PDA

View Full Version : Welke toonsoort in 'Home Feeling' van Sas



hassent
20 november 2006, 18:29
Ik weet niet of ie hier hoort of in 'tablatuur', anders mag de mod 'm verplaatsen.

Een, voor de meeste waarschijnlijk simpele, vraag.
In welke toonsoort speelt Julian Sas in het nummer 'Home Feeling'. Als simpele boer zou ik zeggen D mineur pentatonisch, maar het klinkt niet lekker.
Het schema is D-F-C-D en A-C-G.

Iemand?

PS: aub geen discussie over de kwaliteiten van Sas, daar is in dit forum al genoeg over geschreven en daar lopen de meningen over uiteen. Ik hoef het niet meer te horen...... Ik vind dit gewoon een lekker nr.

peter_heijnen
21 november 2006, 08:00
zou ik zeggen D mineur pentatonisch, maar het klinkt niet lekker.
Het schema is D-F-C-D en A-C-G.

Ken het nummer niet, maar aan het schema te zien idd D min.

Michel89
21 november 2006, 14:45
D Penatonisch klinkt denk over C en F erg beroerd, hoewel het over D, G en A akkoorden waarscheinlijk prima klinkt. Mischien als je gewoon in D speelt, maar bij het C en F akkoord tijdelijk gewoon in C en F speelt zal het wel klinken, dit is alleen wel beetje lastig ik weet niet hoe snel dit nummer van hem is.

Ik ken dit nummer van hem namelijk niet. Ik zoek al tijden naar zijn CD's in winkels, maar heb er maar een gevonden, die ik toen niet gekocht had waar ik nu al tijden spijt van heb. (Die winkel heeft het nu niet meer) Verder tja ik hou prinicipieel niet van online CD's inkopen maar mischien ga ik bij een van zijn concerten wel even een CD'tje kopen als die daar te koop zijn. Kan alleen lang wachte zijn want hij treed altijd ver weg op. 02-03-2007 in P60 Amstelveen ga ik zeker te weten kijken. Heel mishcien daarvoor als hij in Zoetermeer optreed maar het is al weer erg ver.

-=JEROEN=-
22 november 2006, 12:03
tja eigenlijk kan je hier alle kanten mee uit, alleen is het vooral een kwestie van de juiste tension&release, oftewel oplossingen te gebruiken

D C F D wil eigenlijk Dm C F Dm zijn, dan wordt het D Dorisch (C maj met accenten op D)

in dit geval is dus pentatonic niet de makkelijkste oplossing, omdat in D min.pent. er duidelijk een f zit, terwijl die vreselijk kan storen met de fis in het D akkoord

toch zou ik beginnen met D min.pent (d f g a c) en dan proberen te wisselen tussen f en fis waar nodig

probeer ook de b en de bes af en toe te spelen

je kan dit ook volledig vanuit C maj benaderen, en dus D dor spelen (d e f g a b c)

of wat dacht je van D neutral pent: d e g a c (= A min pent), past ook beter bij het refrein (A C G)

ps. ik wil het nummer eigenlijk wel effe horen, kan je het ergens uploaden, www.sendspace.com bijv (en dan link hier plaatsen of naar mij via PM sturen)