PDA

View Full Version : op zoek naar melodische black metal gitaartheorieën en lessen



embryosphëres
22 november 2006, 17:49
hey kan er mij iemand een aantal specifieke internetlinks geven voor het spelen van melodic black metal? of berust het allemaal op eigen zoekwerk. ik heb wel reeds een aantal melodieën enzo maar heb nog moeite met een aantal zaken omdat ik gewoon niet weet wat eigenlijk de basis is van dit genre.
merci

Menneskedyr
22 november 2006, 20:30
Ik weet niet of er echt theoriën voor zijn, maar als je van melodische black houdt, moet je eens Carach Angren gaan luisteren (www.carach-angren.nl) of anders Taake, zit wel een heel verschil in, Taake is veel rauwer.

M.

-=JEROEN=-
22 november 2006, 23:10
ga eens naar www.youtube.com , zoek een aantal voorbeelden en plaats die dan hier

ik heb geen idee wat jij onder melodische blackmetal verstaat

embryosphëres
25 november 2006, 12:37
black metal zoals dark fortress, blinded by faith, hecate enthroned, martyrium, cradle of flilth, maar ik houd er nog meer van als er wat metalcore me wordt gemengd, maar daar weet 'k al genoeg van. eigenlijk kan ik wel in stijl meloblack metal spelen ma sommige zaken zijn onafgewerkt bv. van ene snaar tremolo picking naar andere snaar zonder tussentijd. en kheb et allemaal zelf uitgezocht hoe te spelen door te luistren enzo. ma da verspringen...

hoofd
25 november 2006, 12:45
Hoe moelijk is black metal nou? Gewoon goed je techniek oefenen, snel en strak leren spelen en veel luisteren naar soortgelijke bands om een idee te krijgen. Je zoeken kunnen zoeken naar gewone algemene metallessen, en het dan zelf in een black metal jasje gieten, zo moeilijk is dat niet.

-=JEROEN=-
27 november 2006, 10:31
over het algemeen vind ik blackmetal maar zielig enzo, maar dit klinkt toch wel erg vet

http://www.youtube.com/watch?v=o05arMaoHiQ

bijna vetter dan metallica zelf :D

harrie-beton
27 november 2006, 14:07
Metal heeft weinig melodie en vooral de heavy toon en de beukende ritmes zijn van belang.
Metal-gitaristen zijn zelden geschoold op het conservatorium*. Ik denk dat voor de metal die jij bedoeld er weinig "theorie" is. Metal is redelijk complexe muziek en heeft veel halve tonen in de overgang en afwijkende ritmes en maatsoorten.

Veel metal gitaristen kunnen behoorlijk goed spelen en luisteren veel naar metal en spelen dat na. Ook hoor je veel invloeden van klassieke componisten zoals Bach en Russische componisten (Stravinksy).

* John Petrucci van Dream Theater noem ik net geen Metal maar die beheerst wel erg veel theorie..

Trocar
27 november 2006, 15:03
Het beste kun je inderdaad veel dingen naspelen. Je zult merken dat elke (globale)stijl binnen de metal als het ware z'n eigen 'spel-truukjes' heeft die het kenmerkend maken en die kun je goed vinden door veel na te spelen.
Dingen als tremolopicking van de ene naar de andere snaar is gewoon een kwestie van oefenen - daar heb je geen theorielessen voor nodig, maar gewoon veel uren maken.

kiem
27 november 2006, 15:59
vrij simpel, je pakt harmonisch mineur, puur mineur en melodisch mineur, je leert die scales, hoppa klaar ben je... egt t is vrij simpel, veel metal is of jazz georienteerd, or klasiek georienteerd. meeste melodische dingen die ik gehoord heb zijn gewoon klassieke muziek maar dan sneller en met distortion.... nu verschilt dit wel per band natuurlijk.

nu hou ik totaal niet van melodische metal, ben meer van de extremere soorten om t zo te noemen, maar met die sclaes kan je erg in de buurt komen, verder gewoon vanalles harmonizen met 3e noten, dan moet t wel goedkomen denkik ;)

Gitaro
28 november 2006, 04:29
Metal heeft weinig melodie en vooral de heavy toon en de beukende ritmes zijn van belang.
Mwah. Death en (sommige) thrash is vooral beuken, maar er is even veel melodische metal als niet-melodische.


Metal-gitaristen zijn zelden geschoold op het conservatorium*.
Het percentage conservatorium-geschoolde metalgitaristen is juist erg hoog.


Ik denk dat voor de metal die jij bedoeld er weinig "theorie" is. Metal is redelijk complexe muziek en heeft veel halve tonen in de overgang en afwijkende ritmes en maatsoorten.
Au contraire, veel melodische black metal ligt (itt tot death en thrash weer) qua 'theorie' erg dicht bij klassieke muziek. Slecht voorbeeld omdat ik even niks anders kan bedenken is Funeral Procession (http://youtube.com/watch?v=dtG441UMl2s) van Gorgoroth. Nou is Gorgoroth niet bepaald een voorbeeld van melodische bm, maar toch.

Ontopic:

Een goed album om je bm techniek te ontwikkelen is Under the sign of hell van Gorgoroth. Veel tremolopicken, ook een aantal gewonere riffs. Het is wel melodisch, maar niet gay-melodisch. Speel gewoon de muziek van bands die je tof vindt, na enige tijd leer je vanzelf muziek in hun stijl te maken. Zoals eerder gezegd: uren maken.

Oja, denk in akkoordvormen en niet in powerchords.

G|---------------------------------------------------------
D|----------------------------1111-------1111------------
A|------2222------2222-3333-------3333------------------
E|-3333------3333----------------------------------------

G|---------------------------------------------------------
D|----------------------------1111-00000000--------------
A|------2222------2222-3333-----------------------------
E|-3333------3333----------------------------------------

Dat is stoer en tr00, als dat powerchords ofzo waren was het kut. G majeur naar C mineur.

Mauser
29 november 2006, 09:52
[QUOTE=harrie-beton]Metal heeft weinig melodie en vooral de heavy toon en de beukende ritmes zijn van belang.
Metal-gitaristen zijn zelden geschoold op het conservatorium*. [QUOTE]

Sorry, maar dit vind ik echt lulkoek...

treblemaster
29 november 2006, 16:16
Idd zelfs Slayer heeft meer melodie in hun riffs dan de gemiddelde top40 band!

gorgasm
30 november 2006, 10:01
idd ik denk als je veel gaat kutten met mineur dat je veel zal vinden. Ook andere bands, zo vond ik laatst iets van nile in kdenk harmonische mineur.
ook levert het veel op als je wat op de E speelt en dan naar de A en/of D gaat, al dan niet samen maar de regionen de 7de fret(mi en la), dat je daar wel succesvolle rifjes moet krijgen

Funkicker
2 december 2006, 14:58
idd ********* dat metal gitaristen niet geschoold zijn en geen melodie gebruiken..
magoed, ik ken geen sites waar je t kan leren, maar een aantal metal clichés leren moet het 'm doen, speel wat children of bodom en arch enemy solos, zitten er vol van.. en anders : neem gewoon 6 achtereen volgende noten uit een toonladder (mineur oid) en speel er wat mee, in paren van 3, 4 of 6..
en dan voor de melodieen en het slagwerk.. je hoort vaak een verlaagde kwint, een (rein) kwart of een omkering van het reine kwart (dit laatste geeft dus een akkoord van 1-4-8-11 (oftewel, speel een powerchordvanaf de 5de snaar, en pak de 6de snaar op dezelfde fret als de 5de)) verder, modulaties en harmionische 7 doen mij snel denken aan klassieke muziek, gebruik van 7de noot vanaf elk akkoord opzich, snel aan jazz, kan heel leuk zijn, maar is niet t gevoel wat je zoekt geloof ik.
zo.. een heleboel gelul van mijn kant.. maar misschien kan je er wel íets nuttigs uithalen..
Greetz

kiem
2 december 2006, 15:18
Metal heeft weinig melodie en vooral de heavy toon en de beukende ritmes zijn van belang.
Metal-gitaristen zijn zelden geschoold op het conservatorium*. Ik denk dat voor de metal die jij bedoeld er weinig "theorie" is. Metal is redelijk complexe muziek en heeft veel halve tonen in de overgang en afwijkende ritmes en maatsoorten.dit is ergens waar, en aan de andere kant complete onzin... t ligt er maar ent aan wat je ''metal'' noemt, als je met metal korn ofzow bedoel, idd gene melodie en beukende rhitmes.

als we naar EGTE metal gaan kijken, zal je zien dat die gasten meer melodieen hebben dan welke andere muziek dan ook, tis alleen vaka moeilijk om ze zo 1 2 3 te horen, en meestal zitten de goeie solos vol met gekke theoretische overgangen enzow...


maargoed t ligt maar ent naar welke band je kijkt vindik.