PDA

View Full Version : Wat voor een snaren moet ik hebben?



BartR
20 november 2006, 15:32
Hallo,

Heb nu sinds januari een klassieke spaanse gitaar in huis staan van het merk "Vicente Tatay Tomas". De snaren die er destijds op zaten heb ik in juni vervangen voor een nieuwe set van Galli Genius. Deze waren silver plated, normal tension. Ik heb er verder geen verstand van, maar dit zijn blijkbaar gewoon de standaard snaren.

Gister knapte m'n D-snaar. Zat er ook wel aan te komen, het nylon gedeelte was bij de 2e fret al helemaal blootgesteld. Nu vond ik dit wel een beetje snel, de vorige set heeft er een stuk langer opgezeten.

Nu is het natuurlijk tijd voor een nieuwe set. Ik weet alleen niet wat voor een snaren ik erop wil hebben. Zo heb ik me laten vertellen dat gold plated snaren een wat zachter geluid geven maar ook sneller slijten. Hoe veel sneller slijten die dingen dan?

Dan vraag ik me ook nog af of de mate van tension invloed heeft op het geluid en duurzaamheid van de snaren. Ik ben op zoek naar een wat zachter geluid, dus niet het metaalachtige.

Adviezen graag! :)

Bart

Epic
20 november 2006, 16:07
Ik zette vroeger altijd La Bella snaren op mn spaanse. Volgens mij gouden bas en zwarte treble.

http://www.labella.com

Laser
20 november 2006, 16:10
Ik heb de Thomastik Infeld N (iets lagere spanning dan de S) geprobeerd en wil nu gaan andere meer.
Heb een 1976 japanse Yamaha klassieke gitaar.
Goede klank over heel het gamma, geen dode plekken emer in de toon zoals ik vroeger had met d'Addario, Blue Augustine, edm.
Een duidelijke, maar zachte toon, niets metaalachtigs.
Misschien het proberen eens waard.

Don Capo
20 november 2006, 16:14
Kan je Hannabach aanraden, fijne warme snaren en zeer duurzaam. Ik vervang zelf ongeveer 1 keer per maand/ 2 maanden m'n snaren en met hannabach trek ik het zelfs wat langer soms.

Hou je tension op medium als je die warme, niet blikkerige toon wil houden. Nog beter is het om regelmatig te wisselen van snaren. Blijf testen welke snaar bij jou het beste past. Het is voor mij in ieder geval best een zoektocht geweest totdat ik vond waar ik naar op zoek was en zelfs nu heb ik nog wel eens de neiging om af en toe een ander setje te kopen.

Gewoon proberen dus, en regelmatig vervangen!

LaurentB
20 november 2006, 16:34
Hallo,

Nu is het natuurlijk tijd voor een nieuwe set. Ik weet alleen niet wat voor een snaren ik erop wil hebben. Zo heb ik me laten vertellen dat gold plated snaren een wat zachter geluid geven maar ook sneller slijten. Hoe veel sneller slijten die dingen dan?

Dan vraag ik me ook nog af of de mate van tension invloed heeft op het geluid en duurzaamheid van de snaren. Ik ben op zoek naar een wat zachter geluid, dus niet het metaalachtige.

Adviezen graag! :)

Bart

Nou, snaren van een hogere spanning zijn wat dikker, en zullen in het algemeen ook minder snel breken. Kijk wel even of er niet net een scherp stukje op het zadel zit waar de snaar brak.
Nylon snaren van een hogere spanning hebben meer 'punch' maar klinken ook voller. Heel metalig wordt het niet snel. Ikzelf heb vaak Hannabach High tension, die vind ik mooi klinken. Speelt ook wel wat zwaarder door de hogere spanning.

BartR
21 november 2006, 22:19
Ik heb nu de Hannabach medium tension besteld. Zodra ik hier door heen ben zal ik eens een high tension proberen, ben ik ook wel benieuwd naar. Ik laat nog wel even weten hoe de Hannabach MT snaren bevallen zodra ze binnen zijn ;)

In ieder geval bedankt voor het advies! :)