PDA

View Full Version : Slinky Guitar?



jorgen.bodde
22 november 2006, 08:50
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met fingerstyle (blues Missisipi John Hurt, etc) en ik hoor regelmatig de term Slinky Guitar. Ik heb een normale Aria akoustische gitaar (speelt prima) maar ik merk wel dat de 'leraar' op de DVD zijn snaren meer kan benden dan dat ik dat kan (en dat ligt niet aan de sterkte van mijn vingers ;) ) .. heeft het daar soms mee te maken of is het een heel ander soort type gitaar?

Alvast bedankt,
- Jorgen

Buzz
22 november 2006, 08:54
Heb je een nylon-snarige of staalsnarige gitaar? Stalen snaren zijn beter te benden. Verder kun je een lichtere set (bv 0.011) stalen snaren weer makkelijker benden dan een zwaardere set bv 0.013.

jorgen.bodde
22 november 2006, 09:01
Hoi Buzz,

Ik heb stalen snaren die zijn niet heel makkelijk te benden (degene die ik heb) dus de term Slinky slaat in dit geval alleen op het type snaar? Welke snaren zijn het beste voor fingerstyle blues? Ik heb deze er al bijna 2,5 jaar op zitten (ze zijn nog prima) maar als ik met andere snaren het benden makkelijker kan doen zonder kloven in mijn vingers te krijgen ga ik dat proberen

Grt,
- Jorgen

Don Capo
22 november 2006, 11:28
Ik heb deze er al bijna 2,5 jaar op zitten (ze zijn nog prima) Grt,
- Jorgen

En zie hier je probleem.... Twee en half jaar? El tering, een pakje kost je 10 euro, zet er maar eens nieuwe snaren op en hoor het verschil.

Harald
22 november 2006, 13:04
Ik heb deze er al bijna 2,5 jaar op zitten (ze zijn nog prima)

:eek:

Daar kan toch echt geen hoog meer in zitten. Mijn record is een setje gecoate snaren in 10 minuten doodspelen, maar dat was in warme vochtige condities. Ken mensen die ze er 2,5 uur op laten zitten... Na een intensieve gig kan ik de snaren die er dan net op zitten vaak ook het beste weggooien. Je zou om licht te kunnen spelen dan een setje .011 kunnen proberen. Actie speelt trouwens ook een rol. Als die hoog is, gitaar ook eens laten afstellen.

kornelius
22 november 2006, 13:17
slinky's zijn type snaren, ernie ball heeft zulke in het assortiment, en andere fabrikanten vast ook. (uit mijn elektrische tijd, dus beetje ouwe info :) )

Verder helpt het als je dunnere snaren neemt. een setje 0.13 bend wat lastiger dan 0.10 zeg maar.

het verder of minder ver kunnen benden heeft m.i. geen bal te maken met de leeftijd van je snaren.

Don Capo
22 november 2006, 13:20
het verder of minder ver kunnen benden heeft m.i. geen bal te maken met de leeftijd van je snaren.

Koosie!

Maarre, na 2,5 jaar ook niet denk je? Sorrry hoor maar dan komt er toch gewoon niks meer uit?

kornelius
22 november 2006, 14:22
ik zal het eens proberen. Je hoort halverwege 2009 van me :)

maarre, benden is toch de snaar opzij trekken zodat er meer spanning op komt te staan en de trilfrequentie en dus de toon omhoog gaat? kan me voorstellen dat die snaren een keer knappen, maar zolang ze niet knappen, heeft de klankkwaliteit toch niet te maken de frequentielift? of zo?

Don Capo
22 november 2006, 14:22
ik zal het eens proberen. Je hoort halverwege 2009 van me :)

Hahaha

LOL

Kaïn
22 november 2006, 16:39
ik zal het eens proberen. Je hoort halverwege 2009 van me :)

maarre, benden is toch de snaar opzij trekken zodat er meer spanning op komt te staan en de trilfrequentie en dus de toon omhoog gaat? kan me voorstellen dat die snaren een keer knappen, maar zolang ze niet knappen, heeft de klankkwaliteit toch niet te maken de frequentielift? of zo?

Dat laatste begrijp ik niet helemaal. De kwaliteit van je sound gaat er niet op achteruit als je bend. Inderdaad een snaar kan wel eens breken, maar dat is niet meer dan normaal. Dat gebeurt iedereen wel eens.

kornelius
22 november 2006, 16:47
voordat ik het zelf ook niet meer snap: volgens mij gaat het hier over twee dingen:
- de TS heeft wat moeite met benden, ik denk dat ie bedoelt die toon omhoog te krijgen door de snaar opzij te trekken. heeft te maken met de dikte en de slinkyness van de snaren. En aan de actie van je gitaar. Hoge actie is moeilijker benden.
- ook is geconstateerd dat de TS al 2,5 jaar dezelfde snaren er op heeft zitten. Goed voor het milieu :) , slecht voor de klank :( . MAAR volgens mij niet slecht voor het benden op zich.

dus.

Als iemand nu nog niet snapt wat ik bedoel sla ik blijkbaar wartaal uit - zeker teveel koffie gedronken vandaag. Morgen zal ik weer duidelijker typen...

Laser
22 november 2006, 17:11
LOL
skip de koffie maar, het zijn onze oren ;-)

Oude snaren hebben minder finesse in de klank, de alchemie van dat effect door het verouderingsproces van de snaar is me nog niet helemaal duidelijk, maar het is gewoon zo te constateren door de ervaring.
Het technisch 'benden' van de snaren is dus evengoed mogelijk met oude als met nieuuwe snaren, maar het geluid dat voortgebracht wordt zal in beide gevallen wél anders zijn.
En dun staal buigt makkelijker onder dezelfde kracht als dikker staal, dat geldt ook voor snaren.
Je doet met je vingers hetzelfde als met de tremelo op electrische.

Dus: voor benden: dunne nieuwe staalsnaren gebruiken, op een gitaar ( acoustisch of electrisch) die ervoor geschikt is.

En nu spelen maar die blues.....

Heb trouwens nog een 1203 Sovereign bluesklassieker die de deur uit mag, massief vroege jaren zestig amerikaanse productie, voor de japanners op de gitaarboot sprongen.

kornelius
22 november 2006, 17:51
Heb trouwens nog een 1203 Sovereign bluesklassieker die de deur uit mag, massief vroege jaren zestig amerikaanse productie, voor de japanners op de gitaarboot sprongen.

is die een beetje slinky dan? :D

jorgen.bodde
23 november 2006, 08:11
Bedank allemaal!

Ik wist niet dat er zoveel verschil in snaren zit naar mate de jaren vorderen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik pas een jaar echt intensief speel (wat voor mij betekent 1 uur a 1,5 gemiddeld per dag). Vroeger speelde ik nooit zo vaak omdat ik mijn sound niet kon vinden, en begon met normaal notenschrift. Erg leuk maar niet voor beginners, de deuntjes die je dan leert zijn saai, met fingerstyle en blues heb ik echt mijn draai gevonden..

Thanks again, ik zal even langs de winkel gaan van het weekend en dunnere snaren aanschaffen..

OMG nou bedenk ik me pas... deze gitaar heeft weet ik veel hoe lang in de winkel kunnen staan, dus dan kunnen die snaren NOG ouder zijn ;-)

Thanks!

- Jorgen

Picker
24 november 2006, 09:56
Mijn record is een setje gecoate snaren in 10 minuten doodspelen...Laat me raden... dat was direct na het kleien en je was vergeten je handen te wassen?