PDA

View Full Version : Kan iemand me helpen met het 'analyseren' van een stuk?



JuiCy-LiPs
21 november 2006, 16:31
K heb dit ook al op n ander gedeelte vh forum gevraagd maar krijg nauwelyks reacties.
Ik moet voor school, een presentatie geven van 10 minuten over een stuk dat ik op t eindconcert o.a. spelen zal.
Helaas kan ik goed spelen (speel al 8 jaar) etc. maar heb k al 3 jr privéles en van die man leer ik geen theorie meer dus dat is allemaal weggezakt.
't stuk en info erover vind ik niet op internet en mn gitaarleraar is voorlopig niet bereikbaar (zit in India ergens nu voor aantal weken) en ik kan niemand anders vinden die er genoeg verstand van heeft om mij te helpen..

Ik moet t stuk dus zeg maar een beetje analyseren, uit elkaar leggen..zo kan ik bv. n stukje pakken, t voorspelen en uitleggen waarom t zo en zo moet en hoe t er staat

k moet dus dingen weten over de opbouw, bijzonderheden/afwykingen, eh stijl/stroming, kenmerken uit t stuk, etc.

Zou iemand mij alsjeblieft willen helpen?
K heb t echt heel dringend nodig k moet t uiterlyk vrydag hebben.. ofja iig. al IETS..

Dankjewel :punk:

http://img453.imageshack.us/img453/3079/vidalitayn3.th.jpg (http://img453.imageshack.us/my.php?image=vidalitayn3.jpg)

sjoerd5
21 november 2006, 17:25
Deze gaat naar speeltechnieken

JuiCy-LiPs
21 november 2006, 17:40
uuuuuuuuuuuuup dan :noob:

Bassbitch
21 november 2006, 18:05
Rustig aan. Er wordt vanzelf wel gereageerd.


Het is nergens voor nodig je topic te kicken.

M.COM
21 november 2006, 20:07
Ik heb ook ooit iets soortgelijks moeten doen voor mijn eindexamens AMC.

Het is gewoon belangrijk dat je het stuk in een ruimere context ziet. Probeer de componist te achterhalen ( C. H. is misschien Cees Hartog?) en zoek zijn tijdsperiode op (romantiek, barok,...). Zoek zijn invloeden en bespreek het historisch kader rond het stuk (wanneer gecomponeerd enz.)

Qua technische kant is het vooral belangrijk de muzikale zinnen eruit te halen. Vb. Op de eerste lijn begint je eerste zin bij de opmaat (la-sol) en eindigt die bij de lage re. Als je deze aanvoelt en kan onderscheiden dan kan je spreken over het thema. Daarop wordt er dan op verdergebouwd en misschien gevarieerd, misschien modulaties (hier niet echter). Hoe komt het dat bepaalde noten geaccentueerd staan, waarom is er hier een crescendo? En ja, de rest zoals het Romeinse cijfer III, jij weet even goed als ik dat het de derde positie op je gitaar moet zijn dus zo'n zaken zin niet belangrijk.

Als je nog vragen hebt, be my guest!

P.s: Is dit een stukje van vroeger of niet? Want zoiets zou iemand na 5 jaar toch zeker moeten kunnen spelen?

JuiCy-LiPs
21 november 2006, 20:25
Ik heb ook ooit iets soortgelijks moeten doen voor mijn eindexamens AMC.

Het is gewoon belangrijk dat je het stuk in een ruimere context ziet. Probeer de componist te achterhalen ( C. H. is misschien Cees Hartog?) en zoek zijn tijdsperiode op (romantiek, barok,...). Zoek zijn invloeden en bespreek het historisch kader rond het stuk (wanneer gecomponeerd enz.)

Qua technische kant is het vooral belangrijk de muzikale zinnen eruit te halen. Vb. Op de eerste lijn begint je eerste zin bij de opmaat (la-sol) en eindigt die bij de lage re. Als je deze aanvoelt en kan onderscheiden dan kan je spreken over het thema. Daarop wordt er dan op verdergebouwd en misschien gevarieerd, misschien modulaties (hier niet echter). Hoe komt het dat bepaalde noten geaccentueerd staan, waarom is er hier een crescendo? En ja, de rest zoals het Romeinse cijfer III, jij weet even goed als ik dat het de derde positie op je gitaar moet zijn dus zo'n zaken zin niet belangrijk.

Als je nog vragen hebt, be my guest!

P.s: Is dit een stukje van vroeger of niet? Want zoiets zou iemand na 5 jaar toch zeker moeten kunnen spelen?

Dankjewel!
Ik kan dit stuk zeker spelen, al n paar jaar, maar mevrouw de lerares komt 1 week van te voren aan met 'ja jullie moeten n presentatie geven over n stuk dat jullie dan ook MOETEN spelen op t eindconcert. Ik had eigenlijk wat mooiers en moeilijkers in gedachten om op het eindconcert te spelen maar ik heb in een week niet tijd genoeg om een nieuw stuk te zoeken en dit dan ook als definitief te pakken om te spelen op het eindconcert. Daarom heb ik iets gepakt wat ik al kon spelen en volgens de lerares was het leuk als ik een spaans stukje zou doen dus vandaar deze keuze.
Als ik langer de tijd had gehad of als het stuk dat ik voor mijn presentatie koos niet persé gebruikt hoefde te worden in ht eindconcert had ik iets anders, moeilykers en mooiers gepakt.

JuiCy-LiPs
21 november 2006, 20:29
daarnaast weet ik dat het stuk gedaan is door Cees Hartog, maar volgensmij heeft hij deze stukken gewoon 'bewerkt' en staat daarom zijn naam erboven. In mijn boek staat namelijk:

GITAAR
25 klassieke etudes van Aguado, Carcassi, Carulli, Diabelli, Guiliani, Sor

Cees Hartog

Dus ik heb t idee dat hij deze bewerkt heeft ofzo en dat ze oorspronkelijk van deze mensen zijn? Ook als ik deze namen intyp levert mij dit geen bruikbare informatie op.

JuiCy-LiPs
28 november 2006, 19:48
En als iemand info weet f iets dan ook over Cees Hartog: GRAAG! Want ik vind er totaal niks over!

EN dan vind k nog iets vreemd, ben erachter dat Vidalita 'weemoedig lied' betekent maar dat vind k totaal niet passen bij het luisteren en bespelen van dit stukje t klinkt eerder wat vrolyk.. weet iemand hoe ik dit goed uit kan leggen/ of waar ik wel het weemoedige kan vinden in dit stuk? :strat:

Tho
28 november 2006, 19:50
En als iemand info weet f iets dan ook over Cees Hartog: GRAAG! Want ik vind er totaal niks over!

EN dan vind k nog iets vreemd, ben erachter dat Vidalita 'weemoedig lied' betekent maar dat vind k totaal niet passen bij het luisteren en bespelen van dit stukje t klinkt eerder wat vrolyk.. weet iemand hoe ik dit goed uit kan leggen/ of waar ik wel het weemoedige kan vinden in dit stuk? :strat:

Dat geheel de vrijheid van de muzikant en de luisteraar. Je mag het interpeteren zoals je wilt. Ik ben nu wel beniewd eigenlijk. Kan je niet iets opnemen en het in 'sounds' posten?