PDA

View Full Version : 5 way switch vraagje



glacius
21 november 2006, 23:26
ik heb helemaal geen ervaring met de 5 way switch van een strat ..

ik heb een nieuwe switch en moet deze in een gitaar zetten waarvan ik de oude wiring niet gezien heb omdat deze er simpelweg niet inzat ....

er staat op de switch onder elk pooltje een cijfertje in de volgende volgorde

1 2 3 0 0 1 2 3

en aan de behuizing een appart pooltje voor wat ik denk de aarde

hoe moet ik de 3 pickups aansluiten
het gaat ook een h-s-s config. welke pickup op welk pooltje ? dat is de vraag ..
graag alleen serieuze reacties ..

alvast bedankt

G.G.
21 november 2006, 23:46
1,2 en 3 is de "Hot" van elk element. 0 en 0 met elkaar verbinden en naar de output. De andere 1, 2 en 3 kun je met een draadje per element naar een toneknop verbinden.

G.G.
21 november 2006, 23:50
1 Brugpup
2 middenpup
3 neckpup
0 samen met andere 0 naar output
0 samen met andere 0 naar output
1 niets mee doen
2 tonepot middenelement
3 tonepot neckelement

Dan zit er aan de zijkant nog ergens een los lipje, daar hang je de aardedraad aan.

Dit is de normale stratsetup

En je hebt natuurlijk eventueel de mogelijkheid om het signaal van het brugelement eerst ff via een puspullpotmetertje naar contactpuntje 1 te brengen om de boel te splitten.

glacius
22 november 2006, 19:28
1 Brugpup
2 middenpup
3 neckpup
0 samen met andere 0 naar output
0 samen met andere 0 naar output
1 niets mee doen
2 tonepot middenelement
3 tonepot neckelement

Dan zit er aan de zijkant nog ergens een los lipje, daar hang je de aardedraad aan.

Dit is de normale stratsetup

En je hebt natuurlijk eventueel de mogelijkheid om het signaal van het brugelement eerst ff via een puspullpotmetertje naar contactpuntje 1 te brengen om de boel te splitten.

kijk hier heb ik wat aan , dank je ! ik ga btw geen gebruik maken van tonepot ..

Squier4ever
22 november 2006, 19:51
dan ist helemaal koekje
123 vast maken en 00 verbinden

glacius
22 november 2006, 20:14
inderdaad makkelijk, handig om te weten voordat ik eraan begin ;)

nu nog opzoek naar de juiste humbucker

ik zit te denken aan een seymour duncan TB6 maar het moet een witte zijn dus dat word lastig

piezo
22 november 2006, 20:15
Zeker als je maar één of geen tonepot gebruikt, hoef je geen extra splitschakelaartje te gebruiken.
- verbind setje A:1,2,3 en 0 van je schakelaar gewoon met de "hots" van ieder element, resp. met de output. (en A0 zonodig ook met een master tonepot)
- Verbind de "split" draad of draden van de humbucker met het overeenkomstige cijfer op de andere set contacten. Dus als aan A1 de "hot" van de humbucker zit, dan aan B1 de split van de humbucker
- Verbind B2 met aarde
- Aan B3 en B0 zit niets

Als de schakelaar nu in de tussenstand 1-2 staat (bridge + mid), dan wordt de split van de humbucker (B1) aan aarde (B2) geschakeld. In standje 1 is die verbinding er niet en heb je dus de volle humbucker.

Meestal heb je de lekkerste 'kwaak"stand van mid en brugsplit met de "hals"spoel van de humbucker. Als het goed is, zijn de polariteiten ook zo gekozen dat die combinatie ook bromneutraliserend is met de splitdraad dan aan aarde, zoals ik geschets heb. Mocht dat niet zo zijn, maar de polariteiten van de singlecoils wel verschillend, dan kun je het best de singlecoils van plaats laten wisselen, zowel fysiek als qua aansluiting.

Standjes:
standje 1: brug serie humbucking (zonder brom)
standje 2: halsspoel van de humbucker + mid (samen zonder brom)
standje 3: mid (met brom)
standje 4: mid + hals (samen zonder brom)
standje 5: hals (met brom)

glacius
22 november 2006, 21:26
ik wil sowieso niet dat de humbucker in split gaat als ik de middle erbij doe , ik wil een appart mini toggle switch voor split (ik weet hoe dit moet)
hiermee kan ik zelf bepalen wanneer hij split gaat

ik doe er ook een push pull op waarmee ik als ik hem op humbuckerstand heb staan de neck pickup erbij kan doen (wat normaal niet mogelijk is met een strat)

BLOK182
22 november 2006, 21:37
Haha Eric, toch aan de strat? Vroeger vervloekte je die dingen:p

glacius
23 november 2006, 12:27
ik heb al langer een strat , zelfgebouwde, en ja ik vervloek de strat om zijn lelijkheid zoals de standard sunburst modellen met de maple toets.. bagger lelijk vind ik dat

strat met daarintegen een parelmoere slagplaat , minimaal 1 humbucker en een floyd rose en rosewood toets begint er al op te lijken ..

ik wil er nu 1 met left hand neck en flame maple top (transparant paars) en parelmoer slagplaat en floyd rose .. niet zomaar een strat dus

ik moet wel toegeven dat die strat die jij had wel erg lekker klonk toen..