PDA

View Full Version : Ruezzz Studio: voortgang en hersenspinsels



ruezzz
20 november 2006, 19:14
Toch maar een eigen topic:

We waren gebleven bij de basstraps.
Om ruimte te besparen en functionaliteit te combineren kwam ik vandaag met onderstaand idee om een basstrap te maken. Het is een combinatie van basstrap en zitmeubel.
Waarschijnlijk maak ik er 2 of 3. (Als het een goed plan blijkt te zijn tenminste).

http://www.rues.nl/music/ruezzz-basstrap.jpg

Verder was ik vandaag vanwege een interieurontwerp klus bij een aannemer die toevallig veel ervaring met geluidsisolatie en acoustische verbetering bleek te hebben.
Hij heeft nog een partij wandplaten liggen die onderstaande doorsnede hebben. Het vooraanzicht is gefineerd en heeft verticale sleuven.
Zou het wat zijn om daar een of meerdere wanden mee te doen?

http://www.rues.nl/music/wandprofiel.jpg

bert k
20 november 2006, 19:19
Wat is dat voor materiaal?

ruezzz
20 november 2006, 19:33
De wandplaten zijn gemaakt van spaanplaat (+/- 4 cm dik en voorzien van sleuven die uitkomen op holle ruimtes binnenin) afgewerkt met fineer.

Han S
20 november 2006, 20:28
Basstraps die echt goed werken bestaan uit een membraan in de vorm van een dunne plaat hout, 3 a 4 mm dik en die plaat gaat meetrillen met de lage toon, absorbeert zo de energie van die golf en achter die plaat wordt die energie gedempt in glaswol.

Op die manier wordt die geluidsgolf niet teruggekaatst de ruimte in en op die manier kan hij ook geen staande golf meer veroorzaken.

Een heel simpel principe. Een zachte bank zal ook het een en ander absorberen, maar niet zo specifiek als een echte basstrap.

ruezzz
20 november 2006, 20:37
Ok, principe snap ik. Maar het basstrap-gedeelte zit in de constructie onder het kussen.
Op de voorkant zit het membraan of lamellen (ingang) en er binnenin komt dan de glaswol. (kussen ligt er boven op met velcro op de plaats gehouden)

ruezzz
21 november 2006, 08:16
Het wandmateriaal is overigens dit: type 28/4 rechtsonderaan de afbeelding ernaast de grafieken.

http://www.lambri.com/index.php?object=website&id=71

Basstrap vraag: is het gebruikelijk de basstrap(s) in de hoeken van de ruimte te plaatsen?

Roman
21 november 2006, 08:19
Het zitmeubel is simpelweg te klein om als bass-trap door het leven te gaan. Laag geluidgolfen zijn redelijk groot en hebben dus ook meer volume (en/of vrijhangende massa) nodig om opgevangen te worden. Je meubel is meer een breedband absorber. Hoewel het eigenlijk nog te klein is.

Han omschreef al de panel-trap waarbij een plaat hout als membraan wordt gebruikt. Deze nemen trouwens niet zoveel ruimte in beslag.

Ook kun je basstraps maken zonder resonantiepanel en dus met volume gaan werken. Uitermate geschikt voor in de hoeken. Bijvoorbeeld een hele laag isolatie wol. Ik zal vandaag eens een paar voorbeelden opzoeken en hier plaatsen, of wellicht is Han me voor ;)

Je kamer heeft veel hoeken: van wand naar wand. van wand naar plafond. van wand naar vloer. Maar ook wand-wand-plafond. wand-wand-vloer (3 wanden, 1 hoek). Met name deze laatste tri-corners is de plaats waar bass blijft hangen.


Betreft de wandplaat van de ontwerper. Hoe groot is dit (met name de gaten). Als je de gaten vult met isowol heeft het wel effect. Zo niet dan ben ik bang dat je een bierflesje effect krijgt (blaas eens op een bierflesje en je weet wat ik bedoel).

Roman
21 november 2006, 08:29
Heb net even die lambri platen bekeken. Dit zijn zeker geen bass-traps. We hebben het nl over frequenties minimaal onder de 100 Hz. Genoemde platen doen iets rond de 500Hz volgends de gegevens. Not worth the money!

En ja, basstrapping in de hoeken is de meest optimale oplossing. Laag blijft nl in de hoeken van de kamer "hangen", dus ideaal om daar je val te zetten.

Kijk, en lees vooral, een bij Ethan zijn site: http://www.ethanwiner.com/

ruezzz
21 november 2006, 09:06
Even een misverstand: die lambriplaten bedoelde ik ook niet als basstraps hoor! Ze werden mij toevallig gister aangeboden door een aannemer die ze over heeft (toch nog 50 euro per m2...). Ik vond ze op zich wel mooi en misschien verbeteren ze de akoestiek van de ruimte?
Maar als ik er 1 lange wand mee zou doen ben ik er al 750 euro voor kwijt... excl BTW waarschijnlijk. Toch maar niet denk ik...

Ook een fijne basstraplink: http://www.soundscapes.nu/ng_traps.htm

Roman
21 november 2006, 09:22
50 eu pm/2 .. weggegooid geld. koop daar liever een extra laag gips voor en isowol. Van de wol kun je hele mooie absorbers maken.

De link naar de basstraps is een mooie. Hier staan verschillende traps in beschreven, o.a. de getunede trap (helmolz resonators etc)

Dit gaat allemaal over akoestiek en is een complexe zaak waar je je goed moet voor inlezen. Basstraps in de hoeken kun je simpel maken. Met name de "cornertrap" die genoemd wordt, daar doelde ik eerder op. Simpel te maken en erg effectief. Kost je ook nog eens geen drol.

http://www.soundscapes.nu/basstraps/traps01.gif

guhlenn
21 november 2006, 10:22
dat is niet ecth leesbaar Roman... resolutie is te laag...

Roman
21 november 2006, 10:26
dat is niet ecth leesbaar Roman... resolutie is te laag...
Nee is een transparant gif welke een donkere achtergrond nodig heeft. Afijn, hij staat op de site die je linkte.

ruezzz
15 december 2006, 10:58
Zo, was ik weer.
Ik beloof een dezer dagen wat foto's te posten, ben teringdruk...

Afijn, wanden zijn geisoleerd, zwevend plafond zit erin, nieuwe garagedeuren zijn geplaatst (worden dubbele / sluisdeuren).
Kozijn voor studioraam is klaar, moet nu gat in tussenmuur zagen. Dat bewaar ik even tot januari.
Deze maatregelen zijn nog voor geluidreductie naar buiten toe.

Nu de geluidsverbetering binnen.
Ik zat te denken, bij de Kwantum lag een reststuk hoogpolig tapijt dat precies op een van de zijwanden zou passen, heeft dat zin? (Als reflectiedemping). Ga nog wel meer dingen doen, maar daarover later meer.

bert k
15 december 2006, 11:43
Ja hoor, dat scheelt best wel, als je de tegenoverliggende wand dan maar kaal laat.

Als het te weinig dempt naar je zin kan je alsnog tietenschuim ophangen, maar te veel demping klinkt helemaal niet fijn.

peter_heijnen
15 december 2006, 11:55
bij de Kwantum lag een reststuk hoogpolig tapijt dat precies op een van de zijwanden zou passen, heeft dat zin? (Als reflectiedemping).

Het zal zeker dempen, maar of het is wat je wil zal pas blijken als het hangt. Bij de gamma verkopen ze van die pakketten met daarin 5 (of 10?) van die zachte zwarte kunststof noppen "panelen" van 100x50 cm. Deze dempen reflecties en wel precies daar waar jij het nodig acht, gericht dus.

Ze laten zich tamelijk makkelijk aan de muur bevestigen en weer verwijderen zodat je ook fatsoenlijk kunt uitproberen waar ze moeten komen te hangen. Ik had in mijn studiootje 1 vierkante meter noppen boven de afluisterpositie aan het plafond, en rondom telkens een plaat van een halve vierkante meter (50 cm breed en 100 cm hoog) per meter muurbreedte. Dat zag er ook best mooi uit.

Frits van Mourik
17 december 2006, 23:50
Als je die vloerbedekking nu niet op de muur plakt, maar ervóór hangt, dan vreet 'ie ook nog behoorlijk wat laag op.
Helemaal mooi: een 2 X 3 " balk horizontaal bovenaan je muur; eentje halverwege en eentje onderaan.
In de twee ontstane "vakken" bevestig je 5 cm steenwolplaten.
Dan met latten de vloerbedekking op de 2X3 -en vastschroeven.
Heb je zomaar twee grote breedbandabsorbers, die ook behoorlijk wat laag opslorpen...

Roman
18 december 2006, 09:49
Dag Ruez,

Tapijt aan de muur is geen goed idee. Al was het alleen maar vanwege het brandgevaar.

Over akoestiek:
Tapijt dempt alleen in de hoge frequentie regionen. En dan ook nog niet eens zoveel. Hoogpolig tapijt dempt beter. Door te veel te dempen in de mid en hoog frequenties blijven juiste die vervelende lage tonen over. Het geluid zal dus uit balans geraken en je hok blijkt 1 grote boom-box.

Wat je altijd kunt doen, en zelfs nooit te veel, is bass absorptie aan brenen.
Frits was al aardig op de juiste weg. Hij noemt 5 cm diepe wol platen. Maak er 10cm van, plaats die in de hoeken (daar waar de bass zich verzameld). Als je de platen met een brandveilige, bv jute, stof bekleed heeft het oog er ook nog iets aan!. Let op een kamer heeft meer dan 4 hoeken, ook waar de muur+plafond en muur+vloer samenkomen is een hoek. Maar ook waar muur+muur+plafond en muur+muur+vloer. (een tricorner). (zie ook plaatje onder)

Verder kun je dezelfde wol platen aan de muur hangen voor extra absorptie. En, zoals Frits zei, hoe verder je ze van de muur plaats hoe meer laag ze absorberen. Je kunt ook zgn "gestemde" basstraps maken als je van een bepaalde frequentie erg last hebt. Zoek eens op "basstraps" met google bv en lees je in.

Wanneer je basstraps hebt geplaatst zul je merken dat ook je mid/hoog frq is gedempt (immers de wol absorbeert meer dan alleen laag). Als je bang bent dat de basstraps TEVEEL hoog absorberen kun je ze ook altijd voor dat je ze met stof bekleed voorzien van een laag bouwplastic oid. Dit reflecteert het mid/hoog maar absorbeert nog steed het laag (gaat dwars door plastic heen)

Het beste kun je ook een houten/laminaat vloer leggen en eventueel met kleden, stukjes tapijt, onder de instrumenten gaan werken. Een kamer heeft wel enige reverb nodig nl. Je kunt het ook TE dood maken, en da's nooit fijn.

succes.


plaatsen van traps:
http://www.realtraps.com/placing_mt.gif