PDA

View Full Version : Kromme duim?



BartS
20 november 2006, 20:00
Hoi, ik heb een mogelijk probleem.

Vanwege al jaren terugkerende wratjes kon ik nooit kracht zetten op het gedeelte rond het midden van mijn duim (want daar zitten ze), dus heb ik altijd met de bovenste kant van mijn duim kracht gezet op m'n gitaarhals. Nu ben ik er zojuist achter gekomen dat mijn linkerduim een stuk krommer is, en ik mijn bovenste kootje véél verder naar achter kan buigen dan het kootje van mijn rechterduim.

Kan dit kwaad? :???: Want nu ik eraan denk heb ik tijdens het gitaarspelen wel eens pijn in mijn duim...

Ik probeer die krengen voortdurend weg te bevriezen, tot nu toe geen succes echter..

Richwoodje
20 november 2006, 20:45
no worries, ik heb het ook, en ik speel acht van de tien keer met mn duim over de hals heen, zo dus:

http://www.meumundo.americaonline.com.br/jimiferreiro/images/jimi%20hendrix%20-%20white%20strat.jpg

ik kan mijn linkerhand ook verder strekken (dus van pink naar wijsvinger of duim) dan mijn rechterhand, dat heeft denk ik ook iedere gitarist wel. Lijkt me niets raars

BartS
20 november 2006, 20:57
Alleen speel ik slechts 3 jaar, en speel vrijwel nooit met mijn duim óver de hals, ik druk 'm er juist tegenaan.. :(

Richwoodje
20 november 2006, 21:32
Alleen speel ik slechts 3 jaar, en speel vrijwel nooit met mijn duim óver de hals, ik druk 'm er juist tegenaan.. :(

ik speel ook maar een jaar of drie :)

en jij gebruikt je duim dus intensiever dan ik, het is vrij logisch dat ie na een tijdje wat rekbaarder is dan je rechterduim

edit: die pijn is wel ruk dan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat er iets mee te maken heeft

BartS
21 november 2006, 17:14
let's hope so..

Spitfire
21 november 2006, 17:16
wat ik zei op het powerweb-forum bart ;)

BartS
21 november 2006, 17:17
Eensch kijken dan maar.. :dance:

Spitfire
21 november 2006, 17:18
dat geldt hier nog steeds bedoel ik :p


Nou, ik heb het zelf ook en de techniek die ik altijd geleerd van mijn gitaar-leraar was om echt de bovenkant van je duim te gebruiken, aangezien je dan meer kracht op de hals kan zetten met je vingers (met een gitaar met nylon snaren is dat ook echt nodig). Pijn in je duim heb ik na een uurtje spelen ook wel, maar dat heeft puur met gewenning te maken. Als je ineens een uur gaat rennen zonder conditie heb je ook spierpijn.

BartS
21 november 2006, 17:18
Eensch kijken dan maar.. :dance:

Edit: Hoor us?
Edit²: ja dus

Spitfire
21 november 2006, 17:25
Ja die ;)

tis maar een kleine wereld

maar even zonder dollen, wat voor pijn is het? Ik heb zelf een beetje zo'n kramp-pijn die weggaat als ik mijn vingers even een paar keer goed buig en strek. Dezelfde pijn heb ik ook altijd bij proefwerken op school als ik een lange lap tekst heb geschreven.

BartS
21 november 2006, 17:28
Ben jij ook zoiemand die het kootje van zijn wijsvinger heel ver naar achter kan buigen? :p

Ik kan het niet echt beschrijven. Waarschijnlijk speel ik te gespannen gitaar, moet ik eens op letten.

Spitfire
21 november 2006, 17:30
Niet heel ver, maar verder dan die van mijn rechterhand. Rechter zeg maar 25 graden en linker 45 (van puntje afgerekend naar het gewricht).

melaers
23 november 2006, 12:28
Ik hebm ook als van 2 kromme duimen, ik kan mn duim in een hoek van ongeveer 90 graden buigen, ook kan ik mn buik makkelijk draaien, dit levert geen problemen op voor het spelen