PDA

View Full Version : Mic probleem



Jax
21 november 2006, 20:28
hey,

ik heb echt problemen met mijn mic. De mic neemt op zich wel op, maar het geluid is niet erg hard, en overstuurt daarentegen erg snel. Ik heb mn mic (samson c-01) in een behringer mixertje, die vervolgens de pc in gaat. Ik heb de volume level van de channel van mn mic op 0 staan, en tevens ook de main volume schuiver op 0. Ik moet dan echter wel de gain knop van de mic channel zo goed als helemaal open gooien, om ook maar een acceptabel volume te krijgen. Probleem is dus dat het geluid nog eigenlijk te zacht is, en erg snel overstuurt, daarnaast hoor ik ook wat boventonen, een soort zwevende toon en klinkt het niet erg lekker, een beetje hol.

Ik probeerde dus in de windows mixer om daar wat aan te passen maar dat lijkt al helemaal niks te worden. Als ik bij de opname-regeling kijk zie ik dat de channel "Analoge mix" gekozen is ipv "microfoon", maar als ik "microfoon" selecteer neemt ie gewoon helemaal niet meer op. Als ik em dus op "analoge mix" houd kan ik ook de volume niet aanpassen met de schuiver, dat blijft gewoon hetzelfde.

Kan iemand me hiermee helpen?

Jimi Hendrix
21 november 2006, 21:20
probleem met phantom power van de mixer?

harrie-beton
21 november 2006, 21:45
ik zat ook aan zoiets te denken. Is de phantoomvoeding van de mengtafel uit geschakeld of stuk?
Probeer eens een andere mengtafel en je weet het snel genoeg, met condensator microfoons hoeft de gain namelijk bijna nooit open.

Roman
22 november 2006, 08:11
... heb je überhaupt wel phantompower aan staan? (en/of weet je wat dat is)
Een condensator mic heeft spanning nodig (meestal 48v via tafel of losse voeding) om te werken.

Jax
22 november 2006, 08:38
Bedankt voor de replies, ja ik heb altijd de (ingebouwde) phantomvoeding aan staan bij het opnemen, maar nog blijft het probleem. Ik zal eens een andere mixer van iemand lenen, kijken hoe dat klinkt.

En zou het misschien een idee zijn om de phantomvoeding over te slaan, en een losse preamp te kopen?

Roman
22 november 2006, 09:54
eh, je gebruikt toch wel een gebalanceerde kabel? (XLR<=>XLR)

johantipker
22 november 2006, 11:10
als je je koptelefoon op je hoofd zet en in je mixertje steekt, klinkt het dan wel goed op je oren?

Zo ja, dan moet je gaan denken aan een wrakke geluidskaart.. die niet lekker met bepaalde ingangsniveau's en dynamiek kan omgaan...

Han S
22 november 2006, 13:36
Je kunt van alles bedenken, maar je bent er zo achter als je die mic in een andere pre of mengpaneel steekt. Als hij het daar goed op doet kun je dat uitsluiten.

Elk probleem kun je alleen maar oplossen door het rationeel te onderzoeken en je begint nooit aan het eind.

Jax
23 november 2006, 09:36
eh, je gebruikt toch wel een gebalanceerde kabel? (XLR<=>XLR)

ja :)


als je je koptelefoon op je hoofd zet en in je mixertje steekt, klinkt het dan wel goed op je oren?

Zo ja, dan moet je gaan denken aan een wrakke geluidskaart.. die niet lekker met bepaalde ingangsniveau's en dynamiek kan omgaan...

Nee, klinkt nog steeds nergens naar.


Je kunt van alles bedenken, maar je bent er zo achter als je die mic in een andere pre of mengpaneel steekt. Als hij het daar goed op doet kun je dat uitsluiten.

Elk probleem kun je alleen maar oplossen door het rationeel te onderzoeken en je begint nooit aan het eind.

Ja, dat is zo. Ik ga kijken of ik een goede mixer van iemand kan lenen, en dan zie ik weer verder.



Bedankt voor de tips :)