PDA

View Full Version : Heb faq's gelezen, nog steeds een paar vraagjes...



Circles
22 november 2006, 19:58
Hallo,
Ik wil beginnen met gitaar spelen. Maar ik heb een paar vragen eerlijk gezegd.

Muziek Stijl:
Ik zoek een gitaar die een beetje past bij de muziekstijl waarvan ik hou.
De bands waar ik van hou zijn Tool, Avenged Sevenfold, Metallica, U2 en Joe Satriani vind ik heel erg goed.
Dit zijn de stukjes die me vooral heel erg geinspireerd hebben:
Synyster Gates: http://www.youtube.com/watch?v=qASqf0DWA-c (het stukje in de tijdlijn 1:16 tot 1:20 vind ik geweldig, dat slepende geluid;) )
Joe Satraini: http://www.youtube.com/watch?v=7adac2a0CCg (vooral vanaf 5:35 tot 6:10 en 7:45 tot 8:03)
Iemand tips voor een beginner, welke gitaar voor deze stijl?

Plaats:
Even vooruitdenkend naar het oefenen, wij wonen in een rijtjeshuis en alles is dus vreselijk goed te verstaan voor onze buren. Thuis oefenen lijkt me dus een beetje uitgesloten. Dus ik dacht aan lessen nemen zodat ik de basis oppak en zodat ik gewoon een plaats heb om te spelen.
Enige tips hiervoor?
Ik ben trouwens 16, ik heb niet de mogelijkheden om hele kamers te gaan isoleren met piepschuim gedoe ofzo (heb een keer gehoord van mensen die dit deden voor drummen).

Hector_Tsolodimos
22 november 2006, 20:09
koop een leuke Ibanez, voor +- 200 heb je al een hele leuke :)

Squier4ever
22 november 2006, 20:10
fuck je buren :D:D
nee ff serieus
met een roland 15 watt cube is het helemaal niet uitgesloten om thuis te repeteren, moet je alleen met je volume rekening houden..
qua gitaar zou ik iets met humbuckers nemen, yamaha pacifica, ibanez GRX oid, dean vendetta 1.0 of een dergelijk iets.

daar kun je zeker een tijd mee vooruit.
gitaarles zou ik ook zeker doen leer je tenminste fatsoenlijk spelen en is de kans dat je het leuk blijft vinden veel groter imo

Tho
22 november 2006, 20:13
Je houdt dus van metal, en veel gain (je weet wat gain is?). Nu hoef je alleen nog maar een gitaar uit te zoeken die JIJ lekker vind spelen. De merken waar De volgende merken hebben uitstekende gitaren voor een goed budget:
Jackson (!!!)
Dean (!!!)
Ibanez
LTD/ESP
Het allerbelangrijkste is dat er een HUMBUCKER in de brugpositie zit. De rest maakt dan verder niet zo uit.

Als versterker zou ik een transistortje nemen om te beginnen, zoals een randall, engl, peavey of een voxje. Marshall doet het ook wel maar je moet er van houden. Ik zelf ben van mening dat je op verschillende series van marshall hele strakke metal kan spelen.

Wat de gehorigheid van je huis betreft: Fok dat. gewoon spelen, en eventueel onversterkt.
Heel veel succes!

mAnoontje
22 november 2006, 20:35
no offence maar er is toch helemaal geen engl in die prijsklasse ?
(en volgens mij zelfs geen transistor)

Circles
22 november 2006, 21:38
Bedankt voor de reacties ;) Nouja als ik beneden zit kan ik mijn zusje horen zingen boven op haar kamer dus...ik weet nog steeds niet zeker over het geluid ;) Maarja ik denk als ik een elektrische gitaar wil, dat mijn ouders dan ook zeggen dat ik dan ook meteen op les moet. Anders is het verspilling in hun ogen, dus dan hoef ik niet alleen maar thuis te spelen.

Bedankt voor de info!

Tho
22 november 2006, 21:40
no offence maar er is toch helemaal geen engl in die prijsklasse ?
(en volgens mij zelfs geen transistor)

Ow, daar heb je waarschijnlijk gelijk in ;) ik richt me zelf tegenwoordig op een paar klasses duurder

BLOK182
22 november 2006, 21:44
Nja, Engl loopt ook gewoon tot 3000 de top:p

Circles
22 november 2006, 21:50
Is hier trouwens een soort van begrippenlijst over al die onderdelen en...tja..."vaktermen" lol?

Realeigo
22 november 2006, 21:55
zoek een leuk ampjes met headphone output :) en dan ff een plug kopen die je tussen je kleine jack van de koptelefoon en de grote input van je amp kan doen en dan is het helemaal stil!

Lenweë Míriel
22 november 2006, 22:16
bij headphone zeker op volume letten anders hoor je echt niks meer.
een als versterker probeer eens een vox of roland uit die moeten toch wel genoeg mogelijkheden hebben.

Circles
22 november 2006, 22:22
zoek een leuk ampjes met headphone output :) en dan ff een plug kopen die je tussen je kleine jack van de koptelefoon en de grote input van je amp kan doen en dan is het helemaal stil!

Kan dat?? Oh dat is mooi, zal ik zeker onthouden. En bedoel je dat ik amper iets hoor als ik de koptelefoon opzet of juist als ik hem weer af doe. Ik denk het laatste, of niet lol :D
Fijn forum in ieder geval, in 1 dag al meteen op pagina 2 ^^

Tho
22 november 2006, 22:23
Kan dat?? Oh dat is mooi, zal ik zeker onthouden. En bedoel je dat ik amper iets hoor als ik de koptelefoon opzet of juist als ik hem weer af doe. Ik denk het laatste, of niet lol :D
Fijn forum in ieder geval, in 1 dag al meteen op pagina 2 ^^

Dat kan makkelijk! Ik raad je de VOX AD VT30 aan. Heel veelzijdig, alles wat je nodig hebt, en niet duur!

bert k
22 november 2006, 22:33
En om het overzichtelijk te houden, probeer in het juiste subforum te posten. Dus hier gaat het over elektrische gitaren, maar versterkers is een ander subforum voor. Net als geluidsisolatie van oefenhokken, dat hoort weer in Recording.Bert K, uw altijd behulpzame mod

Circles
22 november 2006, 22:51
Dankje Tho, zal ik onthouden. :)
En ik zal er op letten bert, kan me voorstellen dat het veel werk is zo'n groot forum efficient te houden.

gorgasm
23 november 2006, 00:00
ga EN op les EN oefen thuis.
je eerste gitaar daar doe je toch nie verdr mee so :)

Circles
25 november 2006, 14:45
Ok kben al wat verder.
Ik ga er nog geen kopen, want waarschijnlijk ga ik op les en leen gewoon een akoestische gitaar van de leraar. Maar ik ben gewoon benieuwd ;) Ik heb met hulp van iemand anders 3 gitaren geselecteerd, die ik eens moest proberen te vinden.

In volgorde van Goedkoop -> Duur:
http://www.musiciansfriend.com/product/Ibanez-GSA60-Electric-Guitar-with-Gig-Bag-Package?sku=519712
http://www.musiciansfriend.com/product/Ibanez-ARC100BS-Electric-Guitar?sku=517967
http://www.musiciansfriend.com/product/Ibanez-ARC300DVS-Electric-Guitar?sku=517968

Nou ik ben ook niet dom en ik weet dat als ik die Ibanez ARC300DVS 2de hands op de kop kan tikken een betere gitaar heb dan een nieuwe Ibanez GSA60, voor ongeveer eenzelfde prijs.
Maar ik ga naar martkplaats en naar gitaarmarkt en ik krijg geen 1 resultaat voor elk van die gitaren. Zijn ze wel te krijgen hier?? Hebben ze een andere naam?

Edit: Oh ja, nog 1 vraagje, op de Ibanez GSA60 zie je zo'n hendel eraan zitten (bij de brug?) en ik heb veel artiesten zoals Joe Satriani en Synyster Gates met zo'n ding zien spelen en het klinkt wel vet. Maar is dat iets wat die laatste 2 gitaren dan niet hebben of doen ze dat op een andere manier?

TRC
25 november 2006, 15:50
Dat heet een tremolo en nee, dat hebben de anderen dus niet.
Ikzelf heb een GSA60 (te koop! stuur je zo wel ff een PM) en daar zit dus een tremolo op. Niets speciaals maar als beginner zul je hem waarschijnlijk ook nog niet veel gebruiken (ik in ieder geval niet.)

Circles
25 november 2006, 17:42
Dat heet een tremolo en nee, dat hebben de anderen dus niet.
Ikzelf heb een GSA60 (te koop! stuur je zo wel ff een PM) en daar zit dus een tremolo op. Niets speciaals maar als beginner zul je hem waarschijnlijk ook nog niet veel gebruiken (ik in ieder geval niet.)

Ah mooi! Ik ben, zoals ik al zei, nog niet van plan hem te kopen maarja je weet maar nooit. Het schijnt een hele goede gitaar te zijn, alleen tunen is een probleem (blijkbaar), maar dat zal zoiezo wel een probleem worden, want ik zou niet weten hoe het moet en wat je dan precies tuned :S

Fijn zo'n forum zeg, zoo makkelijk om te beginnen met gitaar op deze manier ;) :D

crrrN
25 november 2006, 20:05
Als gitaar kan ik je een Ibanez RG aanraden. Gewoon degelijke gitaren die ook nog eens prima klinken.

Voor een oefenversterker zou ik kijken naar de nieuwe Spider III series. Dit zijn echt leuke amps voor die prijs. Op harder volume valt het geluid totaal in elkaar maar voor een slaapkamer zijn die Spiders echt goed.