PDA

View Full Version : Snaar onderhoud



Thundermane
19 november 2006, 22:33
Vreemdgenoeg heb ik erg veel last van roestige snaren, is dit vanwege het merk? ( erny ball)
Ik heb namelijk het vreemde idee zoizo dat die roest me sound best wel opfuckt.
Daar komt bij, roestige snaren spelen absoluut niet zo fijn als... snaren horen te zijn.
Anyway wat doe ik aan mijn roestige snaren? ander merk? speciaal onderhoud systeem?

forceps
19 november 2006, 22:37
Na het spelen afnemen met een doekje, zodat er geen zweet op achter blijft. Verder regelmatig snaren verversen lijkt me... roest heb ik nog nooit gehad, terwijl ik ook makkelijk een setje snaren een jaar laat zitten op m'n gitaar.

Michel89
19 november 2006, 23:23
Ik snap het echt niet, hoe kan je nou roest op je gitaar krijgen. Net als dat ik niet snap hoe iemand een jaar met een setje snaren kan doen, als ik een maand lang dezelfde erop heb ben ik al heel blij, hoewel me onderste snaren dan wel helemaal dood zijn geslagen.

Ernie Ball is prima die gebruik ik zelf ook. Maar bedoel je met roest letterlijk roest of meer dat de snaren baggerig worden ofzo? (Heb ik weleens last van) In ieder geval dat wat forceps zei is wel een goed idee, dat met dat doekje. Eigenlijk doe ik dit zelf niet, hoewel ik me nek wel schoon maak bij het vervangen van snaren zo nu en dan (De nek wordt bij mij ook erg baggerig) maar roest kan denk alleen te maken hebben met dat je je snaren in een vochtige ruimte hebt, en ze niet vaak vervangt.

En tja, wat eraan doen. Je kan je snaren er weer af halen en in wat zuurs zetten zoals cola dat lost roest op, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling, dus vervang ze tog maar gewoon. :p Binnen hoeveel tijd komt er weer roest op?

hugo
19 november 2006, 23:39
Sommige mensen hebben last van zure handen, zogenaamde S39 klauwen. Je kunt Elexir snaren kopen die hebben een nanocoating waardoor ze langer goed blijven een andere opties is RVS snaren.

Volgens is mij kan je deze vraag beter plaatsen "Elektrische gitaren".

bert k
19 november 2006, 23:57
Inderdaad, dit hoort in Elektrisch.


Maar verroeste snaren is snel gebeurd, hoor. Paar weken en ze zijn dof, zwart en bobbelig.

Lenweë Míriel
20 november 2006, 00:22
ik heb ook vaak last van roest of vieze zwarte snaren, alleen bij elixer heb ik daargeen last van. Kost wat meer maar voor zweterige handen is dit echt een goede oplossing. (zeker als de oplossing schoon maken van snaren altijd vergeten wordt.)
dus ik zou zeggen probeer een keer elixer snaren of een andere merk die een anti-roest coating gebruikt.

(is het nou eigenlijk met of zonder streep je tussen anti en roest???) :???:

vasnd
20 november 2006, 08:59
gebruik anders eens fastfret, het maakt je snaren wel een beetje glibberig maar alle zwarte muk gaat weg. Ze klinken ook iets beter. Dit is alleen geen blijvende oplossing, na een tijdje moeten er echt wel weer nieuwe op.

Agent_Smith
20 november 2006, 08:59
Ik gebruik altijd Ernie Ball's, al vele jaren, maar ze roesten nooit. Dus daar ligt het niet aan. Zal idd wel met zuurgraad ofzo te maken hebben van het zweten.

Danny Drug
20 november 2006, 09:02
ik ben ook een ernie ball gebruiker en... nog nooit last gekregen van roestige snaren.. ik ben vrij zuinig.. (breek nooit) maar ik verwissel ze wel als ik door heb dat ze wat minder worden

btw.. had me les paul maandje uitgeleend aan me zus en die kreeg ik wel terug met roestige snaren.. daarvoor waren ze prima... dus ligt aan de handen denk k

Lacrymosa
20 november 2006, 09:18
Er zijn idd mensen die last hebben van zeer aggressief zweet, dit is moeilijk te verhelpen.
Je kan het wel een stuk minder maken, door wat meer water te drinken, stoppen met roken.
(maar een gezonde levenstijl kan ik je zowiezo altijd aanraden, roestende snaren of niet)

Thundermane
20 november 2006, 09:46
Bedankt voor de tips, het zal inderdaad aan de zuurgraad liggen. Daar komt bij ik heb me gitaar helaas altijd in mijn kamer waar mijn raam open staat om door te luchten dus het is erg vochtig soms.
En inderdaad, ik drink best weinig :P
En ik zal ook eens zoeken naar fastfret.
Ik ga nu d'addario snaren kopen, kijken of die beter zijn, zoniet dan ga ik inderdaad elixer proberen... en zoizo zal ik na het spelen de snaren met een doekje afnemen, tot nu doe ik dat namelijk ook niet.

zeppo
20 november 2006, 09:54
Daar komt bij ik heb me gitaar helaas altijd in mijn kamer waar mijn raam open staat om door te luchten dus het is erg vochtig soms.

Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook niet erg slim ....

G.G.
20 november 2006, 10:56
Ventileren doe je juist om vochtige lucht kwijt te raken, maar dan wel op het juiste moment ventileren dus.

Nickname
20 november 2006, 11:27
Een maat van me (doedski) heeft ook erg agressief zweet, we hebben 2 nagenoeg identieke gitaren op hetzelfde moment gekocht maar de hardware op zijn gitaar (locknut bijv) is al flink aan het corroderen. Als hij een nieuw setje snaren erop legt zijn die binnen een maand helemaal gaar, terwijl ik zelf makkelijk een maand of 2-3 kan doen met mn snaren. :)

BLOK182
20 november 2006, 11:35
Ik pak altijd de snaren ff mee als ik mijn toets schoonmaak met lemon oil, zo heb ik iets langer plezier van mijn snaren:-) Verder zorg ik dat ik mijn gitaren zoveel mogelijk met gewassen, schone handen aanpak.

DaFonz
20 november 2006, 14:17
Ik heb zelf ook ontzettende last van agressief zweet. Als ik met een draaibank, frees of zoiets bezig ben moet ik ook handschoentjes aan doen, anders roest het werkstuk onder mijn handen weg. Ook op mijn gitaar beginnen sommige schroefjes van de slagplaat een beetje te roesten en de burg begint ook al aardig sproeten te krijgen. Zelfs op de pooltjes van de elementen begint het te komen, terwijl ik daar toch niet direct contact mee heb. Elixer heb ik ooit ook wel eens geprobeerd (actie Gitarist, gratis setje) maar dat klonk nogal doods. Is dat al anders?

jerome
20 november 2006, 20:24
Ik gebruik ook al jaren Ernie Ball Super Slinky snaren.
Als ik gespeeld heb pak ik een niet pluizende doek (oud Tshirt) en veeg snaar voor snaar droog.

Toch komt er na 2 oefenavonden al wat roest op en dan gaan ze echt minder klinken.
Dan leg ik een doek tussen de snaren en de hals en poets met met een andere doek en vloeibare chroompoets de roestaanslag van de onderste 3 snaren.
Werkt perfect!
Zo kan ik er uiteindelijk 8 tot 9 oefenavonden mee spelen.

Wacht overigens niet tot er echt een dikke laag roest op zit want dan ben je echt te laat!

De bovenste 3 snaren roesten nauwelijks en die maak ik alleen schoon met alcohol.

Nooit met chroompoets of vettigheid zoals toetsolie aan de bovenste 3 snaren komen want dat gaat tussen de windingen zitten en dan kunnen ze echt beroerd gaan klinken!!

marter544
20 november 2006, 21:36
Ik gebruik nu GHS Boomers, en had hiervoor Ernie ball. Bij rotten mijn snaren letterlijk weg onder mijn vingers. Na een 4/5 dagen spelen zijn ze compleet verroest... Ik speel dan wel 2/3 uur per dag, maar toch.

Noid
20 november 2006, 21:42
Bedankt voor de tips, het zal inderdaad aan de zuurgraad liggen. Daar komt bij ik heb me gitaar helaas altijd in mijn kamer waar mijn raam open staat om door te luchten dus het is erg vochtig soms.
En inderdaad, ik drink best weinig :P
En ik zal ook eens zoeken naar fastfret.
Ik ga nu d'addario snaren kopen, kijken of die beter zijn, zoniet dan ga ik inderdaad elixer proberen... en zoizo zal ik na het spelen de snaren met een doekje afnemen, tot nu doe ik dat namelijk ook niet.
Dat raam open is juist goed: dat drijft het vocht juist uit de woning, dus dat zal het probleem niet zijn (ook beter voor je gezondheid zo'n open raam). Wat bedoel je nou precies met die roest? Zwarte en dof uitgeslagen snaren, of echte roest zoals je die op metaal ziet? Zo'n doekje en fastfret is zeker aan te bevelen.

Danny Drug
20 november 2006, 21:59
Ik gebruik nu GHS Boomers, en had hiervoor Ernie ball. Bij rotten mijn snaren letterlijk weg onder mijn vingers. Na een 4/5 dagen spelen zijn ze compleet verroest... Ik speel dan wel 2/3 uur per dag, maar toch.


4 tot 5 dagen... damn! zweten zul je!

Bâh
20 november 2006, 22:41
Ik heb ook verschrikkelijke zweetklauwen.
Als ik speel zie je altijd op de toets een natte vlek op de plekken waar ik gespeeld heb.
Mijn snaartjes zijn dan ook binnen de kortste keren helemaal verroest. En als ik ze iets te lang erop laat zitten, breken ze op de plek waar ik vaak speel.

AAARGH, het is niet eerlijk!


Sorry, liet me ff gaan ;)

GunMetalBlue
20 november 2006, 22:54
Ik pak altijd de snaren ff mee als ik mijn toets schoonmaak met lemon oil, zo heb ik iets langer plezier van mijn snaren:-) Verder zorg ik dat ik mijn gitaren zoveel mogelijk met gewassen, schone handen aanpak.

is that on maple or on rosewood?

ik maak m'n snaren helemaa niet schoon en doe er een maand en een paar dagen mee meestal

laatste setje zat er twee maand op en daar was geen reet meer van over

Thundermane
23 november 2006, 17:24
Ik drink nu meer dan eerst :p zeg maar om mijn zweet te verdunnen.
Ik heb nu die nieuwe snaren, waar ik overigens ontzettend enthousiast over ben.
Maar inderdaad het zal ZEKER niet aan raam liggen :p
Ik zou niet zo zeker kunnen zeggen of het roest is of... zwaar aangekoekt zweet :eek:
anyway ik heb ook die fastfret gekocht, wat trouwens ook goed werkt voor andere dingen :o namelijk de hals schoonmaken, frets weer smood maken enz.
Het gaat ook redelijk snel op bij mij... want nouja... ze zeiden op de verpakking van fastfret: use BEFORE and AFTER playing.... dat doe ik dus en nouja dan gaat het redelijk snel op.
Ik heb namelijk ook de slechte gewoonte om onder het msn`en naar me gitaar te grijpen