PDA

View Full Version : Speaker vraagje



Firebird
16 december 2002, 17:51
Hallo allemaal,

ik heb een prachtige Fender Lead 75 met een minder prachtige 15" Fender speaker. Bij het overstuurd spelen (wat ik veel doe) gaat de speaker flubberen. Ik zit er nu over te denken om er een 12" EV speaker erin te zetten. Nu vertelde een kennis (die wel enigzins verstand van zaken heeft) dat het niet slim is om van een 15" naar een 12" te switchen. Hierdoor gaat het geluid naar de klote.

Is dit waar, wat is jullie advies?
Weet iemand toevallig waar ik evt. een 12", 150 watt EV kan kopen?

Alvast bedankt mensen!

jpb
16 december 2002, 21:17
Het geluid verschuift wat als je van 15' naar 12" gaat: minder laag, maar wel wat strakker; meer hoog. Dat is een kwestie van smaak. Ik zou nooit voor een grotere versterker (zoals jouw Fender 75) naar 1x12" gaan, ook al is het nog zo'n goede speaker. Doe dan 2x12" of hou gewoon 1x15". succes

jpb
16 december 2002, 21:31
O ja, een goede 15" zal ongetwijfeld een gigantische verbetering zijn voor jouw versterker. Fender staat niet bepaald bekend om de kwaliteit van z'n speakers. Kijk vooral ook verder dan de EV. Niet dat 'ie slecht is, maar er zijn meer goede merken die mischien beter bij jouw versterker en smaak passen. FNS(www.marble-amps.com) heeft ze wel. Kijk ook op http://www.webervst.com voor info over speakers.

Firebird
16 december 2002, 22:04
bedankt voor jullie advies allemaal!
wat ik precies zoek is gewoon een onwijs strak geluid, en ik heb een kennis met 2 combootjes (MM 112RD) met EV speakers erin en die klinken gewoon perfect!! Vandaar!

sash
16 december 2002, 22:33
Voor een onwijs strak geluid zou ik 2x12 nemen (denk aan Twin Reverb). Webers zijn erg mooie speakers, alleen jammergenoeg zo duur. Zelf heb ik oranje JBL's in m'n Twin hangen.