PDA

View Full Version : Aantal vraagjes ivm mijn nieuwe amp



Aimé
21 november 2006, 18:21
Ik ben sinds deze zaterdag een trotse eigenaar van een Fender hotrod deluxe. Zaterdagavond had ik al direct een optreden dus kon ik hem amper correct afstellen, waarmee ik dezer dagen wél mee bezig ben. Alleen, er vallen mij een aantal dingen op (ik ben ook al wat rond gaan neuzen met de zoekfunctie)

Ten eerste heb ik ergens gelezen dat er met buizenversterkers nogal wat miserie kan voorkomen ivm het volume. Zijn er naast die "attenuators" goedkopere oplossing om je amp toch vollop te laten gaan, zonder doof te worden? (ik vind de mijne op 3 al héél héél héél luid, en men buren vinden dat waarschijnlijk héél héél héél kut :nervous: )

Op sommige momenten vind ik men amp ietwat te schel (hij staat niet op extra bright ;), en op andere momenten - met dezelfde settings - klinkt ie super. Maakt het dan zoveel uit naar waar ie gericht staat?*

Ten derde had ik graag nog wat hints/tips gekregen ivm het zelf onderhouden van je buizenamp. Ben niet bezig over het vervangen van de buizen ofzo, eerder wat je beter wel en beter niet doet tijdens het gebruik en zo. Levensduur wat verlengen en zo. (de "eerst-30-seconden-op-standby"-procedure en altijd volume afzetten wanneer je gitaren/kabels switched weet ik wel al :) )


* men settings zijn nogal redelijk extreem: trebble volledig op 0, bass op 11 en mids op 10. Reverb staat altijd een beetje open, presence ook ongeveer op 2 - 3.

Toaster
21 november 2006, 23:45
Ik ken de versterker niet maar:
antwoord op vraag:

1 als er een aparte kabel loopt van je chassis naar je speakers kun je hier een power soak tussen zetten. Hierdoor kan je je versterker vol open zetten en je speakers krijgen een minder hard signaal door waardoor je zachter speelt. Je hebt hierbij altijd klankverlies. Evt Merken: Koch, Weber.

2
Altijd moeilijk. Het heeft met meer dingen te maken helaas dan je denkt. Als je een les opname technieken zou volgen dan slepen ze je versterker naar alle hoeken van de ruimte en zetten de microfoon op x manieren neer en elke keer heb je een andere sound.

Vanavond ook weer gemerkt met repeteren in een nieuw oefenhok met mijn combootje. Het ligt eraan of hij of de grond staat of op een tafel, of er wel of geen vloerbedekking ligt of de speakers wel of niet op je oren staan gericht. Een telecaster klinkt bijvoorbeeld heeeeeeel erg schel als je de speaker op je oor zet. Maar als de speaker op je enkels staat is het onderste element helemaal niet schel.

Antwoord op je vraag ja het maakt heeel veeel uit. Je settings zouden als het goed is ook per ruimte kunnen verschillen.

Ik vind dat je wel extreme settings gebruikt, speel je op een tele?? Het clean van Fender is gewoon mooi en daar hoort hoe dan ook treble bij. Probeer eens opnieuw te draaien met alle knoppen vanuit standje 5.

Maar er zit ook een hoop psyche bij je geluid helaas. Moet je maar eens een week niet over de amp spelen. Kan ie zomaar anders klinken.

3
opwarmen in de standby stand is altijd belangrijk. Net zo als afkoelen. Pre-amp buizen gaan langer mee dan eind buizen. de mastervolume gaar over de eindbuizen. hiermee kan je iets spelen. Maar het zal niet veel helpen naar mijn mening. Daarnaast is het fijner spelen met de mastervolume vol open ipv de preamp vol open.


P.S. je presence knop zou in principe je geluid wat naar voren moeten halen. Naar mijn mening heb je nu een beetje dreunend donker geluid.

BLOK182
22 november 2006, 01:21
Nog 2 globale tips voor plaatsing van je amp: rechtstreeks op de grond levert maximale basweergave op (t.o.v. plaatsing op een tafel, verhoging), en globaal is een hoek van 45 graden het prettigste om voor je amp te zitten (45 graden schuin voor de speaker dus). Probeer alletwee maar eens:-)

heavy-metal-thunder
22 november 2006, 08:30
1. lampenversterkers gaan oerend hard. Met 40 Watt kan je de hele buurt jennen! Maar een versterker zoals de hotrod hebben een mastervolume. Bij dergelijke versterkers vind ik persoonlijk een attentuator geen optie. Ik heb het gehad (een Mass Weber, duurste versie dan nog wel) en wou met een non-mastervolume Marshall 50W thuis spelen. Ja, het ging, volume op 10 en dan met attentuator terugdraaien tot slaapkamerniveau. Maar het geluid dat je dan hebt is KUT! Vergelijkbaar met een transistorversterkertje van 50 euro van Jim Harley (ja, veel slechter dan een Laney :-)). Dus, ik heb een attentuator gehad, verkocht en een maand later stond ie weeral te koop. m.a.w. blijf er af! Mijn mening is, dat een lampenversterker (buiten die dingen van 5 W) niet echt geschikt is voor thuis. Ik heb het met vanalles geprobeerd, maar sinds ik een vox vt30 valvetronix heb voor thuis, is er geen haar meer op mijne kop dat eraan denkt om thuis een lampenversterker te gebruiken.

2. ja, het maakt veel uit waar je staat. Vooral als je speelt met een gesloten kast (wat jij dus niet doet). Maar, het is mij (en vele anderen) al opgemerkt dat lampenversterkers niet altijd dezelfde sound geven. Volgens mijne kameraad zou dit kunnen te maken hebben met klimatologische omstandigheden???

Zelf vind ik de hotrod wel goed voor clean, in overdrive/disto is het minder mijne smaak (maar dat is kwestie van goesting). Zij hebben toch wel, vind ik, de eigenschap van nogal scherp te klinken. Zeker met een strat, gebruik daarom eens middle en neck pu.

3. Als jij dit weekend hebt opgetreden, speel je dan bij "de la lupaz"? Of bij die andere kick ass rockband, ...sushi (naam vergeten)?

mesadude
22 november 2006, 09:25
eerste ding wat standaard is bij die HotRods, is je potmeter van je mastervolume vervangen..
Fender is namelijk zo slim op er een lineaire pot in te steken, terwijl geluid logaritmisch werkt..

wtf??

het zit zo..
Je volume gaat van 1 tot 10, maar de stijging van 1 nr 3 is al 50-60dB, terwijl de stijging van 3-5 nog slechts 20dB extra geeft.. (cijfers zijn fictief maar illustratief)
lineaire pot op logaritmische schaal geeft een foute draai..

Als je er nu een logaritmische pot opsteekt, gaat je stijging overal gelijk zijn.. tussen 1 en 3 gaat dus evenveel bijgeven als tussen 3 en 5.. met als gevolg dat je pot in't de eerste helft veel minder gevoelig gaat zijn en je je volume dus fijner kan afstellen..je gaat dus héél je pot veel gelijkmatiger kunne gebruiken ipv 80% van je volume in de eerste 3 cijfertjes te hebben, en de overige 20% in de volgende 7..

Aimé
22 november 2006, 15:46
3. Als jij dit weekend hebt opgetreden, speel je dan bij "de la lupaz"? Of bij die andere kick ass rockband, ...sushi (naam vergeten)?


Haha ja inderdaad, de la lupaz ;)
Is niet echt een serieuze band hoor, ik had gewoon verschrikkelijk veel zin om nog eens op te treden dus hebben we snelsnelsnel een paar nummers bij elkaar gescharreld :)

Aimé
22 november 2006, 16:03
Ik vind dat je wel extreme settings gebruikt, speel je op een tele?? Het clean van Fender is gewoon mooi en daar hoort hoe dan ook treble bij. Probeer eens opnieuw te draaien met alle knoppen vanuit standje 5.

P.S. je presence knop zou in principe je geluid wat naar voren moeten halen. Naar mijn mening heb je nu een beetje dreunend donker geluid.


Yep inderdaad een tele. Versta me niet verkeerd, ik vindt dat hoog erg leuk maar 'laag' zit een beetje in men genen. Dat dreunend vindek net nog mooi "contrasteren" ook.

Dat hoge is gewoon een beetje storend in men rijhuis-kamertje ;) maar ik heb net wat zitten experimenteren met lakens, fucks up the sound maar toch al aangenamer ;)

Die 45°-stand heb ik nogal gezien, nog niet geprobeerd omdat ik hem niet ergens vol vertrouwen kan tegen aan leunen, maar zal het zeker eens proberen!

Dank allemaal!

Toaster
22 november 2006, 18:00
Ik heb net even je webspace beluisterd. Ik denk dat ik snap wat je bedoelt.

Aimé
22 november 2006, 19:18
Errm, op men webspace is tot nu toe nog niets opgenomen met de Hotrod. Ik heb filmpjes van dat de la lupaz optreden merja, digitale camera kwaliteit...ben je niets mee.
Ik ben inderdaad begonnen men settings eens allemaal rond 5 te laten variëren en verbazingwekkend genoeg klonk het minder schel...anyway

Toaster
22 november 2006, 23:10
Die lipstick die in je telecaster zit klinkt sowieso niet schel. Ik speel mijn tele vaak op het middenstandje.

Pas bij zwaardere distortie gebruik ik het onderste element.

Met alles op vijf heb je een "opener" geluid dan bij je eerdere settings. Zo heb je meer het karkakter van de amp te pakken. Vaak gebruik ik vooral de presence en de treble knop om het geluid te vormen...

Eko
23 november 2006, 09:39
Ik heb een korte tijd een HRdlx gehad. Het enige kanaal wat goed van klank was vond ik het cleane kanaal. Bij het drivekanaal verlies je heel snel zeer veel laag. Dat gebeurt met opzet , maar daarover een andere keer.
Het maakt heel veel uit waar je speelt. Eigenlijk moet je je toonregeling afstellen op de plek waar je speelt. Een cafe met weinig mensen en betonnen muren en met linoleum op de vloer geeft een hele schelle kale klank. daarvoor moet je compenseren. Een aankleding met vloerbedekking, volle bak mensen en veel bedekkingen aan wanden en plafond kunnen er voor zorgen dat je veel treble moet bijvoederen. Dat leer je vanzelf wel of je raakt nooit tevreden over je geluid.
Belangrijk is te weten wat voor geluid je zoekt. Als ik je zo lees zou ik zeggen probeer eens een speakerbox aan te sluiten met een enkele 15 inch er in. Geeft veel meer laag. Maakt het geluid voller. Heeft minder shimmering hoog maar dat draai je toch dicht. Veel kun je veranderen door een eq. in je pedalboard te zetten. Ik heb een tijd lang de eq. gebruikt om te boosten en om bij solo`s het geluid op te peppen met een soort midboost. Gewoon ( bij de Boss eq) het volume aan de rechterzijde iets omhoog zetten en een omgekeerde V instelling maken. Werkt als een speer. Niet alleen werkt de boost om meer drive te krijgen , ook het extra mid draagt daaraan bij. OP een Fulltone fulldrive zit het trouwens beide.

Aimé
23 november 2006, 22:44
Ik heb ook al gedacht aan een EQ ja, ik heb zo'n ouwe Ibanez Power EQ, eens proberen ... :)

En ja heb ook al gemerkt dat het drive kanaal echt wel héél veel laag weghaalt. Maar aangezien ik tegenwoordig graag van die typische rock'n'roll speel, vindek het wel tetjes :) als ik het geluid van the cramps een beetje kan nabootsen ben ik al een heel gelukkig man

Anyway die bewuste zaterdag was in een zaaltje dat echt volledig uit beton bestaat. Met welvingen in het plafond, etc...maar erg leuk plekje :)