PDA

View Full Version : Moet ik 'rmee naar de gitarenboer?



Shannara
16 december 2002, 23:06
Hi all!

Ik heb last van fretbuzz bij de eerste 4 fretten van de E-snaar. Ik heb dit forum een beetje doorgespit en ben erachter gekomen dat een beetje fretbuzz niet erg is.
Als ik de snaar los aansla is er niets aan de hand, dus ik vraag me af of de brug/kam instellen enig nut heeft. Misschien toch maar 's langs de gitaarzaak gaan om de hals anders te laten krommen?

Misschien ligt het aan de manier waarop ik de snaren aansla, want op een bepaalde ongemakkelijke manier van aanslaan is de buzz veel minder! Daarbij hoor ik 't eigenlijk alleen van mijn gitaar, uit de versterker is 't niet echt te horen...

Hebben jullie enigsinds last van fretbuzz?

AllodoX
17 december 2002, 09:08
als het op de 1e 4 snaren is, dan is je hals te recht. je z.g.n. " relief " is te laag. Dit kun je eenvoudig zelf aanpassen. Op m'n website heb ik er destijds een tutorialtje over gemaakt.

http://www.allodox.nl

( schaamteloze reclame :razz: )

Shannara
17 december 2002, 12:52
Bedoel je de eerste 4 FRETTEN? Want mijn bas heeft maar 4 snaren, dus de eerste vier zijn gelijk alle vier :wink:

Bedankt voor de tutorial!!! Very helpful!!!

LuC
17 december 2002, 13:36
of je kan ja snaren wat hoger zetten , is niet nodig on baar de gitarenboer te gaan is makkelijk zelf te verhelpen!

flearulez
17 december 2002, 19:31
precies relief ff wat verhogen

Shannara
17 december 2002, 22:59
De Relief wat hoger zetten? Dat houd dus in dat ik met die slagpen in de hals moet gaan klooien... Dat laat ik eerlijk gezegt liever door de gitarenboer doen (ja ik weet 't, ik ben een watje, maar ik weet van mezelf dat ik soms onhandig ben en ik wil absoluut niet mijn nieuwe gitaar slopen!)

Aan de brug sleutelen durf ik nog net wel aan, dus ik zal proberen die ene snaar wat hoger te zetten, en kijken of dat helpt...

Venomer
18 december 2002, 17:05
Als de buzz niet door de versterker opgepakt wordt, dan is er niet zoveel aan de hand. Misschien vindt je de lage instelling juist prettig spelen.

Als je twijfelt kun je altijd nog naar een expert gaan. Voor een paar tientjes heb je een goed ingestelde bas.

Semafoor
18 december 2002, 17:40
Op 2002-12-17 22:59, schreef Shannara:
De Relief wat hoger zetten? Dat houd dus in dat ik met die slagpen in de hals moet gaan klooien... Dat laat ik eerlijk gezegt liever door de gitarenboer doen (ja ik weet 't, ik ben een watje, maar ik weet van mezelf dat ik soms onhandig ben en ik wil absoluut niet mijn nieuwe gitaar slopen!)

Aan de brug sleutelen durf ik nog net wel aan, dus ik zal proberen die ene snaar wat hoger te zetten, en kijken of dat helpt...


Als hij nieuw is moet je gewoon terug gaan naar de winkel en eisen dat ze hem goed afstellen (gratis) een goede winkel doet dit wel.

Shannara
18 december 2002, 21:39
Ja dat zou ik ook doen, ALS ie nieuw was :razz:

Ik heb 'm tweedehands gekocht voor 450 euro. Persoonlijk vond ik dat een goeie koop ('t is een Washburn XB400 ongeveer 2.5 jaar oud, actief) Toch?

Maar ik ga 'r morgen maar 's mee naar de gitarenboer. Ik heb wat zitten proberen met 't hoger/lager stellen van de snaren (met een imbusje op de brug) maar dat mocht niet veel helpen, en daarbij ging ie 'r niet lekkerder van spelen...

AllodoX
19 december 2002, 09:40
Uhm.. ok.. over dat snaren hoger zetten..

als je snaren buzzen voor de 1e 7 frets, dan moet je de slagpen bijstellen
is het verder dan de 7e fret, dan moet je je zadels (brug) iets hoger zetten.

uiteraard is een goede speeltechniek ook van belang :wink:

Shannara
19 december 2002, 16:02
Tsja ik bedoel eigenlijk dat als ik een stevige slag aan de snaar geef, dan begint ie te buzzen, maar als ik rustig speel dan doet ie dat (bijna) niet.

AntY
19 december 2002, 16:19
je moet ook wel gecontroleerd raggen of zo he :smile:

Shannara
19 december 2002, 17:14
Ik wil niet weten wat voor 'n buzz eruit komt als ik begin te raggen! Nog niet geprobeerd :wink:

AllodoX
21 december 2002, 14:17
Je moet ook niet raggen.. je snaar hoeft maar een klein beetje te bewegen.. bovendien klinkt het ook beter als je niet zo hard op je snaren klappert