PDA

View Full Version : Een kort vraagje over semi-akoestische gitaar



Spitfire
20 november 2006, 22:13
Mijn akoestische gitaar is al een tijdje geleden 'overleden' en naast mijn elektrische gitaar lijkt het me ook wel leuk om weer akoestisch te gaan spelen. Misschien wil ik er op den duur mee gaan optreden, dus een akoestische gitaar die versterkt kan worden lijkt me sowieso beter, maar kunnen deze gitaren op elke versterker bespeeld worden?

En om er toch maar een langere vraag aan vast te knopen, hoe gaat dit in zijn werk? Hoe wordt zo'n gitaar versterkt, waarom zitten er altijd zoveel knopjes op die dingen (in vergelijking met elektrische gitaren) en klopt het dat er een batterij in moet (zo ja, waarom?)

Tho
20 november 2006, 22:19
Dat heet een elekrisch-akoestische gitaar. Volgens mij kan het over elk soort versterker, maar de akoestische versterkers zijn er niet voor niets, dus daarmee krijg je eerder het effect wat je uit je akoestische gitaar wilt halen: een hoger volume zonder dat de geluidskwaliteit achteruit gaat.
Die knopjes zijn voor de bass en zo, dus je kan het geluid verder wel aanpassen.
verder weet ik er niet zo veel van ;)

Laser
20 november 2006, 23:22
Maak een onderscheid tussen:
- electro-acoustische gitaren: gitaren die ontwikkeld werden met de bedoeling ze te versterken. Klinken enkel acoustisch meestal wat dunnetjes, kasten zijn wat dunnetjes, electronica is erop gericht de klank versterkt als acoustisch weer te geven, bvb Yamaha APX reeks
- acoustische gitaren die van een opname-element worden voorzien en eventueel al van een voorversterker (wat dan een batterij nodig heeft om als voorversterker te werken).;
In de praktijk van versterkt spelen is er niet veel verschil; hebben allen een aansluiting, inpluggen en spelen maar.
Speel je voornamelijk acoustisch, kies dan vor een acoustische gitaar met een element.
Speel je vooral versterkt, kies dan voor een electro-acoustisch model.
De laatste zijn ervoor gemaakt om versterkt te worden, en zijn door de constructie al minder gevoelig voor feedback: het storend rondzingen van frequenties het versterkt signaal in de klankkast, welk signaal dan weer gaat versterkt worden en een eigen leven gaat leiden, en zo voort...
Dit is tegen te gaan door onder andere een feedback killer (rubberen deksle voor klankgat), of door het wegfilteren van de betreffende frequenties in het signaal, of het omkeren van de fase. Daar dienen onder andere de vele knopjes voor.
zelf heb ik spijt ooit een APX8 verkocht te hebben; heel goed, stereo signaal, prima voor in een band. Maar omdat ik vooral acoustisch speel ben ik heel blij met onder andere de Furch gitaar.
Voor versterking van een echte acoustische gitaar kan je verschillende technieken kiezen, alle met voor- en andelen en klankkleuren. Ik gebruik LRBaggs element, op Seagull, voor versterkt spelen. Een Seymour Duncan klankgat element mag er in de toekomst nog bij, maar is er nog niet.
Lees veel, luister en bespeel veel, en kies niet overhaast.

Spitfire
20 november 2006, 23:23
Dat heet een elekrisch-akoestische gitaar.
Crap, toch niet goed opgelet bij Luca P's uitleg

Tho
21 november 2006, 17:53
Crap, toch niet goed opgelet bij Luca P's uitleg

Hahaha, pas op hoor, hij komt je halen :D