PDA

View Full Version : Hoog 'ruisgehalte'



Tomm
19 november 2006, 19:05
Hallo,
Ik neem thuis regelmatig wat op. Voornamelijk overdag, dus versterker ( Vox ad50VT ) lekker hard en mic (Sennheiser 815s) ervoor. Dit gaat dan via een mengpaneel de pc in (Line-in of mic-ingang). Nu is eigenlijk dat mengpaneel misschien een beetje overbodig omdat de mic ook meteen de pc in kan, maar dat is niet het probleem of wel?.
Toen ik vanavond wilde opnemen, alles zacht dus moest ik het volume op mn menpaneel, Behringer UB1202, hoog zetten om signaal te krijgen in cooledit.
Helaas hoor je dan erg duidelijk op de opname terug dat het gigantisch versterkt is. Je hoort een soort geluid dat te vergelijken is als een geluidinstallatie erg hard staat maar niks afspeelt, een soort ruis.
Weten jullie ook hoe ik dit probleem kan oplossen?
Kan ik alleen opnemen als ik op hard volume speel of ook als m'n versterker zacht staat.
Bij voorbaat dank,
Tom

bass blom
19 november 2006, 19:21
mic dichter er in duwen.
heeft zo'n vox geen lijn uit?

Tomm
19 november 2006, 19:54
Hij heeft wel een Line-out maar die omleidt het 'tube' gedeeltje van deze amp, waardoor de distortet sounds nogal slecht klinken.

Mic kan er niet dichter op

Mr.Bluesbreaker
19 november 2006, 22:29
Wat je nu ervaart, is een minder goede signaal/ruisverhouding.

Stel je voor: (extreem voorbeeld)
Enorme toren van gitaartop met een grote speakerkast, waarbij het volume op standje 8 staat. Dan ruist de boel heel hard als je niet speelt.
Microfoon zet je voor de speaker, en je speelt je dingen in met het harde volume. Je gitaarvolume is dan zo hard, dat je de mengtafel (bv. kanaal 1 waar je de microfoon inprikt) helemaal niet ver open hoeft te zetten.
Nu heb je dus een redelijk "gunstige" signaal/ruisverhouding.

In jouw situatie is dat wat je opneemt met de microfoon dus relatief zacht, en moet je inderdaad je mengtafel/masterfaders/kanaalfader verder open zetten. Hoe meer je dat doet, (kort door de bocht) hoe meer ruis je krijgt.

Je hebt dus 2 snelle opties om minder ruis op je opnames te krijgen:

-gitaarversterker harder, mengtafel wat zachter
-werken met een multi-effect of een POD/V-amp/nog een andere oplossing zonder versterker.

Je kan wel gebruik maken van een zgn. "hiss remover" als plugin in je opnameprogramma, maar naar mijn mening verklooi je je gitaargeluid daar wel drastisch mee als je dit streng toepast en veel ruis wilt weghalen.
Meeste line-outs (op gitaarcombo's) klinken met overdrive gewoon als een wesp in een potje.

Frits van Mourik
20 november 2006, 00:36
Je zult moeten zoeken naar de beste signaal/ruisverhouding.
Die Behringer is nou niet bepaald het stilste tafeltje.
Zorg, dat niet gebruikte faders dicht staan.
Zoek, wat de minste ruis oplevert: gain ver open en fader laag of
andersom gain ver dicht en fader hoog. Of ergens in between.
Dan kun je ook nog proberen om de line-in van je geluidskaart hoog te zetten
(control panel;sounds & audio devices etc...) en je mengtafel zo zacht mogelijk.
Ruist je kaart heel erg, dan weer andersom. Flink proberen, dus.
Ergens op deze weg moet je een optimale verhouding kunnen vinden.

Tomm
20 november 2006, 07:49
Oke jongens erg bedankt!
Ik ga er mee bezig