PDA

View Full Version : Les Paul vs SG volgens JOU !



Dude
20 november 2006, 17:58
mjah... ik heb ze beide gehad (sg momenteel) maar niet goed kunnen vergelijken.

Wat is nou essentieel volgens jullie het verschil tussen deze gitaren (laten we voor het gemak de standards nemen) in geluid.

Kan ik botweg zeggen SG Dunner/Agressiever/Scherper --> LP Voller/Dikker/Warmer



ben benieuwd naar de meningen, ik ben namelijk niet zon tone monster, hoor echt het verschil niet tussen 2 exact dezelfde gitaren bv, misschien heb ik nooit de goeie (lees goeie slechte) naast elkaar gehad.

Squier4ever
20 november 2006, 18:03
Les paul is imo idd wat dikker, vollere sound.
SG is echter ook lekker scheurend en über rock 'n roll, alleen persoonlijk vind ik een LP veel lekkerder spelen....

ook qua klank ga ik voor de les paul

BaseSix
20 november 2006, 18:13
Daar kan ik wel op antwoorden. Ik speel zelf op Les Pauls en onze andere gitarist in de band speelt op een SG. In één LP heb ik dezelfde PU's geïnstalleerd als de zijne en de mijne klinkt idd wat vetter en voller. Bovendien is de mijne wat strakker en meer gedefinieerd. Maar dat kan exemplarisch zijn. Het belangrijkste verschil vind ik persoonlijk de bespeelbaarheid. Ik speel veel liever op een LP dan een SG waar ik niet zo goed mee overweg kan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Hoge frets zijn wel makkelijker te bereiken op een SG, alleen gebruik ik die toch niet veel.

Michiel

imlikeajungle
20 november 2006, 18:14
Playability: SG - enige gitaar waar ik me geen pijn aan doe live
Sound: LP - toch wat liever die oompfh & body, meer tone. Ik heb geen ervaring met echt high-end SGs (je ziet die CS SGs weinig, zijn zo duur voor wat het is hé!) wel met LPs, mss maakt dat wel veel verschil ook natuurlijk...

vulvasonic
20 november 2006, 18:33
De LP heeft iets teveel oooomph. De SG ziet er beter uit en is viezer. Ik hou van vies.

Nickname
20 november 2006, 20:16
Hoewel ik geen fan van beide ben ga ik voor de SG.. het geluid snijdt wat beter door de mix heen dan een LP die vaak wat teveel OOMPH heeft ;)

imlikeajungle
20 november 2006, 20:23
De LP heeft iets teveel oooomph. De SG ziet er beter uit en is viezer. Ik hou van vies.

Hele goeie hebben dat niet in mijn ervaring, snap helemaal wat je bedoelt maar bvb die LP custom van Josdevos heeft dat niet!

Zino Z
20 november 2006, 20:39
Hele goeie hebben dat niet in mijn ervaring, snap helemaal wat je bedoelt maar bvb die LP custom van Josdevos heeft dat niet!

Hoe weet je dan dat de LP custom van Josdevos dat niet heeft?

Timotio
20 november 2006, 20:41
kan ik weinig over zeggen heb ze beiden nooit bespeelt :D

wel is het zo dat een vriend van me een SG heeft en ik wel eens een lp heb vastgehad. Qua vorm ga ik absoluut voor de LP, veel mooier. Qua sound weet ik het zo net nog niet, die SG van die vriend klonk ook machtig...

glacius
20 november 2006, 20:42
mijnsig zegt genoeg ...

maar een sg is zeker niet slecht .. gewoon voorkeur

Negative K3 fan
20 november 2006, 20:43
ik heb beide, allebei geen gibsons allebei ook niet te vergelijken (mijn SG is een stuk meer vintage kwa klank en dunner kwa hals dan de LP) maar ik denk dat mijn stem uit gaat naar LP, gebasseerd op mojo en uiterlijk.

future2future
20 november 2006, 20:51
Ondanks dat ik LP freak ben is een goede SG niet te versmaden

drap
20 november 2006, 21:03
Ik kies alleen al voor een SG omdat verreweg de meesten voor een Les Paul kiezen :D

Ik ben absoluut geen Les Paul hater, maar clean vind ik ze wel es wat te romig klinken, waardoor het wat dof wordt. Een SG heeft daar niet zo'n last van. Het hoog is namelijk wat mij betreft wat beter op een SG dan op een Les Paul, dus ook beter geschikt voor het cleane gebeuren wat mij betreft. Daardoor klinkt waarschijnlijk ook de SG wat veller bij met name overdrive/distortion.

Ik lees en hoor trouwens ook vaak dat mensen de dikkere nek van een Les Paul lekkerder vinden. Dat vind ik altijd apart, want ik heb nog nooit een dikkere nek op een gitaar gehad als op m'n SG. Wellicht dat op nieuwere SG's wel een dunnere hals zit? Ik zou het anders niet kunnen verklaren.

Squier4ever
20 november 2006, 21:12
SG's hebben een vrij forse neck, echter een 50's profiel is IMO nog net ietsje fijner....

zogauw ik ponani heb voor een LP wordt het zeker een 50's neck, hoewel die 60's ook wel lekker zijn, maar niet dik genoeg.

RvB
20 november 2006, 21:42
@ negatieve k3-fan: niet alle sg-nekken zijn zo dun als jou tokai. Mijn sg (gibson special faded) heeft een behoorlijk dikke nek, vergelijkbaar met een les paul.

Negative K3 fan
21 november 2006, 16:05
@ negatieve k3-fan: niet alle sg-nekken zijn zo dun als jou tokai. Mijn sg (gibson special faded) heeft een behoorlijk dikke nek, vergelijkbaar met een les paul.

zo bedoelde ik het ook niet!!

Jay75
21 november 2006, 16:28
mijnsig zegt genoeg ...

maar een sg is zeker niet slecht .. gewoon voorkeur

wat moet die SG-Z kosten, mijn vriendin zoekt een witte, heb jij die toevallig?

omni
21 november 2006, 16:43
Ik heb ook beide gehad. Ze hebben allebei een heel eigen geluid, maar persoonlijk vind ik de balans (het gevoel) van een LP beter. En dat komt gewoon door de hoeveelheid hout van de body en de hals en kop. Veel mensen zeggen dat een SG kantelt. Dat valt volgens mij wel mee. Zeker als je hem laag (rock!) draagt. Maar de 'houtverdeling' van een LP is gewoon beter.

Josdevos
21 november 2006, 16:55
Hoe weet je dan dat de LP custom van Josdevos dat niet heeft?

Omdat hij ze bespeeld heeft tiens!

http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0003.JPG

Danny Drug
21 november 2006, 17:08
SG all the way...

ik heb een les paul... maar die ik heb is ook de enige mooie... ik vind ze gewoon TE rock n rolly.. ik houd wel van het vieze van een SG...

sg is gewoon meer badass..

Hector_Tsolodimos
21 november 2006, 19:38
mjah... ik heb ze beide gehad (sg momenteel) maar niet goed kunnen vergelijken.

Wat is nou essentieel volgens jullie het verschil tussen deze gitaren (laten we voor het gemak de standards nemen) in geluid.

Kan ik botweg zeggen SG Dunner/Agressiever/Scherper --> LP Voller/Dikker/Warmer



ben benieuwd naar de meningen, ik ben namelijk niet zon tone monster, hoor echt het verschil niet tussen 2 exact dezelfde gitaren bv, misschien heb ik nooit de goeie (lees goeie slechte) naast elkaar gehad.
ik heb niet zo heeeeel veel verstand van LP´s en SG´s, maar ik denk dat jij dit heel mooi zegt.. (zo zou ik, en denk ik bijna iedereen wel zeggen)

musicmaestro
21 november 2006, 20:46
ik vind een sg er wel wat ruiger uitzien, doet me altijd denken aan AC/DC

een Les Paul is mi wat algemener, BB speelt erop, maar ook Slash

maar ja, verder heb ik er geen verstand van, kan maar tot 4 tellen :-)

Axelll
21 november 2006, 21:10
BB op les paul? Nu breekt mn klomp! :???:

Danny Drug
21 november 2006, 21:18
BB op les paul? Nu breekt mn klomp! :???:


idd.. bb king speelt op een veeeeel mooiere gitaar

Hector_Tsolodimos
21 november 2006, 21:24
idd
BB & LP = sprookje

musicmaestro
22 november 2006, 07:07
BB op les paul? Nu breekt mn klomp! :???:
of was het nou toch een andere?

sorry jongens, kan beter alleen bij afdeling bassen blijven.

maar van Slash had ik toch wel gelijk?

mesadude
22 november 2006, 10:13
heb zelf een '73 Std special SG met een flinterdunne neck en bigsby.. zéér lekkere gitaar..
LP komt er hoe dan ook ook nog..
'k vind't zéér moeilijk om te zeggen welke liefst, aangezien 't gewoon 2 verschillende gitaren zijn..
LP is vol en rond, SG heeft agressie en bite..
andere sound, andere doeleinden..
geef mij mr beiden! :)

Wicked Willy
22 november 2006, 10:27
Ik vind een SG echt kut spelen! Op de een of andere manier zorgt de hals ervoor dat snelheid erop maken niet echt kan. Een LP speelt heerlijk, alleen na een tijdje voel je wel dat je hem om hebt hangen.......als ik tussen deze 2 moet kiezen dan de LP (maar voor mij persoonlijk is het tegenwoordig de PRS Singlecut).

Danny Drug
22 november 2006, 10:28
of was het nou toch een andere?

sorry jongens, kan beter alleen bij afdeling bassen blijven.

maar van Slash had ik toch wel gelijk?

ja slash (brr) speelt wel op een lp..

bb speelt op lucille :)

http://www.worldblues.com/bbking/prairie/images/gibson.jpg