PDA

View Full Version : HOE KRIJG IK EEN "JANKGELUID" UIT M'N GITAAR??



1joost2
16 december 2002, 20:18
Ik ben een beginner en ik heb de volgende vraag: Je hoort bijna ik elk nummer een stukje solo met een jankende gitaar (denk bijvoorbeeld aan Van Dik Hout). Hoe doe ik dit? Is dit typische een geval van speelstijl of van apparatuur?

savecracker85
16 december 2002, 21:51
ik weet niet precies wat je bedoelt....maar ik denk dat je het geluid bedoelt bij het opdrukken van een snaar...of een vibrato :smile:

schaap
16 december 2002, 22:02
gewoon je bends een beetje oefenen (snaar opdrukken dus), heb je erg snel onder de knie. Vooral oefenen met langzame nummers, die accentueren het beter en hebben er vaak ook meer.

GuitarMaster
17 december 2002, 15:56
En die jankende geluiden die Zakk wylde bijv. met zn gitaar maakt. Luister is naar Black Label Society-Bullet Inside Your Head.
Dat zijn volgens mij geen bends, maar ook geen pinch-harmonics

1joost2
17 december 2002, 16:03
Ok, een bend. Dat vat ik wel, maar als ik zoiets speel krijg ik never zo'n helderen en harde (!) galm. Welke instellingen zou ik moeten hebben op m'n versterker? (ik heb de volgende opties: drive - clean - drive (knop) - reverb - chorus (knop) - rate - debt - trebble - mid - bas) Dit mag misschien een domme vraag zijn, maar ik ben nog maar een beginner!

sleep_to_saturate
17 december 2002, 17:01
Het is geen instelling, maar een techniek. Hoewel met wat meer hi-gain wordt het wel makkelijker.
inderdaad een pinch-harmonic. Je moet bij het aanslaan van de snaar met je plectrum een stukkie duim de snaar ook laten aanslaan. De precieze aanslagpositie moet je even zoeken, maar het zal ergens boven het element zitten.

BLOK182
17 december 2002, 22:19
Zet een flinke scheur op je versterker, dus
drive aan, flink open, treble en bas op 2 uur, mid op 8-9 uur, kortom, een vette scheur. Dit maakt solo's een stuk makkelijker, je gitaar is zeg maar wat gevoeliger.

Azagthoth
19 december 2002, 14:02
Op 2002-12-17 16:01, schreef sleep_to_saturate:
Het is geen instelling, maar een techniek. Hoewel met wat meer hi-gain wordt het wel makkelijker.
inderdaad een pinch-harmonic. Je moet bij het aanslaan van de snaar met je plectrum een stukkie duim de snaar ook laten aanslaan. De precieze aanslagpositie moet je even zoeken, maar het zal ergens boven het element zitten.


Er zijn meerdere plekken op een snaar die een pinch harmonic teweeg brengen. Ook is die plek relatief aan de toets die je indrukt.
Veel doen/oefenen en goed onthouden waar ze zitten.

GuitarMaster
19 december 2002, 21:58
Als het goed is zitten de pinch-harmonics precies op de helft van waar je de snaar indrukt tot de brug. Ze zitten ook op een kwart en 3/4 van die afstand, en zelfs op 1/8, 3/8, 5/8 en 7/8, alleen zijn ze daar erg moeilijk te horen. Meestal hoor je hem beter als je een van deze plekken precies boven een element zoekt

Lacrymosa
20 december 2002, 00:46
Maar echt janken doen we met de kraan open (lees een vette buizenbak helemaal open knallen)

dan zijn artificial harmonics ook wat makkelijker te doen.

CheerS!!