeker, heb het zelf niet geprobeerd, maar 2 leerlingen van me doen dat iig. En het ziet er prima uit.
Kan nog wel ff naar details vragen vanmiddag:speed: Let you know...

Hoi E, oke tof, ik hoor het wel, zal intussen zelf ook nog even gaan proberen.

groetjes,
jan

erwin_ve
1 december 2006, 12:39
Hoi Jan, FF geinformeerd:

In GuitarPro 5 kan dat iig: Daar kan je bij BESTAND-->IMPORTEER--> POWERTAB (of een afgekorte versie van de woord) je powertab bestanden importeren.

Erwin

meul
1 december 2006, 13:03
Hoi Jan, FF geinformeerd:

In GuitarPro 5 kan dat iig: Daar kan je bij BESTAND-->IMPORTEER--> POWERTAB (of een afgekorte versie van de woord) je powertab bestanden importeren.

Erwin

Hoi Erwin, ja, ik zie hem! en het werkt inderdaad. mijn keuze is bij deze gemaakt voor powertab. bedankt voor de info!

Later,
Jan

hendrix2
2 december 2006, 13:52
Je kan ook midi files importeren en daar dan deeltjes/of het geheel laten uittabben.
Gaat rapper dan hetzelf allemaal ingeven.

Koen_lespaul
29 december 2006, 16:59
Ik kies dan toch voor Guitar Pro.
ik kan totaal niet overweg met Power tab, ik vind dat veel te onduidelijk en moeilijk af te lezen.
terwijl ik ook niet met de nieuwe GP overweg kan ( Guitar pro 5 )
nee ik blijf lekker bij Guitar pro 4. guitar pro 5 is ook niet fijn om af te lezen, terwijl guitar pro 4 daar weer perfect voor is ( naar mijn mening )
maar dat komt misschien ook omdat ik guitar pro 4 gewend ben